Jump to content
Sign in to follow this  
Daniel William-Olsson

Vad betyder ordet lajv?

Recommended Posts

Tänk efter. Klara?

Bilder som svepte förbi er inre bioduk hade troligtvis en övervikt mot personer i mantlar på värdshus i skogen. Anledningen till att jag vågar mig på en sådan gissning är för att ordet LAJV på detta forum, och på andra ställen ofta används synonymt med fantasyLAJV. Men så är det ju inte. Lajv är inte fantasylajv. Och jag kanske är dum i huvudet, men det språkbruket irriterar mig. Lajv är så fantastiskt mycket mer än fantasylajv, och precis som lågkravslajvare (Egentligen gillar jag inte ordet eftersom det är normativt. Låg är sämre än hög i vårt språk, men så är det inte i verkligheten, men i brist på anant fortsätter jag använda ordet tills något annat bättre dyker upp.) anser sig förtrykta av högkravslajvarna (Även kallade elitister eftersom det bär på en negativ klang. Men presis som svarta i USA kallar sig själva nigger för att återta ordet kallar jag mig elitist.) anser jag mig förtryckt av fantasylajvarna för att de förvandlar min hobby, som är lajv förutom fantasylajv, till något som egentligen inte existerar eftersom det inte innefattas i ordet lajv.

Hänger ni med? Genom att förvandla ordet lajv till fantasylajv har fantasylajvarna gjort mig till en lögnhals. För jag trodde jag var lajvare, men i och med att jag inte åker på fantasylajv (längre) åker jag inte på lajv, och då är jag inte längre lajvare.

Jag ber er därför, ni som sitter där ute i era knarriga läderfotöljer eller futuristiska stålpallar, som inte åker på fantasylajv, att resa er upp och återta ordet lajv från mantelbärarna. De må vara många och beväpnade, men vi är beväpnade med något mycket bättre, nämligen sanningen. Så sprid sanningen till era yllefodrade vänner, berätta för dem att bortom lajviens skogar finns städer, strålpistoler och middagar serverade på porslin. Det finns andra lajvare än de som sjunger om Maria och Harald vid lägerelden, lajvare som pratar om realpolitik vid konferensbordet eller letar efter bevis i biblioteket. Vi finns också, och vill ha tillbaka vårt gemensamma ord; lajv.

Jag då, som lajvar både fantasy och annat, var får jag plats i revolutionen? :P

Jag kan hålla med om mycket, men det finns faktiskt vi som lajvar både och... För övrigt så upplever jag inte att det är riktigt så illa som du beskriver det. Fantasylajv är stora och har kanske lättare för att synas eller är bättre på att synas helt enkelt.

Anledningen att det diskuteras mkt fantasy här är kanske bara för att det är fantasylajvarna som skapar trådar och har mkt frågor. Det finns dock några andra trådar som inte handlar om fantasylajv. Tror många vet om att lajv inte är synonymt med fantasylajv, men det är enklare att att säga lajv än fantasylajv. Jag använder det på det sättet också ibland, men förtydligare ofta med att sätta ett "fantasy" framför, delvis för att många av mina lajvkompisar kör vampire eller dylikt. Lär finnas fler exempel i det svenska språket på dylika förenklingar, men jag har inget bra exempel på lager nu.

Visst skulle det vara önskvärt att fler personer förtydligade att det var fantasylajv de pratar om här på forumet, det håller jag absolut med om.

Sanningen? Tja, den är väl att lajv kan vara vad som helst, men fantasylajvarna verkar vara bäst på att synas utåt så att lajv blivit mer eller mindre synonymt med fantasylajv. Boten borde logiskt vara att övriga lajvare blir bättre på att synas de med. Ta det lugnt bara så den "vanliga" världen där utanför, som så smått börjat acceptera förekomsten av mantelbärande skogsmullar ute i de svenska skogarna, inte får slag... :wink:

För mej betyder lajv att man spelar rollspel eller teater på något vis men där man inte har manus och regissör eller sitter ner med karaktärsblad och tärningar utan man "går runt" och befinner sig i en miljö och gestaltar sin karaktär. Detta oavsett om jag spelar människa eller något annat och oavsett vilken miljö man befinner sig i.

