Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Mattias Larsson

En viktig fråga till er alla !

Recommended Posts

Guest

Hej på er !

Funderar på att öppna en hobby och spelbutik i Linköping och tänkte höra om det finns något intresse bland er för en ny hobbybutik.

Jag vet att Tradition redan är etablerade i Linköping, men också att alla inte är helt nöjda med den butiken.

Inom spel tänkte jag främst rikta in mig på Warhammer och rollspel och även upplåta ett spelrum i butiken där ni kan träffas för att spela och kanske även enklare fika. Tanken är att skapa en samlingspunkt för spel och hobbyälskande personer i Linköping.

Finns det intresse för detta ?

Mvh Mattias

Guest

Jag skulle vara mycket intresserad av en sådan butik, framför allt om du kunde tänka dig att hålla ett lite bredare sortiment än vad Tradition gör... det sista året har de nästan bara tagit in d20 och White Wolf, och inte ens mycket av det senare. Åtminstone skulle det vara bra om det fanns goda kontakter med leverantörer så att man kunde beställa mer "udda" spel.

Pessimisten i mig säger dock att det kan vara svårt att driva runt en sån butik i Linköping med tanke på att Tradition är "etablerade" och att de flesta rollspelare jag känner i stan är fattiga studenter :( men låt inte det hindra dig från att försöka! Jag och mina sparpengar står i alla fall på din sida...

Jag gillar iden om att tillhandahålla fika också... det kan hjälpa till med att attrahera kunder förutom hobbygänget! Kanske vi till och med kan värva en del av dessa till de övergivnas arme :twisted:

Guest

Synd bara att det inte är fler som svarat. Det verkar inte vara så många som skriver på detta forum.

Vi får se hur det går med min hobbyaffär, men det verkar lovande.

Ha´re gott !

Mattias

Guest

Skulle vara skit kul med en sådan butik.. hoppas du gör det men då gäller det att göra bra reklam. Kan ställa upp på att dela ut lite reklam om det blir av

Guest

Väntar bara på några klartecken så drar jag igång sen.

Jag kommer framför allt att satsa på plastmodeller (byggsatser), roll- & strategispel samt Warhammer. Tyvärr så ligger min expertis på modellsidan, men jag spelade en del rollspel upp till 20-års ålder (29 nu) så man är inte helt borta. Man kommer fort in i det också, så med tiden kan man nog svara på de flesta frågor.

Arbetar också på ett nytt terrängsystem till Warhammer som kan bli en riktig "hit". Detta kommer självklart att finnas på ett av spelborden i butiken så att Ni kan möta era fiender i en "riktig" miljö.

Tack för din hjälp med flyers. Kan behövas !!!

Jag hör av mig om detta på forumet när allt är klart.

Hoppas vi ses i butiken !

Mvh Mattias

Det låter som en topenide!

Jag skulle gärna se en satsning på ett litet sortiment mer seriösa bräspel också?

Var ska butiken ligga?

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig, skulle man kunna få din e-mail? Eller maila mig: sam_jo@hotmail.com

Guest

Dock inga klassiska familjespel, det finns det tillräckligt av i de vanliga leksaksaffärerna.

Den som vill kan maila mig på adressen;

mad-dog@swipnet.se

Butiken kommer att ligga centralt, men precis vart återkommer jag om senare.

Mvh Mattias L.

någonting som saknas är figurer från andra företag än GW. Jag vet att det kan vara svårt att saluföra det då GW har för stor dominans på marknaden.

Historiska 15mm figurer tror jag skulle kunna gå ganska bra då DBA och DBM spelas en del i Lkpg. Också foundry (stavning?) skulle nog gå ganska bra då deras 28mm figurer är så mycket snyggare än GW.

Regler till alternativa figurspel: Warhammer historical (suck GW igen), DBA, DBM, DBF, Napoleonkrigen m.fl.

Detta kan som sagt vara svårt att ha i lager eftersom det inte säljer så mycket. Men om du satsar på att ha kataloger i butiken och ser till att det som beställs kommer hem inom rimliga tider kan det nog funka bra i alla fall.

Lycka till med allt, jag kommer och handlar när jag åker hem nästa gång...

Låter klart intressant! Ett särskilt bra initiativ är spelrummet. Det kan verkligen dra till sig intresserade. Hoppas verkligen att det går bra.

Klart intresserad av de lite ovanligare brädspelen =)

om du är beredd att gå till posten och publicera vilka ovanligare spel du har, så ska du nog få se att en beställning från Övertorneå dimper ner i din brevlåda.

