Jump to content
Sign in to follow this  
ceReaL kiLLeR

söker vampire: the masquerade scenario

Recommended Posts

ett tips är att leta runt på dc, där hittar du ju alla möjliga böcker av de som de släppte......och ja, jag vet att det numera är olagligt, men du får väl ta chansen om du inte vill köpa böckerna. Själv har jag inte böckerna, men en kompis har de flestsa, så man slipper ju ladda ner dem! (och där har man säkrat sig själv mot en husrannsakan 8) )

Guest

Om du kollar på diverse torrentsidor så finns alla böckerna där....jag uppmanar inte till illegal verksamhet, men tyvärr är det nog det enda sättet att få tag i böckerna om du inte har sjukt mycket tur och hittar dem som begagnade för de säljs itne längre...

Jag vet att isohunt.com, mininova.org och torrentspy.com har dem...

lycka till

Giovanni Chronicles I-IV och Transylvania Chronicles I-III (eller, minnet sviker, fanns det fyra där också?) får väl sägas vara de mest klassiska av WW:s skrivna kampanjer. Sägs vara mycket bra, har dock själv aldrig fått tillfälle att spela dem.

Och eh, jag får väl också slänga in en sådan där disclaimer om att jag inte vill uppmuntra till illegala handlingar. Vill bara tala om vad som kan vara intressant att leta efter, anskaffningsmetoden lägger jag mig inte i.

Guest

Sitter frågande för tillfället...är det vampire med gangrel, brujahs etc som diskuteras? Det har jag sökt efter. Men vad säger lagen, jag måste ha missat något...

En av de roligaste kampanjerna enligt mig är Constantinople by night. Men den kräver väldigt mycket av storytellern... Finns inga färdigskrivna äventyr utan du får bygga ett själv genom att knyta ihop händelser och improvisera uppdrag. Om du nu vill göra det. Annars kan du ge spelarna fria tyglar... Det kan också vara kul så länge det inte ränner runt en massa diableriekåta spelare som förstör allt förstås. Tveka inte att låta dem döden dö.

Jag har också upptäckt att vampire gärna utspelar sig på ett annorlunda sätt än andra rollspel i och med att det ofta är intrigbaserat samt väldigt fritt. Jag skulle föreslå att du skriver eller berättar en story som är ganska allmän och går tillbaka ett antal "centuries" som rollpersonerna t.ex. kommer på spåren i och med att de anländer till staden. Först i och med deras inblandning kanske historien får en upplösning som annars hade väntat ytterligare en mängd år.

Jag skrev ett äventyr som utspelade sig i Budapest där jag i princip sammanfattade två saker: 1) Karaktärer. Det viktigaste som finns i Vampire är alla SLP's som finns. Skriv ner deras diverse agendor, historia och personlighet, och 2) en generell story eller ett händelseförlopp som eventuellt inkluderar rollpersonerna eller är totalt fristående... Vampire kräver mycket mer tänkande av SL än t.ex. DoD då du ofta måste föra samman rollpersonerna via någon form av historia. Man kan förstås spela på samma sätt som i vilket annat rollspel som helst... Jag föredrar att skriva mina egna berättelser då jag då har full kontroll över allt och egentligen inte kan begå några misstag i relation till historien.

Rekommenderar dock fortfarande Constantinople by Night som vi hade jätteroligt med. Jag skrev till slut ett uppföljningsäventyr då några av spelarna ville ha revansch mot de som "vann" i historien men det blev aldrig lika bra som grundhistorien, tyvärr...

Guest

Utan att för den skull förorda nedladdning, fildelning eller brott mot copyrighten.....

....så kan jag tala om att på en fildelningssite som är mycket omtalad just nu på grund av pågående rättegång som måste tas om, finns det en hel MASSA olika samlingar med allt möjligt World-of-Darkness.

Med en bittorrentklient, bredband och 10-20 GB hårddiskutrymme och ett par dar (eller en vecka) kan man få hem åtskilliga pdf-filer med ALLT WoD som utgivits.

Enligt svensk lag är NEDLADDNING inte ett brott, men däremot uppladning. Vill du Ladda hem tidigare nämnda saker utan att bryta mot svensk lag bör du lära dig att stänga av funktionerna som gör att DU laddar upp till andra. Detta är dock något som fildelningsnätverken inte tycker om men det är en annan sak.

Hur som helst är detta bara ett teoretiskt tankeexperiment då ingen av oss skulle göra något oetiskt eller felaktigt :)

/Det är inte lönt att ha makt om man inte kan missbruka den...

Enligt svensk lag är NEDLADDNING inte ett brott, men däremot uppladning.

Den lagen ändrades 2005 om jag inte mins fel. Bäst att upplysa om det så att ingen får för sig att göra teoretiska olagliga tankeexperiment utan att veta om det! :shock:

Fildelning i sig är inte ett brott, så länge materialet som fildelas är lagligt. Läs den här krönikan för mer info: Fildelningens fina framsida

Nu faller förvisso inte WoD-materialet undet lagligt, men vill man ha böckerna kan man köpa dem på Tradera, Blocket och dylikt till en vettig peng om man har lite flyt. Arcane i Stockholm har exempelvis en del begagnat och jag tror de sålde bland annat Giovanni Chronicles på GothCon. Du kan ju också slänga ut en not om det på Köpes/Bytes/Säljes-forumet.

Är du ute efter officiella äventyr/scenarion eller bara färdiga äventyr/scenarion? Det sistnämnda känns ju som att det borde gå att hitta från bland annat andra oWoD-spelledare och -spelare.

Jag skrev en kampanj (story) till masquerade för ett antal år sedan. Skulle kunna ladda upp den om nån är intresserad, men det är nog ganska osammanhängande och det handlar egentligen främst om personlighetsbeskrivningar för diverse vampyrer i staden. Äventyret utspelar sig i Budapest, varför jag rimligen döpte det till Budapest by Night. Vi hade iaf väldigt trevligt med det även om den story som jag skrev efteråt som skulle bygga på den första blev lite tråkigare. Jag har tidigare spellett Constantinople by night så äventyret är uppbyggt efter samma modelll och ligger väl på en 100 sidor eller nåt. Minns inte exakt faktiskt men det var en hel hög papper och en del av det består också av mina egna noteringar under äventyrets gång, som t.ex: "Lucas är sedan blablabla arg på den eller de personerna". Som sagt, osammanhängande värre och halva storyn är skriven på engelska också men själva storyn är rätt bra och relativt "episk" (som för övrigt allt jag spelleder tenderar att bli så småningom).

GC - Giovanni Chronicals är jättebra. Förutsatt att spelarna är sammansvetsade nog att spela igenom hela. Är inne på min fjärde omgång nu utan att någonsin ha spelat igenom den. Men det är ett väldigt bra äventyr.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...