Jump to content
Sign in to follow this  
linade

[PS2]FF7 vs FFX

Recommended Posts

Jaha, vet inte om den här diskussionen kommit upp någon gång, men kör den ändå...

Vilket av dessa tycker folk är bäst? Och varför? Enligt många av mina kompisar var FF7 det bästa spelet som fanns. Så det var ju inte så mycket annat att göra än att fixa sig ett Playstation och testa det. Efter bara några minuter var jag beredd att hålla med dem. Hörde sen att åttan och nian inte skulle vara lika bra, så dem orkade jag aldrig köpa. Men sedan fixade en annan kompis FFX, och snäll som han var lånade han ut både PS2 och spel till mig (efter att han själv spelat igenom det några gånger, naturligtvis =p). Det räckte med att jag satte på det, så var jag fast. Vilket underbart spel! Satt som klistrad framför TV:n och vägrade sluta spela förrän det var avklarat (lyckades väl inte riktigt med det, då man var tvungen att gå i skolan). Enligt min mening ett av de absolut bästa spel som någonsin gjorts, alla konsoler, alla kategorier. Någon som håller med mig?

PS: FFX-2 håller definitivt inte måttet, är hundra gånger sämre än både sjuan och tian...

jag håller med dig! :D

tyvärr så får man ta skit från andra ff spelare för denna åsikt(inte från alla men från endel). eftersom tian enligt dem är "ytligt" bara för att det är underbar grafik och den lika underbara om inte ännu underbarare musiken viftar de bort med kommentarer som det var bättre för... storyn är nåt de ofta inte kan klaga på eftersom den faktiskt är en mycket större förändring och inte en upprepning som de flesta spelen i serien tidigare varit(typ onding vill ta över världen temat).

den enda negativa åsikt som många för fram som det finns belägg för är att spelet är väldigt linjört(spring till denna punkt till nästa...), men det är bara skönt tycker jag. :)

jag hatar att sitta och tänka " ska jag svänga höger eller vänster nu? missade jag nåt när jag gick till den här staden? ska jag kanske gå tillbaka?" osv.

det linjära uppläget gör att man istället för att springa omrking och vimsa på en seg worldmap, så kan man koncentrera sig på den underbara storyn, figurerna, miljöerna och musiken. mindre frihet i uppföljarna tack! :wink: (vill man springa omkring på en stor djävla karta o skit i en underbar story så kan man spela morrowind).

hur som helst det bästa FF, det bästa spelet o den bästa storyn enligt mig :wink:

.Ps. just det ja glömde att berömma det sköna fighting systemet...jag hatar det stressande atb... :wink:

Well....FFX är det första Final Fantasy spelet någonsin som kräver en uppföljare. Vissa andra spel har potential för en uppföljare med för FFX så är historien på inga sett avslutad när man klarar spelet. Att spelet i sig har skjysst exp, magi system och annat är bara smågodis jämfört med handlingen som alltid varit FF seriens starka kort. Story och setting i FFX är inte dålig...fast det suger att man måste spela FFX-2 och att det är så få överraskande vändningar.

FFVII vs FFX är en jämförelse där FFX förlorar på alla punkter utom estetiskt yta.

Ska man vidga diskussionen så har FF8 underbar handling men kasst magi system. Är man förvarnad för avarterna i Magi systemet (ignorera magi i första halvan av spelet, förlita dig inte på summons...är det någon ska spela spelet ger jag gärna tips för maximera upplevelsen) är spelet spännande och bra. Det slott som finalstriden utspelar sig i är i särklass jämfört med alla andra ff spel.

FFIX är mycket bra spel. Bra handling, bra spelsystem...tyvärr håller memorial, det absolut sista stället man ska besöka, urusel klass. Segt och trist slutstrid utan några överraskningar alls....skulle möjligen vara hur pass tråkigt det är då eftersom spelet innan är bra.

FFVII är ett grymt bra spel eftersom story, spelsystem och finalstrid alla håller bra klass. I enskilda saker är spelen efter bättre men totalt sett står sig FFVII eftersom det inte direkt finns några svaga punkter.

Nja, jag vet väl inte riktigt om jag håller med dig där. Alla har väl några svaga punkter, eller? Jag menar, även jag kan hålla med om att FFX brister på några ställen. T.ex. kan det vara svårt att komma in i det, eftersom de första två timmarna i princip enbart består av filmsekvenser. Detta tycker iofs jag är bra, men det kändes som att varje gång man gick någonstans var det bara en kort transportsträcka så att nästa film kunde visas upp.

FF7 tyckte jag inte, under tiden jag spelade, brast på några sätt. Visst, grafiken var väl inte den bästa, men det gjorde inget. Herre gud, man spelade (och spelar fortfarande) Super Mario Bros 1 till Nintendo 8-bitars, och den som säger att grafiken till det är bra måste ju blivit snurrig, men vad gjorde det? Riktigt kul spel var det ändå. Men det är inte grafikmässigt som jag tycker FFX är bättre. Jag vet bara inte riktigt vad det är. Karaktärerna är ju jävligt härliga, jag gillar storyn, helheltsintrycket är på något vis mycket bättre i FFX än i FF7, jag vet bara inte hur jag ska uttrycka mig, för karaktärerna i FF7 är ju på intet vis dåliga de heller (enda jag inte gillade var den här jävla tjuv-flickan....nä, usch), men de spelar ändå inte riktigt i samma liga. Visst, när Aeris dog grät man ju floder, men ändå.

Aeris, we shall always remember you!

Måste bala lägga in att FF7 med stor sannolikhet kommer få en remake till PS3 med ytterst läcker grafik ;)

Så alla fans får både ett otroligt bra spel med känsla och story PLUS ögongodis till grafik.

Ehh? Varför är alla så hung up på bara sjuan och tian? där är åtta andra spel i huvudserien, varav i alla fall fyra är värda att diskutera(4/2, 6/3, 8 & 9).

Hur som helst föredrar jag materia-sytemet jämfört med level-systemet i tian, även om det är en fördel att det blir mer karaktärsspecifikt.

Att ens jämföra grafik på två spel som släppt dels mer än fem år efter varandra och som dels är släppta på två olika konsoler, och dessutom på olika konsoler från olika generationer är ju bara idiotiskt. Va dman kanske borde diskutera snarare är karaktärs- och miljödesign som faktiskt är ganska varierad.

Att alla tidigare FF-spel skulle följa "onding vill ta över världen"-temat vet jag inte om jag vill hålla med om mer på en ytterst bred nivå. Det är ganska stora skillnader i storyn mellan FFVI och FFVII trots att den stora bilden är att både Kefka och Sephiroth vill förstöra, inte ta över, världen.

WEll Sephiroth vill ju faktiskt inte förstöra världen, han vill ju göra den till en bättre plats, vilket tyvrr innebär att utrota allt liv som korrumperar planeten :)

Storymässigt gillar jag VII mycket mer än alla andra spel i serien, mycket pga att man fastnar för dem och lär känna dem på ett helt annat sätt, varför vet jag itne riktigt, kan ha och göra med alla tillbakablickar och tidigareilivet-scener

Systemet är dessutom riktigt välgenomtänkt, magisystemet i 8'an känns som de drog ihop på två minuter, levelsystemet i 10'an måste varit någon sorts "lets-try-going-wild-and-crazy" grej, men det fungerar hyffsat, dock för lätt att opta

Det enda jag egentligen tycker är dåligt med FFVII är väl att man rakt igenom spelet inte behöver byta karaktärer utom vid några få tillfällen då någon gör en liten egen grej (och självklart tillbakablickar osv när man inte spelar party), vilket gör att man oftast fastnar med sina 3 favoritchars o maxar dem o skiter i resten

Det du tar upp där är ju t.ex. något som FFVI har klara fördelar i. Där MÅSTE du dela upp dina karaktärer i lag i bl.a. Kefka's Tower. Dessutom finns där i början av World of Destruction väldigt många side quests som endast är för somliga karaktärer.

