Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Namn på värdshus

Recommended Posts

Guest

Hej!

Har letat efter en svensk lista över bra namn på värdhus och tavernor, men kan inte hitta någon sådan. Det vore kul med en slags namngenerator!

Någon som vet nåt om detta? :)

Sorry, nej.

För egen del har mina spelare tröttnat på att alla mina värdshus heter "Svinet och Kruset", så jag skulle behöva en sådan generator jag också. :-)

Är det bara jag som tycker generatorer är tråkiga och jobbiga att använda.Använder mig aldrig av generatorer, för att det blir bättre om man själv kommer på en person, stad, by, världshus m.m då man kan göra den mer levande eftersom man har allt i huvudet, inget program som skapat det eller nåt :wink:

Så är det med mig. Men om de är problem medans man spelar och behöver ett namn så brukar jag ha allt planerat. Blir lite skönare och mer flyt i spelet.

Sätt in ett verb/adjektiv så som skrattande,gyllende ta sedan ett djur/monster/sagoväsen/annat tufft. Sedan har du ett helt normalt namn.

Skrattande kamelen, gylende städet, klämtande klockan, dansande trollet osv

Guest

Jag har under dagen roat mig med att bygga en egen slumpgenerator baserat på i huvudsakligen verb och substantiv.

Det funkar ganska bra, men jag har bara lagt in knappt 100 namn. Fixar väl detta online vad det lider så kan vi bygga världens största databas för svenska värdhusnamn!

Många blir helt okej, som t ex:

Fallna Rubinen

Givmilda ankan

Skrivna glaset

Kungen och Pojken

Pärlan och flickan

Flygande Stenen

Stuckna Lejonet

Funna katten

Stuckna Svartnissen

Kungen och åsnan

Givmilda flickan (bordell?) ;)

Den fula bägaren

Blå Bakgården

Man får själv avgöra om man vill sätta "Den", "Det" eller "Dom" framför. Det kan t ex låta bättre med "Den fallna rubinen".

En del är mindre lyckade...

Smorda flickan

Försvunna knopen

Springande vagnen

Kluvna

Runda vagnen

Lilla och Draken

Vad tror ni, är det nåt att fortsätta jobba på?

/andreas (ska skapa ett konto vad det lider, det är ju inte roligt att bara vara "gäst")

Det kan vara kul att ha en värdshusgenerator. Om du vill använda javascript kan du utgå från denna generator. Det enda du behöver ändra är att ta bort kontrollen av konstiga namn (och "slumpatTal = slump(50);") och istället för...

if (document.formular.vettigMat.checked)
namn = prefix[slumpatTal] + suffix[slumpatTal];
else {
namn = prefix[slump(50)];
namn += suffix[slump(50)];

...har du endast...

namn = prefix[slump(prefix.length())];
namn += suffix[slump(suffix.length())];

Vore faktist riktigt trevligt men en lång lista med värdshusnamn

där man kunna med hjälp av en tärning slumpa ett namn.

Någon som har energi?=)

Jag hade ett värdshus som hette Den rakryggade svanen.

Vet inte om jag kanske tagit det från ngt äventyr på internet

lr ngt liknande. Mina spelare hade iaf skitroligt åt det,

även om jag inte riktigt förstått varför.

Men skjuka och roliga värdshusnamn tycker jag är ett måste

i fantasy som ofta förgyller och sätter ett extra guldkorn på

äventyret. Oj vad det lät....glatt.

Hej!

Har letat efter en svensk lista över bra namn på värdhus och tavernor, men kan inte hitta någon sådan. Det vore kul med en slags namngenerator!

Någon som vet nåt om detta? :)

Finns det många engelska generatorer då? Den enda jag kommer på är InnMage som man hittar på MapMage.com. Där finns dock risken att värdshusen får inte allt för stämningsfulla namn (tex De löjliga armarna, Den snuskiga oskulden (The Dirty Virgin), Dolkarna och hästar, Prinsens man eller Grisen och hink).

Det känns dock som att det inte borde vara så svårt att svänga ihop en sådan. Jag skulle kunna ge mig på ett försök. Jag känner mig visserligen bara säker på C++ och Actionscript, men jag skulle kunna försöka göra en i PHP som man i alla fall får tillgång till på nätet.

För att göra en värdshusnamngenerator krävs dock namn att fylla den med, och inte bara substantiv som svinet eller kruset. Det måste vara variation på namnen. Exempel:

1) Silverkitteln (endast ett substantiv, dock i två delar)

2) Svinet och kruset (Två substantiv)

3) Den gödda gåsen (ett adjektiv och ett substantiv)

4) Smedens städ (ett substantiv i genetivform och ett i den vanliga formen, vad den nu heter :) )

Det är fritt fram för alla att lämna in förslag på namn. Ange helst vilken av genrena (inom parentes) namnförslaget tillhör. Det går också alldeles utmärkt att bara skriva en del av ett namn.

Skulle du känna att ditt förslag inte matchar någon av mina genrer är det fritt fram att hitta på en ny.

Jag ska väl föregå med gott exempel och lämna några egna bidrag:

1) Ett substantiv, inledning

Silver

Guld

1) Ett substantiv, avslutning

kitteln

bägaren

stopet

2) Förslag på substantiv

Draken

Skalden

Svärdet

Yxan

3) Adjektiv

glada

gödda

3) Substantiv

gåsen

svinet

draken

4) Substantiv i genetiv

Drakens

Smedens

Skaldens

Vandrarens

4) Substantiv i vanlig form (vad den nu heter)

grotta

lycka

Då risken finns att namnen blir helt galna, tex Smedens grotta eller Den gödda skalden, kanske man bör dela in orden tematiskt också. Det orkar jag dock inte göra nu.

Seså, fritt fram att lägga fram egna förslag.

Jag har under dagen roat mig med att bygga en egen slumpgenerator baserat på i huvudsakligen verb och substantiv.

Det funkar ganska bra, men jag har bara lagt in knappt 100 namn. Fixar väl detta online vad det lider så kan vi bygga världens största databas för svenska värdhusnamn!

Många blir helt okej, som t ex:

Fallna Rubinen

Givmilda ankan

Skrivna glaset

Kungen och Pojken

Pärlan och flickan

Flygande Stenen

Stuckna Lejonet

Funna katten

Stuckna Svartnissen

Kungen och åsnan

Givmilda flickan (bordell?) ;)

Den fula bägaren

Blå Bakgården

Man får själv avgöra om man vill sätta "Den", "Det" eller "Dom" framför. Det kan t ex låta bättre med "Den fallna rubinen".

En del är mindre lyckade...

Smorda flickan

Försvunna knopen

Springande vagnen

Kluvna

Runda vagnen

Lilla och Draken

Vad tror ni, är det nåt att fortsätta jobba på?

/andreas (ska skapa ett konto vad det lider, det är ju inte roligt att bara vara "gäst")

Jag måste få frågaom det är fler än jag som tycker att Lilla och Draken borde vara i den lyckade listan, det är det bästa namn på ett värdshus jag någonsin hört... Det är ju helt underbart...

Jag försökte mig på att göra en generator för sådant förut, men det gick mindre lyckat... Min erfarenhet av datorer sträcker sig inte långt nog...

För att göra en värdshusnamngenerator krävs dock namn att fylla den med, och inte bara substantiv som svinet eller kruset. Det måste vara variation på namnen. Exempel:

1) Silverkitteln (endast ett substantiv, dock i två delar)

2) Svinet och kruset (Två substantiv)

3) Den gödda gåsen (ett adjektiv och ett substantiv)

4) Smedens städ (ett substantiv i genetivform och ett i den vanliga formen, vad den nu heter :) )

[snip]

Då risken finns att namnen blir helt galna, tex Smedens grotta eller Den gödda skalden, kanske man bör dela in orden tematiskt också. Det orkar jag dock inte göra nu.

Seså, fritt fram att lägga fram egna förslag.

(trådskaparen har nu skapat ett konto :))

Min tanke med nätgenerator är att användarna får fylla på namn själva. Så att databasen är självskapande så att säga.

Dvs, skapa lösningen först, så fyller vi på den sen. Om jag får tid lägger jag ut min lösning (som dock inte har några avancerade egenskaper för typ av verb och substantiv)...

"Välkommen tlll Kluvna Svartnissen, önskar sällskapet en hel halva för sig själv att knapra på?" LOL

/andreas :)

Jo, det borde ju gå ganska bra att skapa något sådant och det borde gå ganska snabbt. Eftersom det bara är lite ord som ska slumpas och läggas ihop, och att innehållet är självskapande är alltid positivt eftersom det troligtvis blir ett större urval. Det var mycket positivt iaf när jag skapade min slp-generator med självskapande innehåll, namn, yrken, utseende, egenheter osv. allt innehåll kan läggas till och skapas typer på. Används för tillfället av mig och en annan SL eftersom vi använder olika system så är själva generatorn anpassad även för detta dvs en systemlös slp-generator.

Något som skulle gå att lägga till i en taverna/värdshuslösning är kanske en gäst-tabell eller kanske hur många rum som finns om dom är lediga och massa annat skoj också. Fast det innebär ju lite mer arbete också. Kanske en enkel svensk namntabell för att ta reda på vad värdshusvärden och stallpojken/flickan heter. Det finns mycket extra funktioner att bygga vidare på. Eller så kör man på helt enkelt ett värdshusnamn, vilket är det enklaste =)

Men allt som allt låter det som ett roligt projekt, som jag funderat på att genomföra själv, dock har jag ett antal andra generatorer som ska bli färdiga först. Som jag troligtvis kommer ha större nöje av och spara mer tid med.

Det där med svenska språket och att bygga meningar med genererade ord kan lätt bli konstigt om man inte väljer orden som man bygger meningarna av nogrant. Det blir ganska jobbigt att efterkonstruera meningsbyggnaden med helt framslumpade ord.

Något som skulle gå att lägga till i en taverna/värdshuslösning är kanske en gäst-tabell eller kanske hur många rum som finns om dom är lediga och massa annat skoj också. Fast det innebär ju lite mer arbete också. Kanske en enkel svensk namntabell för att ta reda på vad värdshusvärden och stallpojken/flickan heter. Det finns mycket extra funktioner att bygga vidare på. Eller så kör man på helt enkelt ett värdshusnamn, vilket är det enklaste =)

InnMage fungerar ungefär så.

Det där med svenska språket och att bygga meningar med genererade ord kan lätt bli konstigt om man inte väljer orden som man bygger meningarna av nogrant. Det blir ganska jobbigt att efterkonstruera meningsbyggnaden med helt framslumpade ord.

Generatorn jag knåpade ihop igår fungerar aldeles utmärkt med grammatik.

Kom igen nu folk, skriv in lite egna förslag på ord eller delar av ord. Jag orkar inte göra allt själv. När det finns tillräckligt många ord gör jag den tillgänglig på nätet.

Eftersom du ber om det, Rehn, så samlade jag ihop de namn jag använt på krogar och värdshus genom åren. I alla fall dom som jag hade på datorn. Två har jag dock inte hittat på själv, utan det är namn på mer eller mindre kända engelska pubar som jag översatt:

Aramsud

Bruna Dörren

Brutna Ratten

Druidens Huvud

Falken

Fallande Svärdet

Flygande Hjulet

Fyrtornet

Färjestället

Gamla Osten

Guldkrabban

Hamnkrogen

Hertigens Barett

Hildegards Matsalar

Hunden & Björnen

Katten & Gurkan

Kejsarens Barett

Kejsarens Sko

Kopparsvärdet

Korset

Krabban

Lilla Koppen

Olo's krog

Pantern

Regnbågens Ände

Röda Lyktan

Röde Endor

Sidendraken

Silverlövet

Silversvärdet

Sjunde Himlen

Skeppet

Skriande Galten

Sol & Måne

Tjärtunnan

Tre Stjärnor

Uggletornet

Velox & Rubeus

Vita Sälen

Vägen till Tirin

Örnen & Barnet

Några namn förtjänar kanske en kommentar.

Aramsud är namnet på en mycket känd historisk person i staden där krogen finns (ungefär som om en krog skulle heta Ulla Winblad i Stockholm). Ungefär samma är det med Röde Endor.

Hildegards Matsalar och Olo's krog har fått namn efter sina ägare.

Velox & Rubeus och Vägen till Tirin har fått namn efter företeelser i världen där de finns (Gondica): Velox och Rubeus är världens två månar, medan Tirin är den sägenomspunna huvudstaden i det gamla imperiet.

/Vindalf

Var kommer uttrycket "Sjunde Himlen" från egentligen?
När Dante Alighieri skrev Divina Commedia (Den gudomliga komedin) i början 1300-talet, så gav han Himlen 7 nivåer, där Gud själv sitter i den högsta. Samtidigt gav han helvetet 9 nivåer, vilket även det känns igen från diverse rollspel.

Var kommer uttrycket "Sjunde Himlen" från egentligen?
När Dante Alighieri skrev Divina Commedia (Den gudomliga komedin) i början 1300-talet, så gav han Himlen 7 nivåer, där Gud själv sitter i den högsta. Samtidigt gav han helvetet 9 nivåer, vilket även det känns igen från diverse rollspel.

Judendomen, som tankesättet att man ska gå igenom sju himlar för att möta gud härstammar ifrån, är lite äldre än så. I islam finns också tankesättet om sjunde himlen. Nu är jag inte helt säker men i Europa (med inflytande från de nämnda religionerna) så fick man siffran sju från solen, månen och de fem synliga planeterna (detta var innan teleskopet uppfanns). Det var "resmål" som själen var tvungen att ta sig igenom för att till sist möta Gud i den sjunde himlen.

Guest

Min teori var annars att eftersom ingen ärkeängel styrde och ställde över sjunde himlen och uppåt, kunde man pöka järnet när man väl tagit sig dit, utan att få bannor av de bevingade. Teorin förutsätter så klart att det fanns fler än sju himlar, och att Herren inte satt och vaktade i den sjunde.

Den nämns också i det första scenariot av härskar-serien. Misstänker den författaren knyckte ett bra namn.

En annan rolig kategori är namn på bordeller.

Glädjebrunnen hette en bordell i Krilloan.

Rosen paviljongen hette en bordell i Kristalltjuren.

Personligen döpte jag en bordell i Fontra Cilor (trakorien) till Slaskfittan

Guest

jag tycker att det är bäst med en lista som man sedan slår efter. man tar 20 verb/adjektiv eler liknande och sedan 20 subjekt. exempel:

1. läckande

2. gamla

3. flygande

4. vinglande

5. försupne

6. brinnande/brända

7. förvirrade

8. ångkokta

9. stora

10. gyllende

11. väldoftande

12. sovande

13. runda

14. sluga

15. *färg*

16. dumma

17. fisande

18. spyende

19. rykande

20. mjuka

sen slår man fram den andra delen i namnet.

1. Kungen

2. prinsessan

3. draken

4. kitteln

5. orcen

6. trollet

7. alven

8. moroten (grönsak/frukt)

9. baguetten

10. sängen

11. ponnyn

12. hornet

13. galgen

14. huset/stugan

15. sländan

16. bonden

17. jätten

18. ormen (eller annan reptil)

19. molnet

20. tallriken

allt går att byta ut tills man är är nöjd med sin kombo, sen är det bara att slå. Sluga Prinsessan låter kanske inte så bra, men vem kommer inte att skratta när du säger namnet på värdshuset?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...