Jump to content
Sign in to follow this  
kriss

Följ med KAG ut på äventyr i Finland...

Recommended Posts

Den 11:e till 13:e augusti går RopeCon i Esbo (förort till Helsingfors). Sverok har beviljat bidrag till KAG (Konventsarrangörsgruppen, snart till en hemsida nära dig) för att skicka svenska konventsarrangörer på studiebesök. Målet är att skicka fem personer med olika bakgrund och erfarenheter för att studera hur konventet fungerar, vad som skiljer sig från våra inhemska konvent, vad som kan funka bra att importera. Denna information sprids sedan inom KAG och förbundet i stort.

Praktiskt

Du bör vara en konventsarrangör av något slag - storleken på konvent spelar inte så stor roll, inte heller vad du pysslat med på konventet.

Betald resa (Sverok), betalt inträde (RopeCon). Konventsstandard på sovandet - ta med sovsäck, liggunderlag. Egna kostnader för mat. Räkna med att behöva hjälpa till att författa en del text om era erfarenheter när ni kommer hem och en del snack kring just rapporteringen. Ni kan behöva göra utlägg för mindre kostnader - flygbussar och dylikt - tills dess ersättning kan utbetalas.

Konventet i stort talar finska. Arrangörerna kommer i den mån det är möjligt söka se till så vi har tolkar och dylikt, men räkna med att man kan behöva ta hand om sig själv på engelska till och från. Vi lär inte alltid springa omkring i grupp heller.

Utresa och inresa flexibel. Konventet har både för- och efterfest (den sistnämnda innefattar bastu) som man antingen kan vara med på eller skippa beroende på om man måste åka tidigt eller ej. Ideal om man vill vara med på allt är att åka dit så man är framme den 10/8 och därifrån den 15/8. Förtur kan komma att ges till de som kan åka på torsdag respektive måndag (10:e och 14:e, respektive) beroende på biljettpriser. Fredagar och söndagar är ofta dyra/fullbokade.

Anmälan

Skickas till kriss@sverok.se, gärna så fort som möjligt - senast 23/7. Ja, det är rätt snart. Antalet platser är begränsat till fem. Du bör skicka med vad du heter (namnet som står i passet), personnummer, vilket/a konvent du känner att du jobbat på, eventuella allergier, de resdagar som fungerar för dig, var i landet du bor, hur man når dig telefonledes och eventuellt annat som du tycker vi bör känna till. Notera också att det är en relativt bindande anmälan.

Slutligen

Det kommer vara två andra konvent i utlandet som ska bevistas senare i år också. Håll utkik här på forumet om du är sugen att hänga med på dessa. Ungefär samma premisser som RopeCon-resan med betald resa och boende.

Attans denna jävla Sverok Kommunikation. Jag hänger ju inte på det här forumet då jag vandra från dator till dator så minns jag ju inte annat titta in här dagligen.

Jag är intresserad av att hka till RopeCon samt att jag har en personlig inbjudan från den där sn'lla finnen som var o hälsade på. Tyvärr så har jag nått som kallas jobb som inte riktigt tillåter mig att sticka så tidigt som torsdag eller tidigare utan jag kan som mest får fredag ledigt. Så funkar det.. åka torsdag em till tokholm för avfärd till finland samt hem söndag så jag är nere i Södra sverige innan jag börjar jobba måndag så är jag på.

Det hade varit skoj om inte annat att se hur de lyckats samt kanske kuna hjälpa till att lösa lite av deras problem.

Om det ska svars så fins jag på mobilen eller pm fnkar nog också, hör för mig att jag slagit på att jag får mail då.

Jag kan varmt rekommendera besöket. Ropecon är överlägset största konventet i Finland med ca. 3000 besökare de senaste åren. I och med att konventet närmar sig så kommer det upp mer och mer information på hemsidan http://www.ropecon.fi (det finns en del på engelska också, tyvärr ingen svenska).

-- Magnus

Avklistrar tråden då RopeCon varit.

För er som undrade över Talltorps fråga kan jag avslöja att vad jag vet så fick de som ville åka. Vi var 6 kaggar som gjorde färden över det mörka vattnet till landet med ett konstigt språk och 110-gradiga rum. Mer utförlig rapport kommer att komma.

(Rollspel heter roolipelit på finska...)

Guest

Sverok blev inbjudna till Ropecons efterfest, en blöt tillställning med naken sjömansbrottning, bastu och allmän galenskap. Tyvärr blev en av delegaterna tokfull och odräglig tidigt och betedde sig som en praktidiot till oss svenska icke-Sverok-representanters stora fasa. Han verkade inte förstå att de flesta finnar förstår svenska och pratade om "det här fittlandet" och så vidare, tråkade kvinnliga Ropeconarrangörer om brottning, etc. Det var katastrof och många av oss fick ägna tid åt att kontrollera och begränsa skadorna (läs: be om ursäkt och förklara att personen i fråga var en idiot även med svenska mått mätt). Naturligtvis var den enda fylleidioten en svensk och folk kom fram till oss och undrade om vi hade något med honom att göra och varför inte de Sverokmänniskor som var där satte honom i en taxi hem istället för att vifta bort det med "så är det alltid, han är full och ifrån Dalarna".

Man skall förstås inte generalisera och nationaliteter är bara skit, men ändå: inget vidare bra relationsskapande och pinsamt för Sverok och oss andra svenskar.

Det enda negativa från Ropecon är alltså det som finnarna kallade för "Sverok-incidenten". Se till att ha en sälklubba och taxipengar med i framtiden om det skall ut och resas.

Guest

Låt oss säga som det var, Tobias, han försökte slita handduken av en ganska ung tjej för att få henne att brottas.

Ett praktarsle, som sagt.

Nu är jag precis på väg in på en föreställning men jag ämnar svara senare. Någon kan ju ringa personen ni dömer ut också, kan ju vara lämpligt?

Sådär, nu är jag tillbaka i någon slags fit-for-fight-form. Kan för övrigt recensera TanGhost på dramaten med betyget tre stolar av fem möjliga och omdömet udda men rätt OK, fritt efter Ibsen. Troligtvis väldigt fritt...

Till att börja med så kan jag förtydliga en smula - Sverok blev inte inbjudna någonstans ety Sverok var inte på RopeCon. Konventsarrangörer - förvisso sponsrade av Sverok i form av verksamhetsutvecklingsbidragspengar och med Sverok t-shirts var det. Sedan kan man argumentera att tre distriktsordföranden, en ledamot och en förbundsstyrelseledamot på något vis kan ses som sverokrepresentation - men jag vill ändock poängtera skillnaden.

Med det ur världen:

Jag var själv, till skillnad från den stora merparten av festdeltagarna (då inklusive Jeepen) spik nykter på efterfesten. Den bilden du målar upp, med katastrof i fetstil och en stor insats för att kontrollera och begränsa skadorna är något som totalt undgick mig - inte helt oimponerande med tanke på att jag dessutom ägnade kvällen med att prata med folk från Conitea (konventsledningen) för att få reda på ytterligare lite om RopeCon innan hemresan. För att vara på den säkra sidan så ringde jag i dag och frågade om det faktiskt uppfattades såsom du beskrev på en så bred front. Det har (inom Conitea) vare sig diskuterats på e-post eller muntligen och reaktionen var väl mest 'Va?'. Mer om detta längst ner i inlägget.

Sedan kan jag väl inte hålla med om att den enda fylleidioten var svensk - jag sparkade själv iväg en finska till en taxi. En fotnot, men jag tycker du brer på lite väl mycket överlag och vill således dementera med fakta i sammanhanget.

Med det ur världen(2):

Däremot tänker jag inte säga emot dig i sak. Det fanns en svensk kille på plats som var rätt dragen. Han lyckades mycket riktigt med praktdumheten att försöka rycka handduken från en tjej i samband med nakenbrottningen (nu vet jag inte om det var ett seriöst försök eller ren teater, det får han kommentera själv) vilket är - rätt ut sagt - puckat.

Att uttrycket 'han kommer från Dalarna, det förklarar saken' användes - och jag misstänker/utgår från att det är jag själv som blivit citerad, då jag använde den frasen - hade inget att göra med några alkoholrelaterade dumheter. Hade det påtalats som ett stort problem hade det hanterats. Nu var det ingen som påtalade det som ett stort problem för mig - eller så vitt jag vet för någon annan av konventsarrangörerna som var där. Det är synd att ni gick och led i tysthet, kommunicera så får ni respons.

