Gå till innehåll
AmongTheWay

[WH40k]10.000poäng 40K

Recommended Posts

Jag och tre andra killar från katrineholm satt häromdagen och filosoferade om riktigt stora 40k slag då mindre kan vara ganska tama.

Så varför inte ha som rikt linje 10.000poäng?

Så nu undrar vi om det finns folk i norrköping som är sugna på att ställa upp på andra sidan utav spel planen och möta våra horder?

Det vore coolast att spela Imperium mot Chaos eller liknade hoppas ni svara det vore en skoj ide.

Och vad jag har sett så har föreningen vid leksaks huset i norrköping en massa terreng och en massa bord så kanske detta skulle vara ett skoj event som drog lite folk???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Mega Battles" som de populärt kallas, kan vara bland det roligaste som finns i 40k, men också det lamaste. Tänk på att du bör spela med så erfarna spelare som möjligt som är engegerade i spelet. Intet ont om grönare spelare (heh, jag är själv rätt grön :)), men av både erfarenhet och enligt utsago, så är det lätt att nya spelare tappar intresse mitt i matchen då rundorna blir väldigt långa (speciellt på så hög nivå som 10 000 poäng).

Tänk också på att vid så stora spel så klarar sig vissa lag bättre än andra. Generellt så gäller det att:

Under 800 poäng -> MEQs (alltså Marines, Chaos, Necron) blir betydligt bättre än alla andra lag. Tau speciellt har lätt för att åka dit, då de saknar förmågan att bära så mycket tunga vapen, men fortfarande är kvar vid sina kassa hth-skills.

Över 2250 poäng -> MEQs blir något sämre ju högre upp man går, då de har svårt att hänga med och få tillräckligt hög % bly/syre i atmosfären.

Jag har dock inte testat detta själv, så du bör kanske ta det med en nypa salt.

Det är lite långt för mig att åka till Norrköping tyvärr, men annars så hade det varit kul att vara med (minns speciellt en Mega Battle vi annordnade inom vår spelgrupp i skolans matsal, och vissa åskådare somnade under spelets gång - troligen pga den sena timmen snarare än av tristess).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nja vi testade och lira 4000p poäng för ett tag sedan och det var Imp-guard och sisters mot necrons och det funkade väldigt bra faktiskt det tog bara runt 3-4 timmars spelande och då var vi flera generaler.

Men det är klart sant det som du säger att vissa lag blir "ostiga" när man spelar för stora slg me då är det jue bara att balansera upp det med super hevy tanks och dyligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, öhm, ni skall spela Epic, fast med 28mm-gubbar och de vanliga (skirmishinriktade) WH40K-reglerna...? Cool. Jag inser just hur nästa generation av grognards* kommer att se ut. :)

Av nyfikenhet, hur många figurer kommer 10.000 poäng att ställa upp på bordet på varje sida? 500? 1.000?

*) Ni vet, folk som spelar spel som Vanliga Människor uppfattar inte som Spel utan som Arbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nja vi gillar inte epic 40k är coolare, diggar inte den lilla skalan.

På vårat slag så var det ca 300 modeller sammanlagt på planen så jag antar att på 10.000 så blir det nog runt det bubbla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ingen spela tyranids då? Det skulle ju vara helt underbart att se, inte bara för att det skulle vara flera tusen stycken utan även för att det stämmer fint ihop med fluffet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många spelare har ni tänkt vara/sida? 5?

Jag funderade på om man är 5/sida och någon spelar Tyranider så blir det ju inte jättemånga figurer ändå (2000 poäng är ju inte orimligt osv...), men tänk om alla fem spelare i ena laget spelade Tyrandis! :D

Om ni genomför projektet: Se till att ta massvis med kort och hota/muta någon till att skriva en utförlig battle report. Skulle vara mycket intressant och kul att läsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antagligen så blir det 5 olika generaler det blir smidigast så, men för att göra en riktig tyranid hord så kan man jue snacka ihop sig innan och bestämma vilken sorts av arme man ska spela det kan väl inte vara så svråt att få ihop många spelare som spelar swarm tyranid armèr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Antagligen så blir det 5 olika generaler det blir smidigast så, men för att göra en riktig tyranid hord så kan man jue snacka ihop sig innan och bestämma vilken sorts av arme man ska spela det kan väl inte vara så svråt att få ihop många spelare som spelar swarm tyranid armèr

Somsagt så kommer det bli riktigt , riktigt häftigt om ni genomför den. Speciellt om det blir fluffmässigt korret. Hade speciellt velat se något i stil med:

5 olika chaosarméer vs. ex. 3-4 Imperial Guard, 1-2 MEQ (ev. även WH)

5 Tyranider vs. 1-3 IG, 1 Marines och resten WH/DH (speciellt WH. Tänka vad många flamers! :D:D:D)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har lirat med mina 12.500pts eldar mot 16.000 tyranids en gång. Det var förra versionsn av 40k så det lär gå smidigare nu. Det var inte så kul utom vissa highlights men mäktigt att se på. Vi tog en turn i taget och pausade imellan - det tar tid att flytta så mycket modeller!

Det som gör det "fel" imho är att wh40k är av sådan typ att det är den som startar som har mest fördel - det kommer att bli en hel del caualties på motståndarsidan innan den ens har hunnit flytta.

Spela epic istället! kanske går att köra epic i 28mm..... reglerna är iaf mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå AmongTheWay. Jag är ordförande på klubben du nämnde tidigare. NROK heter vi och jag som skriver heter Roger Ringius. En utmaning av det här slaget kan vara något. Jag ska in på klubben på lördag och efterföljande helg har vi turnering i lokalen, så jag ska höra mig för. Jag ensam skulle nog kunna ställa mellan 6-7000pts Space Marines och Imperial Guard på ena sidan slagfältet. Kan det vara av intresse?

När i tid hade ni tänkt er denna tillställning?

Går bra att mejla oss på nrok@telia.com

Höres

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu