Jump to content
Sign in to follow this  
Ebbe lille

[DBA] Allmän diskussion

Recommended Posts

Romersk legion efter Marius-reformerna, och en keltisk styrka att möta dem

II/49 Marian roman

arable ag:3

1x3Cv or 4Bd (gen), 1x3Cv or 2LH, 8x4Bd, 1x3/4Ax or 2Ps, 1x2Ps

II/11 Gallic

arable ag:3

1x3/4Wb or LCh(gen), 2xLCh or 3Cv, 8x3Wb, 1x2Ps

Zone of Control-reglerna har jag nog inte fullt greppat ännu, men det kommer.

ZOC är inte så krånglit igentligen.

ZOC är en yta rakt framför varje element som är 40mm i kvadrat (15mm ground scale)

När ett element befinner sig i ett annat (av motståndarens) elements ZOC har det bara tre möjligheter.

1.Stå still

2.Avancera mot elementet som zockar

3.Backa, mot sin egen rygg ...lät konstigt men du fattar nog

Det kvittar varför elementet befinner sig i zocken.

Det kan underlätta att ha en ZOC markör, en 40x40bas med en pinne på. Jag har gjort mina av genomskinlig plast (exempelvis cd fodral)

Tänk att man kan underhålla sig själv så lätt, måste säga något om en själv. :)

hmm.. vad menar du att det säger?

jag spelar ofta mot mig själv :roll:

Häpp! Där ser man, jag var inte så himla långt ifrån med mina gissningar - emellertid hade jag betydligt många fler lätta trupper (Psiloi) med. Jag diggar spjutkastare! Väldigt Herakles, väldigt antikt. Tackar för armélistorna!

När ett element befinner sig i ett annat (av motståndarens) elements ZOC har det bara tre möjligheter.

Ja, nu blev det tydligt. Ungefär så hade jag gissat, tack för förtydligandet.

hmm.. vad menar du att det säger?

jag spelar ofta mot mig själv

[Dr Phil] Det är heelt naturligt. Men du behöver hjälp! [/Dr Phil] ;)

Ah, romare mot galler, en klassisk matchup! :D En rekommendation är att få tag på Julius Ceasars "De Bello Gallicus" ("the Gallic Wars" på Penguin), vilket är Caesars memoarer från kriget i Gallien, mellan just "Marian Romans" och galler.

Det är en rolig matchup, warbandsen dubbelbasas med fördel då dom har "quick-kill" mot blades (+4 mot +5) medan blades måste dubbla warbands för att få en kill i fronten. Romaren får däremot en längre linje och måste försöka få sina blade-tunga flanker att svänga in och "stänga dörren" på gallernas warbands. Romarna bör för denna matchup välja Ps i stället för Ax, då ps kan rear-supporta upp till tre blades mot just warbands, så romaren kan bygga en *mycket* solid slaglinje i good going. Warbandsen är dock oslagbara mot Blades i Bad going, då blades får -2 i närstrid.

Ah, romare mot galler, en klassisk matchup! :D En rekommendation är att få tag på Julius Ceasars "De Bello Gallicus" ("the Gallic Wars" på Penguin), vilket är Caesars memoarer från kriget i Gallien, mellan just "Marian Romans" och galler.

Det är en rolig matchup, warbandsen dubbelbasas med fördel då dom har "quick-kill" mot blades (+4 mot +5) medan blades måste dubbla warbands för att få en kill i fronten. Romaren får däremot en längre linje och måste försöka få sina blade-tunga flanker att svänga in och "stänga dörren" på gallernas warbands. Romarna bör för denna matchup välja Ps i stället för Ax, då ps kan rear-supporta upp till tre blades mot just warbands, så romaren kan bygga en *mycket* solid slaglinje i good going. Warbandsen är dock oslagbara mot Blades i Bad going, då blades får -2 i närstrid.

Annars så är väl standardtaktiken i det här fallet att ställa Ps med luckor mellan sig framför Bd. När dubbla led Wb kommer rumlande så stannar de mot Ps och slåss. Resultatet blir att Ps endera glider in lite snyggt bakom Bd eller flyr igenom. Wb följer med och finner sig plötsligt nos mot nos med Bd med dubbla överlapp och i värsta fall Ps-support, mao Wb +2 mot Bd +5 eller +6. Om Bd dessutom dubblar så dör 2 Wb. Två sådana strider och partiet är klart.

Annars så är den bästa taktiken att alltid slå sexor.

