Jump to content

Krister Sundelin

Medlem
  • Content Count

    970
  • Joined

  • Last visited

About Krister Sundelin

  • Rank
    500+

Contact Methods

  • Hemsida
    http://www.foxtail.nu

Profile Information

  • Ort:
    Vettet
  1. Texten i Blå Himmel har nått release candidate-status. Det innebär att innehållet är spikat. Det som tillkommer nu är formgivning och illustrationer. Det har blivit en rejäl omstuvning av en del kapitel, andra har klippts ner radikalt, och några har lyfts ut för framtida användning. Nu är manuset på 257 sidor (varav 7 är changelist, som inte ska vara med i slutversionen). Hämta hem beta 10 RC 1 Mmm! Trådnekromanti!
  2. Nu är beta 9 av Blå himmel klart och uppladdat. Och det innebär en större milstolpe: nu sitter de stora komponenterna på plats. Det finns fortfarande några mindre luckor att fylla, och texten kommer att putsas på under ett bra tag framöver, men i stort sett är det nog så här som Blå himmel kommer att se ut, rent textmässigt. Det innebär förstås att det snart inte finns så mycket möjlighet kvar att påverka spelet, för bortsett från justeringar och puts så känns det mesta som spikat. Hämta beta 9 Mmm! Trådnekromanti!
  3. Nu har beta 8 av Blå Himmel släppts. Det blev rätt feta förändringar den här gången. Listan med förändringar var den längsta hittills, och med två stora systemförändringar som fick en massa spridningseffekter. För det första så har skadesystemet byggts om till ett motsatt slag. För det andra så har extrapotter helt utgått. De enda potter som kvarstår är huvudpotten, kamratpotten och egopotten. Extrapotter sköts istället av spärrningar (slå flera tärningar och välj den sämsta) och pressningar (slå flera tärningar och välj den bästa). Jag fick ur tummen och skrev lite om Parthien också. För att vara östalliansens nummer två så duger det inte att vara en lista med uppslagsboksfakta. Lustigt nog blev det Europias mest progressiva land, utöver att det är Europias enda muslimska land. Nu är det 335 sidor, och det är verkligen dags att börja kutta. Exempelvis så ska det stora avsnittet om koder och krypton ut och in i en framtida modul om spioner. Det stora kampanjkapitlet med hjältens resa känns inte så jättenödvändigt heller. Åjustdet, spelet har en ny logga också! Så, öh, varsågod och njut! Hämta Blå Himmel beta 8
  4. Mer trådnekromanti så här vid jul: Blå Himmel beta 7 har just lagts upp på rävsvansbloggen! Den stora skillnaden är ett nytt skadesystem, där Omtöckning läggs till skadepotentialen och gör skador farligare, men inte dras av från handlingsslag. Delstrider och initiativ har utgått och ersatts med kedjor och läge, manuellt påfyllda potter har försvunnit, och skadesystemet har byggts om. Dessutom utgår färdigheten Kapital (som bakas in i Resurser), och färdigheterna Jaktflygvapen och Artilleri tillkommer. Detta gör att en massa andra kapitel behövde uppdateras, bland annat Flygmaskiner, Utrustning och korten. Slutligen finns en ny tjänstgöringsakt, och en detaljkarta över Saravien med omnejd tillkommer. Nästa steg blir förmodligen att tajta upp texten med fokus på Saravien och kampanjen däromkring. God jul!
  5. Mmm! Trådnekromanti! Beta 6 av Blå Himmel är uppe! De stora ändringarna i Beta 6 är att rundor har kommit tillbaka, att läkningsreglerna har stramats upp, att Utslagen har blivit ett begrepp för vilken det numera finns en kryssruta på tjänstgöringsakten, att beskrivningen av länderna har splittats upp i tre kapitel, och ett nytt avsnitt om episka kampanjer och hjältens resa! Som vanligt hämtar du den från Rävsvansbloggen.
  6. Av någon dum anledning så föll kapitlet med rollpersonsmallar bort när beta 5 sammanställdes. En ny version har dock laddats upp som fixar det felet. Som vanligt finns den på Rävsvansbloggen.
  7. Beta 5 av Blå Himmel är uppe. Det blev en ganska omfattande sak nu när äventyret “Döden har långa fingrar” kom med, hela 269 sidor! I den här utgåvan finns bland annat ett helt nytt kapitel med teknik, med allt från telegrafi till sprängmedel, mer om underhållning och ett avsnitt om resor, mer om krypton, lite fördomar om folket i Europias länder, små fixar på stridssystemet tack vare speltestkampanjen, det nya äventyret (förstås) och en herrans massa småändringar. Du hittar Beta 5 på Rävsvansbloggen som vanligt.
  8. Just nu är jag för övrigt fetinspirerad av . Jag vet ungefär vad jag vill göra av den inspirationen. Nu ska jag bara komma på hur.
  9. Den är inte helt rätt, men den är inte helt fel heller. Den står i vilket fall som helst på inspirationslistan. Sett ur den övergripande ståryns synvinkel så är Last Exile faktiskt det som är mest likt. Rent tekniskt och spelvärldsmässigt så är det lite Last Exile och bra mycket mer Der Rote Baron som gäller, men stårymässigt då går det mer eller mindre att matcha de olika fraktionerna i världen (exempelvis västalliansen, östalliansen och Fehnmeyer-kåren) mot fraktioner i Last Exile (Anatoray, Dusith och Silvana). Vilket gör att den som kan sin Last Exile bör ställa sig frågan "vad i Blå Himmel motsvarar Gillet och Maestro Delphine"?
  10. Jag kan pricka in exakt tre filmklipp som fick igång Blå Himmel. Det började med Last Exile. Okej, ska man vara helt petig så började det också med webbserien Alpha Shade också, men det är ju inte ett filmklipp, och det enda som är kvar från Alpha Shade är väl i princip att det finns flygande skepp och folk som rider på fåglar. Däremot så fick specifikt de flygande skeppen liv med . Det fanns också väldigt länge ett antal saker från Last Exile - jag tänkte mig att rent vatten var dyrt, att det var svårt att ta sig från stad till stad annat än med flyg (flygande fartyg, zeppelinare, biplan eller jättefåglar), och att saker drevs av något annat än bensin. Det är inte så mycket som är kvar av det, annat än det bergiga landskapet där kampanjen börjar, och att petroleumprodukter inte finns, utan att man gör syntetiska drivmedel från kol.Det andra steget var att definiera vilket slags regelsystem jag behövde. Jag tror på att utveckla regler och värld samtidigt, så innan jag gick vidare med att specificera världen i detalj så behövde jag ett regelsystem som klarade av att hantera flygstrid. Jag hade tidigt identifierat just flygstrid som huvudkomponent. Visionen var ett spel där majoriteten av strider utspelas i luften. Så jag grävde ner mig i flygstridsböcker för att försöka förstå ämnet, och höll på att bortse från alla energikurvor och istället förledas av coola stridsmanövrer. Insikten kom plötsligt från ett annat håll, nämligen Macross Zero. I just det klippet upptäckte jag två intressanta saker. Notera hur vingarna på F-14-planet går från väldigt bakåtsvepta till nästan helt utfällda. Notera också att havet kommer närmare och närmare. Där trillade polletten ner: vingarna på F-14 fälls ut automatiskt vid låg fart. Det innebär att planet drastiskt bromsat in. Och att havet kommer närmare betyder att höjden har minskat. Det är det som energikurvorna betyder: all flygstrid handlar om att du har en viss mängd energi i form av höjd och fart, och vad du än gör så kommer det kosta energi. Din höjd och