Gå till innehåll
grimlund

Spelet Kapital.

Recommended Posts

Letar efter ett gammalt spel som heter "Kapital". Det var ett affärsspel där man bla a kunde handla aktier. Har sökt på nätet efter detta spel men det verkar omöjligt att hitta. Inte ens på Boardgamegeek.com finns det. Någon som har detta spel? 8)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har nog ett hemma hos föräldrarna någonstans, det var en bronsfärgad ask om jag inte minns fel. Placerade man inte pengar i aktier och sedan kunde kurserna gå upp eller ner beroende på kort mm. Har stark för mig att det var riktiga företag som man köpte aktier i...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har spelet hemma det är mammas gammla, har spelat det rätt mycket förut och det är faktiskt ett ganska roligt affärsspel. Man köper mycket riktigt som någon påpekade aktier i riktiga företag, sedan så kan man hamna på rutor så att kursen ändras.

Jag tror att det är ett svenskt spel från riksbanken eller liknande det är nog därför som du inte hittar det på boardgeek, inte så etablerat utomlands kan jag tänka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Har nog ett hemma hos föräldrarna någonstans, det var en bronsfärgad ask om jag inte minns fel. Placerade man inte pengar i aktier och sedan kunde kurserna gå upp eller ner beroende på kort mm. Har stark för mig att det var riktiga företag som man köpte aktier i...

Precis det spel jag talar om.

Någon som vill kränga det så är jag intresserad av att köpa. 8)

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sophir

Jag är också intresserad av att köpa det gamla sällskapsspelet Kapital om någon vill sälja. Mejla mig sophie.nordstrom@gmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Alfarosso

Det var stor efterfrågan på Kapital , det här spelet fick våran familj i slutet av 1960-talet. Troligtvis 1968-1969 och precis som tidigare personer skrivit så handlade man i aktier. Jag var 8 år 1969 men tyckte faktiskt att det var riktigt roligt att spela. Det var ett färgglatt spel vars framsida visade upp ett modernt bankkomplex eller någon liknande finansbyggnad på framsidan . Man kunde köpa aktier i 3 olika kategorier, jag har för mig att dom  värderades från 50.000kr upp till 900.000kr. Alltifrån Atlas Copco till Barnängen , och givetvis var vissa banker med, men vad jag kommer ihåg fanns vare sig Saab, Volvo, eller SKF med vilket kan tyckas konstigt så här i efterhand. Tyvärr försvann spelet i en flytt i slutet av 1970-talet, men det är mycket nostalgi förknippat med det här spelet och således är jag också spekulant på det. Jag är ingen samlarare som betalar fantasisummor, men ger ändå en hyfsad slant till den som ev. skulle vilja sälja. Tyvärr verkar ju "tillgången" begränsad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Alfarosso

Och, jag Per / Alfarosso / som berättade att vi hade spelet i familjen i slutet av 1960-talet men att det förkom i slutet av 1970-talet, bor i Göteborg.

Nås på mobil :.  0735811885

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Linda

Vi hade ett i stugan med blåaktig kartong och sedan fick jag en ny bronsfärgad variant på 80-talet. Företagarspelet Kapital! Finns ibland på Tradera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.