Jump to content

Yaaraer

Medlem
  • Content Count

    56
  • Joined

  • Last visited

About Yaaraer

  • Rank
    50+

Profile Information

  • Ort:
    Linköping
  1. Classified Information är ett nytt svenskt rollspel som fokuserar på den nutida agentgenren. Spelet släpps som en bok via print-on-demand och kommer att stödjas med nyheter och material via dess webbplats http://www.classifiedinformation.se. Regelbokens 200 sidor rymmer en verktygslåda med metoder som spelledaren och spelarna kan använda för att nå framgång under sina uppdrag, så som regler för hur man snabbt skapar sin rollperson, hur man hanterar kontakter, inflytande, ledarskap och jakter, samt stridsregler för både närkamp och eldhandvapen. En stor del av boken ägnas också åt spelledaren, där det förklaras hur egna äventyr skapas och hur man får rätt stämning för att passa genren. Spelreglerna belönar dessutom spelare som skapar dramatiska händelser och innehåller regler för att involvera spelarna i att hitta på vad som händer härnäst i äventyret, och kräver endast en tiosidig tärning som hjälpmedel. Classified Information hämtar inspiration från bland annat böckerna om Nick Stone av Andy McNab och Jason Bourne av Robert Ludlum, tv-serierna 24 och Leverage samt filmer så som Bourne-trilogin, Heat, Casino Royale och Mission Impossible, med flera, med flera. Beställning av spelet görs enklast genom webbplatsen http://www.classifiedinformation.se och boken kostar endast 99 kr plus frakt. Boktjänsten Publit står för tryck och distribution.
  2. Kolla in Weird War, Godlike och även d20 Past, som ska gälla fram till 1950. Reich Star leker med samma tema, om än i en sci-fi-setting. Grundproblemet med krigsrollspel brukar vara att det inte finns så mycket att göra än att just strida, vilket tenderar att bli något enformigt i längden. Ännu ett problem är att en såpass liten grupp människor som spelargruppen sällan gör skillnaden för ett krigs utgång. Det blir därför svårt att sätta rollpersonerna i centrum, utan snarare får de ta rollen någonstans i utkanten av konflikten. Såvida man inte har något emot att inte spela episkt, är detta egentligen inget problem, även om det kan ge en känsla av frustration bland spelarna att deras handlingar egentligen inte spelar någon större roll. Om inte att överleva är ett mål i sig...
  3. Som McAber säger, det finns spel för det mesta tänkbara. Och spelbara. Samtidigt som svaret kan vara "nästan allt" skulle jag vilja säga "nästan inget". Det finns massvis med färdiga spel och långt fler ofärdiga, för att inte tala om de otaliga koncept som aldrig når längre än så. Men eftersom endast fantasin sätter gränserna för vad som kan skapas - och fantasin måste väl sägas vara så gott som oändlig - så finns det så mycket kvar att skapa. Men att sedan komma på vad, det är kruxet; där kan jag inte vara så mycket till hjälp tyvärr. Jag får skrivspärr när jag försöker komma på hur jag ska hjälpa dig. Jag tror att det är jättesvårt att ge någon annan en idé på ett spel, en inspirerande vision av ett spelkoncept, så det är första jag tänker tipsa dig om är att hitta din egen källa till inspiration. Vilken är din favoritfilm? Vilken bok gillar du mest? Vilken är den första film eller bok du kommer att tänka på, om du försöker minnas den du blev riktigt inspirerad av senast, eller fastnade mest för/i? Gillar du serietidningar, och i så fall vilken är din favoritserie? Kan man göra ett rollspel av någon av det? Tänk även över de gånger du har haft riktigt roligt medan du spelat rollspel - kan man göra ett spel av dessa tillfällen? Tänk i synnerhet på om situationen inte handlade exakt om det spelet fokuserar på (kanske en hovintrig i ett fantasyspel, en skrämmande upplevelse på en gammal herrgård i ett nutidsactionspel, ett jordnära småstadsdrama i sci-fi-spelet). Hitta din nisch! Tänk på att det finns två olika vägar att gå för att skapa något nytt originellt rollspel: kampanjvärlden och regelsystemet. Jag skulle inte rekommendera någon att försöka skapa ett nytt, originellt regelsystem av flera anledningar, därav att det är svårt, tar lång tid, svårt att balansera och att någon säkert redan kommit på det Så, om du inte har en kanonidé till någon mekanik som ligger i bakhuvudet, välj att skapa ett koncept till en värld. I allmänhet så anar jag att många rollspelsmakare är själviska och om de anser sig ha tid och kapacitet att skapa någonting själva av en idé de har så kommer de inte låta andra stjäla den. Med andra ord, så tiger de om den tills de har något att visa upp, om det så skulle vara bara konceptskissen eller ett speltestfärdigt spel. Saknar de tid och ork, och är generösa nog, delger de kanske idén så att någon annan kan göra någonting av den, men det är inte så ofta det händer, vad jag vet. Idéer brukar kräva att man kommer på dem själva för att man ska kunna eller vilja göra någonting konkret av dem. Jag ska dock avsluta med att ge dig någonting konkret som jag skulle vilja se som rollspel: Alastair Reynolds' Revelation Space-universum. Jag har tyvärr bara läst den första boken i den serien, men det räckte för att få mig att vilja rollspela i den!
  4. Jag försökte att vara så utförlig jag kunde i svarsrutorna, och pustade ut efter att det tog ett bra tag för sidan att uppdateras efter jag tryckt på 'Skicka'. Webbmonstret höll sig undan idag! Jag kan tipsa om att dumpa ett inlägg i rollspel.nu:s kulturforum , Catahyas litteraturforum och på Skribber om du vill utöka antalet svarande. Lycka till!
  5. Jo, jag gjorde en grov generalisering, icke åsyftande Saga. Spel som har stålflänsklubbor, det är riktiga spel det!
  6. Släng för guds skull inte bara med ett svärd, utan se till att ha minst åtta sorters olika svärd. Jag kommer aldrig ihåg skillnaden mellan dem, jag heller. Ergo, alla spel som inte följer denna enkla regel är totalt ospelbara för mig. :wink:
  7. När spelet släpptes spelar väl ingen större roll? Hur det visar sig vara i fråga om utveckling är en bättre utgångspunkt. Få saker har faktiskt förändrats genom åren när det gäller hur rollspel ser ut, och Kult tas inte sällan upp som ett spel med regelbitar man kan se i nyproducerade verk än i dag. Jag har själv väldigt lite Kult-erfarenhet, så jag kommer inte kunna debattera detta mycket djupare, men det jag menar är att argumentet att ett spel är bättre bara för att det är nyare än ett annat inte håller. Vill du göra så, finns det ingenting som hindrar dig. Men hur många spel är inte "Rollspelet X i stort sett, fast med en ny värld"? I och med att reglerna i Kult och Noir inte är desamma, och inte världen heller, eller utgångskonceptet, så lämnar det inte mycket mer kvar än "en mörkare värld med inslag av övernaturligheter"; hur många rollspel passar inte in i den beskrivningen? Du anser att världen lika gärna kan skapas själv, och är du driftig, påhittig och målinriktad så tror jag att säkert kan skapa något så omfattande som Noirs spelvärld, misstro mig inte där. Men Noir är sin spelvärld, och det är det man betalar för när man köper det, att någon annan har gjort jobbet åt dig. Det är det du betalar för i de flesta andra rollspel med, bortsett från den fysiska boken, reglerna och illustrationerna. Kan du göra det lika bra eller bättre, och anser att det är värt tiden, så gör det! Jag försvarar egentligen inte Noir, för det verkar vara en så pass solid produkt i sig att den talar för sig själv, utan motsätter mig logiken i ditt resonemang. I min värld håller det inte, särskilt inte för gemene rollspelare.
  8. Det finns en [ you ]-tag som sätter in användaren som läser dets namn på dess plats. Alla som är inloggade ser texten som om det var riktat till dem, så ta det inte personligt, såvida du inte vill definiera kriterierna för "bäst" i alla fall
  9. Chronopia-grundboken har nog inte legat i tryckpressarna på ett decennium eller mer skulle jag gissa på. Boken är ©-ad 1994 och jag är tveksam till att någon av tilläggsböckerna kom senare än -97; jag har bara Dvärgar samt Vapen & Rustningar tillgängliga, och dessa är från 1996. Dock håller jag med Kormantaouk - titta på Tradera. Grundboken dyker upp där då och då, och brukar gå för en ynka hundralapp. Jag har själv skaffat två exemplar av den därifrån för tre år sedan och betalat 85 respektive 105 kr för dem, och då var den senare av en speciell upplaga med några sidor i fyrfärg med extramaterial. Lycka till!
  10. Unicorn är såvitt jag vet död och begraven sedan ett par år tillbaka, men det är som sagt inte omöjligt att den fortfarande existerar på ett eller annat sätt. Annars finns en förening i Motala vid namn De Namnlösa som precis flyttat in i nya lokaler, och som i huvudsak sysslar med rollspel. Maila shadow_ninja@hotmail.com om intresse finns.
  11. Mm, jag håller med. Visst tror jag att man kommer att kunna få in stämning i Phobia, men för många kommer det bli svårt. Regler och stämning är för mig ofta som gryning och skymning... Ledsen Neogames, men ObT6 + skräck är ingen bra kombination.
  12. Japp, och Warzone är alltså ett table-topspel. Mutant Chronicles skrevs av, så vitt jag minns, av både svenskar och amerikaner. Antagligen på engelska först, liksom supplementen. Spelet som släpptes i Sverige var den andra upplagan av spelet (tror aldrig att den första kom hit). Hypen kring MC var rätt stor till en början - förutom figurspelet Warzone (som faktiskt fanns rätt länge) släpptes en romantriologi (?), seriealbum, SNES- och Sega-spel, två eller fler brädspel, ett kortspel och det fanns även planer att göra en Hollywoodfilm baserad på världen... Men i och med Target Games tillbakagång och nedläggning av spelgrenen (jag tror att företaget Target fortfarande finns kvar, men de sysslar med helt andra saker än spel) så lades det mesta ner. Jag tror till och med att vissa av supplementen till rollspelet skrevs av en tredjepart, -hearts någonting... Paradox Entertainment, alltså de som tog över rättigheterna till TGs alla spel och dit några av de gamla spelmakarna gick, äger fortfarande Mutant Chronicles-rättigheterna. Men till skillnad från Drakar och Demoner som såldes till Riotminds och Mutant som har licensierats ut till Järnringen, så verkar det inte som någon har lust att göra något rollspel av MC igen. Men för dem som verkligen tycker om världen, så tror jag att ett spelutvecklarföretag i Dubai (!?) håller på med ett Mutant Chronicles MMORPG - den som lever får se om det blir något av detta...
  13. Ladda ner vet jag inte, men det finns en i Jorges Bestiarium. Kanske inte ger vad du ville ha den till - det blir lite svårt att scanna in den...
  14. Yaaraer