fart kommer att minska. Du kan till viss del växla det ena mot det andra, och du kan till viss del "fylla på" energi med motorerna, men normalt sett inte i samma takt som energi spenderas. Så jag behöver ett regelsystem med en "energibudget" - handlingspoäng, helt enkelt. När det ramlade på plats behövde jag inte längre coola manövrer. Den tredje inspirationskällan kom från filmen , specifikt inledningsscenen i klippet där. Jag ville inte ha testosteronstinna "Mavericks"-rollpersoner, utan gentlemän (och -kvinnor, för den delen). Med det klippet sattes stämningen mer eller mindre prick på.
  11. Beta 4 är släppt! 226 sidor den här gången. Det är en massa mer om det civila livet, en klase trimningar av handlingspotter så att de funkar bättre, och ett nytt konfliktsystem! Blå Himmel Beta 4 finns att ladda ner från Rävsvansbloggen som vanligt! God jul på er!
  12. Mongoose ger ut en reviderad Traveller, och har förutom en massa Imperium-prylar även släppt Babylon 5-böcker baserade på systemet. De planerar att ge ut 2300AD till det systemet. Serenity RPG ges ut av Margaret Weiss Games, även om det inte händer så mycket på den fronten. De ger även ut Battlestar Galactica RPG med samma regler. De är dessutom rätt trevliga. Du får ingen närmare presentation av miljön, för har du missat de serierna så förtjänar du smisk. Pelgrane Press har nyligen gett ut Ashen Stars, ett mysterielösarsystem i rymden. Från Järnringen fick du för en tid sedan Coriolis, science fiction med arabisk smak. Nu ligger den licensen hos Fria Ligan, och de tänker sätta igång utgivningen igen.
  13. Beta 3 av Blå Himmel har lagts upp i Rävsvansbloggen. Nu är det 215 sidor. Nytt i den här versionen är att begränsningspotter uppför sig annorlunda och att ett kapitel om att spelleda Blå Himmel har tillkommit med tillhörande hjälpmedel. Dessutom finns den nya tjänstgöringsakten med (nu med tjänstgöringsnummer), och en klase småtillägg och fixar. Du hittar beta 3 på Rävsvansbloggen som vanligt.
  14. Ett bra rollspel är ett som man inte känner att man behöver ändra i. Ju mindre det ändras desto bättre funkar spelet. Ett bra rollspel gör sitt jobb. Det har ett väl fungerande samarbete mellan miljö, regler och metodik. Eventuellt kan någon av dessa hålla sig i bakgrunden, men de ska definitivt inte motarbeta varandra! Ett bra rollspel har fokus. Det vet vad det vill, och glömmer inte bort det genom att spreta bor till Hälsingland. Ett bra rollspel kan sälja in sig, så att deltagarna lätt kan uppfatta och acceptera spelets premisser. Ett bra rollspel ger spelarna svaret på frågan "vad gör man?". Om svaret på frågan är "precis vad man vill", ta långa omvägar runt omkring spelet, för konstruktören vet inte vad han vill med spelet. Om svaret är "äventyrar", var medveten om att det är en heartbreaker - det är konstruktörens försök att göra en bättre DoD (eller vilket hans trasiga favvo-tradspel är), och det funkar säkert för hans spelgrupp men inte så läbbans säkert för din. Ett bra rollspel har speltestats! Ett bra rollspel har en fucking redaktör och en fucking korrläsare! Underskatta inte betydelsen av en väldisponerad och vältrimmad bok med ett bra språk! --- "Hur kul man har haft" är inte ett betyg på spelet, utan på gruppen. Ett bra spel kan underlätta, men inte mer än så.
  15. Jag har byggt ett rollformulär ("tjänstgöringsakt") till Blå Himmel, och nu skulle jag bli himla glad om jag kunde få lite konstruktiv kritik och förslag om förbättringar. Formuläret finns att ladda ner på den här sidan. Tack för hjälpen.
×
×
  • Create New...