Jump to content
Sign in to follow this  
Hellrise

[WH40k] välja armé i wh40k

Recommended Posts

Guest

Tau har det svårt mot termies. Ta 2 tac squads, så många termie squads du kan (2 som hq-följe, 3 som elite - finns det plats för). Allt i drop pods. Då är han körd, ganska automatiskt. Just ja... assault cannons på alla termies som kan ha det. Inga andra uppgraderingar, det behövs inte.

Guest
jo, jag ska riktigt massa på med många termagaunts med fleshborer så han får ett helvete :twisted:

Beror givetvis på hur hans armé ser ut. Många firewarriors, eller tom kroots, slaktar gaunts i drivor dock.

(Räkne-exempel... 30 firewarriors, utan glädje av markerlights (vilket han antagligen har) skjuter ner mer än 12 gaunts per runda på long range. Det dubbla på short range.)

Jag vet inte riktigt men som tyrranid spelra skulle jag nog ta så mycket som möjligt med infiltrate

Har inte 100% koll på 40k men lictors, genesteelers, broodlord tycker jag verkar avar sånt jag skulle ta. Rippers som Troops kanske. Winged warriors och Winged Hive Tyrrant. Försök ta så mycket närstrid som möjligt som akn ta sig fram så fort som möjligt. Något hyfsat long range vapen som akn ta ut lite fire warriors direkt i början kunde väll också vara bra att ha. Antar arr Biovores skulle kunna funka som sånt? Gargoyles skulle väll oxå kunna funka antar jag....

vad ska jag köra på då? trodde TAU var ett lag som sköt få men kraftiga skott, undrar vad jag ska satsa på :? stora insekter eller massa små?

vilket lag har dyrast figurer i poäng, har fått en stramare budget

Guest

En armé på billig budget.... ja, köp den billigaste du hittar på blocket/ebay. Ingen armé är billig att göra ifrån scratch.

Betala inte mer än 65% av inköpspriset, jämfört med http://www.figurspel.se

Såvida du inte köper en fint målad armé. Kräv då kort på samtliga delar i armén och kolla att det verkligen är snyggt. En målad armé kan variera ifrån halva priset (så dåligt att du måste tvätta bort färgen) till tiodubbla priset (jennifer haley har gkort den).

meh halva det roliga e att måla sin arme då kan man vara xtra stolt över nått som man har målat riktigt snyggt.....öm den billigase armen du skulle kunna ha e väl möjligt Death wing...fas dom e nog ganska så dyra ändå... :(

för det första har jag ingen aning om vilka deathwing är,

och sen kan du glömma att jag köper en färdigmålad arme, jag är en sån som vill måla själv.

men jag ville veta vilken arme som var dyrast i poäng

Guest
för det första har jag ingen aning om vilka deathwing är,

och sen kan du glömma att jag köper en färdigmålad arme, jag är en sån som vill måla själv.

men jag ville veta vilken arme som var dyrast i poäng

Köp målat och tvätta. (Det går att tvätta plast också). Billigaste alternativet.

Deathwing är en fraktion av Dark Angels (marines, first founding) som endast består utav Terminators.

Deathwing, Grey Knights, Thousand Sons, 13th Company - är alla exempel på arméer där du kommer ha väldigt få modeller. Men ingenting kan konkurera med Tyranids på den fronten (8 MC´s + några rippers. En armé på ett dussin modeller).

okej :) har funderat på att köra en arme som i princip bara har Carnifex och en hive tyrant, kan ju som han ovan sa ha ett par rippers som troops.

hmm får nog ha några Biovores so kan skjuta ochså 8)

Hittade en sida som hade högvis med armélistor. Kolla lite där så får du kanske en tankeställare och lite tips hur du ska göra (genom analys av listorna). Ta bara inte en armélista rakt av, det är roligare att bygga själv men lite inspiration skadar ju inte.

Listorna

Om det finns en regel som motsäger att länka till andra forum/sidor så ber jag om ursäkt. Jag har i alla fall inte sett någon sådan regel ännu...

Guest

Du behöver inte biovores för att ha ett effektivt skytte.

Carnifex med dubbla barbed strangler och enhanced senses är 133p. Lägg sedan till vad du vill ha (extra toughness, regeneration, 2+ save, tail weapon etc etc). Dubbel barbed innebär en ordnance blast som träffar på 4+ med re-roll, styrka 8.

Dubbla twinlinked devourers innebär 8 skott på carnifex, med re-roll to hit samt re-roll to wound. På en hive tyrant är det 12 skott (på möjligt BS 4, dvs träff på 3+ med re-roll).

Deathspitters är twinlinked på hive tyrants och Carnis, även de, och är blast template med S7. Du kan ha 2 på MC (Monstrous Creature).

Venom cannon är S8, 3 skott på Tyrants - S 10, 2 skott på Carnis.

har deathspitter en blast-template istället för vanlig träff :o det visste jag inte, men nu vet jag, ska nog köra på ett par billiga Carnifex som kan agera måltavlor medans tyngre djur stövlar in, ska nog ha kanske 2 elitfexar som är riktigt grymma, men jag kör nog på att biovores får ta hand om skjutandet, jag får se hur jag gör :wink:

jo, jag ska riktigt massa på med många termagaunts med fleshborer så han får ett helvete :twisted:

Dumt att opta din armé mot en specifik!

Guest
har deathspitter en blast-template istället för vanlig träff :o det visste jag inte, men nu vet jag, ska nog köra på ett par billiga Carnifex som kan agera måltavlor medans tyngre djur stövlar in, ska nog ha kanske 2 elitfexar som är riktigt grymma, men jag kör nog på att biovores får ta hand om skjutandet, jag får se hur jag gör :wink:

Den bästa pjäsen i en Tyranid armé, räknat i kapacitet per poäng spenderad, är en spinefist gaunt. Då behöver du dock inkludera hans 100 vänner för att få ut värdet på spelplanen. Näst efter det kommer pjäsen jag nu skall rekommendera;

Carnifex, enhanced senses, double twin devourer. 113p. Elite choice.

Per runda skjuter han, i snitt, ner 2 marines. Vilket är mer än vad en typisk dreadnaought klarar av (i snitt) ^^. Ska man sedan skjuta ner orks, imperial guard eller annat lätt infanteri talar vi om 6 döda fjanter per skytterunda. Hitta en dread som klarar det! Dessutom är han nästan lika bra som en dread i närstrid (bättre mot allt med AV) OCH mycket svårare att döda. Att jag jämför med en dread är för att de flesta redan har koll på att dreads är flexibla och bra skyttebaser, eftersom de kan gå runt och panga loss - samt försvara sig bra om någon kommer inom armslängds avstånd.

Dock så vill jag rekommendera att du aldrig, aldrig någonsin, tar mer än 1 sådan fex per armé. Det är helt enkelt pga att om du bara har 8 pjäser (+ett par rippers) så både ser det tråkigt ut, spelas tråkigt och känns allmänt stötande att ha dubletter. Två likadana fexes innebär tex att 25% av din armé är identisk ^^

Skillnaden är dock att en S3 snubbe inte kan skada sagda dread. Om dreaden dessutom lyckas hålla fronten mot sin motståndare, så behövs minst ett S6 vapen för att kunna skada den. Fast det kanske kompenseras av en Fex, vad då 5-6 wounds?

okej ska skärpa mig :(

men som hq? borde jag ha nått annat en en hive tyrant? kanske Tyranid warriors eller en sån där Genestealer lord, var ligger boken kommer inte ihåg namnet på den utantill :oops:

Guest
Skillnaden är dock att en S3 snubbe inte kan skada sagda dread. Om dreaden dessutom lyckas hålla fronten mot sin motståndare, så behövs minst ett S6 vapen för att kunna skada den. Fast det kanske kompenseras av en Fex, vad då 5-6 wounds?

Jag hoppas inneligt du hänsyftar till skytte. För man räknar alltid front armor i närstrid. Oavsett hur många figurer det är eller var de står. Dessutom är en fex med uppgraderad toughness (dvs 7) även han immun mot S3.

okej ska skärpa mig :(

men som hq? borde jag ha nått annat en en hive tyrant? kanske Tyranid warriors eller en sån där Genestealer lord, var ligger boken kommer inte ihåg namnet på den utantill :oops:

Jag rekommenderar två tyranter rakt av. En som flyger, för att få en aning fart i armén. Komplettera med en fotsoldat, som kan kontrollera fexarna, och ge honom guards. (Fexes måste ta test precis som gaunts, men även om de har Ld 10 är det skönt att vara inom synapse. Dessutom kan en fex i närstrid som förlorar fly, för att sedan bli nedsprungen pga ini 1 (till max 2). Ha synapse i närheteN!)

Främsta anledningen till att du inte borde avvika ifrån MC´s är att du sviker temat då. Och tar du in snabba saker, eller lite objective grabbers eller några sköna warriors etc har du bara utnyttjat listan på ett fult sätt. Fördelen med big nids är att du är svåra att möta, nästan omöjliga att gnaga ned. Men du betalar i mobilitet och antal enheter som har bra chans att få ett objective, eller hinna in i fiendens deployment zone. Täpper du det problemet är du precis som en Iron Warrior med counter-charge (dvs komplett. Skjuter bättre än Tau och counterchargar sönder allt som kommer för nära - men hjälp av aspirings från helvetet och väl valda veteran skills). Ost, ost och förbannad ost alltså.

Jag vet inte riktigt men som tyrranid spelra skulle jag nog ta så mycket som möjligt med infiltrate som möjligt. quote]

Asså mot Tau ska man inte massa gaunts...då e man körd...ta 6 carnifex om ni kör undre 1500......för då e han ägd....om osm troop kan du ju ha några stealers....å en brood leader så kan du infiltrera me den....

Och har jag påstått att han skulle ha gaunts? Sen när akn Gaunts infiltratea? Måste vara nåt nytt för jag har då inte sett det, kna du tala om på vilken sidadet står, skulle vara trevligt att infiltrera hela sin arme :)

Det som är viktigt när man gör sin armé är att man skall kunna göra saker i varje fas. Du skall flytta, skjuta lite, fleeta en del och slå folk i närstrid.

okej då, hade tänkts ha lite gaunts som troops, eller borde jag köra på genestealers? har lite svårt att välja :( kanske köra på en jävla massa spinegaunts eftersom dom är asbilliga och funkar bra som kanonmat :D

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...