Det finns lika många olika lajv och lajvtyper som det finns olika böcker eller filmer runt om oss.

Jag tror att anledningen till att en del människor drar likhetstecken mellan fantasylajv och lajv där fantasy innebär någon form av magi/tomtar&troll/saga/äldretid är att detta är en form som varit ganska enkel att förklara för folk (jämför med exempelvis Sagan om ringen eller Medeltidsveckan på Gotland) dessutom så har dräkter ur denna typ av lajv blivit flitigt fotograferade då det varit vackra, genomarbetade och lätta att "förstå sig på". Den typen av lajv har dessutom uppmålats som gemytliga, trevliga och utan skräckinslag (våld ja, skräck nej, skräck ej bra i media) dvs bra att visa upp. Den här typen av lajv är något som många börjat med och det finns många som ägnar sig åt det så visst ska fantasylajven ha en hel del cred och uppmärksamhet de också. (Matias inlägg är jättebra om detta).

Jag har dessutom upplevt det så att fantasylajvarna är mycket med villiga att visa upp sin hobby än en hel del andra lajvare vilket säkert också är en faktor i det hela.

Jag känner lite att Daniel som startade den här tråden missunnar den grupp av lajvare den uppmärksamhet, det utrymme och erkännande de får och att de borde bli av med detta till förmån för andra grupper. Detta tycker jag är väldigt orättvist, istället för att ta ifrån någon vad de kämpar och brinner för så borde man kanske spä på allting, mer visningar, mer mediabevakning på en bredare front och samtidigt stötta varandra, både grupper och enskilda lajvare emellan. Att ta något ifrån någon tycker jag bara låter som bråk och missunsamhet att dela låter mycket vettigare i mina öron.

En liten passus här är kanske dessutom att det lajv som fick överlägset mest mediabevakning samt bredast bevakning och dessutom störst ekonomiskt stöd från olika håll de senaste åren var Futuredome vilket inte platsar bland de "mantelbärare i skogen" som Daniel beskriver.

/ANNA, lajvare och fd historiestudent som inte lajvar i skogen (sova utomhus i kyla å blöta det kan scouterna ta hand om), som aldrig lajvat människa men som hade min första kontakt med lajv genom fantasylajven eftersom mina föräldrar sysslar med sånt.

Självklart spetsar jag till det, och ja, jag har också blandmissbrukat, men har nu faktiskt tröttnat på fantasyn (på obestämd tid).

Men hur kommer det sig att fantasyn är så stor. Jag roade mig med att kolla i http://www.spelkalender.se och fann där att ca 30 av 40 lajv var fantasy. De övriga tio var blandat vampire, sf, steampunk etc, med en viss övervikt mot vampire som jag antar är den andra största gengren. Vidare sökte jag på bilder i Google under rubriken lajv och på sidan tre fanns det två bilder av de med lajvanknytning som inte var fantasy och då var den ena ett 40-tals jippo där folk insåg att de skulle kunna lajva, även om det inte var huvudsyftet. Fantasylajv är stort och jag undrar varför?

Vidare blir jag också lite rädd. För om lajv är synonymt med fantasylajv, hur blir det då för alla de nybörjarlajvare som troligtvis skulle tycka mer om en andravärldskriget-thriller än leta-rätt-på-kristallen-i-skogen-fantsy? För att anknyta till trådenhär bredvid där det konstateras att nybörjare kanske har lika många smakriktningar som de mer erfarna lajvarna; finns det inte en klar risk att vi tappar en massa potentiella lajvare som kanske inte tänder på Tolkien (Ja, det finns sådana människor :shock: ). Detta i sin tur ökar ju bara på likriktningen genom att den ända återväxten som finns är bland fantasylajvarna. För hur skall en nybörjare kunna göra annat än att åka på ett fantasylajv om lajv är synonymt med fantasylajv.

Vad är det som saknas på fantasy lajv som gör att de inte bör få kallas lajv?

Vad är det för speciellt med nutidslajvarna som gör att man måste särskilja sig från fantasylajvarna?

