Jump to content
Sign in to follow this  
Dan Sivnert

SKuDs loggas varande eller ickevarande

Tycker du att SKuD ska sluta använda SKuDmissilen?  

31 members have voted

1. 1. Tycker du att SKuD ska sluta använda SKuDmissilen?

• Hell yeah! Den är gammal som gatan...
      1
    • Jag tycker nog att sverokloggan räcker bra om det står SKuD i anslutning till den
      4
    • Tycker vi ska ha en annan bild, ingen av dem duger!
      0
    • Missilen är ju bra, behåll den!
      19
    • Jag kunde inte bry mig mindre...
      3
    • Ingen aning faktiskt, övertyga mig på årsmötet ;)
      4

Recommended Posts

När jag loggar in på skuds hemsida blir jag lite förvirrad. Med mina goda kunskaper om distriktet och vår organisation så vet jag mycket väl att jag är rätt, men alla som inte har samma insikt?

Det råkar faktiskt finnas en sveroklogga på förstasidan, fast den hör till en nyhet snarare än sidans design. Nu överdriver jag kanske tycker ni, läser man texten där så är det klart att det handlar om ett sverokdistrikt.

Distriktets ordförande anser dessutom distriktets logga (Hädanefter omnämnd som SKuD-Missil) är lika igenkänd som Sverokslogga. Har hon rätt så är problemet än mindre, jag tror hon har fel.

Jag tror att förbund OCH distrikt skulle tjäna oehört på att använda sig av Sverokslogga och ingen annan. Med risk för att provocera gamla distriktsfundamentalister tänker jag väcka frågan om loggans avskaffande.

Tycker du att SKuD-Missil är ful, provakativ och har lite med lajv, roll- och konfliktspel?

eller

har du ett bättre förslag på logga, du kanske har en bild som är värdig att pryda SKuDs framtida pr-material?

eller

tycker du som jag och att alla parter tjänar på att SKuD-missilen för alltid skjuts iväg till främmande planet och distriktet pryds av en fin sveroklogga?

Anslut er då till mig och alla andra som vill ha ett snyggare SKuD!

För ett framtida missilfritt SKuD / Antimissilpartiet

Äsch, jag tror Dan med mening missuppfattade inlägget där jag skrev att våra medlemmar känner igen Distriktets logga lika väl som Sveroks. Men, men... Missilmotståndare får ni gärna vara och medan ni sitter och smider planer kan ni ju beundra den snygga loggan. :wink:

Visst, Sveroklogga på hemsidan kanske vi borde ordna, men designarbetet på den har stått stilla och avvaktande iom att profilgruppen iaf ett tag hade planer på att bygga gemensamma distriktshemsidor. Om de inte har de planerna längre kan de ju hojta, tills dess känns det onödigt att lägga ner extra tid på den biten.

Missilen är bra, snygg som logga och kommer inte skjutas iväg ngnstans inom det närmaste.

/Maria, en av Missilens Vänner, som för stunden har både SKuD-T-shirt och SKuD-skjorta på sig 8)

(Tur för övrigt att jag är en snäll admin, annars kunde jag lätt ha manipulerat omröstningen... :twisted:)

Jag kan får stå din Oro Dan men ärligt talat tycker jag SKuDs logo typ är snyggare än Sveroks

Då den är plottrig och inte still ren för fem ören ser gärna en ny och stilren sverok logga eller ta SKuD loggan till hela sverok

8)

MVH

Roger Olofsson

Jag ser ingen anledning alls till varför distrikten inte ska kunna använda en egen logga tillsammans med Sverok, att försöka bunta ihop alla distrikt och kräva att alla använder endast sverokloggan måste jag säga låter ganska kontraproduktivt.

Jag tror inte att medlemmar i SKuD i dagsläget har några problem alls med att skilja på Sverok och SKuD, däremot om vi slutar använda loggan kommer det att grötas ihop och bli exakt samma sak igen. FS har väl jobbat länge med att medlemmar ska agera genom distrikten? Varför inte låta distrikten profilera sig på så sätt så att medlemmarna inser att distriken är självständiga men står under Sverokpappas kontroll.

Visst borde det finnas regler för hur loggorna ska användas osv, men jag ser inte varför det ska vara ett problem alls, snarare tvärt om, det skulle nog skapa mer problem än det tar bort. Som sagt i en annan tråd, alla olika scoutkårer har sin egen logga och de flesta använder den endast och ingen stormammalogga som vi gör, det funkar utmärkt iaf, det handlar helt enkelt om vad man gör med det och hur man promotar loggan/loggorna

Jag är ingen gammal räv vare sig i sveroksammanhang eller i SKuDsammanhang, och jag brukar ha revisioninstiska åsikter, men i frågan om SKuDs logga, så tycker jag att den skall vara kvar.

Om distrikten saknar logga kan det vara svårt för medlemmarna att veta vad distrikter är och vad de gör. Jämför de tre instanserna kommun, region/län/landsting och riksdag med Sveroks tre instanser förening, distrikt och förbund. De flesta har koll på politiken i kommunen, och riksdagen har de flesta också en bild av. Men regioner/län/landsting? Titta! Jag vet ju inte ens vad de egentligen heter!

I övrigt håller jag med Palmen och Roger. (kanske inte om att hela sveroks skall ha loggan, men resten)

/Kalle

PS Namnet SKuD-missilen är redan taget. Ni som noggrant läser styrelseprotokollen vet att det från vårt håll arbetas på en ny distriktstidning med det namnet. DS

Jag tycker att det är viktigt att distrikten får en möjlighet att profilera sig med eget namn, egna kläder och egen logga. Hur snygg eller ful jag tycker själva missilen är låter jag vara osagt, men jag tycker det är en dum idé att ta bort den. Inte minst eftersom styrelsen planerar att ge distriktstidningen en comback, baserat på just SKuD-missilen.

Vad jag dock tycker är viktigt är att man är tydlig med att distriktet är en del av förbundet. Sveroks logga bör finnas med och vara väldigt tydlig på hemsidan och på de förtroendevaldas profilkläder.

M.a.o, missilen ska inte skrotas som koncept, men den ska inte heller tjäna som en ersättning för den långt mycket mer igenkända Sverok-loggan.

Dessutom röstade jag för att jag vill bli övertygad på årsmötet, så gör ditt/ert bästa...

:wink:

Det är lugnt. Vi bjuder alla Missilens Vänner på tårta på årsmötet, medan motståndarna får knäckebröd... :wink:

Och jag håller med många av åsikterna. Vi använder oss av Sverokloggan när det är lämpligt, som på Naturrundan. Tyvärr vårt Sverokbaner iväg, annars hade jag haft det också, men jag hade istället rullväggarna. Däremot skulle det vara bra om förbundet kunde ta fram mer profilmaterial.

Jag tycker för övrigt våra profilkläder är bra som är, där Sverokloggan utan tvekan tar mest plats och syns bäst (utom på mig som har långt hår möjligtvis).

Håll för övrigt utkik efter SKuD-Missilen. 8)

Äsch, jag tror Dan med mening missuppfattade inlägget där jag skrev att våra medlemmar känner igen Distriktets logga lika väl som Sveroks.

Jag missuppfattade inget med flit, jag tolkar "Våra medlemmar kan se skillnad på vår distriktslogga och Sveroks och de känner igen bägge /.../" som att du tror att båda loggorna är lika välkända. Du får gärna förklara dig.

Jag vill sno ett argument från en annan tråd:

Egentligen är det inte främst relevant om medlemmarna känner till distriktsloggon eller ej, det viktiga är: vill vi att de ska göra det?

Jag kan komma på ett argument till varför vi vill profilera oss som distrikt mot medlemmarna: enklare för förbundskansliet när de inte behöver dirigera om alla kontakter till distriktet. Just nu upplever inte jag det som något som är ett problem, men det kanske skulle ändra sig om vi skrotade distriktsloggan.

Å andra sidan finns ett väldigt tungt argument emot olika loggor: vi är ett väldigt anonymnt förbund. Hur glada vi än är över stora medlemsantal och förbättrat rykte för spelhobbyn så är vi som förbund i spädbarnsåldern jämfört med scouter, friluftsfrämjande och liknande.

Stadshuset är snyggt, men jag är tveksam till att vi har möjlighet att profilera oss som såväl distrikt som förbund. Och ska vi välja ett är det förbundet som ska profileras.

Jag tycker att den argumentationen bland annat synliggör att frågan är större än om SKuDs logga är snygg eller ej. Den talar dessutom direkt emot Gorgers resonemang om att jämföra oss med riksdag/landsting/kommun. Jämför oss snarare med en mer rimlig motsvarighet, valfri ungdomsoranisation. Det är ganska självklart att Röda Korsets distrikt i Skåne inte ska ha en egen logga.