Över lag tycker jag dessutom att man får en mycket mer personlig bild av karaktärerna i FFVI än i FFVII. Det är ju egentligen bara häflten av karaktärerna i FFVII som egentligen behövs i spelet (visserligen samma ratio i sexan, men där har man å andra sidan dubbelt så många karaktärer).

Hur som helst tycker jag inte att där finns något riktigt bra system i något av FF-spelen. Det blir liksom alltid obalanserat på något sätt. Sen att där finns exploits i FFVII som gör det möjligt att låta din Playstation stå igång medan du går till skolan/jobbet för att sen komma hem till lvl 99-karaktärer och massa klonad materia är ju en annan sak :D

Jag säger bara såhär, Final Fantasy 7 är det bästa spelet i serien köpte det nästan när det omm ut. ( hehe)

(har deras film ^^ Advent children)

8:an var så seeegt att man kunde sova, när dom skulle gå igenom en sak gick de igenom det 3-4GGR

9:an har en härlig story,sköna magier, special förmågor m.m

MEN TIAN!!!! det är värre än 8:an HERREGUD! man kan inte skippa filmerna ( har gått runt det 3 ggr och lika tråkigt varjegång.

MEN TIAN!!!! det är värre än 8:an HERREGUD! man kan inte skippa filmerna ( har gått runt det 3 ggr och lika tråkigt varjegång.

Varför i hvete skulel man vilja skipap filmerna?

Storyn är ju en stor del av spelen, man lirar ju inte bsra för att opta systemet som gamer...jämför det med att läsaen bok och hoppa fram ett kapitel ibland för att avancera snabbare.

Det var ju faktiskt filmerna jag älskade med 10an. Man fick så otroligt mycket karaktärsutveckling genom dem, det gjorde att spelet inte bara blev ett "spring runt och banka monster med opersonliga karaktärer", utan man tog faktiskt de till sig, delade deras sorger och lycka. Ja, det kanske låter illa, men genom filmerna fick jag nästan samma gråt känsla som när

*** SPOILER VARNING ***

...när Aeris dog i FFVII, det var bland det sorgligaste jag varit med om i spelvärlden.

Som kommentar på det hela vill jag säga att jag tycker att ff7 helt klart är bäst hittils utan tvekan. ff8 är som redan sagt segt på grund av systemet men har en underbar historia. ff9 är underbart men inte i klass med ff7. ff10 saknade jag atb i (jag tycker på något sätt att det ger mer liv åt striderna) systemet var helt ok men inget av de bästa systemen, ff10 är dessutom ögongodis^^

ff6 gillar jag också även om jag på något sätt inte fastnat lika hårt i det. sen har jag ju fakiskt lirat 1,2,3,4,5 också (enligt japansk ordning) men jag anser inte att de kan tävla med dom som kommer efter rent storymässigt. För att inte glömma: FFX2 var och är en besvikelse.

Måste bala lägga in att FF7 med stor sannolikhet kommer få en remake till PS3 med ytterst läcker grafik Wink

Så alla fans får både ett otroligt bra spel med känsla och story PLUS ögongodis till grafik.

Det som läkt ut om det har gett falska förhoppningar till många... demot är tydligen bara en visning av grafik till ps3

Guest

Har båda spelen gillar ffx väldigt mycket fast FFVII slår alla spel med hästlängder!

:lol:

Har även ffx-2 men det var en stor besvikelse jämfört med tian.

FFVII slår alla spel, klart slut och jag har WoW och typ alla dom där populära onlinespelen men FFVII slår dem alla tillsammans!

Grafiken är ju inte allt, Huh? :)

P.s. Håller med linade om Aeris :cry:

intressant att du nämner wow och grafik i samma vända, med tanke på att det är någor wow absolut saknar, man spelar onlinespel för communityn vilket gör att en jämförelse mennan multi och singleplayerspel blir i det närmanste omöjlig och i vilket fall som helt - poänglös.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...