Gå till innehåll
Gäst

Konvent i Stockholm

Recommended Posts

Under tosdags kväll 29/1 hölls det första i en raden av kommande möten på Birkagården (Vasastan).

Vi var lite över 10 personer som diskuterade möjligheterna till att starta upp ett konvent i Stockholm.

Vi fixade delvis ihop en konvents stab. Några platser behöver tillsättas.

Dock så har vi en stabschef och inte minst en lokalansvarig.

Vad kom vi fram till då?

Våra visioner blir att börja i liten skala, som många med erfarenhet har rådigt oss till. Vårt mål första året blir ett konvent på mellan 100-200 personer. Och med de resurser vi räknar med att få fram så ser det lovande ut.

Lokal är nog den viktigaste biten i arbetet just nu. Det kom fram en helt del intressanta förslag under mötet, och uppföljning på detta område följs noga.

Nästa möte är planerat till den 19 februari klockan 19:00 på Birkagården

Är du intresserad av att dyka upp för att vara med och arangera Stockholms nästa konvent? Kontakta mig på cantea@hotmail.com eller skriv ett inlägg här så skickar jag mer info

M.V.H. Björn "StockCon.6"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aron se ovan! ;) Nej men skämt och sido. Det var det första mötet, vilket mer var ett möte i stil med att se om det överhuvudtaget fanns intresse att skapa ett konvent i stockholm. Tills nästa gång ska vi (alla som var närvarande vid första mötet, men även nytillkommna) tänka ut en massa bra idéer som vi kan skriva ner på nästa möte och använda för att "promota" konventet (komun, sverok + andra instanser som kultur och fritidsnämden etc). Helt enkelt lite övergripligt om våra visioner med konventet.

Björn webansvarig@stockcon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår Nästa möte äger rum Torsdagen den 11 Mars!

Då ska vi bilda föreningen! Vi skall fylla i handlingarna samt ansöka om bidrag, mm!

I Förra mötet fick vi alla olika uppdrag. Så som ta kontakt med olika organisationer, ta reda på kostnader av T-Shirts, Muggar, ta fram ALLA papper som behövs för att ansöka om medlemskap i Sverok och även till Stockholms Stad!

Kom GÄRNA med! Spread the word...

"X"-Con Föreningen...

Mötet äger rum NU på Torsdag den 11 Mars!

Mötet hålls på Birkagården som ligger på Karlbergsvägen 86. Närmsta

T-bane stationen är S: t Eriksplan, uppgång Torsgatan. Vi börjar klockan 19.00.

Kom Gärna Då! Och ta gärna med Någon som även brinner för frågan!

/Fidel, Kassör i Sagan om Ringen KsF:n :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det här (på Sveroks forum) eller där (på Traditions forum) som den huvudsakliga debatten kommer att hållas?

Känns som om Sverok - Sthlm är det "egentliga" platsen för denna diskusion, men men, bara undrade.

/MG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Jo. Det Borde vara HÄR där den huvudsakliga debatten borde hållas...

Men om responsen är störst på det ena stället vore det sorgligt att bortse från det. :-)

Jag tycker personligen att Tradition fungerar aningen bättre än Sveroks Forum... Det är bara att titta på svarsfrekvensen...

Men jag(och förhoppningsvis andra) kommer att hålla diskussionen levande där det intresse finns. :-)

Fast det är bara min "lilla" åsikt...

/Fidel :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska JAG(mha andra) se till att vi kammar hem en Riktig konvent till Stockholm under September-November i år!

VAD kommer vår Stockholms Konvent att heta???

Med 95% sannolikhet kommer den att heta XXXXCon...

Ledtrådar:

* Ett engelskt ord...

* En MYCKET känd "Sci-Fi" figur...

* Anknytning till Asien(!).

* Har anknytning till Sverige OCH Stockholm!

* KOMMER(!) att ha anknytning till Peter Jackson...

NU har jag kanske get live VÄL många ledtrådar... Vissa är kanske "idirekt" felaktiga... hehe

See ya'!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

En snabb fråga...när är KingCon?

Och vilka föreningar är involverad i denna spelkonvent?

Jag vet ju själv att vår förening "S.A.R.Z" och även "Sagan om Ringen KortSpelsFörening" är med...vilka mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Som en av arrangörerna av Stockcon vill jag påpeka att konventen inte gick fel, tvärtom har jag för mig att de gick ganska bra (dvs + i kassan).

Det som gick fel var snarare att folk brände ut sig och inte orkade arrangera nya konvent. Blev splittrade intressen för ett tredje Stockcon och nya förmågor fick ta över, vet inte hur det slutade dock.

Vad jag vill säga är att det går att ordna ett fungerande konvent hyfsat centralt i Stockholm med övernattning till ett ok pris. Allt handlar om att förhandla med skolor och se till att ha en arbetsgrupp med sinne för ekonomi. Sedan skall en större grupp se till att ordna alla roliga och enkla :twisted: saker som spelpass, scheman, äventyr mm. Mycket jobb blir det, men efter ett lyckat konvent känns det bra 8)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vill ni ha ett bra registersystem så kan ni få det som vi kör på LinCon (vilket även körs av en del andra konvent). Systemet håller reda på anmälningar, arrangemang, arrangörer, funktionärer och producerar självt bekräftelsemejl, personliga scheman och det mesta som kan tänkas behövas (t ex salsplanering för arrangemangen och så vidare) för både ledning, reception och enskilda deltagare.

Kontakta mig så fixar vi det till er gratis. Eventuellt skulle vi också kunna fixa en minikurs för de som ska handskas med det (när det .

Lycka till och hoppas ni kommer igång någon gång (så att vi LinConmänniskor får ett till konvent att åka på)

Molle,

f.d LinCongeneral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa, du... Från distriktet har vi försökt hålla oss passivt observerande till processen, men haft observatörer på olika möten och så. Det sista definitiva jag hörde, var de möten som ägde rum i höstas kring NSV (oktober). Situationen som den var då, verkade vara att många var intresserade, men att det inte fanns någon sammankallande person. Kanske SORK, Unionen eller Rogue Traders-folk kan säga nåt mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.

Under vintern har jag inte fortsatt planerandet, men ett tjugotal personer är knutna till konventet på ett eller annat sätt. Unionen lägger mycket krut på att ett konvent faktiskt ska bli av och vi vill självklart samarbeta med alla andra sugna konventsarrangörer.

Nästa möte kommer annonseras ut inom kort, först måste vi förbereda vårt årsmöte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak jag personligen tycker man bör ta tag i är frågan varför vi ska ha ett konvent.

Det saknas liksom vision på varför konventet ska bli till.

Unionen fixar ju massor av spelhelger, GAM har aktivitet alla dagar i veckan i sin lokal. I innerstan finns Dragon's lair som lätt kan nyttjas för turneringar inom brädspel och kort när som helst. Både Unionen och GAM visar regelbundet film. Andra typiska konvents arrangemang som vampyr lajv ordnas reguljärt i stockholm.

Det måste helt enkelt till en tydligare vision om vad extra konventet ska ge eller att lokal redan är fixad för att de ska bli intressant med konvents planerna.

Måste givetvis lägga en reservation om att jag inte varit med i några planeringsgrupper och därför inte vet om ni redan snackat i dessa banor. Det som vi hört till GAM är dock att det verkar som man ska ha ett konvent enbart av skälet att det inte finns något i stockholm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vision saknas inte.

Anledningen till ett konvent är att ge spelare möjlighet att träffas för att spela spel (såklart). Skillnaden mot en spelhelg eller mot spel i en föreningslokal är att vi har betydligt större möjligheter att organisera turneringar i brädspel, figurspel och konfliktspel. Dessutom kan ett konvent erbjuda rollspelare en möjlighet att spela konventsscenarion, vilket är väldigt svårt att arrangera på något annat sätt. Slutligen är ett konvent ett ypperligt tillfälle för speldemonstrationer, minilajv, lajvloppis osv som kan vara svårare att få till stånd på en spelhelg.

Fyll gärna på med egna idéer men de här tre ser jag som kärnan i ett konvent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Vision!

När jag pratade med Fryshuset så sade dem att vi Måste ha en vision... alla "projekt" drivs ut efter en sådan...

Och en vision bör vara långsiktigt... T ex. Om FEM år skall vi ha Sveriges(Nordens?) största konvent... osv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Nu ska JAG(mha andra) se till att vi kammar hem en Riktig konvent till Stockholm under September-November i år!

VAD kommer vår Stockholms Konvent att heta???

Med 95% sannolikhet kommer den att heta XXXXCon...

Ledtrådar:

* Ett engelskt ord...

* En MYCKET känd "Sci-Fi" figur...

* Anknytning till Asien(!).

* Har anknytning till Sverige OCH Stockholm!

* KOMMER(!) att ha anknytning till Peter Jackson...

NU har jag kanske get live VÄL många ledtrådar... Vissa är kanske "idirekt" felaktiga... hehe

See ya'!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu