Jump to content
Sign in to follow this  
Svesse

Rävspel

Recommended Posts

Är det det gamla rävspelet du menar med x antal gula (får) och 2 röda (rävar) pluppar? Om det är det så ska jag kolla om jag har reglerna kvar, men är inte säker. Det är ett antal år gammalt trots allt.

Om det är ngt annat spel har jag tyvärr ingen aning.

jag tror inte att man måste ta får.. (ialalfall minns inte jag det så från när jag spelade rävspel hos farmor och farfar när jag var liten..)

Guest

Hittade reglerna:

Innehåll

Spelplan

2 rävar - röda spelpjäser

20 får - vita spelpjäser

Vad spelet går ut på

Den ena spelaren sköter fåren, den andra de båda rävarna. Fåren ska ta sig tvärs över spelplanen till "hagen", dvs fyrkanten inramad i rött. Rävarna ska försöka fånga så många får som möjligt på vägen.

Spelförberedelser

Vid spelets början placeras rävarna nederst i hörnen på den fyrkant som är utmärkt med en röd ram. Alla fåren ställs upp på motsatt sida. Räven börjar alltid spelet.

Spelet kan börja

Spelpjäserna flytta ett steg i sänder. Fåren får bara flyttas framåt eller åt sidan. Rävarna får flyttas i vilken riktning som helst, även bakåt. Alla pjäserna måste dock följa de svarta linjerna eller kanten på spelplanen.

Fåren fångas genom att räven hoppar över spelpjäsen, som tas bort. Räven kan hoppa över flera får i samma drag, om det finns ett tomt hål att hoppa i mellan fåren. Räven fångas, om fåren lyckas tränga in den i ett hörn, där räven inte har möjlighet att hoppa.

Vem vinner?

Fåren har vunnit, om så många lyckats ta sig över på andra sidan att de fyller "hagen". I annat fall vinner rävarna.

Guest

Hej

Lite gammal tråd kanske men...

vad händer om en räv sitter kvar i hagen? Då kan jag ju inte fylla den? Tex om en räv fångas i hagen men den andra ränner omkring utanför.

Vem vinner då?

Jag har för mig att fåren vinner om de kan stänga in de rävarna som finns på planen oavsett var rävarna är. Det kan dock vara en house rule. :)

Hej

Lite gammal tråd kanske men...

vad händer om en räv sitter kvar i hagen? Då kan jag ju inte fylla den? Tex om en räv fångas i hagen men den andra ränner omkring utanför.

Vem vinner då?

Det brukar finnas en regelförtydling i slutet som säger att fåren vinner om hagen är full oavsett vilka pjäser som står där. Det finns sätt där man kan hamna i oavgjort läge iaf genom att räv + sista fåret hoppar fram och tillbaka och då brukar det kallas oavgjort helt enkelt :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...