Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Andreas P

ang. samma medlemmar i 2 föreningar

Recommended Posts

Guest

det är så att vi kommer starta en Warhammer40K förening inom en snar framtid. De flesta av oss spelar sedan tidigare Paintball/AirSoft och vår förening kommer även syssla en del med detta men det är främst Warhammer40K.

en kompis till mig håller för närvarande på o arrangera olika tv-spels turneringar och liknande och har haft funderingar på att starta en förening runt detta, om det sedan blir SVEROK eller någon annan form vet jag inte än.

men OM det är så att det blir en SVEROK förening, kommer många av oss att ingå i denna också, då vi är nära vänner och brukar träffas på de här tv-spels kvällarna/arrangemangen.

de båda föreningarnas styrelse kommer vara skilda och inte ha någon som är styrelsemedlem från båda. men det kan komma att bli så att vi från warhammerföreningen kommer ha dubbla medlemskap så att säga. både i vår egna förening och så i deras.

kommer detta accepteras eller kommer det anses att vi (elelr de) blir ngn form av klonförening för att vi har till viss del samma medlemmar.

det hindrar ju oss, som bara vill hålla på med Warhammer, att gå med i deras och försöka få igenom att de ska arrangera detta också.

/ andreas

Guest

...och varför kan/vill ni inte göra allt detta i en och samma förening? Det är inget som hindrar att man spelar en massa olika spel i olika grupper i samma förening.

Som ni säkert förstår, kan samma grupp människor inte ha en bunt föreningar för olika spelverksamheter. Hela idén med spelföreningar skulle flippa ur om alla grupper hade en warhammer-förening, en Puerto-Rico-förening, en Diplomacy-förening, en Risk-förening, en D&D-rollspelförening, en airsoft-förening, en paintballförneing etc, bara för att man spelar många olika spel. Det är vanligt att man spelar många olika spel, lajv, airsoft etc i samma gäng, eller hur?

När vi märker att samma gäng har mer än en förening blir det trubbel och i västa fall får man betala tillbaka bidragen om man lyckats få dem utbetalda innan vi upptäcker det - för det gör vi med tiden förr eller senare...

I ert fall behöver vi granska och se hur mycket överlappning det är - kan inte på förhand tala om hurvida vi kan godkänna det eller inte.

Molle

Guest

förstår givetvis att man inte kan ha en förening för varje ...

anledningen varför jag frågar är av den anledningen att styrelsen i den ena föreningen inte är ett dugg intresserad av Warhammer och Paintball och kommer säkerligen enbart vilja hålla på med sitt egna projekt.

vilket kommer göra att det blir en konfliktfråga inom föreningen att få del av föreningspengar etc. att annordna Warhammer och Paintball aktiviteter, då föreningens främsta mål kommer vara TV-spel.

så dår måste det till röstning och styrelsemöten o liknande antar jag för o få igenom dessa viljor mm ...

men vi får se vad som händer =)

/ Andreas

Utan att känna till policy för Sverok så är min spontana reaktion att ni kan starta hur många föreningar som helst, med samma medlemmar.

Du beskriver två skäl emot - dels att ni kommer förlora fokus på kärnverksamhet (Warhammer kontra paintboll eller så) och dels att det blir en dragkamp om resurser.

Om ni anser att kärnämnena/syftet/ändamålet med föreningen är för långt från varandra så kan det vara behövligt att starta en annan förening, sure. Om det hela egentligen handlar om att mjölka Sverok på bidragsmedel så bör ni däremot fundera på hur ni skulle klara en revision och hur det står till med era samveten.

Men som sagt: det finns mängder av föreningar inom Sverok, merparten som jag inte känner till vilka de är eller var de finns. Därmed kanske det granne med mig bor en jättebra förening som sysslar med precis det jag tycker är viktigt med detta skulle ändå inte hindra mig att starta en ny liknande förening.

AndreasP: Styrelsen? Det är inte deras förening och det är inte upp till dem att bestämma allt. Ni medlemmarna är gemensamt föreningen och ni väljer den styrelse som ni tror/tycker är bäst för föreningen, medlemmarna och den verksamhet ni bedriver. Om medlemmarna inte är nöjda med styrelsen så ta upp det med dem eller bytt ut folket vid nästa årsmöte.

Guest

Man kan inte starta föreningar hur som helst:

Klipp från Sveroks föreningsdirektiv:

Oberoende styrelse

En förening får som mest ha en förtroendevald i styrelsen som samtidigt är förtroendevald i styrelsen i en annan Sverokansluten förening. Har båda föreningarna fler än fem olika personer i respektive styrelse får de ha två sådana förtroendevalda. Har båda föreningarna fler än tio olika personer i respektive styrelse får de ha tre sådana förtroendevalda.

Oberoende medlemskår

För att vara bidragsberättigad får en förenings medlemskår inte vara lik medlemskåren i en annan förening.

Oberoende av företag

För att vara en oberoende förening får man inte ha en förtroendevald som samtidigt företräder ett företag som föreningen har betydande affärer med.

Dessa finns på http://www.sverok.se/fileadmin/Forbunde ... rsion_.pdf

Guest
AndreasP: Styrelsen? Det är inte deras förening och det är inte upp till dem att bestämma allt. Ni medlemmarna är gemensamt föreningen och ni väljer den styrelse som ni tror/tycker är bäst för föreningen, medlemmarna och den verksamhet ni bedriver. Om medlemmarna inte är nöjda med styrelsen så ta upp det med dem eller bytt ut folket vid nästa årsmöte.

nej det är inte deras förening, men om 5 personer går ihop för att bilda en förening som i det här fallet fokuserar på TV-spel och har sitt hjärta där och värvar medlemmar så kommer styrelsen, fram till ny styrelse kan röstas fram, att fokusera på detta ...

för den styrelsen som är när föreningen bildas är ju ändå drivkraften och kärnan till en början, innan medlemmar med andra åsikter etc. kommer in och ny styrelse kommer väljas vid nästa årsmöte.

@ RKS: vi är inte ute e fter o mjölka ngn på ngt =) vi vill bara få bästa förutsättningarna för oss med vårt intresse att samlas och ha kul. vilket kanske kan bli en komplikation om föreningens styrelse till största (eller hela) delen består av tv-spels folk.

då måste ju alla våra 'anslag' gå genom röstning och vi får mindre hjälp än kanske någon som ska arrangera tv-spels aktivitet.

@ Molle: Jag har läst de där styckena. och våra föreningars styrelser kommer inte vara lika. vad som ev. kommer ske är att vi i 'Warhammer föreningen' kommer vara runt 10 personer. vissa av oss kommer ev. vara vanliga medlemmar i 'tv-spels föreningen' eftersom vi umgås och är med på dessa event också.

vet inte om detta kommer vara ett problem?

får vänta o se vad som händer antar jag

Så som jag kan se det så ska det inte kunna bli några problem. Självklart så ska ju jag och några av min polare kunna gå med en i lajvförening om vi vill lajva, utan att vara förhindra av ett medlemskap i vår rollspelsförening, som inte alls håller på med lajv.

Så som sagt, som jag kan tolka det på det du skrivit sist, så ska det inte vara några problem.

Guest
@ Molle: Jag har läst de där styckena. och våra föreningars styrelser kommer inte vara lika. vad som ev. kommer ske är att vi i 'Warhammer föreningen' kommer vara runt 10 personer. vissa av oss kommer ev. vara vanliga medlemmar i 'tv-spels föreningen' eftersom vi umgås och är med på dessa event också.

vet inte om detta kommer vara ett problem?

får vänta o se vad som händer antar jag

Det är inte något problem om inte föreningarna är för lika avseende styrelser och/eller medlemskårer. Vi får väl se...

Någonstans måste man dra en gräns :wink:

Molle

Guest

Det är inte något problem om inte föreningarna är för lika avseende styrelser och/eller medlemskårer. Vi får väl se...

Någonstans måste man dra en gräns :wink:

Molle

jupps =)

vi får se vart det leder. vi ska ta ett snack jag o de andra o se vad vi kan komma överens om.

jag försöker få igenom att vi ska ha en enda stor förening med tv-spelsturneringar och brädspelskvällar samt lite figurspels prova på för de som vill ... så att vi alla hjälper varandra lite ... men det märks =)

Guest

hmm... 40k förening i kallinge... ja e med i så fall :D , flyttade till ronneby i somras och försökte få tag på the gargoyles då fast det visade sig att det enda som de sysslade med regelbundet var magic en gång i veckan :(

iaf, om du ser detta Andreas (noterar att sista posten va rätt länge sen) så lägg till mig på msn : hin_i_morn_onaur@hotmail.com

The Gargoyles här. Helt okej att köra 40k hos oss om ni är några som är intresserade.

Vi håller på med den verksamhet som våra medlemmar vill att vi ska hålla på med.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...