Vad tjänar egentligen SKuD på att ha en egen logga, vad skulle distriktet tjäna på att synas som representanter för förbundet snarare än ett mer eller mindre anonymt distrikt. Argumentera utifrån det istället så kanske ni kan övertyga någon. Tills dess väntar jag på en vanlig medlems åsikt.. vi är alla partiska på ett sätt eller annat.

Om jag orkar ska jag ringa tiotal random medlemmar i distriktet och fråga om de vet hur sveroks logga ser ut kontra distriktets. Ni kan själva gissa hur utfallet av den undersökningen skulle kunna se ut och dra egna slutsatser :)

P.S Ser framemot när förändringen av hemsidan skett så att det framgår med all önskvärd tydlighet att det är en sveroksida man besöker.

Jag kunde ha klippt in ett annat argument som bemöter Aimées, men orka... Den diskussionen rör dessutom Stadshustornet, inte Missilen.

Med våra medlemmar menade jag givetvis Distriktets medlemmar. Inte mkt att misstolka där. Med Distriktets medlemmar menar jag främst de aktiva som faktiskt vet att Distriktet finns, de vi bland annat möter på våra spelhelger, etcetera. De känner till vår logotyp. Tårttävlingen på Julspelhelgen ´05 är ett exempel. 75% av tårtorna innehål SKuD-loggan (FS-tårtan inte medräknad i statistiken då den för övrigt inte ingick bland de tävlande tårtorna, även om smaken får ses som överlägsen... :P). Jag vet att folk känt igen att jag kommit från Distriktet för att de sett skjortan med SKuD-loggan på (som även innehåller Sverokloggan). Dock tror jag att fler känner till förbundets logga och jag är säker på att de av våra medlemmar som känner igen distriktsloggan känner igen förbundsloggan också, speciellt då de antagligen tillhör de lite mer aktiva inom Sverok. Större delen av medlemsantalet är inte så intresserade av Sverok av en eller annan anledning och då är de än mindre intresserade av Distriktet. De vill spela spel och få sina bidrag så de kan inhandla fler spel att spela och all respekt för det.

För övrigt används SKuD-loggan nästan bara internt, gentemot våra medlemmar och gentemot distriktare, etcetera. När jag sitter i Projektledningsgruppen för Naturrundan som Region Skåne driver använder jag mig av Sverokloggan t.ex., något ni kan se här (den röda dotten nere i vänstra hörnet ovanför Svedala visar Torup - Lajv, klicka på den). Representerar jag Sverok i andra sammanhang använder jag Sverokloggan. Det är inte så svårt att avgöra när vad bör användas.

Om vi nu ska jämföra med ungdomsorganisationer så finns det ungdomsorganisationer som använder sig av olika logotyper (och det är väl lika självklart att de ska kunna det isf? Självklart är vanskligt att säga då det utgår från var och ens privata uppfattning om sakernas ordning). Scouterna t.ex.:

Lunds scoutdistrikt

Göteborgs scoutdistrikt (De kanske borde slå sig ihop med Sverok Sthlm då de också verkar gilla torn. :wink:)

Kulla scoutdistrikt

Snapphane scoutdistrikt (snygg, stilren logga)

Västmanlands läns scoutdistrikt

Värmlands scoutdistrikt

Alla scoutdistrikten har inte egen logga, men många har. Jag tycker vi kan jämföra oss bättre med dem än med Röda Korset om vi nu ska jämföra ngt. Visst, de flesta har förbundsloggan med också och det är tanken att vi ska ha den på hemsidan, men läs min första post för upplysning om vad som sker på hemsidesfronten.

Vad tjänar egentligen SKuD på att ha en egen logga, vad skulle distriktet tjäna på att synas som representanter för förbundet snarare än ett mer eller mindre anonymt distrikt.

Tack, du sade det bra. Vi vill inte vara ett anonymt distrikt. Vi vill att våra medlemmar ska känna sig som skuddare och vara stolta över det. Jag har tidigare nämnt Vi-känsla och det är vad det handlar om. Gentemot andra organisationer känner jag mig som sverokare, men inom Sverok känner jag mig som skuddare. Jag vill att andra inom vårt distrikt ska känna på samma sätt och vara stolta över det. På så sätt ökas också engagemanget för Distriktet, så att valberedningen slipper prata med folk dagen innan årsmötet eller samma dag för att få in dem i distriktsstyrelsen...