=]

Nåja, först upp med affären. Lycka till, menar det verkligen.

åsikterna är mina egna

Karl Lampinen, ledamot i Förbundsstyrelsen

Guest

Som sagt. När butiken öppnar så kommer det även att finnas en hemsida/webshop där ni kan se vad jag har för varor och även beställa dessa. Den kommer att vara något förenklad nu i början, tills jag får tid att förbättra layout'en. Adressen till sidan kommer senare.

Min inställning är att jag och butiken finns till för Er och det Ni är intresserade av. Om jag sedan gör en vinst på detta så är det bara en bonus. Jag kommer att ta hem det Ni vill ha, så länge det går inom de ekonomiska ramarna.

Det här blir min chans att öppna den butik som jag själv alltid drömt om att gå till. Hoppas att det kommer att gälla er också.

Mvh Mattias L.

Om du dessutom kommer att sälja Chariot's http://www.kbnet.co.uk/chariot, Gripping Beast http://www.grippingbeast.com och Reaper Miniatures http://www.reapermini.com så kan du räkna med att jag kommer att slösa bort alldeles för mycket pengar hos dig. Chariots 15 mm Napoleon-serie är grym, jag önskar att GW kunde fixa lika snygga och detaljerade 30 mm gubbar som Chariot gör 15mm dito. AB Figures är ännu snyggare men svindyra. Gå in på websiten, http://www.ab-figures.demon.co.uk, och försök inse att figurerna på bilderna är 15 mm höga.

Essex http://www.essexminiatures.co.uk vore inte heller helt fel, de har lite för blandad kvalite bara.

Foundry http://www.wargamesfoundry.com har ju också snygga figurer men en prissätting i klass med GW. Rävspel säljer väl slut sitt lager med westernfigurer från Foundry för närvarande men enligt vad jag har hört så letar de någon annan leverantör just pga priset.

Inte för att verka skeptisk, men ett tips är ju att du gör en rejäl marknadsundersökning. Det finns trots allt en butik redan och det är inte roligt att satsa en massa kapital som går åt helskotta...

Nu har jag inte koll på hur medgörliga dom är på T i LKPG, men kanske kan man ha ett avtal med dom så att dom inte brottar sig in på din nish när du väl satt igång. Desto bättre kommunikation du har med dom från början destom mindre chans är det väl att dom försöker konkurera ut dig på ren jävelskap. Alla mår väl bäst om det finns flera fungerande och välmående affärer!

Lycka till!

/Frank (som funderade på att starta en butik i Jönköping för bra många år sen tills en marknadsunderökning visade att det inte var en helt självklar affärsidé)

Guest

Jag förstår dina synpunkter Frank och självklart är det den biten som man är mest oroad över. Man vet aldrig hur det går innan man har testat.

Jag har inga som helst tankar att konkurera ut Tradition, eller på annat sätt stöta mig med dem, utan finnas till för alla dem som väljer att handla sina prylar på annat håll.

Att sedan tillhandahålla ett spel- och byggrum kan nog locka ytterliggare kunder. Dessutom kommer det, för dem som spelar Warhammer, att finnas att helt nytt terrängsystem att utkämpa sina slag på. En liten överraskning alltså !!!

Mvh Mattias L.

Jag tror absolut att du tänker rätt, för antingen ska man köra nån slimmad variant där man bara säljer över nätet och slipper dyra butikshyror o.s.v. eller så ska man nog skapa en träffplats dit folk känner sig välkomna...

Det kommer nog gå finfint, hoppas jag :-)

Guest

Tänkte bara höra med alla er som läser och skriver på denna tråd om ni har någon uppfattning om, ungefär, hur många som skulle vara intresserade av en ny butik. Jag vet att det finns mängder av människor i Linköping och dess ytterområden som spelar olika spel och bygger modeller. Alla spelare handlar väl inte på Tradition ?

Alltid tråkigt att starta upp något och sedan inte få några kunder.

Mvh Mattias Larsson

Guest

När man har butik handlar det mycket om tillgänglighet. läge och hur lätt det är att ta sig dit. Tyvärr äter hyreskostnaderna ofta upp mycket av eventuell vinst om man vill ha butiken centralt. Vill man ha låga hyror får man färre kunder. Något att tänka på...

Molle,

f.d butikschef

Guest

Hmm... Jobbade iofs som butikschef i Konsum under några år, men principerna är samma för konserver som rollspelssupplement. :wink:

Molle

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...