Annars så är väl standardtaktiken i det här fallet att ställa Ps med luckor mellan sig framför Bd.

Den är bra men jag tycker den är svår att genomföra i praktiken mot gallerna och allt deras kavalleri. Taktiken förutsätter ju att Warbandspelaren "willingly and knowingly" dundrar in i psiloi han inte kan döda för att göra followup in i rearsupportade blades, ett misstag man väl som värst gör en gång... :wink:

Däremot kan gallerna skicka in sina LCh mot psiloierna som inte bara quickkillar psiloierna, utan som även kan göra detta samtidigt som dom är tillräckligt långt bort från bladen för att dessa inte skall kunna motanfalla annat än i fronten.

Det är dock en bra taktik att använda för att bromsa warbandanfallet medan bladens flanker avancerar in i position, om det galliska kavalleriet är ute på äventyr någon annanstans!

Annars så är den bästa taktiken att alltid slå sexor.

Alltid! :lol:

Okej, jag vill inleda denna trådnekromantik med att säga att: det är lite lätt pinsamt, men det har tagit ända tills nu för mig att komma igång på riktigt med DBA. Förra våren/sommaren dök det upp en massa saker som gjorde att det inte riktigt var läge att dra igång med ett nytt figurspel just då.

Denna vår bestämde jag mig emellertid - nu var det dags! Jag gick in på Figurspelsbutikens eminenta hemsida och beställde min första armé - det var en vecka efter jag sett 300, så armévalet var på förhand givet. Naturligtvis blev det spartaner i 15mm tappning av Xyston. Mitt infall att skaffa en 6mm-armé gav jag upp, det kan bli ett framtida projekt.

Jag satte även igång med en hård bearbetningskampanj och jag har lyckats få åtminstone 2 kompisar intresserade samt ytterligare en som redan har bokat in en armé inför min nästa beställning. Terräng har förfärdigats och det enda jag saknar nu är sköldar (följde inte med tillräckligt i Xyston-armén, dålig stil av dem) så jag kan måla upp mina spartaner.

Jag har hunnit få fem matcher under bältet med spartanerna, mina vänner proxar friskt och jag har hittills hunnit möta Marian Romans, Later Achaemenid Persians, Later Carthaginians och till och med Spartacus slav-revolt! Jag har verkligen lärt mig uppskatta DBA under dessa matcher, tycker regelsystemet är klockrent. Inte är det speciellt krångligt heller, i alla fall inte på den här nivån. Men varje slag innebär att vi upptäcker någon ny liten nyans av regelsystemet.

Den sista matchen vi spelade (blev klara alldeles nyss faktiskt, himla praktiskt att bara kunna smälla upp spelbordet mitt i lägenheten) mötte jag elefanter för första gången (Carthaginians)! Jag måste säga att jag inte direkt har kunnat forma någon uppfattning om dem än, då de inte såg närstrid under hela slaget. Slaget blev emellertid en riktig massaker trots det - jag förlorade fyra element och motståndaren förlorade fem, varav ett var generalen (det sista som gick förlorat).

Med lite mer övertalning och någon förevisningsmatch på det lokala konventet så kanske vi till och med har ett litet DBA-gäng här på Luleå Universitet inom kort.

Tänkte bara fråga en snabb fråga: Element A är i flankkontakt med element B (som dessutom har fiendeelement C i fronten). C och A slåss givetvis med varandra, de är ju i frontkontakt, men visst slåss B och A också med varandra? (A och C tillhör förstås samma lag) Det innebär ju att element B slåss två gånger i ett "bound".

Min tanke är att svaret är "ja" - är man flankad så är man illa ute. Fienden får alltså två chanser att tvinga fram en recoil (dvs destroyed pga att dörren är stängd).

trevligt att se lite nekro :)

Svaret är nej, du slåss aldrig mer än en gång per bound. Det som element A gör i ditt exempel är att han låser in fiendeelementet så att han inte kan recoila. Det inebär att om C slår högre än B (med modifieringar) så dör B efterssom han int kan recoila. Om B slår högre än C (med modifieringar) så recoilar både A och C sitt fulla basdjup rakt bakåt.

Hoppas jag fick det begripligt :)

Jag förstår - men det innebär alltså att endast element som är i direkt front mot front-kontakt med fienden slåss? Alltså, säg att elementet som hade "stängt dörren" på element B har högre modifikationer än det element som var i direkt front-mot-frontkontakt, man får inte välja att använda "flankelementets" modifikationer då?