Vi är representanter för förbundet, men vi är också representanter för vårt distrikt och det lokala ansiktet. Själva marknadsföringen av förbundet mot allmänheten är för dålig rent generellt sett och ska inte vila på främst distrikten är min åsikt, utan snarare på en riksarbetsgrupp som jobbar på det, men det hör inte riktigt hemma här kanske. Jag marknadsför gärna Sverok för övrigt. De uppmärksamma kanske har noterat att på en vecka har det synts 3 artiklar om lajv och Sverok nämns i samtliga artiklar, speciellt i den senaste som fanns med i Metro. De övriga artiklarna fanns i Sydsvenskan och Skånskan, våra största dagstidningar. De artiklarna har kommit till genom Distriktet. Nästa fredag ska jag prata fantasy på ett bibliotek i Svalöv och givetvis kommer jag nämna Sverok där. Vi har varit ute fler gånger och samtliga ggr har Sverok nämnts. Distriktet har kanske nämts såtillvida att jag presenterat mig som distriktsordförande för att de ska få koll på vad jag gör inom organisationen.

Mot allmänheten är det för övrigt lättare att prata om Sverok - Förbundet. De som redan är medlemmar känner till förbundet och för dem är det i min mening intressant att de får reda på att Distriktet finns, då det är vi som kan hjälpa dem på en lokal nivå och ofta mer direkt än vad förbundet på riksnivå kan och vill och bör. Vår logotyp kan givetvis vara en hjälp i den interna marknadsföringen, liksom vårt namn och den reklam vi gör för oss själva genom spelhelger, synas på konvent, etcetera. Jag tror problematiken med distriktslogotyper förstoras alldeles i onödan. Lägg den energin på att fixa vettiga profilgrejer för förbundet istället och fundera ut bra sätt på att marknadsföra förbundet. (Pride är ett bra exempel.)

(Anledningen att jag skriver jag/mig mkt är för att det mest är jag som är ute och visar upp lajv t.ex. för tillfället, med uppskattad hjälp från andra i styrelsen och våra underbara medlemmar förstås.)

Hej.

Jag tycker Dan har helt uppåt väggarna fel och låter som en äkta byråkrat. Nu känner jag hans indignation ända hit. Men det kan han ta. ;)

Vad tjänar vi på regional profilering?

Ju tätare band mellan en organisaitons och dess medlemmar,och ju kortare det upplevda avståndet, ju bättre beslut blir det och ju mer kan man göra och fler blir gladare.

En logotyp signalerar samhörighet, delaktighet. Man är en del av en större helhet, men ändå med sin lokala charm och sin lokala tillhörighet. Det viktiga är att man aldrig vänder saker MOT varandra. Därför tycker jag förbundets logtyp ska vara tillsammans med SKuDs så ofta som är möjligt. Så man förstår "Sverok. Och SKuD. Good shit" För ajg tror det kan finnas förvirring.

Det ligger inte på SKuD att marknadsföra Sverok. Det ska man vilja göra av sig själv, distriktet, förbundsaktiva, aktiva, emdlemmar,f roumiter, local hangarounds. ALLA. Men jag skulle uppskatta det, och många andra, om de medlemmar man träffar säger man till "ni är inte bara med i SKuD, ni är okcså med i Sverok..." även om jag ärligt tror att motsatsen ännu är vanligare. ;)

Sist, men inte minst, är jag partisk då jag gjorde om loggan för hand efter en gammal gif-bild och lade fram förslag på färgen. Så jag blir alltid lika glad när jag ser Skuds bautasten .. oj, förlåt. MISSIL... på den orangea botten! :D

So go for it. Ha kvar logotypen. Men gärna en Sveroklogotyp på samma sida och kanske ett litet "Sverok SKuD är som ni kanske hör på namnet ett av distirkten i Sverok...". Så har vi motarbetat alla möjliga problem.

Hjärta!

Karl

Tack Karl. :)

På skjortorna och kommande kläder har vi Södra KulturDistriktet under loggan och Sverok, dvs där det står Spelförbundet annars och det tycker jag är bra. Jag vet inte riktigt vad som gäller för att skriva Sverok, för vi har ju vår Sverok SKuD-textbild, men vi använder den inte så mkt nu. Rent spontant känns det inte som om det skulle uppskattas från vissa håll, så vi kör nog loggan som den är nu, helst mot orange botten om möjligt. Det är ju vår distriktsfärg trots allt och det tror jag inte heller så många av våra SKuD-aktiva medlemmar missat. :)

Det vi efterfrågade tidigare var riktlinjer på hur distriktslogotyper får användas med förbundsloggan. Det skulle kännas mkt trevligare om man kunde resonera gemensamt kring ngt sånt.

Alla verkar vara överens om en sak i den här debatten: Förvirringen.

Men finns den? När jag först gick med i Sverok, så var det i Väst. Jag förstod att det satt någon som skulle svara på mejl och telefon (som iofs trodde var en vanlig medlem och som iofs aldrig svarade) som hade med distriktet att göra och efter ett tag förstod jag även att de körde bussar till konvent. Då jag tyckte att det var ganska smalt, så förstod jag inte vad distriktet var till för. Men förvirring om vad som var förbund och vad som var distrikt... nej, det tror jag inte.

Ett nytt argument för loggan. Du (Dan) säger att vi är så små att vi måste enhetligt profilera oss för att nå ut. Jag menar att om distrikten är stora nog att bära en vettig verksamhet, så är de stora nog att ha en logga. På samma sätt som en förening har en logga.

Ett annat argument. Om distrikten inte tydligt syns som distrikten, så får förmodligen vanligt folk känslan av att det är STOR-sverok eller fs, som har argerat.

Om inte Västkustens seglarförbund hade haft T-shirtar med sin logga (vansinnigt snygg för övrigt), så hade jag antagit att alla arrangemang som inte var föreningspecifika var Svenska seglarförbundet att tacka för.

Kontentan av detta handlar lite om vem som skall få cred för det vi(distrikten) gör; Distrikten eller Fs. Vi ser helst att det är vi, ni ser helst att det är ni. Om jag presenterade årets valberedning med att det är SKuDs valberedning(utan att nämna några namn eller så) som kommit fram till detta, skulle folk då inte tro att det var jag som var valberedningen, och sedan tacka mig för att jag gjort ett fint jobb, även om jag inte gjort annat än att presentera förslagen. Jag sade faktiskt att det var SKuDs valberedning, även om jag inte sade att det faktiskt var någon annan än jag som gjort det.

Om det nu skapar förvirring, må så vara. Jag tycker argumentet om vi-känsla samt argumentet om vem som skall ha heder åt vad är viktigare.

/Kalle

Som en sidnot kan jag tipsa om att kolla in hur Västkustens seglarförbund har löst det rent grafiskt mot sitt förbund. Det må vara snyggt men, översatt till Sverokiska, så hade jag gärna sett mer orange i distrikthemsidan, för detta exempel tycker jag är förvirrande. Notera att man kommer i storförbundet genom att klicka -> förbundsinfo -> Svenska seglarförbundet. Notera vidare att alla loggor och all text är utbytt, men att det är samma graafiska profil och samma layout. http://www.vksf.org/

Hej

Jag lägger inte ner så mycket tid på att skriva i forumen nuförtiden som jag en gång i tiden gjorde. Och som nyinflyttad Uppsalabo är mitt intresse för SKuDs forum inte lika brinnande som det en gång var. Men likväl så kikar jag in ibland och försöker updatera mig på vad som händer och diskuteras i det som jag en gång i tiden glatt kallade för mitt distrikt.

och när jag snubblar över sådana här trådar blir jag extra glad. Glad över att Dan vågar ta upp en kontroversiell fråga, även om den knappast är särskilt ny. Vi diskuterade distriktsprofileringsproblematik även på min tid i distriktet. Men jag tror att det är bra om diskussionen förs upp i var generation av distriktare. Var går skiljelinjen mellan förbundet kontra distrikten? Hur pass likriktat bör vårt förbund vara? För det är de frågorna som ligger bakom den mer praktiska frågan om val av logga.

Givetvis finns det inga rätt och fel svar i den här frågan. Men om frågan väcks tvingas folk fundera och ta ställning. Förhoppningsvis följer Dan upp med en motion till distriksårsmötet som antyds i pollens svarsalternativ. Så får distriktets högsta beslutande organ avgöra frågan. åtminstonde tills det gått ett par år och nya distriktare och medlemmar åter tar upp frågan till diskussion.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...