Gå till innehåll

GreatEagle

Medlem
  • Innehåll Antal

    255
  • Gick med

  • Besökte senast

Om GreatEagle

  • Placering
    250+

Profile Information

  • Ort:
    Norrköping
  • Intressen
    Spel, spel, spel och mera spel
  1. Hjälp med att hitta rätt produkter.

    hej det var nu länge sedan jag målade och har tänkt måla lite brädspelsmodeller på enklast möjliga sätt. Jag har en del valejofärger, penslar och grundspray. Jag tänkte nu prova att dippa eftersom dessa figurers detaljer är oviktiga, kommer att hanteras ovarsamt och ändå behöver lackas. Men med lack får man en glansig modell som jag vill undvika. Så vad finns det för dipp märken samt vad använder man för att få en matt yta. Sedan är jag tacksam för återförsäljare för de produkterna. /B
  2. [WHFB] Förändringar i 8th ed, bra eller dåligt?

    Du har rätt ett dåligt exempel. Det du sa gjorde mig nyfiken, varför? Movement 7+++ Styrka 5+++ -1 to hit ++ Vilket kompenserar deras dåliga Ws, magic weapons + Ignore diff terrain ++ Jag spelar inte själv med dem för att de är just dyra och fula modeller (peronlig åsikt).
  3. [WHFB] snubblar Woodelves?

    Jag brukar ge det tre försök innan jag sågar det. Första försöket är en introduktion. Andra utveckling Tredje utvärdering Hanterar man inte spelmotoriken efter två försök man man antingen för korkad eller spelets motrik för komplex. Det händer ibland att en gång är en gång för mycket.
  4. [WHFB] Förändringar i 8th ed, bra eller dåligt?

    s99 Vad jag förstår så spela storleken på modell ingen roll så länge de är av samma typ. En orcshaman i en gobblinenhet får LOS så länge det är fler än 5 RnF. Unit types är I, C,MI, MC, MB och M. Så en WE på greatstag kan inte söka skydd hos Treekin även om han kan vara med i enheten. Däremot kan en Ogre få LOS bland Yeeties.
  5. [WHFB] snubblar Woodelves?

    WE har forrest strider vilket innebär att de kan röra sig fritt i skog utan risk för att snubbla.
  6. [WHFB] Förändringar i 8th ed, bra eller dåligt?

    Av min tolkning av reglerna, ja, Kavalleri, Monster kavalleri och vagnar måster slå test. Av min tolkning måste varje modell testa och ta en automatisk wound om de misslyckas. Gå in i skog medför en annan fara och det är att skogen kan vara hemsökt.
  7. [WHFB] Förändringar i 8th ed, bra eller dåligt?

    Vad jag kan läsa är dessa monster cavalery och sådana har stomp.
  8. [WHFB] Förändringar i 8th ed, bra eller dåligt?

    Matchningen NG vs DE är inte optimal för NG, fear överallt och fullt med blodgalna älvor. Men första matchen var en prövning i vilken jag gjorde mycket lite rätt. Nu har jag läst på och vill se om bättre anpassad strategi vänder spelet.
  9. [WHFB] Förändringar i 8th ed, bra eller dåligt?

    Generella konverteringen av armén mellan 7th och 8th är nog att ta allt core man hade i 7th och klämma in dem i en eller två enheter. Det går inte alls att spela med enheter färre än 20 modeller infanteri. Kavalleri behöver vara 15 och monster 6. Det finns ingen begränsning på antalet enheter utan bara fördelningen av poängen. Köp in flera karaktärer och unvik magiker. Flank attack för att ta bort rankbonus kräver numera 10 modeller. 10 spiderriders (tidigare US) räcker inte längre. Dör en så är det bara en flankcharge. Har inte hittat något om att man måste vara flera för att det ska räknas som flank/rear. Eftersom US är borta så kanske det räcker med en modell för flank. En annan grej som var ny var att alla enheter måste ha 1" mellan sig hela tiden som någon form av zoc. Chargen var dock mycket förenklad mät, slå charge, flytta. Avståndet spelar ingen roll så änge som man var överens innan chargen. Detta är faktiskt mycket enklare och mindre mm diskussioner. Mäter man innan och kommer överens om att m+x räcker och sedan slår, lyckas slaget flytta modeller annars flytta efter högsta tärningen.
  10. [WHFB] Förändringar i 8th ed, bra eller dåligt?

    Har spelat min förs match med 8th reglerna. Vi spelade med 2250, jag spelade gobblins med en gammal uppsättning från 7th. Min armé bygger på ett kul tema snarare än att vara optimerad för att vara svårbesegrad. Stommen är från 2 skullpasslådor. 2*40 spjut + 2*20 archers 2*10 spider 6 fanatics 3 troll 1 jätte Squigherd 4+6 5 snottlings 1 Lord NG shaman 1 Hero BO General 1 Hero NG Bsb 1 Hero NG shaman Jag mötte Darkelfs. Matchen blev massaker och var mycket lärorikt. 24 modeller med 2 vapen, frenzy, poison och hatred gör processen kort med 40 gobblins som är skitskrajja. 8*3 Witchelfs har 32 attacker. Träffade på 3or (reroll misses), skadar på 4, save på 6 och de slår först. Försök inte låsa upp hydra med snottnings, jag tror inte ens hydran han se dem innan de var borta. Min tanke var att låsa upp besten med småttingar några rundor (kanske 2)(5 snot stands har 15 wounds). Trollen gjorde en hjälte insats mot avrättare men förlorade ändå (förlorade med 1) och sprang och snubblade i gräset. Provade att charga med nya reglerna, sket sig ordentligt, mina beräkningar ger att en charge på m+7 borde lyckas 50% av alla försök, stämde inte alls. De chargar som lyckades var de som inte behövdes slås (m+2 eller kortare). Jätten blev chargad av 20 corsairs efter 3 rundor hade han klubbat/stampat ner dem (de bara vägrade att ge mark). Efter dem klev han på 20 repeter xbågar och jagade iväg dem. Sedan blev han hungrig och gick hem (alla andra var döda så matchen slutade). Jätten lyckades förstöra 2 enheter och DE wizard lyckades trolla bort en enhet med DE spearmen. Kvar fanns, Häxalver, Avrättare, Hydra, En ödlevagn, hjäte på flygande best, DE Spjut, skuggor + en hungrig jätte. Ursäkter: Orutin, osäkerhet, okunskap, otur och några andra o-(sätt in något possitivt). Slutsats: Gamla listor med många enheter är passé. Det som vinner är stora grejjer. Massiva infanteriblock eller monster. I returmatchen. 1-2 block med Ngobblins 50+ i swarm formation. 1 Block med 40 Ngobblins bågar i Swarm formation+ Volley 2 Jättar eller 1 Jätte och 6 troll. 1 Lord NGshaman 2 Lord NG en med heroic killingblow för att plocka ut monster. 1 Hero NGshaman (Reserv om lorden exploderar som hände i förra matchen) 1 Hero BO general 4 Hero NG för att fylla ut fronten. En enhet med 50 NG spjut i swarm med 1 Lord, och 2 heroes ger 28 attacker (beräknat på att 7 står btb).
  11. [WHFB] Modelmålning mot betalning?

    Kolla några poster längre ned... Frankenerd
  12. [WHFB] Förändringar i 8th ed, bra eller dåligt?

    Chargen är numera M+2d6 för inf och M+3d6 välj bort sämsta. Om medel för 2d6 är 7 Är medel för 3d6 11 och man få välja de två bästa så (utan att öppna sannolikhetslära) borde det bli 2/3 av 11 dvs 7,33. Jag skulle nog räkna all charge m+7. Jag tror inte att man ska hänga upp sig så mycket på chargeavståndet. Den ända chargen som jag ser som verkligen kommer att vara avgörande är den som träffar i flanken eller baken på fienden. Med de nya reglerna så ser jag en större fara med att blotta sina flanker. Stora block med infanteri är det som kommer att dominera slagfältet medans kavalleriet kommer att användast till att jaga flankcharge. Frontchargens tid med tungt rytteri är förbi. Lätt eller medeltungt kavalleri är det som kommer att styra slagfältet.
  13. [WHFB] Förändringar i 8th ed, bra eller dåligt?

    choice. Boltthrowers är ofta 2/choice. Men sendan kommer det nog en kompmall som begränsar användandet av warmachines. Begränsningarna i % gör inte så stor skillan mot tidigare om det inte finns något som är extremt billigt. Goblins med 4 pumpvagnar, 2 doomdivers och en jätte för att maxa ut rare.
  14. [WHFB] Förändringar i 8th ed, bra eller dåligt?

    Trots de stora förändringarna är de flesta som provspelat nöjda med de nya reglerna. Nya reglerna gynnar armeér med stora infateriblock och enheter generellt som är stora med flera ranker. Detta gör att den synliga skillnaden mellan 40k och fantasy är markant. Vidare så har spelet blivit snabbare vilket göratt man hinner med flera matcher på kortare tid vilket gynnar turneringspel. Första anblicken kanske ger känslan av att det är rörigt men när reglerna väl sjunkigt in så är det nog ingen större skillnad.
×