Dvs: ett romersk Blade har stängt dörren på ett galliskt Warband. I fronten har gallerna en Psiloi. När det är strid, får romarna då välja vilket av elementens stridsmodifikationer (+2 för Psiloi, +5 för Blade) han använder på sitt slag? (I korthet - använder man alltid den högsta stridsfaktorn som är inblandad?)

Jag förstår - men det innebär alltså att endast element som är i direkt front mot front-kontakt med fienden slåss? Alltså, säg att elementet som hade "stängt dörren" på element B har högre modifikationer än det element som var i direkt front-mot-frontkontakt, man får inte välja att använda "flankelementets" modifikationer då?

Dvs: ett romersk Blade har stängt dörren på ett galliskt Warband. I fronten har gallerna en Psiloi. När det är strid, får romarna då välja vilket av elementens stridsmodifikationer (+2 för Psiloi, +5 för Blade) han använder på sitt slag? (I korthet - använder man alltid den högsta stridsfaktorn som är inblandad?)

Nej. Man använder alltid den som står i fronten, i ditt exempel alltså psiloien.

Jo, jag läste faktiskt själv det i regelboken och hade just tänkt posta ett "D'oh!"-inlägg. Men tack för klarifikationen.

En annan sak jag funderar över är följande:

Säg att element B ger rear support till element A (spears båda två). Element A blir kontaktat i fronten av ett fiendeelement, och samtidigt kommer det ett fiendeelement och flankar. Fienden kan inte flanka element A utan att komma i kontakt med element B också.

Regelboken är tydlig på vad som händer om element A inte hade ett fiendeleement i fronten - både A och B hade vänt på sig för att göra front mot det flankerande elementet. Men om A nu har ett element i fronten, vad gör då element B?

element B står kvar och ger support till det främre elementet.

Om du däremot väljer att gå in i flankkontakt med det bakre elementet istället för det främre så kommer det att vrida upp sig mot det flankande elementet och därmed skapa en ytterligare strid istället. Det kan vara ett bättre val beroende på situationen och trupptyper osv.

Tackar! Nu har det klarnat upp en hel del, måste säga att det egentligen är ett mycket intuitivt regelsystem - jag tror att mina funderingar grundar sig i en undermedveten vilja att krångla till det hela för mycket.

det enda jag saknar nu är sköldar (följde inte med tillräckligt i Xyston-armén, dålig stil av dem) så jag kan måla upp mina spartaner.

Så skall det inte se ut i lådorna - du har förmodligen fått en felpaketerad armé, det skall ingå tillräckligt med sköldar för samtliga hopliter. Maila mig hur många du saknar så skickar jag över dom asap! (kostnadsfritt förstås) :-)

-Fredrik på Figurspelsbutiken

Jag kapar tråden lite för att sprida information om BigBayCon DBA Open.

BigBayCon är ett litet konvent i Storvik (mellan Gävle och Falun) som går av stapeln 6-8 juli.

Lördagen den 7 juli är det DBA turnering.

För mer information se: http://www.sshs.se (under kalendarium)

En liten fråga om fantasy-reglerna til DBA. Hur bra står de sig mot grundreglerna? Fungerar det att stoppa in magi, monster osv?

Hur är kompatabiliteten med grundreglerna, med det menar jag: Kan en historisk armé tex spartaner möta en fantasy armé? Eller uppstår konstiga balansproblem?

/McAber

Jo alltså fantasy varianten är inte ett suplement till DBA. Horde of the Things (fantasy DBA) är ett helt eget spel med egna "grundregler", som visserligen är baserade på DBA... Det är lite som WHFB och WH40k.

I HotT finns det regler för vanliga soldater också, typ spearmen, shooters eller knigths. Om man skulle välja att spela en HotT armé helt utan hjältar, magi, monster eller dylikt skulle den bli exakt lika stor som valfri DBA armé.

För att svara på din fråga på ett enkelt vis: JA, det fungerar bra att spela valfri DBA armé (ex. spartaner) i HotT. Kanske inte skulle bli den hårdaste arméen men inte heller speciellt dålig.

Om det spelas DBA på Snökon så borde det såklart vara det..

Men bortsett från snökon är det nog snart BigBayCon och senare i höst SillyCon i Mora ...fast det är bara vad jag vet

Om det spelas DBA på Snökon så borde det såklart vara det..

Jag har för mig att det spelades DBA det här året (var inte där). Jag kanske har fel?

När hålls Sillycon? Jag är rätt ofta nere i Mora-trakterna om somrarna, så det vore roligt att kunna gå på det.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...