Jump to content
Sign in to follow this  
Guest lilljonas

Historiska figurslag - Samuraj

Recommended Posts

Guest

Hej!

Jag rotade lite i grejerna i garderoben, och fiskade fram en bunte 25mm samurajer från Dixon som jag köpte på rea för länge sen. Först tyckte jag att proportionerna såg rätt barnsliga ut, lite cartoonish, men efter att ha målat upp några så måste jag säga att de blir helt sjukt snygga målade, och då de är rätt små så går det snabbt som faen att måla dem. Att de kostar under ett pund per figur skadar inte heller. Självklart var nästa tanke som dök upp i huvudet: tänk dig då en hel armé...

Så min första fråga är om finns det något som testat något system för samurajer, anpassat för ca 25mm? Mina egna erfarenheter av figurspel är WH och WH40K, så jag är helt obevandrad i det historiska figurspelandet.

Min andra fråga är om det finns någonstans i Lund/Malmö-trakten där det spelas historiska figurspel, och om det kanske fanns någon där som kunde bli lurad att spela med samurajer? Har inte ens spelat WH sen jag flyttade ner hit, så mina kontakter med figurspelar-världen i Skåne är minst sagt begränsad.

Tack på förhand!

Guest

Kollade vidare, och såg att de gamla Perry-tvillingarna har en hel-schysst samurai-uppsättning hos sitt sidoprojekt, perry miniatures, fast de är ju 28mm... hmm... beslutsångest!

Beror lite på vilken skala du är ute efter, några få individer eller stora armeer.

"Bushi" är bra och gratis :)http://users.erols.com/rckfllr/

"Killer Kantanas" påstås vara bra (jag har inte spelat det själv) men framför allt så är hemsidan riktigt nyttig http://members.aol.com/KllrKatnas/

För skirmish så gillar jag "Yume no Bushi" http://www.wargamesjournal.com/download ... _Rules.pdf

som bland annat inkluderar en förolämpningsfas med med tillhörande ordlista på japanska förolämpningar. Att det är gratis gör det inte sämre. :)

Guest

Låter trevligt. Tyvärr så verkar det gå lite segt med att hitta någon över huvud taget som spelar historicals här i Lund-Malmö, så i värsta fall blir det att köra WH med dem, som Marienburgers (så jag får ha pikar). Men det är ju egentligen inte fantasy som jag vill köra med dem...

På SSHS handlar det mest om DBx och det spelas i stort sett uteslutande i 15mm. Jag har själv gjort ett försök att hitta nån att spela 25/28mm DBA med men det slutade med att jag basade om till singel baser och köppte en 15mm DBA armé istället.

Men vill du skaffa samuraier i 15mm istället borde du nog kunna hitta någon att spela med.

I vilket fall tycker jag du borde kolla upp DBx systemen.

Guest

Oh, tack för inläggen! Däremot måste jag säga att jag inte är särskilt intresserad av 15mm då jag gillar målar-delen mer än spelar-delen, och inte riktigt kan få de resultat jag vill och använda de tekniker jag vill när skalan krymper (54mm är perfekt!:P), har testat ner till 6mm, och då ser man ju knappt själv om de är snyggt målade eller inte. Men jag skall kolla länkarna, om man kör större skala så kan man ju också köra något sorts skirmish-system, vilket ju inte kräver att motståndaren skaffar en hel armé för att få spela.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...