Jump to content
Battlefighter

Målning och Konvertering

Recommended Posts

Hmm, kanske kan vara dags att kasta mig in i den här tråden på forumet också...

Här har vi ett litet målningsprojekt jag håller på med:

20100319573.jpg

Tyvärr gick hon i bitar i söndags pga klantighet så det var bara att börja reparera och måla om men det är sådant som händer, inte alls bitter över ett antal timmars jobb på hud och läder, inte då...

Sedan har vi mitt nuvarande hjärtebarn som jag håller på att arbeta på, några av er har säkert sett den på andra forum men jag tänkte kasta upp lite bilder ändå.

Vi börjar med en gammal bild bara för att visa basen:

SW_Lord_Wolf.jpg

Och här har vi hur den ser ut just nu:

SW_Lord_Wolf_Neck.jpg

Mycket att göra runt omkring för tillfället men det börjar ta sig! :D

Ser hel tok ut. Dock alldeles för glansigt för min smak, ser bara ut som du doppat hela modellen i rapsolja imo. Vet inte om det är glaze du använt? Skippa den isf, och satsa lite mer på highlights :)

Det är 'ard coat. och den är ju gloss.

Håller dock med om att den är lite för glansig, och funderar på att göra något åt det men det får bli ett projekt till framtiden =)

Annars tack för kritiken, den är alltid guld =)

Är det någon som använder Army Painters Quick Shade Dark/Strong Tone, och "dipping" där man doppar figurerna? Fungerar det bra? Hur gör ni?

Jag funderar på att testa men är osäker på hur det blir på mina ganska ljusblåa marines (Vallejo Game Colours Magic Blue). Vad tror ni?

Army painters Light shade vet jag fungerar underbart bra, dark shade blir lite för mörk för min smak. De fungerar kanonbra för det de är till för, enda nackdelen jag ser med dem är dels att det syns att figurerna är 'dippade' så det är inget för tävlingsstandard och dels att figurerna blir högblanka av det. men så länge man har en mattlack på efteråt så blir det helt underbart vacker tabletop av dem.

Om man inte eftermålar får figurerna en ganska smutsig finish, detta tilltalar vissa och andra inte men det är något som kan vara värt att tänka på. Ju ljusare färgen under är desto smutsigare känsla blir det.

Vad gäller hur finns det två sätt som jag tycker är bra. Antingen pensla på som vilken wash som helst, det ger bra kontroll över arbetet och mindre risk för att man blir missnöjd över resultatet, eller så helt brutalt doppar man figuren i burken, snärtar av den i en låda och ställer den sedan för att torka.

Tack för svaret!

Eftermåla = måla om allting igen, främst större plana ytor, eller?

Jag har prövat att måla hela gubben i GWs wash, men det blev ett väldigt ojämnt resultat (de såg VÄLDIGT smutsiga ut), så jag fick då måla det mesta igen. Jag inbillar mig att det måste bli åtminstone lite jämnare och snyggare resultat med dipping, än med pensel?

Problemet med dipping är att det lätt kan bli överskott av "washen" och när du låter det torka så kan det rinna ner och se lite knepigt ut.

Om jag skulle använda någon typ av quick shade så skulle jag nog pensla på den.

Problemet med dipping är att det lätt kan bli överskott av "washen" och när du låter det torka så kan det rinna ner och se lite knepigt ut.

Är det inte ganska lätt att undvika om man typ skakar av överskottet?

Har för mig att den är ganska seg liknar lack så jag tror mer på att pensla på än att doppa för då får du looken att hela figuren är täckt med tapetklister.:)

Har för mig att den är ganska seg liknar lack så jag tror mer på att pensla på än att doppa för då får du looken att hela figuren är täckt med tapetklister.:)

Det är väl det jag är mest orolig för, fast jag kommer nog testa ändå. Av de exempel jag sett så ser det bra nog ut för min del i alla fall! Jag är ju ändå ingen särskilt skillad målare :)

kan kasta upp lite bilder också bara för att. här är det varning för massor med bilder, en del har säkerligen redan sett dessa men ändå:

min chappe (ja det är väldigt små döskallar):

termie-chaplain-klar.jpg

en vindicator:

vindicator-wip.jpg

Min "nya" Termos-sergeant, han har en enhet som jag aldrig får till bilderna på, sånt är livet antar jag:

Terminator-sergeant-SH.jpg

WIP på honom och hans enhet, dem är klara idag:

SH-termies-wip-2.jpg

min librarian, önskar jag kunde säga att han är klar nu men icke...:

libby-wip-2.jpg

här var det min dread då:

dread-1.jpg

dread-2.jpg

dread-3.jpg

dread-4.jpg

mina scouter och telion:

scouts-1.jpg

scouts-2.jpg

Termosar:

Mortifactor-Termies.jpg

termies-vnster.jpg

termies-hger.jpg

termie-5.jpg

termie-4.jpg

termie-3.jpg

termie-2.jpg

termie-1.jpg

Telion:

Telion-collage.gif

har även lite mer liggandes, jobbar mest på två nya projekt dock:

Necromunda escher gäng:

escher-juve-2-wip.jpg

bara en figur som är klar änsålänge, men ett gäng ska det bli.

och en Demons of chaos armé där jag tänker utforska greenstuff och konverteringar:

demon-2-wip.jpg

en nurgle sorcerer från FW:

nurgle-sorcerer-wip-2.jpg

nurgle-sorcerer-wip-3.jpg

de flesta brukar säga att flaggan är för slaneesh, men jag kommer inte ändra den nämnvärt utöver en eventuell bakgrund med mer smuts och larver....

kastar in lite annat random grejs också:

Aenur sword of twilight, fast som kapten för mina Mordheim alver:

aenur-1.jpg

lite Infinity:

PanO-1.jpg

cutter-2.jpg

joan-3-finished.jpg

kamau-hacker.jpg

Nurgle herald:

DSC02095.jpg

DSC02094.jpg

DSC02098.jpg

DSC02096.jpg

DSC02097.jpg

DSC02099.jpg

redeemer wip:

redeemer-vnster.jpg

redeemer-hger.jpg

Vindicator wip:

vindicatortop.jpg

warmachine light warjack:

light-jack-front.jpg

Light-jack-sidan.jpg

Demonprins wip:

Demon-prince-wip-1.jpg

nurgle herald:

DSC02131.jpg

DSC02133.jpg

DSC02134.jpg

känner att det blev i en stor oordning, men men...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Create New...