Gå till innehåll
Mikael Enmalm

Vad får ett fantasylajv kosta?

Recommended Posts

Mot bakgrund av att jag inte varit på fantasylajv sedan nittiotalet kanske mina siffror gått ur tiden, men jag ska ändå försöka mig på ett räkneexempel. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det typiska lajvet har (hade i varje fall på den tiden) ungefär 100-300 deltagare och pågår under en helg. Sent på lördagkvällen anfaller orcherna och världshusväden är den småtjocka pappan till någon av arrangörerna, som säljer Kiviks lättcider för en guldtia per mugg. Lajvet har en röd tråd, oftast om en kungakrona som skräpar ute i skogen eller en magisk artefakt som några ondingar har stulit eller vill stjäla. Anmälningsavgiften kostar i runda slängar 200-350 kronor per deltagare.

Ett lajv med 200 deltagare x 200 kr i anmälningsavgift har intäkter på 40000 kronor.

Området kostar högst 4000 kronor för en helg, alla utskick och liknande sker gratis genom internet och telefonsamtalen begränsar sig till högst ett par tusenlappar. Arrangörerna ordnar ingen vattentank, ingen försäkring, ingen byggnation av större grad och rekvisitan kostar högst några få tusenlappar (som arrangörerna ändå behåller efteråt). Föräldrarna står för det fåtalet transporter som krävs och lokalerna arrangörerna använder sig av är Lisas garage och Pelles datorhörna. Allt som allt kan inte det klassiska fantasylajvet ha mer än högst 10000 kronor i utgifter.

Det ger en nettovinst på 30000 kronor för arrangörna.

Ett ganska bra betalt sommarjobb, inte sant?

Men vad arrangörerna "tjänar" är egentligen inte relevant för vad en deltagare tycker att ett lajv får kosta, såvida hon eller han inte har någon form av moralisk eller politisk uppfattning om att lajvarrangerande absolut ska ske ideellt.

Om man då istället vänder på resonemanget: vad får deltagarna ut för sina 200 kronor i anmälningsavgift? Först och främst arrangörernas tid, eftersom det faktiskt tar en hel del tid att skriva intriger (hur många får intrig?), bygga artefakter (hur många får en artefakt?), leta område och hålla kontakten med deltagarna (hur många har personlig kontakt med arrangörerna?). Dessutom får deltagarna en plats att vara på, alltså ett skogsområde, vilket är själva förutsättningen för ett klassiskt levande rollspel i fantasymiljö.

Är detta värd 200 kronor?

Jag tycker inte det! Tycker du?

Varför arrangerar inte fler föreningar och grupper egna lajv i sina lokala skogar, där priset kan hamna under 30 kronor istället? Då kan man oftast göra något som passar ens kompisar bättre och fokusera på det som känns roligt! Lajvgruppen Lisa&Pelles kamratförening kanske inte gillar att orcherna anfaller på lördagkvällen och tycker att öl är mycket godare än Kiviks lättcider?

Om man däremot tänker sig att deltagaren för 200 kronor får ett snygg område, gratis råvaror och en förberedd eldstad, personligt skriven intrig på fint papper, egen personlig rekvisita, kopplas samman med flera andra deltagare i ett "intrignät", erbjuds gratis transport från närmaste tågcentral till området, får specialgjorda mynt för just den här sagovärlden, äter och dricker för spelets mynt på värdshuset, erbjuds möjligheten att få köpa eller hyra ett hus på spelområdet för en billig peng, får flera förmöten öga mot öga med arrangörerna och kanske med andra deltagare samt tar del av en väl genomarbetat och genomtänkt saga som går till historien som årtiondets bästa fantasylajv... då är nog priset väldigt lågt!

Själv är jag beredd att betala väldigt mycket för ett bra lajv, men tycker att 200 kronor är hutlöst dyrt för en plätt mark i ett skogsområde 5 km från närmaste vältrafikerade landsväg. Hur känner ni andra?

