Gå till innehåll
Niklas Dahl

Vilket vampire?

Vilket Vampire  

30 medlemmar har röstat

1. 1. Vilket Vampire

• Masquerade
      14
    • Requiem
      17

Recommended Posts

Requiem gör att karaktärerna får mer djup i min mening och det blir inte lika många stereotyper, iom att ens karaktär oftast ingår både i ett förbund/covenant och en klan. Förbunden är ett jättebra tillskott. Det känns som om WW rättat till en del missar i Masquerade i Requiem. Älskar Masquerade också, men Requiem är numera en klar favorit hos mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag för min del saknar alternativet "fri form" eller liknande. Skulle gärna se att man tog denna schanger till en annan nivå och provade nyheter, utvecklade och invecklade. Varför låsa sig vad det som varit ständigt och jämt?

För att man gillar det? :wink:

Visst kan man spela vampire på annat sätt också, men jag gillar det som det är, speciellt iom Requiem, så varför ändra ngt då? Skulle gärna se mer av andra genrer inom nutid dock, men det hör inte riktigt hit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara instämma i det Maria säger. Requiem är ett så mycket bättre system när man anpasar det för lajv. Det är mer slimmat och genomtänkt och intrigspelet blir betydligt bättre och enklare att urskilja genom de olika kovenanterna. Klaner i all ära, och de finns också kvar i Requiem så de som vill spela på klanintriger får göra det men det bästa är att nu är man grupperad efter intressen istället för klantillhörighet vilket i min värld utgör betydligt starkare band mellan rollerna än klanen. Vännerna går före familjen så att säga...

De som inte har provat Requiem råder jag att verkligen prova med öppna ögon. Det ÄR stora skillnader ja, men det finns enorma fördelar att vinna.

Tex. så blir skillnaden mellan nybörjare och gammal van spelare mindre då regler, system, kampanj är (förhoppningsvis) nästan lika nytt för alla. Alltså, inga regelproffs som "vet bäst" osv. ;)

Ett mer dynamiskt och lättspelat system helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Folk kanske bara är trögstartade... :wink:

Fördelen med Requiem är att det är ett fräscht regelsystem som Peter säger. Det känns betydligt mer anpassat för lajv än de i mitt tycke dåliga MET-reglerna som alla envisas med att köra på på Masquerade. Ju mer jag kör Requiem, ju mer tycker jag om det, även om jag inte har något emot Masquerade (förutom MET-reglerna då). Det är också mer balanserat när det gäller vampyrer vs. varulvar och mages är väl de som blivit fienden på riktigt.

-> Daniel, fråga i Västforumet eller kolla på spelkalender.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag har läst om Requiem är något för likt Masquerade för att kallas ett nytt rollspel. Tycker White Wolf endast vågat ta ett halvt steg framåt istället för att helt omskapa spelet.

Uppgraderingen till revised ed från 2 edition var mycket bra.. Framförallt regelmässigt. Sen tycker jag det mest uppenbara problemet med spelen alltid har varit mängden böcker som görs, om allt skulle användas skulle en speledare få studera white wolf böcker på heltid. Men klart att spelföretaget vill tjäna så mycket som möjligt.

Angående Vampires lajv system har jag alltid tyckt det är för mycket regler som styr spelet. Själv har jag alltid försökt ändra dem till de lajv jag själv gjort med blandat resultat.

Sen är det ju lite jobbigare att lära sig nya rollspel när man skaffat jobb å shit...

Så en röst på Masquerade Revised...........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det jag har läst om Requiem är något för likt Masquerade för att kallas ett nytt rollspel.

Läs mer... :wink: Det är rätt mycket som skiljer, men grundtanken är ju detsamma. Det finns något mer därute. Människor förväntas inte känna till det, men ibland kryper det inpå. Vampyrer existerar i olika grupperingar. De har specialförmågor. Etcetera. Sen finns det väldigt mkt som skiljer också, som förbund, att man ändrat vissa saker, dragit ner antalet klaner, ändrat förhållandet vampyrer-varulvar-magiker, med mera. Går ju att jämföra lite med fantasylajv/rollspel också. Mycket är likt mellan spelen, men det kan vara olika spel för den sakens skull. Men well, härnere i Skåne behöver man inte välja så mycket med tanke på tätheten i vampirelajvkampanjer. :)

Btw... För er som undrar så blev det ett Requiemlajv till slut, med fjärde lajvet i kampanjen nästa helg igen. :wink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det grundtanken är den samma... Även många namn är samma eller snarlika. mindre klaner men bloodlines istället...

Om man läser efter likheter så hittar men det om man läser efter skillnader så hittar man det antar jag.

Ibland måste man släppa taget och åka iväg....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Jag vet att jag hamnar OT, men när ämnet ändå är uppe. Finns det någon bra kampanj i Göteborg?

Det finns ett vampyrlajv i Göteborg där jag lajvar. Kindred Society heter föreingen och vi har en hemsida också. :)http://www.kindred.se

Ett bra lajv tycker jag men man måste ju ändå alltid bedöma saker själv och inte gå efter vad andra tycker :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt att bestämma sig... Jag har bara gjort visit i Reqiemlajvvärlden, men jag gillade det jag såg i form av mindre åldersskillnader och större möjligheter för unga vampyrer att komma upp sig i världen.

Dock är jag fortfarande mest förtjust i Masquerade, med alla sköna klaner och stilar. Dessutom blir det ganska spännande med den sköra terrorbalans som råder...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu