Jump to content
Sign in to follow this  
Puckohue

Partyrollspel

Recommended Posts

Nån som har något förslag på något bra "partyrollspel"?

Jag har inbillat mig att det finns någon slags detektivspel där deltagarna får ett kort där det står vem de är, någon ledtråd etc och sedan går det ut på att hitta mördaren. Stämmer det?

Finns det även något liknande spel på annat tema?

Nån som har något förslag på något bra "partyrollspel"?

Jag har inbillat mig att det finns någon slags detektivspel där deltagarna får ett kort där det står vem de är, någon ledtråd etc och sedan går det ut på att hitta mördaren. Stämmer det?

Finns det även något liknande spel på annat tema?

Dessa har jag spelat på partyn.

Murder, we wrote - Krilles dogmaspel (med andra ord - två sidor regler). Namnet är rätt självförklarande.

Killer Kings - Dryckesspel.

Once upon a time - Kortspel där man berättar en saga.

Killer - Spelet som du eftersöker. Hittade inga sidor, så jag får väl förklara det. Jag vet inte om reglerna är de rätta.

Tag en kortlek och plocka ut lika många kort som deltagare. Dessa är korten som ska användas under spel. Ett kort ska vara spader ess och ett annat ruter kung (eller jokern, spela roll liksom).

Korten delas ut till alla personer.

Den som får spader ess blir mördaren.

Den som får ruter kung blir spelledaren.

Mördaren väljer sitt offer

• Spelledaren deklarerar att alla ska blunda.
    Spelledaren deklarerar att mördaren ska öppna sina ögon.
    Spelledaren deklarerar att mördaren ska välja sitt offer.
    Spelledaren noterar valet och ber mördaren stänga sina ögon.
    Spelledaren ber alla öppna sina ögon.
    Spelledaren deklarerar sedan vem som dött.

Deltagarna gissar vem mördaren är

• Sedan går man i turordning, med start från den som blev mördad och säger vem man tror är mördaren. Man får motivera sin gissning, om man vill (och kan på så sätt påverka andra). Ja, mördaren får givetvis en gissning.
    Den som får flest röster får försvara sig för att rikta misstankar mot någon annan. Alla får placera om sina röster om de vill. Får någon annan flest röster får denne motivera varför denne inte är mördare och så vidare.
    När rösterna är eventuellt omplacerade, så deklarerar spelledaren att den med flest röster blir hängd och får visa sitt kort. Är det inte spader ess så har alla hängt en oskyldig och spelet fortsätter.

Spelet tar slut när det inte råder något tvivel om vem som är mördaren. Mördaren har vunnit om det bara är ett offer kvar. Vi var dock lite osäkra på när spelet egentligen slutade.

/Rickard - de två senaste spelade jag på senaste festen

Finns också deckarspel på runt två timmar för 8 personer. Kan också vara det du hört om. De finns med olika teman och man får med band/cd-skiva som berättar vad som händer, inbjudningskort, karaktärskort, etcetera. När vi köpte vårt för några år sedan kostade det 350 kronor, men vet inte vad det kostar idag. Har sett det på Spel på har jag för mig. De ska gå utmärkt att spela över en middag. Vi har aldrig lyckats testa vårt, men någon gång... Det heter "How to host a murder" iaf.

Killer låter ungefär som Maffia och det finns det fler varianter på. Den maffiavariant jag brukar spela går ut på att det finns bybor, maffia, en läkare och en sheriff (eller vad man nu vill kalla de två sista). Spelledaren är bestämd från början. Är osäker på proportionerna när det gäller antalet bybor vs. antalet maffia, men man bör nog vara runt 15 stycken minst totalt. Oftast är 3 stycken maffia och de väljs ut genom att de drar svarta kort. Är man många spelare kan man ha fler maffia. Läkaren kan representeras av en röd dam eller vad som är lämpligt och sheriffen av en röd knekt eller kung. Resten är oklädda, röda kort. Korten delas ut, tittas på och göms sedan undan. Mkt viktigt att ingen ser någon annans kort för då kan man lika gärna avbryta omgången och börja om.

Sedan börjar man med att det är natt och alla bluindar. Maffian vaknar (öppnar ögonen), väljer utan att säga något vem de vill mörda, sedan somnar de (blundar). Läkaren vaknar, väljer vem denne vill läka/hela och somnar sedan. Sheriffen vaknar, väljer vem han vill kontrollera och somnar sedan. Alla vaknar, utom den som är mördad. Undantaget är om läkaren pekat på samma person som maffian; då klarar sig denne och det betecknas som ett mordförsök. Läkaren får lov att peka på sig själv. Dock inte på samma person två nätter i sträck, såvida inte personen blev utsatt för ett mordförsök natten innan. Spelledaren säger inte vem som blev utsatt för mordförsöket. Spelet fortsätter med att det är fritt fram att anklaga folk. När diskussionerna lagt sig och det finns ett lämpligt antal anklagade (mest lagom brukar vara 1-3 stycken, men det kan vara hur många som helst) och ingen vill tillägga ngt går man till försvarstal. Den som blev anklagad först börjar, sedan den som blev anklagad som nummer två. När försvarstalen inletts får ingen annan säga något förrän nästa morgon. Efter försvarstalen är det röstning om vem som ska hängas och när det är avklarat är det ny natt. Det är skillnad på att säga att man misstänker någon och på att anklaga, så bara för att man säger att man tror det är en viss person så anklagar man inte denne. När man anklagar så säger man det klart och tydligt; "Jag anklagar Nisse...".

Maffian vinner när de är i majoritet, eftersom byborna inte kommer ha någon möjlighet att vinna då. Byborna vinner när all maffia är död.

Läkaren och sheriffen är hemliga tills de väljer att go public. Givetvis kan ngn annan låtsas vara sheriff/läkare. Det finns en risk med att gå ut med att man är läkare/sheriff eftersom man kan bli ett tydligt mål för maffian då, men om man är på gränsen till att bli hängd kan det vara en poäng.

Det finns en massa att lära iaf och många taktiker så det är bara att köra på. Det finns ett annat spel som heter Werewolf som är ungefär samma tema, fast med lite fler regler om jag inte minns fel.

Vad gör sheriffen mer specifikt? Jag förstod inte vad du menade med "kontrollera".

Han kollar vad en person har för sig under natten och om personen är en mafia så ser han att personen gick och mördade någon... Det är iallafall hur det går till i den version av werewolf jag läst, antar att det är något liknande.

Tvärtom, "Are you a werewolf?" är mycket regellättare än Maffia, såtillvida att det finns färre roller.

"Die Werwölfe von Düsterwald" är också på varulvstemat men har fler roller än Maffia.

Sorry, har varit allmänt trött idag och glömde bort att förklara det. Sheriffen pekar på en person, varpå spelledaren med tumme upp eller tumme ner (eller vad man nu finner lämpligt) visar om denne är god (bybo) eller ond (maffia). Sheriffen får berätta för de andra om han vill, men det är inte säkert att han blir trodd + att en sheriff som går ut med att han är sheriff blir troligtvis ett mål för maffian hyfsat snabbt. Samtidigt kan alla bli mördade och sheriffen riskerar att dö utan att förmedlat viktig info, så det gäller att balansera rätt.

Har inte testat Werewolf eller Werwölfe, men gillar du Maffia så testa på dem också. Werwölfe spelades på Spiel ´06 i Essen, i en monter, så det lär inte vara svårt att komma in i eller lära sig.

Spela Munchkin! Oseriösare roll/kortspel går inte att hitta, det går ju ut på det alla egentligen vill (döda monster, ta skatten, förråda dina medspelare)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...