Har jag rätt när jag misstänker att medelstora lajv (100-300 deltagare, ca 200 kr i anmälningsavgift) oftast går väldigt mycket plus i kassan och att stora och välarrangerade lajv (över 300 deltagare, ca 500 kr i anmälningsavgift) istället brutalt ofta går back? Varför är det så?

Jag önskar att fler arrangörer kunde göra de medelstora lajven billigare, eftersom de ändå inte erbjuder deltagarna valuta för pengarna, och att deltagarna istället kunde vara mer benägna att betala det högre pris som det kostar för ett väl påkostat arrangemang!

Det tror jag alla skulle vinna på, utom profithungriga sommarjobbare. :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig otroligt mycket på grund av några anledningar t.ex. transporten till lajvet för mig liggar runt 200-500 sen att betala 200 kr till är väldigt mycket. Speciellt för mig som studerar och inte har någon fast inkomst. Men men jag tycker det är roligt att lajv så jag betalar dessa priser men då skulle jag upp skatta att de hus som finns på området gärna är snygga och att det finns ett antal hus, gärna ett värdshus där man skulle kunna tillbringa natten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett lajv får för mig kosta från 0 och upp till runt tusenlappen, förutsatt att jag är nöjd med vad jag får för pengarna. Det trixiga är ju att i förväg lura ut om jag kommer få valuta för pengarna. Ofta går det ju bra att gissa sig till vad man får genom att analysera den information som arrangörerna ger innan lajvet.

Ofta så saknas dock en ekonomisk plan eller budget på hemsida/ i utskick. Detta är inget konstigt iofs. Det är tråkigt och tidskrävande att lägga fram en seriös budget, och det nog inte det man helst sysslar med när man som arrangör känner sig kreativ och ivrig att skapa.

I många fall, till exempel i det du beskrev ovan,. så känns avgiften ganska "höftad". Man har satt avgiften på ett par hundralappar därför att det är vad lajv "brukar" kosta. Att utan motivering ta 40k från deltagarna trots att utgifterna landar på 10k tycker jag är fel.

Om man har något vettigt att "stoppa" överskottspengarna i så som ett permanent område som behöver byggas ut eller underhållas, köp av mark för framtida lajv, eller dyl. så skulle jag tycka det var helt ok. Då skulle det kännas lite som en investering.

Ett av de billigare lajv jag varit på kostade 100:- och efteråt kände jag mig lurad på pengarna.

Det dyraste lajvet jag åkt på kostade ca 700:- (eller nåt sånt va Mikael??) och det skulle jag i efterhand lätt ha betalat tusenlappen för...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har personligen inget emot att de 30k i ditt exempel stoppas i egen ficka så länge lajvet enligt deltagarna var värt pengarna

och 30k utslaget på typ 5-6 arrangörer som det oftast är landar på 6k per skalle ungefär, knappast välbetalt sommarjobb, men desto roligare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har personligen inget emot att de 30k i ditt exempel stoppas i egen ficka så länge lajvet enligt deltagarna var värt pengarna

Det är helt ok om de meddelar deltagarna om det tycker jag. Dvs om de i förväg meddelar att de kommer att använda eventuell vinst för att ersätta sig själva, t.ex som kompensation för de vanliga sommarjobb som de inte kunde ha pga arrangmanget...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom Enmalms enormt dåliga och osannolika exempel så är frågeställningen klart intressant. :) Frågan om ett vad ett lajv får kosta. Jag har för mig att den poppar upp lite då och då i olika forum.

Som flera redan sagt så hänger det nog ihop med vad man känner att man får ut av ett lajv. Vet jag att jag kommer ha enormt kul och verkligen få valuta för pengarna så spelar det mindre roll om ett lajv kostar 300 kr eller 1500 kr. Är jag nöjd så var det antaligen värt det. Jag vet att jag själv har lagt ut mellan 1500 och 2000 kr på ett enda lajv förrut. Då inräknat själva avgiften, nya kläder, mat och resan dit. Det tillkommer ju alltid andra kostnader såklart förutom själva lajvavgiften.

Jag skulle nog vara oerhört skeptisk att åka på ett lajv som kostar 2-300 kr och veta att jag inte får något för pengarna mer än en intrig, ett område att vara på och knappt något mer. Men mycket har ju med det totala deltagarantalet att göra också. Slår man ut de fasta kostnaderna på antalet deltagare så blir ju kostnaden per deltagare högre på ett lajv med få deltagare än ett med många deltagare såklart. Man får ju helt enkelt anpassa deltagaravgiftern till vad man tänker ha med och erbjuda på lajvet och inte ta en summa som verkar bra från början och utgå från den. Jag har hittills aldrig arrangerat ett lajv (eller varit på något i föreningens regi) som har haft någon sorts vinst. Allt går oftast jämnt upp och det har mest med att arrangörerna försöker minimera deltagaravgiften samtidigt som de vill ge valuta för de pengar som folk betalar.

Om ett lajv (för 200 pers) nu då genererar 40 000 kr i intäckter så vill jag gärna se att dessa pengar plöjs ner i byggnationer, props, mat och vatten mm. mm. Jag tänker inte betala en hög pengar bara för att lajvet ska gå med vinst! Ett sånt lajv skulle nog inte jag ens överväga att åka på för jag tycker inte att folk ska sko sig på att arrangera lajv. (såsom vissa faktiskt gör...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exempelvis lajvet Försommarfesten 4: Ringar på Vattnet, hade en budget på ungefär 16000 kronor, 75 deltagare, 250 kronors kostnad. Det höll budget ganska precis, och då siktade vi på 2000 kronors "vinst", men fick 3000, vilket vi tyckte var rimligt med tanke på framtiden. Vi var två föreningar som samarrade, och delade det som blev över rakt av mellan föreningarna, och det är praxisen med i princip alla lajv som vår förening arrar; överskottet siktas mot 10% och ska gå till att täcka förluster från lajv som går back, byggnationer, rekvisita eller vadsomhelst. Det är det som händer med i princip alla pengar som föreningen får in, de samlas på hög för att gå till sånt. Någon vinst i rena pengar har aldrig någonsin plockats ut av arrangörer eller förtroendevalda, endast bensinersättning och sånt. Jag vet inte hur det är i andra föreningar, men några har jag insyn i och där fungerar det likadant.

Där är, för att komma till slutsatsen, en kostnad på 250-300 kronor högst berättigad och uträknad på empiriska erfarenheter av vad ett lajv kostar att genomföra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste säga att dina beräkningar på de utgifter som läggs ut är något skeva, åtminstone om man tittar på lajven som jag är med och arrangerar.

Det som kostar pengar är:

* Områdeshyra

* Dasspapper, våtservetter och dasstunnor samt tömning av de samma

* Ljus och marchaller

* Vattentankar (om det varit en torr sommar och brunnen är sinad)

* Försäkrning för området samt deltagarna

* Ved och eventuellt fyrfat om eldningsförbud på i eldstäder råder (har hänt)

* Säkerhetsutrustning så som brandsläckare, första hjälpen etc.

* Förrådshyra (arrangörerna behåller inte föremålen som köps in, dessa tillfaller föreningen)

* Körersättning till folk som kör o handlar etc (är trots allt ganska många arrangörer som inte får sin bensin betald av föräldrarna...)

* Frukosten (brukar ingå på våra lajv)

* Intrigföremål och kuriosaartiklar

* Tallrikar, muggar, bestick etc till värdshuset

* Byggmaterial till området - laga, bygga nytt

* Utskick (pappersformat)

Jag skulle nog kunna fortsätta en stund till men jag tror de flesta vid detta ladet insett att det inte är gratis att arrangera lajv. Visst är det mycket pengar att lägga kansek 400 kr på ett lajv men om man tänker en gång till på vad man själv slipper bry sig om och vad som faktiskt ingår så kan det nog vara värt det. Sen vet jag inte om detta är något som alla arrangörer/föreningar kör efter med åtminstone de föreningar jag är aktiv i. Om ni är osäkra på varför lajvet kostar så mycket som det gör kan det ju vara ett bra tips att höra med arrangörerna så kommer de nog berätta det för er.

Mvh Emma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mithan Blodvarg: Vad ett lajv kostar ska basera sig på dess utgifter, inte på vad dess deltagare har för ekonomi. Att många lajvare är fattiga är ett välkänt faktum, men priset för deltagande måste sättas så att budgeten går runt och arrangörerna inte måste gå i borgen för skulder. Det jag vänder mig emot i mitt första inlägg är att budgeten går extremt mycket plus på vissa lajv, på grund av att utgifterna inte balanserar intäkterna.

Inte att vissa deltagare inte har råd.

Petter Kraftling: Lyktsken kostade 585 kronor före nyår 98/99. Vi höjde sedan avgiften till 685 kronor och när Posten höjde sin postgiroavgift till 20 kronor valde vi att sänka vår avgift till 680 kronor per person. Din gissning på 700 kronor blir alltså precis på kronan rätt, med tanke på Postens avgifter.

Tack för de uppmuntrande orden. Jag ska bära det med mig ifall vi någonsin filar ihop en uppföljare. 8)

Palmen: Visst är det så att arrangörerna kan få plocka ut den del av överskottet i egen ficka, om dom bara signalerar om det innan. Se Petters svar för vidare argument.

Dessutom ska vi komma ihåg att sommarjobb ska beskattas och det tillkommer sociala avgifter, försäkringar och liknande... Lajvarrangörer har inte större rätt än någon annan att jobba svart.

Peter Engström: Problemet är att mina "enormt dåliga och osannolika exempel" är plockade ur verkligheten! Jag vet att dessa lajv har genomförts och jag misstänker att de ibland genomförs än idag. Vad jag inte vet är hur vanligt förekommande det är. :?

Givetvis har du rätt i att denna diskussion, om vad lajv får kosta, ploppar upp titt som tätt på olika forum. Nästan alltid handlar det om deltagarens skrala kassa och vad han eller hon är beredd att betala för att få en schysst eller ibland mindre schysst upplevelse. Det jag tycker är viktigt att belysa är att deltagarens perspektiv på lajvets budget egentligen är ointressant - det är kostnaderna som styr hur hög anmälningsavgiften måste vara.

Problemet är ju att det idag inte fungerar så, enligt de exempel jag nämner. Man har valt en anmälningsavgift på måfå, för "så har andra gjort", och sedan går man brutalt mycket plus på vissa typer av lajv (medelstora fantasylajv) och vissa typer av lajv går brutalt mycket back (stora fantasylajv). Det som talar emot mina erfarenheter är exempelvis Emmabollen och Henrik Dahlberg i sina inlägg ovan.

Hur kommer det sig att så många är beredda att betala 2-300 kronor för en helg, utan att egentligen få något speciellt tillbaka för anmälningsavgiften, men att ytterst få är beredda att betala mer än 600 kronor även om man vet att arrangörerna står för helpension och total service? Ett bättre och mer genomarbetat lajv borde rimligtvis vara värt mer pengar...

Ännu konstigare blir det när en stor lajvförening kräver deltagaravgifter drygt 800 kronor, utan att ge mer än en futtig döda-orcherna-intrig och ett skogsområde, men ändå gång på gång får fullsatt!

:?:

Henrik Dahlberg: Ditt inlägg fyller mig med glädje! Det är ju precis så där det borde vara! Givetvis ska varje arrangemang ha en buffert och en post för övriga utgifter, som gör att hela budgeten går några tusenlappar plus. Som marginal alltså! Dock jag har svårt att kommentera det du skriver ytterligare, då du inte går in på detaljer i budgeten.

Emmabollen: Jag är väl medveten om att det inte är gratis att arrangera lajv. Jag har arrangerat gratislajv för 6 personer, 10-kronorslajv för 70 personer, 45-kronorslajv för 125 personer och 700-kronorslajv för 140 personer. Samt lite lajvkonvent, ett antal årsmöten och andra aktiviteter! Min insyn i fråga om intäkter och utgifter brister inte...

