Jump to content
Sign in to follow this  
Khal

The elder scrools III: Morrowind

Recommended Posts

Men vad det gäller levelscaling håller jag med. visst blir man glad när en stråtrövare dumpar en alvbåge åt en, men det blir idiotiskt när två gobliner fullkomligen kör över en Riddare i fullrustning med ett tvåhands svärd.

Där har vi ännu en knasig grej! Varför är alla goblins två meter höga? En goblin ska ju vara liten..

Samtidigt kan jag nog konstatera att vi alla kan hålla med om en sak: (löjlig pianomusik som i slutet på varje TV-serie när alla blir vänner igen) allas åsikter är lika värda.. och vi måste respektera varandra.. (publiken suckar lite) och visst kanske Oblivion har några fel, men vi har ju varandra, och det är allt som räknas! .. och pengar. (publiken applåderar)

Sedan är väl goblins i den världen inte vanliga goblins? Goblins i Morrowind möter du bara när du är riktigt hög level, annars får du råpisk. Golbins är ju faktiskt nästan jämbördiga, om inte bättre än daedras, inte sant? Och då är det väl inte konstigt att de är stora i Oblivion, eller är jag helt ute och cyklar?

Det ni verkar ha kommit fram till (som jag uppfattat det, och ihopblandat med den allsvetande jag-som-inte-ens-testat-spelet's åsikter) är väl att Oblivion är ett grymt bra spel, i jämförelse med andra rollspel, iallafall de som görs nu för tiden. Men det är samtidigt en skam för hela genren rollspel att det kallas så. Att hela spelet är ihopslafsat och att lata personer har missat oändligt mycket saker i scriptet, och att det som gör det värt att spela är grafiken som är underbar, men att det trots det inte finns någon riktigt bra spelskänsla. Kort sagt, det är förmodligen det bästa "rollspel" som kommer göras till dator på en tid framöver, och ett av de bästa som kommit ut hittills om man bortser från de spel gjorda på den gamla goda tiden då folk verkligen ansträngde sig för att göra bra spel, jag minns sådana spel som fallout, fallout 2, shadowlands, Diablo 1, och liknande...

Du sammanfattar det nog rätt bra. Men jag skulle vilja hävda att Oblivion har en riktigt grym spelkänsla. Striderna känns brutala och du får verkligen en "jag är där" känsla i närstrid då kameran svajar till rejält efter tunga slag och du gör snabba utfall.

Om du gillar berättelse drivna spel (a'la Fahrenheit, Baldur's Gate, Neverwinter Nights, Fallout etc.) så är Oblivion inte din grej. Här ska du ut och utforska, det är vad spelet handlar om, huvud kampanjen är rätt enkelspårig och har inte många vändningar eller liknande. Om du däremot gillar spel där du bara "kan bli ett med spelvärlden" och göra precis vad du vill, så är Oblivion din grej. Jag har själv gjort bärplockningsexpeditioner där jag bara letat ingredienser för mina potions. ;)

får Morrowind idag vilket kanske låter sjukt att vilja skaffa just när Oblivion kommit det finns en anledning

anledningen heter: min dator suger!

ska spela en Nord äventyrare, själva äventyrandet i Morrowind verkar äga ut WOW totalt här hittar man typ en grotta det är mycket mer spännande än när man spelar wow och typ, aha den grottan det är ju RFD ah det där templet det är BFD

här har jag inte koll på någonting vilket kommer göra spelet mycket roligare desutom kan inga noobs sabba för mig eftersom det är single player och det känns också skönt!

och när jag just börjar och är noob kan ingen gå och kalla mig noob!

Nord äventyrare kommer från att jag spelade Drakborgen och var en viking äventyrare

när jag tänkte tillbaka på det så insåg jag att det var en Nord jag skulle vara.

Jag har kört Oblivion i ett par timmar nu, och det är riktigt skoj. Finns ett par irriterande saker dock:

*) Värdelöst röstskådespeleri. Kan bero på att det verkar som att det är totalt två personer som gjort alla röster i hela spelet.

*) Det skiljer brutalmycket i svårighetsgrad på olika motståndare, och deras yttre avslöjar inte hur svåra de är. Först kan man få stå och slå som en besatt på en ringbrynjeklädd tjuv som är mindre än en själv, och nästan dö på kuppen. Sedan möter man två och en halvmeters Ogres som dör om man petar på en. Jag blev skiträdd första gången jag såg en, och tänkte: Hilfe! Nu dör jag! Men det blev ju ett klart antiklimax...

Sedan är spelet oförskämt slött på min dator också, men det hade jag väl iofs väntat mig;)

Har klarat morrowind en gång till xbox för många år sen.. Nu letar jag febrilt efter morrowind goty till xbox.. Sugen som fan nu!

Guest

Har också börjat lira morrowind. Hade inte spelat det tidigare men var ju tvungen att testa då jag läst i denna tråd. Jag måste nog erkänna att jag fastnade för det, och med lite grafikmods så blir det ju extra roligt! För er som letar efter mods kan jag rekomendera sidan http://www.planetelderscrolls.com, där finns diverse mods tillgängliga.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...