    Maffia-rollspel

    Jag och en kompis håller på att tillverka ett nutida (eller kanske "modernt" vore bättre) rollspel, vilkets regelsystem inte borde innebära några större förändringar till att passa under 1930-talet. Vi har en vapenlista för andra världskriget, vilket är det närmaste man i nuläget skulle kunna komma maffiavärlden. Men å andra sidan är det väl inte (bara) för vapnens skull man spelar en sådan typ av äventyr, känslan av Chicago under Al Capones styre, är ändå det viktiga Tja, när jag ändå är igång så kan jag väl lika gärna göra lite reklam för det.. Spelsystemet är inte speciellt svårt, krånglig eller segspelat. Tanken är att skapa ett flexibelt, lättanvänt, relativt snabbspelat och ganska verkligt spel (ur det perspektiv man vill ha det med den tänkta settingen -->). Spelet kommer främst att vara inriktat på militär, spionage och undersökningsarbete, på både fiktiva och verkliga konflikter. Spelet beräknas vara klart någon gång innan sommaren, så fort jag fått det layoutat. För er som kan tänkas vara intresserade, så kommer jag sannolikt att lägga upp det på rollspel.nu:s sida. Titta där om en månad eller så...
  15. Jag har själv aldrig spelat DoD6, men jag tror nog att du har rätt - orcherna finns inte, eftersom de inte existerar i nordisk mytologi. Det närmaste du kan komma skulle nog vara gråtrollen (kan mycket väl ha fel..) Men ur min synvinkel är detta knappast en brist i Trudvang, snarare en tillgång. Hur skulle världen sett ut om de valt att ta med dem? En tillsynes sago- och nordmytologiskt inspirerad värld, med orcher - ett släkte som Tolkien (osäker..) uppfann. Och detta bara för en fantasyvärld "ska" innehålla orcher. Nej, det är helt rätt av Riotminds att välja bort orcherna till förmån för deras egen fantasytyp. Vill någon ha med orcher, ja lägg då till dem, men efter det ska man inte klaga på att världen inte lever upp till den stämning man förväntat sig. Eller spela helt enkelt ett annat standardfantasyspel...
×
×
  • Create New...