Ursäkta om jag säger det...men att uppmärksamheten hamnar på de som sitter och syr kläder jämfört med de som köper dem så second hand är väl inte så konstigt?

Fantasylajv är stort och jag undrar varför?

För att det finns fler fantasylajvare?

Iofs så är vampire också väldigt stort, men kännedomen om de arrangemangen sprids nog ofta via mun till mun-metoden, inte så mkt via kalendarium. Inte än iaf. Tror att många nya börjar med vampire också, jag känner iaf till en hel del.

Hur man kan få nybörjare till andra inriktningar? Tja, mer och mer lättillgänglig info som nytt folk kan ta till sig helt enkelt om olika arrangemang.

Sedan är det ju faktiskt så att de som börjar med fantasy mycket väl kan tänkas fortsätta med andra genrer. Jag har gjort så till exempel.

Håller med Anna ang. att det är bättre att dela än missunna. Jag har märkt en del tvister mellan fantasylajvare och vampire t.ex. Fantasylajvare tycker att vampirelajvare är ena offiga, sten-sax-påse-fantaster medan vampirelajvarna anser att fantasylajv är mesigt.

pastaav: Nu tror jag du missförstod det hela lite. Fantasylajv är lajv, det hör man på namnet, fantasyLAJV. Men fantasylajv är inte lika med lajv. Tyvärr används dock ordet lajv synonymt med ordet fantasylajv. Det är alltså en språkfråga, hur vi använder vårt språk. Inte huruvida handsömnad bör få mer uppmärksamhet än inköp av kläder, eller inte.

Jag är inte heller ute efter att bedöma vilken form av lajv som får mest mediabevakning eller inte. Jag är inte avundsjuk på fantasylajvare, jag missunar dem inte (jag har ju varit det själv i 15 år och kommer säkert åka igen någon gång), jag vurmar bara för ett korrekt språkbruk och undrar varför fantasylajv är så fantastiskt populärt.

Varför finns det så många fantasylajv? För att det är poppulärt? Varför det? Kanske för att alla nybörjare måste vara det för alla nybörjare dras med på fantasylajv och de är de som förtsätter lajva.

Sedan är det ju faktiskt så att de som börjar med fantasy mycket väl kan tänkas fortsätta med andra genrer. Jag har gjort så till exempel.

Men tänk alla som inte åkte på lajv för det var fantasy, för de gillade aldrig sagan om ringen och förstår inte varför man måste klä ut sig i fåniga ylletunikor. Dom kommer du (nästan) aldrig få lajva med.

Varför finns det så många fantasylajv? För att det är poppulärt? Varför det? Kanske för att alla nybörjare måste vara det för alla nybörjare dras med på fantasylajv och de är de som förtsätter lajva.

För att folk tycker det är kul? Jag kan svara för mig själv och tycker det är kul iaf, därför fortsätter jag och tar med kompisar som jag tror skulle gilla det in i hobbyn. Dock inte bara till fantasylajv, även till andra. Vi hade ett futuristiskt minilajv tidigare där vi hade nybörjare och de tyckte det var kul. Hur kan det vara att de började med just vårt miniljav och inte med fantasy? Jo, de fick information om arrangemanget och tyckte det lät spännande antagligen.

Men tänk alla som inte åkte på lajv för det var fantasy, för de gillade aldrig sagan om ringen och förstår inte varför man måste klä ut sig i fåniga ylletunikor. Dom kommer du (nästan) aldrig få lajva med.

Jo, i de andra lajv jag besöker, förutsatt att information nått ut till även dem. Nybörjare vet inte lika självklart var de ska söka informationen om dylika arrangemang, så vill man ha nybörjare på lajvet måste man kanske ta till otraditionella informationsvägar (lapp på Konsum, någon?).

Och jag håller fortfarande fast vid att fantasy bidrar till att få folk till hobbyn.

pastaav: Nu tror jag du missförstod det hela lite. Fantasylajv är lajv, det hör man på namnet, fantasyLAJV. Men fantasylajv är inte lika med lajv. Tyvärr används dock ordet lajv synonymt med ordet fantasylajv. Det är alltså en språkfråga, hur vi använder vårt språk. Inte huruvida handsömnad bör få mer uppmärksamhet än inköp av kläder, eller inte.

Språkfrågan är väl i så fall vad man gör för fel om man med lajv menar det som finns på ett fantasylajv? Jag kan ärligt inte se att det finns något problem med att default tolkningen av lajv är det som flest personer inom lajvhobbyn väljer att åka på. Varför ska majoriteten lägga till fantasy när det i alla normala sammanhang är underförstått? Det är samma sak som konflikten mellan spela bandy, spela brädspel eller spela rollspel. Oavsett hur mycket vi vill annat så kommer default tolkningen av ordet spela bli det som flest svenska har nytta av, det är bara att gilla läget.

Jag menar...att det finns 75% lajv med fantasy inriktningen kan väl knappast vara ett hinder om du vill sätta upp ett lajv som inte är fantasy. Problemet kanske ligger i att för få vill åka på icke fantasy lajv....fast de som inte vill åka på fantasy alls lär givetvis fundera på ditt arrangemang och välja det om det verkar bra. De som kan tänka sig åka på antingen fantasy eller icke fantasy kommer välja det som tilltalar dem mest. De som bara gillar fantasy kommer dissa ditt arrangemang hårt. I slutändan är det uppenbart att ett framtidslajv som har svårt att få folk har så för att det verkar dåligt inom sin genre eller för att saknas tillräckligt intresse för genren i fråga. Brist på intresse spelar roll, inte överflöd av alternativ för fantasy.

Jag kan ärligt inte se att det finns något problem med att default tolkningen av lajv är det som flest personer inom lajvhobbyn väljer att åka på.

Det är alltså inget problem om man i svenska språket låter ordet "bil" bli synonymt med Volvo ordet "öl" bli synonymt med Millenium Falcon eller ordet "husdjur" blir synonymt med katt? Är diversifiering av språket av ondo? Jag i min enfald trodde faktiskt att det var tvärt om. Ju mer man försöker hitta ord för nya företeelser desto rikare blir språket och desto lättare blir det för dess användare att förstå varandra (till en viss gräns förståss, men jag tror att skillnaden i ordet fantasylajv och lajv är tillräckligt stort för att det skall finnas en mening att ha dem åtskilda).

Och ja, fantasylajv får in folk i hobbyn. Det är självklart i och med att de flesta lajvare börjar sin bana där. Min oro gäller de som inte kommer in i hobbyn för att de, så som hobbyn i stort verkar tolka ordet lajv, tror att det per default rör sig om fantasylajv. Det finns helt klart en poäng med att även utanför hobbyn arbeta för att få folk att förstå att lajv inte bara är ”medeltid”.

Hänger ni med? Om alla tror att fantasylajv är lika med lajv kommer fantasylajv alltid dominera lajvsverige eftersom de som är utanför hobbyn tror att lajv är lika med fantasylajv. De som inte är intresserade kommer aldrig in. Det blir helt enkelt en självuppfyllande profetia.

Och jag tycker inte att det i sig är fel att fantasylajv är dominerande. Om man fick alla svenskar i alla åldrar att förstå vad lajv är och de som är intresserade skulle börja kanske de flesta fortfarande skulle välja fantsylajv (vilket jag faktiskt inte tror) är det OK. Men nu vet folk inte det utan de flesta tror att det är just ”medeltidslajv” som är lajv (så sent som i kväll på krogen råkade jag ut för det).

Jag kan ärligt inte se att det finns något problem med att default tolkningen av lajv är det som flest personer inom lajvhobbyn väljer att åka på.

Det är alltså inget problem om man i svenska språket låter ordet "bil" bli synonymt med Volvo ordet "öl" bli synonymt med Millenium Falcon eller ordet "husdjur" blir synonymt med katt?

Du missar poängen. Om katt vore totalt dominerande som husdjur så kommer husdjur betyda att ha katt efter ett tag även om det var mer generellt från början. Det är ingen stor konspiration utan anpassning till behoven hos de som talar språket.

Oavsett hur mycket du skriver här och argumenterar så kommer lajv ha den default tolkning som flest lajvare är nöjda med. Kan du rekrytera tillräckligt många lajvare till icke fantasy arrangemang (tror inte det finns tillräckligt intresse) så ändras språkbruket automatiskt.

Detta i synnerhet som den del av lajvrörelsen som vanligt folk imponeras mest av är lajvare som syr kläder och bankar rustningar. Det är faktiskt inte speciellt coolt att klä sig i second hand kläder och lajva nere i en källare. Det gör varenda unge när de är små...

Det finns helt klart en poäng med att även utanför hobbyn arbeta för att få folk att förstå att lajv inte bara är ”medeltid”.

Tveksamt skulle jag säga, förutsatt att det finns något substansiellt intresse för icke medeltidslajv så möjligen.

Har svårt att tro på fantasy hatarnas konspirationer om att bra tillgång till fantasy arrangemang hämmar annat. Om det finns massor av potentiella lajvare som vill ha icke fantasy så inställer sig frågan var de finns någonstans? Eftersom det är problem att få deltagare till icke fantasy lajv så verkar de inte finnas inom Sverok i alla fall.

I mitt tycke så är teorin om att massor av människor som vill lajva men inte göra det i fantasy mest en fantasi bland den minoritet som vill ha icke fantasy lajv helst.

Lajv är inte fantasylajv. Och jag kanske är dum i huvudet, men det språkbruket irriterar mig. Lajv är så fantastiskt mycket mer än fantasylajv, och precis som lågkravslajvare (Egentligen gillar jag inte ordet eftersom det är normativt. Låg är sämre än hög i vårt språk, men så är det inte i verkligheten, men i brist på anant fortsätter jag använda ordet tills något annat bättre dyker upp.) anser sig förtrykta av högkravslajvarna (Även kallade elitister eftersom det bär på en negativ klang. Men presis som svarta i USA kallar sig själva nigger för att återta ordet kallar jag mig elitist.) anser jag mig förtryckt av fantasylajvarna för att de förvandlar min hobby, som är lajv förutom fantasylajv, till något som egentligen inte existerar eftersom det inte innefattas i ordet lajv.

Häpp! Satte du just likhetstecken mellan fantasylajv och lågkravslajv?

I så fall tycker jag nog det är ett annat bra exempel på generaliseringar och missförstånd som rör till begreppen.

i och med att jag inte åker på fantasylajv (längre)

Var inte du en av Malkustarna på Kejsartemplet? Eller var det KT som fick dig att slutgiltigt tröttna på fantasy?

Allvarligt talat tror jag att ni som gör eller vill göra lajv i andra genrer brottas med rätt mycket av samma problem som vi som gör fantasylajv som inte stämmer in på standardmallen. Det finns helt klart utbredda generaliseringar och missuppfattningar om att lajv "är" på ett visst vis, och det kan vara frustrerande att få folk att se bortom dessa. (I en långvarig kampanj löser dock en del av de problemen sig själva med tiden.) Faktum är att jag tror ni har det lättare, för har man som deltagare väl insett att det är en helt och uppenbart annan genre (låt säga nutid, dystopisk framtid eller whatever) så är det självklart att de vanliga grundantagandena inte gäller. Det kan vara svårare att säga "Ja, det här är fantasy men du kan ändå inte spela din roll X som du dragit runt på massor av lajv med". Eller ja, inte att säga det, men att få vederbörande att förstå varför.

Theo (Johannes Kärve, drottningens beskäftige kammarherre, på Kejsartemplet)

Guest

Det är alltså inget problem om man i svenska språket låter ordet "bil" bli synonymt med Volvo ordet "öl" bli synonymt med Millenium Falcon eller ordet "husdjur" blir synonymt med katt?

Du missar poängen. Om katt vore totalt dominerande som husdjur så kommer husdjur betyda att ha katt efter ett tag även om det var mer generellt från början. Det är ingen stor konspiration utan anpassning till behoven hos de som talar språket.

Oavsett hur mycket du skriver här och argumenterar så kommer lajv ha den default tolkning som flest lajvare är nöjda med. Kan du rekrytera tillräckligt många lajvare till icke fantasy arrangemang (tror inte det finns tillräckligt intresse) så ändras språkbruket automatiskt.

Detta i synnerhet som den del av lajvrörelsen som vanligt folk imponeras mest av är lajvare som syr kläder och bankar rustningar. Det är faktiskt inte speciellt coolt att klä sig i second hand kläder och lajva nere i en källare. Det gör varenda unge när de är små...

Det finns helt klart en poäng med att även utanför hobbyn arbeta för att få folk att förstå att lajv inte bara är ”medeltid”.

Tveksamt skulle jag säga, förutsatt att det finns något substansiellt intresse för icke medeltidslajv så möjligen.

Har svårt att tro på fantasy hatarnas konspirationer om att bra tillgång till fantasy arrangemang hämmar annat. Om det finns massor av potentiella lajvare som vill ha icke fantasy så inställer sig frågan var de finns någonstans? Eftersom det är problem att få deltagare till icke fantasy lajv så verkar de inte finnas inom Sverok i alla fall.

I mitt tycke så är teorin om att massor av människor som vill lajva men inte göra det i fantasy mest en fantasi bland den minoritet som vill ha icke fantasy lajv helst.

Poängen är ju att om lajv blir helt synonymt med fantasy så finns det mindre möjlighet för den som skulle vilja lajva något annat att förstå att det går.

Sen förstår jag inte det här med att det skulle vara svårt att få deltagare till icke-fantasy. Nästan alla de lajv jag varit på har varit fulla lång tid i förväg. En del har man till och med fått ansöka om att vara med på för att intresset varit mycket större än platserna.

Att du personligen tycker att fantasy är det enda som är coolt är helt irrelevant.

Guest
Faktum är att jag tror ni har det lättare, för har man som deltagare väl insett att det är en helt och uppenbart annan genre (låt säga nutid, dystopisk framtid eller whatever) så är det självklart att de vanliga grundantagandena inte gäller. Det kan vara svårare att säga "Ja, det här är fantasy men du kan ändå inte spela din roll X som du dragit runt på massor av lajv med". Eller ja, inte att säga det, men att få vederbörande att förstå varför.

Det här med att folk spelar samma roll kan jag inte alls förstå. Gör inte det att alla fantasylajv blir ungefär likadana? Själv tycker jag det är lite jobbigt att ens spela med samma kläder på två lajv, eftersom en del av den gamla rollen liksom sitter kvar i dem. Att köra i stort sett samma roll skulle kännas absurt.

/ Jonas B

Jag har fantasylajvat sedan ´99. Två gånger har jag kört samma roll, då olika roller och det har varit i år. De 9 första lajven hade jag olika yrken. I vampire har jag däremot kört samma karaktär flertalet gånger. För den sakens skull blir inte vampirelajven desamma. Att anse att alla fantasylajv blir desamma bara för att man kör samma karaktär vore att säga att alla uppföljare till en film blir likadana bara för att samma karaktärer är med. Variation är bra i vissa fall, men att köra kampanjroller gör att man får ett annat djup anser jag. Om det blir så, så gäller det knappast bara fantasy.

Man kanske ska fråga sig varför vissa ser ordet lajv synonymt med fantasylajv. Jag har inte gjort det, inte mer än att se ordet Cola synonymt med Coca-Cola, dvs av bekvämlighet när jag snackar med andra fantasylajvare. När jag snackar med vampirelajvare så är lajv synonymt med vampire. När vi körde vårt futuristiska lajv var ordet lajv synonymt med det när jag pratade med de som deltog där.

Guest

Jag snackar naturligtvis inte om kampanjlajv utan lajv med olika världar där samma roller dyker upp. Lika konstigt som om det skulle komma en film om fantasyvärld X men alla rollerna skulle komma direkt från Sagan om Ringen. Det skulle ju inte bli samma film för det men inte heller något helt nytt, och absolut bizarrt.

Det kan jag hålla med om. Är också emot att spela exakt samma karaktär i olika kampanjvärldar. En sak om utrustningen är ungefär densamma då det tar ett tag att bygga upp en bra garderob i t.ex. fantasy.

Guest

Att man inte vill göra helt nya kläder till varje lajv förstår jag med. Just därför skulle jag vilja spela mycket olika roller, för att kompensera för att utrustningen är lik.

Även om man har en grupp med ett tema, exempelvis ett adelsfölje, så kan man variera allt rätt mycket bara man anstränger sig. Jag vet ju inte säkert men har fått uppfattningen att många inte gör det.

/ Jonas B

Oavsett hur mycket du skriver här och argumenterar så kommer lajv ha den default tolkning som flest lajvare är nöjda med.

Jag önskar verkligen, verkligen att du har fel. För om du har rätt så förlorar vi en stor poäng med att diskutera. Jag kan ju se det som om det uttalas i omtanke om mig, för att jag inte skall slita ut mig på detta sisyfosarbete, och i så fall är jag tacksam för omtanken. Men som argument betraktat är ”så är det, oavsätt vad du gör” faktiskt inte speciellt intressant.

Tyvärr är frågan väldigt hypotetisk eftersom vi inte kan fråga alla svenskar om vad de tycker. Men när jag funderar på det så tror jag att Birgitta 47 som arbetar som personalassistent på SBAB (om hon nu skulle bli intresserad av lajv) hellre åker på ett Agatha Christie-lajv än ett lajv där man sover ute i skogen under ett vindskydd och letar efter en blå kristall. Det finns förståss en del som talar för fantasy, främst att det är enkelt att iklä sig en roll i och med att det är så vitt skilt från vardagslivet, men det är också ganska jobbigt att vara ute i skogen. Mitt resonemang bygger alltså på att lajv är en underhållning/kultur-form som har potentiella utövare i alla åldersgrupper, bland alla sorters människor.

Lajv är inte fantasylajv. Och jag kanske är dum i huvudet, men det språkbruket irriterar mig. Lajv är så fantastiskt mycket mer än fantasylajv, och precis som lågkravslajvare (Egentligen gillar jag inte ordet eftersom det är normativt. Låg är sämre än hög i vårt språk, men så är det inte i verkligheten, men i brist på anant fortsätter jag använda ordet tills något annat bättre dyker upp.) anser sig förtrykta av högkravslajvarna (Även kallade elitister eftersom det bär på en negativ klang. Men presis som svarta i USA kallar sig själva nigger för att återta ordet kallar jag mig elitist.) anser jag mig förtryckt av fantasylajvarna för att de förvandlar min hobby, som är lajv förutom fantasylajv, till något som egentligen inte existerar eftersom det inte innefattas i ordet lajv.

Nix, jag drog en parallell mellan den känsla av förtryck som lågkravslajvare känner inför elitister och den känsla av förtryck jag känner inför språkbruket lajv=fantasylajv.

i och med att jag inte åker på fantasylajv (längre)

Var inte du en av Malkustarna på Kejsartemplet? Eller var det KT som fick dig att slutgiltigt tröttna på fantasy?

Här har du dock helt rätt. Enligt min helt subjektiva uppfattning upplevde jag på KT att trotts att det var ett fantastiskt bra fantasylajv i dess klassiska form så gav det mig inget speciellt. Lite som att se en collegefilm för mycket. Den kan vara svinbra producerad med bra skådespeleri och snygga kulisser, men det är fortfarande en collegefilm och man vet exakt vad som kommer hända härnäst. Jag hatar inte fantasy. Jag hatar inte fantasylajvare. Men fantasylajv ser likadana ut som de gjorde för 15 år sedan (men snyggare och ibland bättre producerade) och jag är nu mätt.

Det är dock irrelevant för detta resonemang eftersom det inte handlar om vad som är bra, coolt eller roligt, utan bara om hur vi använder vårt språk.

Man kanske ska fråga sig varför vissa ser ordet lajv synonymt med fantasylajv. Jag har inte gjort det, inte mer än att se ordet Cola synonymt med Coca-Cola, dvs av bekvämlighet när jag snackar med andra fantasylajvare. När jag snackar med vampirelajvare så är lajv synonymt med vampire. När vi körde vårt futuristiska lajv var ordet lajv synonymt med det när jag pratade med de som deltog där.

Jag tycker det är helt OK att använda ordet lajv om fantasylajv, vampirelajv eller steampunklajv när det är i en avgränsad kontex, bland kompisar eller på ett forum för en specifik lajvgenre. Det jag reagerade över var att det på detta forum pratades om lajv som synonymt med fantasylajv.

