Gå till innehåll
redsolo

Ticket to ride spelen?

Vilket är roligast?  

53 medlemmar har röstat

1. 1. Vilket är roligast?

• Ticket To Ride - USA
      46
    • Ticket To Ride - Europa
      33
    • Ticket To Ride - Märklin
      8
    • Risk eller Vad var frågan nu igen?
      13

Recommended Posts

Efter att surfat runt lite på forumet efter Setttlers inlägg har jag nu blivit sugen på att inhandla ett nytt spel, nämligen Ticket To Ride. Dock så blir mitt val inte lättare av att det finns tre olika spelvarianter. Jag har lirat både USA och Europa online, och tycker mig inte se ngn stor skillnad mellan spelen.

Så vad säger ni, brädspelsmoguler? Vilket av spelen (kartorna) är det som jag skall köpa egentligen? Europa är ju trevligt, för Sverige är ju med MEN det känns lite lättare att alltid få ihop sina tickets på kartan.....

Vilket är roligast, Märklin, USA eller Europe?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, som Svensk mästare och för tillfället ledande i Stockholmsturneringen Tågcupen ( Oj, han brer inte på lite den här typen :P) så vill jag mena att Europe är det överlägset bästa spelet om man vill spela lite avslappnat bland vänner. Amerika (originalet) är mer drag, men å andra sidan gör det att spelet blir lite råare. Märklin har fler spelmoment vilka är ganska trevliga, men en av TtRs styrkor är att det tar sekunder att sätta upp spelet vilket går förlorat när man i Märklin ska placera ut massa pluppar på ett mycket specifikt sätt över hela planen.

--DA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag skulle också säga Europe, til skillnad från USA så finns det inget riktig ûberväg (sydvägen Los Angeles-Atlanta och vidare åt båda hållen) och omgångarna blir mycket jämnare. I USA hänger dte mycket på vilka spelare som får kust-till-kustuppdragen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man vara nyfiken och fråga varför du inte är intrsserad av Ticket to ride nordic? Har själv inte testat det ännu, och inte heller märklin edition (därför avstod jag från att rösta), men efter vad jag hört ska det vara trevligare för lite färre spelare (även om järnvägslinjerna inte tycks följa de idag existerandesträckningarna).. Vad gäller Europa eller Amerika så tycker jag att Europaspelet passar sig bäst för turneringar och lite mer hardcorespelare, medans Amerika har en lite mer familjespelskänsla (och dessutom lite bättre backstabsmöjligheter). Dock tror jag att du blir nöjd oavsett vilken av de två (fyra) versionerna du väljer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Definitivt Europa. USA är trasigt... :-)

Nordic Countries är fint, om du vill ha lite snabbare och hårdare dueller (sort of) mellan spelarna, fast det är å andra sidan bara för tre spelare och brädet är inte riktigt lika bra som Europa. Men om du vill ha Sverige med på kartan så är ju Nordic Countries det enda alternativet... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Får man vara nyfiken och fråga varför du inte är intrsserad av Ticket to ride nordic? Har själv inte testat det ännu, och inte heller märklin edition (därför avstod jag från att rösta), men efter vad jag hört ska det vara trevligare för lite färre spelare (även om järnvägslinjerna inte tycks följa de idag existerandesträckningarna).. Vad gäller Europa eller Amerika så tycker jag att Europaspelet passar sig bäst för turneringar och lite mer hardcorespelare, medans Amerika har en lite mer familjespelskänsla (och dessutom lite bättre backstabsmöjligheter). Dock tror jag att du blir nöjd oavsett vilken av de två (fyra) versionerna du väljer.

Jag tror att orsaken bakom är att tråden startades 060731 och Nordic Countries kom i oktober förra året.

Jag tycker Amerika är mycket mer oförlåtande än Europa. Europakartan är mycket snällare i och med stationerna. När man spelar USA med mer erfarna spelare blir det mycket blockande. Jag gillar inte att spela USA på två eller tre spelare som många andra gör, utan föredrar i sådana fall Schweizkartan eller Nordic Countries. Har tyvärr inte spelat Märklin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
abetosbyxor pa

Det Ticket to Ride som tar slut snabbast ar det trevligaste.

Men vilket är snabbast kanske då är frågan? Om man inte gillar ett spel, så kanske det är bättre att inte svara på frågan. Uppenbarligen tyckte den som postade frågan att det var ett bra spel och vill då ha vägledning och kan man inte ge någon vägledning så kanske man ska låta bli att svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märklin är klart det bästa TtR-spelet. Introduktionen av passagerare höjer ångestfaktorn och stressen avsevärt och gör det bra mycket klurigare att spela.

Personligen inte fattat varför så många håller Europe som favorit, stationerna gör att det känns som TtR: children edition. Charmen med TtR är ju att man ibland blir blockerad och får hitta nya vägar.