Sedan är det självfallet ruggigt illa även om enstaka individer tyckt att det var problematiskt. Är det så att folk känt sig kränkta får du gärna maila vem eller vilka(min adress finns på Sveroks hemsida) så ser jag till så en redig och relevant ursäkt kommer till stånds.

Slutligen:

Man skall förstås inte generalisera och nationaliteter är bara skit, men ändå: inget vidare bra relationsskapande och pinsamt för Sverok och oss andra svenskar.

Det enda negativa från Ropecon är alltså det som finnarna kallade för "Sverok-incidenten". Se till att ha en sälklubba och taxipengar med i framtiden om det skall ut och resas.

'Finnarna' - då åsyftandes konventsledningen - känner inte till den termen. Responsen jag hört själv - då dagen efter konventet, dagen efter efterfesten och nu under veckan efter bägge - har varit enkom positiv - kul att vi var där, kul folk och kul att vi kan plocka med erfarenheter från RopeCon till de svenska konventen. Men se erbjudandet ett stycke upp om att kontakta de som tyckte att de inte var så kul - det spelar ingen roll för min del att det inte var konventsledningen eller någon som pratat med dem på sistone.

Ska ha sälklubban i åtanka nästa gång. Skämt åsido, en text om etikett kommer författas så vi har något nerskrivet. Den tanken är inte dum.

Nu ska jag återgå till att faktiskt sammanfatta konventseländet också...

Jag kan bara instämma med Kriss. Jag märkte inget av några negativa åsikter mot oss svenskar som var där (och då ingick jag ändå i den s.k. "Sverok-delegationen") Det var ingen som påpekade det på ett sådant sätt som jag hörde, och då pratade jag med ett flertal finnar även efter den "incidenten". Jag upplevde inte att deras inställning till mig (eller sverok) var särskilt negativ, utan de var väldigt intresserade av att prata med oss.

Att blåsa upp något till denna nivå tycker jag verkar onödigt. Jag tänker dock inte försvara den gärning som beskrivs ovan, den var allt annat än genomtänkt, men att hävda att det var en katastrof är ganska starka ord. Om det är något som är ett stort problem tycker jag dessutom att man bör ta det direkt med personen i fråga, inte på ett forum på detta sätt.

Håller i stort med Kreufeldt och Kriss om saken, speciellt då personen i fråga inte ens är inne särskilt mycket på det här forumet. Ta åtminstone kontakt med den det gäller om ni kan och påpeka att ni skrivit här så att denne kan svara för sig själv.

Handduksincidenten var för övrigt inte seriöst menad - vi snackade om det på båten hem- men olämplig ändå, förvisso, då ingen kunde veta detta. Personen i fråga vet alltså att det inte var uppskattat. En rättning ang. händelseförloppet (inte ett försvar, märk väl). Han försökte inte slita av henne handduken för att få henne att brottas. Det hade hon redan ställt upp på. Däremot så kommenterade ngn på skämt att hon hade handduk på sig och det var efter det som incidenten inträffade.

Har inte heller hört ngt negativt om festen och fulla svenskar, men har inte direkt snackat med någon efteråt. De flesta av oss stannade ju kvar på Dipoli när efterfesten upplöstes för att folk drog till efterfester i stan. Jag upplevde det som att vi var uppskattade, alla svenskar (både KAG och Jeepen) och att vi tog med oss lite nya inslag till konventet som Mortal Kombat och Lajvtetris från vårt håll.

Som ett tillägg kan sägas att vi fått klartecken från den nya Sveroxredaktionen så det kommer finnas med en artikel från RopeCon i nästa Sverox.

Guest
Ta åtminstone kontakt med den det gäller om ni kan och påpeka att ni skrivit här så att denne kan svara för sig själv.

Jag har ingen aning om vad människan hette och har aldrig sett honom förr. Ni som vet vem det är kan väl peka honom till det här forumet.

Att blåsa upp något till denna nivå tycker jag verkar onödigt.

Jag tycker inte att vi blåser upp det i några stora proportioner. Det fanns en kille där som gjorde bort sig. Vi skämdes. Han gick inte att prata med om det, och det försökte åtminstone jag av Jeeparna. Då fick jag bara höra om fittlandet igen. Flera Ropecon-arrangörer och hangarounds som jag känner pratade med mig om honom och flera refererade till det som "Sverok-incidenten". Att posta om en persons dåliga beteende på ett forum, påstå att det var skämmigt för de som har var där med och kalla det för en katastrof tycker inte jag är att ta i. Det är bra att ni har pratat med folk som har missat det här eller inte led så mycket av det.

Jag försöker inte attackera Sverok utan bara belysa att det var en kille som var dålig och att det var synd att inte han hanterades av sina nyktrare vänner. Och det refererades till er, av oss och andra, som Sverok-folket, så oavsett vad ni står för så är det detta ni har representerat i mångas ögon.

jag tycker du brer på lite väl mycket överlag

Det tycker inte jag.

Om Kriss ser till att sälklubban är med i framtiden så är jag nöjd. Det är det enda som är viktigt. Och att vederbörande skäms som fan eller stannar hemma i fortsättningen eller håller sig nykter.

Ta åtminstone kontakt med den det gäller om ni kan och påpeka att ni skrivit här så att denne kan svara för sig själv.

Jag har ingen aning om vad människan hette och har aldrig sett honom förr. Ni som vet vem det är kan väl peka honom till det här forumet.

Tror verm som helst av oss skulle kunnat svara på den biten. I alla fall jag finns på Sveroks hemsida med både telefon och e-post och allra minst Martin eller Olle från Jeepen borde ha koll. Hur som haver, gjort är gjort på den fronten.

Att blåsa upp något till denna nivå tycker jag verkar onödigt.

Jag tycker inte att vi blåser upp det i några stora proportioner. Det fanns en kille där som gjorde bort sig. Vi skämdes. Han gick inte att prata med om det, och det försökte åtminstone jag av Jeeparna. Då fick jag bara höra om fittlandet igen. Flera Ropecon-arrangörer och hangarounds som jag känner pratade med mig om honom och flera refererade till det som "Sverok-incidenten".

Det är där i alla fall jag tycker vi börjar snacka olika magnitud av 'katastrof' - om Conitea inte uppfattat det som så världsomskakande som du och de du känner uppenbarligen gjort så ser jag inte riktigt hur det, och jag citerar, handlar om "inget vidare bra relationsskapande och pinsamt för Sverok och oss andra svenskar." eller "Det var katastrof och många av oss fick ägna tid åt att kontrollera och begränsa skadorna". I alla fall jag tolkar ditt originalinlägg som att vi inte skötte oss alls i Finland och att det här skulle ha färgat av sig på hela resan. Det är - turs nog - ungefär tvärt emot vad jag själv hört och då av något/on som jag i alla fall kan referera till.

Att posta om en persons dåliga beteende på ett forum, påstå att det var skämmigt för de som har var där med och kalla det för en katastrof tycker inte jag är att ta i. Det är bra att ni har pratat med folk som har missat det här eller inte led så mycket av det.

Du har alltså pratat med personen under den kvällen, tyckt dig fått ett negativt svar och sedan totalt undlåtit att prata med någon annan från samma grupp - för att sedan en vecka i efterhand tyckt att vi borde agerat?

Det är, som jag sade tidigare och då i min egen lilla världsbild, som så att det säkerligen kan finnas människor som tagit illa upp till den milda grad som du beskriver. Jag har inte pratat med dem. Såvitt jag vet har ingen från gänget som åkte pratat med dem. Conitea har - och jag frågade specifikt - inte hört något (nu vet jag inte hur de kollade det inom sig, märkväl) - så du får ursäkta om jag inte delar samma syn rent spontant. Erbjudandet om att maila en mer formell ursäkt kvarstår självfallet. Är det så att folk tycker vi är ägg får vi ju prata med dem så vi själva får bättre koll om inte annat, men de jag har adresser till har säger som sagt "Va?" när jag frågar om de uppfattat det som det problem du beskriver.

Jag försöker inte attackera Sverok utan bara belysa att det var en kille som var dålig och att det var synd att inte han hanterades av sina nyktrare vänner. Och det refererades till er, av oss och andra, som Sverok-folket, så oavsett vad ni står för så är det detta ni har representerat i mångas ögon.

Förstod så, men jag ville ändå ta och poängtera vilka och vad som var där för sakens och tydlighetens skull.

jag tycker du brer på lite väl mycket överlag

Det tycker inte jag.

Nä, vilket som sagt oroar mig och jag säger åter igen att jag gladeligen och med mössan i hand kontaktar de som tagit så illa upp som du säger.

Om Kriss ser till att sälklubban är med i framtiden så är jag nöjd. Det är det enda som är viktigt. Och att vederbörande skäms som fan eller stannar hemma i fortsättningen eller håller sig nykter.

Om det finns behov av en sälklubba kommer den användas - det vi egentligen ordar är hurtillvida händelseförloppet då krävde sälklubba i den utsträckning som du med fetstil och relativt hårda ord menar att det gjorde. Det kommer dock diskuteras och skrivas en del obligatorisk läsning för utlandsresande (i alla fall inom det här projektet, men jag ska se till så vår internationellt ansvarige får en kopia också) som en följd av efterfesten. Detta nämndes redan på tisdagen så tro det eller ej, vi tänker en smula även vi.

1. Ja, jag var otroligt full. Det var alldeles för mycket drickande och dessutom hamnade jag i en hög nivå av allmän exaltering. Jag dricker oftast mer än jag borde, det har tidigare sällan varit ett problem, men nu börjar det bli det.

2. Jag tappade kontakten med omgivningens uppfattning. Eftersom jag ofta gör sådana där utspel där jag klagar på saker jag gillar så blir jag ofta att klaga på saker jag gillar när folk som inte vet att jag egentligen gillar det är närvarande. Finland är ett av de länder jag har starkast koppling till, med många somrars semesterminnen från min morfars stuga, men det vet ju ingen där. Tyvärr så glömmer jag efter en flaska rom att se helheten.

3. Förhoppningsvis behöver det inte vara SVEROK-incidenten, utan istället kan det få vara känt som Halken-incidenten. Om någon ska ta kontakt med de som tagit illa upp och skämmas lite grann är det väl jag (kanske inte bara lite grann, särskilt som det verkar som mitt hopp efter handduken inte uppfattades som så mycket teater som det var för mig).

De första jag kan be om ursäkt till är väl de Jeepar som skämts för att vara från samma land som mig. Förlåt.

Guest

Jag står bakom det som skrivits av Tobias och Torbjörn. Jag var också mycket upprörd över Halkens beteende, speciellt vad han gång på gång skrek på svenska.

Det är mycket bra att du, Halken skrivit en ursäkt här. Uppskattas mycket.

Jag ser fram emot Robecon-reportaget i nästa Sverok.

På det hela taget var de finnar jag talade med mycket nöjda med att ha oss svenskar på konventet. Jag minns inte när jag senast hade så många intressanta samtal med personer jag inte känner. Konventet var för min (och för jeepens) del mycket lyckat. Då är det inte konstigt att man reagerar på dåligt uppförande av personer som kan uppfattas vara i samma sällskap som en själv.

Åk på nordens största spelkonvent! 3 900 deltagare i år, kanske 4k+ nästa år. Och så får man ju träna sin svajiga skolengelska:)

Kanske vore det en idé att nästa år samordna en resa till självkostnadspris till RopeCon? Borde bli blilligare med färja och så (och definitvt roligare) om man åker ett gäng. Kan jag och har råd nästa år ska jag besöka RopeCon igen.

Tack förresten till Jeepen för era trevliga friformsscenarion. Hoppas man får se er på ngt svenskt konvent i framtiden. :)

Guest
Du har alltså pratat med personen under den kvällen, tyckt dig fått ett negativt svar och sedan totalt undlåtit att prata med någon annan från samma grupp - för att sedan en vecka i efterhand tyckt att vi borde agerat?

Nej. Det stod en KAG-tjej i handduk bredvid mig hela tiden. Hon försökte ursäkta Halkens beteende inför mig istället för att göra något.

Kriss, sluta känna dig attackerad och lägg ned retoriken med långa ovidkommande meddelanden om att även Jeepar var fulla och så vidare (vilket flera av oss absolut var). Är det inte bra att vi reagerar så fort som vi gjorde och sätter fingret på detta? Ni har ju uppenbarligen gjort det själva också, så så jävla onda och överdrivna kan vi väl ändå inte vara. Jag tycker att du gör världen en otjänst genom att spela ned detta, dessutom på ett sätt som försöker kasta någonslags galen skuld på Jeepen. Jag kan förstå att det är känsligt för dig, men ta det litet lugnt.

Jag tycker att allt som behöver sägas i den här saken har sags. Jag hoppas att Halken får ordning på spriten.

Nej. Det stod en KAG-tjej i handduk bredvid mig hela tiden. Hon försökte ursäkta Halkens beteende inför mig istället för att göra något.

Den tjejen lär ha varit jag, då jag var enda tjejen från KAG och det måste ha varit när det gällde att kalla Finland för fittland, eftersom jag inte hade hunnit till bastun än då brottningen var och då var påklädd. Jag var också påverkad då dock hur som helst och inte 100% logisk, vilket man sällan är när man är aningens full och försökte också efter det inte särskilt påstridigt säga till Halken att det var dumt att förolämpa finnar i Finland (eller andra ställen). Hade jag vari nykter hade jag kanske agerat lite annorlunda. Hur som helst anser jag att saken verkar ganska utagerad. Bra att det togs upp så att saken kunde rensas ut. Nu tycker jag personligen det är onödigt att traggla det mer, men om ngn känner att denne inte fått säga allt, så go ahead givetvis.

Antar från boldandet att Gäst är Tobias som glömt logga in. Hoppar direkt till pudelns kärna.

Kriss, sluta känna dig attackerad och lägg ned retoriken med långa ovidkommande meddelanden om att även Jeepar var fulla och så vidare (vilket flera av oss absolut var). Är det inte bra att vi reagerar så fort som vi gjorde och sätter fingret på detta? Ni har ju uppenbarligen gjort det själva också, så så jävla onda och överdrivna kan vi väl ändå inte vara. Jag tycker att du gör världen en otjänst genom att spela ned detta, dessutom på ett sätt som försöker kasta någonslags galen skuld på Jeepen. Jag kan förstå att det är känsligt för dig, men ta det litet lugnt.

Galen skuld? Nu läser du in lite väl mycket. Min postlängd håller jag på en nivå där jag känner att jag får sagt det jag vill säga, tackar så mycket.

Jag ifrågasatte - och fortsätter att ifrågasätta - det vis du valt att lägga fram KAG's närvaro på ropecon på och gör så ety jag kan inte på något vis relatera till hur finnarna skulle uppfattat oss enligt dig. Den term du nämner hittar jag ingen som känner till, den katastrof du nämner hittar jag inte heller någon som känner till. Att det då skulle vara katastrof med fetstil och att jag sitter här och 'spelar ner' det hela kan jag således heller inte skriva under på. Alls.

Som du noterat så har jag hållit med om en del konkreta saker. Jag tycker inte på något vis att Jeepen är onda, men står fast vid att jag tycker du har en historieåtergivning som är överdriven till den milda grad att den blir dåligt verklighetsförankrad. Visst kan jag ha fel i min uppfattning, och skulle så vara fallet har jag två eller tre gånger sagt hur det lättast åtgärdas. Bollen är din och jag lovar dyrt och heligt att hantera den på bästa sätt om den kommer tillbaka.

Jag tycker att allt som behöver sägas i den här saken har sags. Jag hoppas att Halken får ordning på spriten.

Ägnar hellre min tid åt produktiva saker än att sitta och bemöta Jeepar själv också.

Guest

Hej, jag tänkt som Finländare bara säga on "incidenten". Vi finländare är vana med att i varje fest finns det an par stycken över-fulla personer. Knappast behöver sig hela sverok känna sig målad av en medlem som är för full (jag tror att för varje full svensk som gjort bort sig i Finland, så har 100 fulla finnar gjort det i Sverige, tyvärr). Så klart är det ju bra om nåån tar hand om personen innan det blir bråk.

På tal om att oss finländare förstår svenska: Alla finlandare måste läsa Svenska i skolan några år, så även om många glömmer språket, så antar jag att åtminstone en fjärdedel förstår svenska någolunda (och 10% av finlands befolkning har faktiskit (finlands)svenska som modersmål).

Välkomna till RopeCon igen nästa år!

MVH

En RopeCon-deltagare.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...