Oavsätt om pastaav har rätt eller inte tycker jag att man önska att folk är medvetna om sitt språkbruk. Jag är nämligen helt övertygad om att rådande språkbruk inte gagnar vår hobby. Om folk förstod vad lajv var utan att vara tvungen att associera det till en genre, precis som vi gör med film eller böcker, skulle lajv bli tillgängligare för människor utanför spelhobbyns råmärken.

Nix, jag drog en parallell mellan den känsla av förtryck som lågkravslajvare känner inför elitister och den känsla av förtryck jag känner inför språkbruket lajv=fantasylajv.

Ah, OK. Då förstår jag bättre vad du menar. Personligen tycker jag det är absurt att prata i termer av förtryck i bägge fallen, men när det är fråga om känslor är det ju inte så mycket att argumentera om. Antingen känner man så eller så gör man det inte.

Här har du dock helt rätt. Enligt min helt subjektiva uppfattning upplevde jag på KT att trotts att det var ett fantastiskt bra fantasylajv i dess klassiska form så gav det mig inget speciellt. Lite som att se en collegefilm för mycket. Den kan vara svinbra producerad med bra skådespeleri och snygga kulisser, men det är fortfarande en collegefilm och man vet exakt vad som kommer hända härnäst. Jag hatar inte fantasy. Jag hatar inte fantasylajvare. Men fantasylajv ser likadana ut som de gjorde för 15 år sedan (men snyggare och ibland bättre producerade) och jag är nu mätt.

Jag förstår. Makes perfect sense.

Oavsätt om pastaav har rätt eller inte tycker jag att man önska att folk är medvetna om sitt språkbruk. Jag är nämligen helt övertygad om att rådande språkbruk inte gagnar vår hobby. Om folk förstod vad lajv var utan att vara tvungen att associera det till en genre, precis som vi gör med film eller böcker, skulle lajv bli tillgängligare för människor utanför spelhobbyns råmärken.

Det kan jag för all del hålla med om. Det är alltid bra att veta vad man säger och varför. :)

Theo

Personligen tycker jag det är absurt att prata i termer av förtryck i bägge fallen, men när det är fråga om känslor är det ju inte så mycket att argumentera om.

När jag skrev det var jag inspirerad av tråden intill om nybörjarlajv där någon utryckte sig som att elitister förtrycker lågkravslajvare. Den kännslan tror jag är den samma som jag känner inför språkbruket att kalla fantasylajv för lajv. Sedan är kanske förtryck ett väl starkt ord, "obehag grundat på en föreställnning av att man är mindre värld" är nog mer korrekt.

Det blir om inte annat väldigt väldigt meckigt för mig att förklara var jag håller på med eftersom man definierar lajv som fantasylajv och dessutom brukar använda en förklaring på begreppet genom att beskriva lajvkulturen (läs fantasylajvkulturen) och inte lajv som medium.

Jag har flera gånger (6 specifika gånger jag kommer på i huvudet) varit med om att jag förklarat att jag håller på med lajv varpå min diskussionspartner förklarar att det där med lajv verkar ju så tråkigt, när jag sedan närmare förklarat vad jag håller på med säger de typ "Men det där låter ju asfett". Alltså jag tror inte att vi kan förutsätta att det är på grund av bristande intresse som det är färre ickefantasylajv än fantasylajv. Att marknadsföra det jag håller på med och kallar lajv är som att simma motströms, man måste hela tiden börja med att demontera folks uppfattning om lajv innan man kan förklara vad man pysslar med.

Och med tanke på hur den alternativa lajvscenen växt på senaste år är jag inte alls övertygad om att det inte finns intresse för alternativa lajv, jag tror snarare att det är en tidsfråga innan fantasygenren är i minoritet.

Slutligen är det jag efterlyser en förklaringsmodell för lajv som inte tar hänsyn till genre eller subkulturer. Framförallt föreningar och Sverok har ett ansvar att föra ut bilden av lajv som ett medium (jämför teater och film) och inte en kultur.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...