Gå till innehåll

Voldstagg13

Medlem
  • Innehåll Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Voldstagg13

  • Födelsedag 1973-03-30

Profile Information

  • Kön:
    Man
  • Ort:
    Stockholm
  • Intressen
    Call of Cthulhu - rollspel,Lovecraft och allt 'runtomkring', teckning/konst/serier, litteratur och författande, nostalgi över saker/tider/företeelser (även om det inte är min egen nostalgi), politik, jag håller på att bygga upp mitt gubbgnäll för att ha redo när rätt tid infinner sig.
    Musik? Man kommer ju inte undan, men nu mera konsumerar jag musik snarare än njuter. Podcasts är en av de bättre nymodigheter som jag accepterar, mobiltelefoner ett älskat hatobjekt.
  1. Nybörjare med frågor!

    Andra här är nog mera insatta i detta än jag, men i alla fall: D och D har ju existerat länge och kommit ut i olika versioner, 'standard' reglerna blev mera avancerade i. o. m. Expert-reglerna, Trudvang (har ej spelat) tror jag hade nya regler osv. Har du PDF-regler är det en version, är ett äventyr skrivet för andra versioner kanske alla stats är för andra regler (och andra tärningar), men allt kan ju med lite möda konverteras. Själva äventyren är ju sällan beroende av vilka regler de är skrivna för, stats kan skrivas om eller höftas fram, det viktigaste är att ha koll på historien och skapa en känsla för vilket spel du/ni vill ha. Hoppas det var till nån hjälp.
  2. Spel till Mac

    Right, vi säger såhär: finns det nåt bra RPG som kan rekommenderas? Jag har väldigt liten koll och hänger inte på datorspelssidor.
  3. Spel till Mac

    Jag spelade dataspel en gång i tiden, det gick ned på låg nivå runt 2000. Numera har jag en Mac och använder den inte till spelande (jo, jag har spelat lite retrospel som Wizball, Indiana Jones och liknande). Så: vad spelar man på en Mac? Tips, helst utan kostnad, men allt är intressant att läsa om.
  4. Rollspelsskriveri

    Jo, jag tänker mig en spelgrupp som utifrån sagobokstexten förutsätter ett visst beteende eller primitivitet, för att sedan få backa när verkligheten står framför dem. Fördomar. Komplexiteten kan sporra eller avtända, börjar det kännas för mycket som ett jobb är det fel - min erfarenhet. Har man inte kul visar det sig ofta i det man skriver.
  5. Rollspelsskriveri

    Jag ser hur man kan lägga upp konflikter och fraktioner att använda i spel, att få historisk bakgrund till händelser i 'nutid' är aldrig fel (om man inte dränks i texter). Utdrag ur sagoboken skulle bli bra handouts, särskilt om RP:na utifrån texten förväntar sig saker som kommer på skam, eller detaljer som de hittar rätt tillfälle för att använda (hälsningsfraser, ritualer, sociala regler etc.). Bra skrivet, jag fick visserligen läsa igenom det två gånger men det hade mer med ovanan vid namnen på religionerna, gudarna etc. än med innehållet att göra.
  6. Rollspelsskriveri

    Utan att vara insatt i världen eller dess invånare, tycker jag att man lätt kan se upplägget för hur konflikten kommer i spel. Lagom med detaljer (för mycket låser och hämmar, för lite lämnar frågetecken), jag förmodar att stats och annat finns på annat ställe. Snyggt.
  7. Bra äventyr till Call of Cthulhu version 5.6?

    Hm, lite mindre än ett år sedan...nåja, jag skriver ändå: vad som helst från Miskatonic River Press. Lovecraftkänsla och bra produkter.
  8. Söker Götterdämmerung senario.

    Mitt pågående spel i Götterd. utspelar sig i Edinburgh och inkluderar en högrangsfrimurare manipulerad av en nosferatu, kyrkogårdar fulla av ghouls samt ett drivande fartyg i hamnen fyllt av ruttnande lik...fast jag kör ett hack där jag rensat rätt så friskt bland reglerna.
  9. Rulla den tärning som stilla står

×