Måste även säga att nya TtR: Nordic Countries var riktigt bra, lite oväntat för jag var orolig att det skulle bli ett uttfyllnadsspel för att tjäna pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag började mitt Ticket-to-Ridespelande med att spela USA, jag tyckte att det var kul men att kust-till-kustuppdragen var på tok för bra. Därför började jag spela Europa istället. Efter ett tag märkte jag att det var för få långa sträckor och för enkelspårig karta. Vidare fanns det för många och för bra uppdrag mellan Tyskland och Ryssland. Detta, och det att alla fick ett långt uppdrag i början gjorde att omgångarna blev väldigt lika och därför ganska ointressanta. Jag gjorde då mitt eget spel, Ticket to Ride Norden( inte att förväxla med Nordic Countries), med färjor tunnlar och stationer. Dock hade jag de långa uppdragen inblandade i högen men de gick i alla riktnngar på kartan för att undvika problemen som fanns med USA. Den hrä gången spred jag också ut uppdragen så att alla orter skulle bli ungeär lika bra. Det blev bättre än Europa men det saknades fortfarande något.

När jag spelade i SM så körde vi USA-kartan och det var fantastiskt roligt. Det var intensivt spännande och jag fick en helt ny syn på originalversionen. Det gick nämligen att vinna utan att få kust-till-kustuppdrag. När alla är nybörjare vinner oftast de som har kust-till-kustuppdragen men när folk kan spelet och kan uppdragen då var det väldigt svårt att få hela av en av de tre bra kust-till-kustvägarna. Folk inser nämligen hur viktigt det är att bygga 6-sträckor, att avsluta tidigt och att man måste hindra andra spelare. "Übervägen" mellan Los Angeles och Atlanta är väldigt lätt att blocka vid Houston-New Orleans, Nashville-Atlanta och vid de två vägarna in till Los Angeles. De två första byggs nästan alltid första turen och eftersom det finns så många uppdrag till Los Angeles försvinner de vägarna snabbt. Missar man någon av dessa vägar, som det är hård konkurrens om så sitter man med en avsevärt sämre sträcka. Därför är den vägen väldigt farlig när man spelar mot erfarna spelare.

Det originalet har över de andra spelen är:

1 Bäst uppdrag, uppdragen är ojämnt spridda över kartan vilket gör att spelet blir mer dynmiskt eftersom vissa områden är mer eftertraktade än andra och det blir hård konkurrens om dessa.

2 Störst variation bland möjliga strategier. Det går bra att satsa på en lång sträcka med få uppdrag eller att ta många korta eller nånstans där i mellan. Får man riktigtdåliga uppdrag har man ändå en chans genom en sabotagestrategi: då bygger man sexsträckor, försöka sabba och snabbt göra slut på spelet, det kräver dock mycket skicklighet

3 Det går att spela om i klart större utsräckning än de andra spelen eftersom friheten bland uppdragen och variationen på strategierna gör varje match väldigt unik.

4 Det är mer dramatiskt och spännande än de andra spelen eftersom det inte finns några stationer och eftersom vissa områden är klart viktigare än andra.

5 Det är lättare och elegantare regelmässigt och är busenkelt att lära ut.

Originalet blir ofta kritiserat för att vara obalanserat eller trasigt men det beror på spelarna och inte på spelet. Om de andra spelarna inte bygger de långa sträckorna i norr och söder utan lämnar dem till en eller två spelare och istället bygger i mitten är det spelets fel? Om en spelare gör Duluth-Houston genom att gå via de fem korta gråa sträckorna istället för Duluth-Helena-Denver-Phoenix/Oklahoma city-El Paso-Houston är det spelets fel? Det vore som att skylla på Puerto Rico för att det inte fungerar att ta mayor varje runda eller som at skylla på Settlers för att det är mycket bättre att var vid 6:or än vid 3:or. De långa sträckorna verkar obalanserade när man spelar som nybörjare men ju mer man spelar desto mer iser man att de inte är det. Varje starthand med uppdrag har bra möjligheter att vinna. Även mardrömshänder kan leda till vinst genom sabotagestrategi. Visst finns det starthänder som är klart bättre än andra men för en skicklig spelare kan även en dålig starthand leda till vinst. Det som gör att kust-till-kustuppdragen anses överdrivet bra är att det är mycket lättare att förstå hur man ska spela dem rätt.

Jonas Hagerlid

Svensk mästare i Ticket to Ride 2007 som håller på att skriva en strategiguide och är därför väldigt engagerad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Spelmässigt tycker jag att USA är den absolut bästa versionen av detta spel då det går väldigt fort att bara plocka fram & köra, samtidigt som det erbjuder mkt både för nybörjare & veteraner. Sen kan man ju alltid ladda ner inofficiella kartor om man vill & orkar. Själv håller jag för närvarande på att designa en skåne karta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar USA-kartan bättre än Europe, men har inte spelat de senaste. Och det fina med TTR är väl att det både går att spela mot barn/oerfarna spelare (eftersom man inte måste köra så hårt på sabotagestrategi) och med erfarna spelare. Det är lätt att förstå och tilltalande design och fungerar väldigt bra att spela över nätet. Ett lysande spel, helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag trodde att Ticket to Ride primärt var ett barnspel. Fick definitivt den känslan när jag spelade det (USA-versionen).

Det tror man om Carcassonne och Zooloretto också, men de kan vara riktigt stygga också beroende på vilken strategi man kör med. Gulligt på ytan, ondsint inuti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.