Det komiska, om jag ska se till mina egna erfarenheter, var att det lajv som hade tajtast och svårast budget var det som omsatte mest pengar. Jag tror detta gäller även andra arrangörer. Det är svårare att få budgeten att gå ihop när man tar ut 700 kronor av deltagarna än när man tar ut 150 kronor, eftersom lajven som helhet skiljer sig så otroligt mycket åt.

Ser man till den lista du skrev ner så återfinner du många av dessa punkter i mitt första inlägg. Läs gärna det inlägget igen, så förstår du nog vad jag menar.

Jag menar att om arrangörerna ställer upp med dasspapper, vattentankar, försäkringar, säkerhetsutrustning, gratis frukost, byggmaterial, pappersutskick och liknande kan jag motivera en kostnad på 300-500 kronor. Är det ännu högre ambitioner kan jag motivera en mycket högre deltagaravgift! Men erbjuder arrangörerna bara ett område och inget mer, kan jag inte ens motivera en deltagaravgift på 100 kronor. Se Petter Kraftlings inlägg, ovan, för vidare argumentation.

Det konstiga är hur vissa arrangörer ändå kan erbjuda noll och ta ett par hundra kronor betalt. Hur är det möjligt? Eller är det inte möjligt längre? Är det en typ av lajv som tillhör forntiden (alltså nittiotalet)?

Kostar lajvet 7 500 kronor för hundra deltagare bör inte deltagaravgiften vara högre än 80 kronor. Kostar samma lajv 50 000 kronor att arrangera kan man motivera en deltagaravgift på 550 kronor. Vad jag tror, och efterlyser åsikter kring, är att det första lajvet förmodligen kostar 200 kronor och det sistnämnda 400 kronor. Ser ni obalansen?

Alla: Ledsen om jag svävade ut lite i mina svar. Jag har försökt att skriva det mesta ganska generellt, för att inte gå in och nämna enskilda föreningar.

Det mest spännande jag stött på, appropå det här med deltagaravgifter, var lajvtjejen som skrev vitt och brett på forum om att deltagaravgifter på lajv var för höga och att hon minsann skulle arrangera billiga lajv. För det hade lajvarna rätt till, ansåg hon.

Det hon sedan gjorde var att arrangera ett antal billiga skitlajv, där inget mer än boffer och taffligt spel i en skogsglänta erbjöds, med samma eller marginellt lägre deltagaravgifter. Vart tog pengarna vägen? Detta var hennes "sommarjobb" i två år och hon kände säkert att hon gjorde en bra insats för lajvsverige. Visst kan man bli trött på blinda idealister? :evil:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi brukar inte ha så specifika budgetar, eftersom vi har relativt små lajv. Vi har fritt svävande arrangörsgrupper som får rätt att använda föreningens namn, maillistor och forum, samt ett kontrakt med föreningen att ge eventuell vinst eller kvarblivna skulder till föreningen, mot att lajvet siktar på en lätt vinst.

Varför vi inte har specifika budgetar är för att underlätta hanteringen. Arrangörsgruppen behöver inte samla kvitton eller redovisa något, utan så länge någon i styrelsen är med i arrgruppen, eller styrelsen på annat sätt har insyn i lajvets budget, ger föreningen arrgrupperna helt fria händer att i efterhand berätta vad lajvets resultat blev. Detta tar (på gott och ont) bort en rejäl samvets- och jobbörda från arrangörerna, samtidigt som föreningens årsredovisning blir så oändligt mycket enklare, då varje lajv endast består av tre budgetposter: UT lån till arrgrupp X, IN lån återbetalas av arrgrupp X, IN/UT resultatet av lajvet. Istället för hundra anmälningsavgifter in, nutton kvitton ut, umptiåtton icke kvitterade småbelopp ut.

Men när vi gör ännu större lajv försvinner väl denna lilla härliga semester i den revisorfria grönbeteshagen :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu