Jump to content

klaswullt

Medlem
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

  1. Jag vill inte arbeta i javascript, det är för enkelt och begränsat om man vill ha mycket kontroll över graphiken. c# är kraftfullt språk, men kan inte det. Det är lätt att lära sig nya språk dock. Jag är nästan bara intresserad av c++ och efter det c#. Hällst vill jag arbeta i direc-tx 11 och c++.
  2. Jag är intresserad, om möjlighet finns att träffas i person. Vad för projekt är ni intresserade av att arbeta på?
  3. Hej, jo jag gillar gammla afla centauri. Vore det inte kul om någon gorde en ny alfa centauri. Så jag gör ett. Finns det spel programerare här som vara med?
  4. Ok, jag har läst massor om Arcana och steam punks generellet. -Det känns som om man sågar något brutalt, inget passar. Jag ville ha en 1700-tals världs, där magi och vetenskap kombinerat inte blir för mäktigt, alltså magi används kanske för att upprätthålla 1700-tals nivån.
  5. Ett, realistisk och modern rollspel om jag får be!
  6. Ok, så kort sammanfattat rör det sig om en kombination av geografiska/naturliga hinder och kultur av navelpillande som gör dem isolerade. Hur är det tänkt att de skall komma in i rollspelandet på ett bra sätt? Dels, så vill jag ha en värld där man kan börja spela i olika delar av världen sedan är det tänkt spelarna ska kunna vara de första av vissa raser som flyttar till Teoryran. Dels är så mycket som förändrats sedan Aeoryran förintades och människorna har byggd upp sitt Kungarike så tanken är att alla dom neutrala raserna finns i bakup, som senare följer dom andra raserna och invaderar Aeoryran och "introduseras till spelet". Konstruktionerna första syfte är att representera de uråldriga makterna på planeten, en främmande och mäktig kultur. Dom är okså lite milt av kosmisk skräck, eftersom som är väcktare av uråldriga platser och hemlighetet om Gudarna. Dom, gör alltså sällan entree men dramatiska sådana. Just nu så lever konstrukts, i öar som finns kvar av Aeoryran dit människor åker för att utforska vad som finns kvar. Dom är okså grannar till asiatiska fågel och ängel folk och diverse andra raser som bor på mindre öar. Det finns okså kvar rester av Lizardmens gammla städer i öarna. Jag vet, jag har tänkt på just det där själv, roligt att du märkte det. Jag har tagit avsiktligt och systematisk tagit bort allt sympatisk från medeltiden samtidigt som lagt in orättvisor som bara fanns i senmedeltiden. Jag tycker det är roligt, för att anakronismen av det här slaget brukar ta allt som är gulligt eller positivt, jag ville skapa min egen anakronism baserat på den gammla "medeltiden" är ond ideen. Att medeltiden är ond, är för mig symbolisk för att beskriva att mänskligheten är ond. När det gället tortyr metoder så blir det 1300-tal men när det gäller att odla sin mark så är dom på 600-talets nivå och använder forfarande bönor och skogsbrand. Jag utgick specielt från motreaktionen till den karolinska renessansen som kom nästan hundra år senare, då munkarna återgick till att nästan enbart meditera och inte studera och nästan uteslutande läsa bibeln, fast jag tog bort den Karoliska renessansen! Feudalism och riddare är heftigt så jag la till dom okså fast dom okså är för tidiga för ett så primitivt samhälle som jag beskriver. Jag ville att dyrkare av samma gud, maximalt hatar och dödar varandra för att olika grupper tycker alla att dom "vet hur Guden igentligen är" och vad guden igentligen vill. Människorna skapar religioner, och Gudarna är blinda för detaljerna. Alltså det ska finnas kättare och fundamentalister, i vanlig fantasy så brukar dessa inte existera för Gudens moral system eller för att Guden inte ger krafter till dessa, Gudarna är lite Kosmisk Horror Light, lite lovecraftiansk, jag ville få fram lite av känslan "hej myra!. Gudarna ger spells, dom kommuniserar inte med människor förutom med speciella Helgon eller superhög-levlade präster som representerar eller angerar i Gudens namn. Från gudarna kan människor se saker om framtiden, om hur världen fungerar etc.
  7. Eftersom kategorierna lätt blir artificiella, så kan man skapa Gudar som "placeholders" snarare än att ha Gudar som egna faktorer. Då kan man ju säga att allt man kan hitta på fortfarande finns i spelvärlden fast bara vissa dimentioner laddas med magiska krafter så att just dom värderingarna blir "universiella", så långt att dom sticker ut hela tiden. 1. Athena/Oden kombo = En Gudinna för glamour, civilisation, skönhet, äventyr, wishet, och konster och för smått kvinnliga krigar koder( Riddar hövskhet). 2. En Gud för byar, för de fyra kasterna, hantverkare,handelmän och Krigare etc. Står för ordets och löftets makt. 3. Ares + Pan= En Gud för naturen, krig, Kungar, Makt och frihet. Tänker mig någons slags behornad krigar gud med Get huvud och ett gigantisk bredsvärd. Karaktär 1, kan representera skönhet både hoss vackra natur varelser och glamösa "deadly decadance". Då kan man välja att vara skönheten i naturen eller skönheten (förfiningen) i civilisationen. Karaktär 2, med heder kan representera krigare och arbetare, alltså alla som har en enklare mer personligt livstil. Då kan man välja krigarens eller handelsmannens regler för heder. Karaktär 3, kan representera en individs själv styre och syn på hur han hävdar sig. Är han en barbar eller fattig så är värderar han frihet men om han passar in i samhället så värderar han makt. Då kan man välja om man står för andras autonomi ( frihet) och eller bara för sig sin egen autonomi, makt. Ett annat system som kan samexistera med det ovan. -"Hjärta eller hjärna". Rollspersoner som inte vill välja en kompliserad livs filosofi kan stället för en intellektuell filosofi, bara vara snälla och lyssna intuitiv på sitt medlidande men dom blir mindre intelligenta. Rollpersoner som väljer en intellektuell filosofi blir cyniska och kyliga men blir smartare. Först så bestämmer man att, om rollpersonen har en världssyn som är opersonlig och tänker mycket på världen som utanför hans kontrol så inser han att världen är något svart och orättvis, att människor oftast är grymma och att vara snäll inte alltid lönar sig och elaka människor kan vinna. *bonus intelligens +2. Men man måste välja en avanserad livs filosofi. Om rollpersonen, har en personlig syn på världen, så vet han inte så mycket om världen och tänker inte mycket på hur världen fungerar utanför hans eget liv. Världen är så som han tror att den är eller så som han känner att världen är, han vet att världen är kompliserad men tror inte den gäller honom, att det mesta som han inte vet är irrelevant och att vad han vet räcker långt. Då är han begränsad till sitt personliga perspekt och tror att alla människor är som han själv och att alla djur och föremål har sjävklara känslomässiga värden, eftersom de flesta delar hans värderingar. Hans egna lösningar och traditioner är givetvis bäst alltså lönar det sig att vara rättfärdig, och om det är en vidskeplig värld så tror han förmodligen att olyckor och skjukdommar drabbar onda och att tur är Gudarnas belöning. Världen är alltså god, människor är oftast goda och att vara snäll lönar sig och synden straffar sig själv. *minus: -2 intelligens. * men karaktären måste inte välja en avanserad livs filosofi. Rollspersoner som är cyniska eller realistiska, får sedan välja en livsfilosofi. På båda sidorna om Idealism versus Cynism finns pessimism(altruistisk pessimism) och optimism(som cynisk egoism) oberoende av hur man ser världen. Den renaste Optimism finns på idealismens sida och svartaste pessimismen på cyniska sidan där man verkligen antingen går hellt i botten på grund av universiell ångest(t.ex nihilism) eller lever hellt i himmelen varje dag(t.ex fundamentalism). Motsatsen till den svartaste cynismen är inte idealism utan att skapa en ny moral innom den cyniska världs bildens lagar, moralen att ändamål helgar medlen och att glädje och njuting är det enda goda. Motsatsen till både svartaste cynismen och konsekvens etiken är etitisk egoism, där man förblir optimisk genom att tro på sitt eget liv och hellt enkelt inte bryr sig om världen är orättvis, egoismen är alltså en elak paradi på idealismen. På den idealistiska sidan, kan man välja filosofier som heder,ära och religion som jag inte funderat ut ännu.
  8. Man lever i ett "modern" samhälle, det där som inte finns. Höghus, slumm och fina områden. Det är rätt så bra, inte perfekt men ekonomin går bra och många har det bättre än någonsin. Det finns koola saker att köpa, folk är rätt glada alla 1920 eller 1980, att vara yuppy är inne. De flesta kanske har råd att äta ute och äta bra mat förrutom skräpmat om man vill det. Energin krisen är löst fast det finns miljöproblem forfarande. Vita och rika medelklass ungdommar får ofta ångest kris och flummar med idealistiska rörelser om dom inte orkar plugga eller leva upp till föräldrarnas ideal. Det finns andra länder som lider mega mycket och invandrare och minoritet och fattiga som totalt blir rätt så många. Samhället styrs av tzaibatsu, som ger privat välfärd till alla anställda man föds i tzabatsu sjukhus och skola och försäkring. En minoritet har det extremt dåligt och de flesta är på gränsen eller hyffsatt. Plötsligt, sprängs resturanger och jumpjätter, flygplan, söndagskolor,motorvägar och bokhandlar fulla med folk, rika och ministrar sprängs med bilbomber. Poliser skjuts eller misshandlas. På universiteten lär proffessorer och lärare, i stänga och byroktratisk bortglömda låssas lektioner, sina studenter hur man bygger vapen och skjuter och predikar hjärntvätt och extremism. Folk demonstrerar med handgranater och "demonstranter" är igentligen knarklangare som säljer till naiva neo-hippis.
  9. Det måste väll finnas något alternativ som är lite mer intellektuellt stimulerande. Kan man inte bara dela upp folk i typer av moral filosofier istället för gott och ont, och bestämma att dom uppfattar andra 3 eller 4 motsatta filosofier som onda? Problemet är att det finns så många alternativ. Vad ska man gå efter, personlighets typer? Eller två skalor, av cynism mot idealism och absolutism mot relativism. "Absolute" "Relativt" idealism: religion | optimism | naiv idealism filosofi | neutralt | anti-intellectualism cynism: nihilism | pessimism | utilitarianism
  10. Jag tänker mig ett hexagonalt schema. Där varje rollperson, tillhör 3 olika typer av kategorier. Två motsatta och en neutral. Rollpersonen tycker bäst om de som är i samma kategori som en själv och uppfattar dom i den motsatta kategorin som onda. 1. faktorer som påverkar hur viktigt personens rätt att leva är. exempel: Odöda på ena änden och människor på den andra. exempel: nighthags är fula och onda fey, jämför nymfer som är vackra neutrala fey. 2. faktorer. som gör att att personen uppfattas som ond på grund av styrka och makt och skapas det ett motstånd mot personer som prioriterar samarbete och principer. De svaga mot de starka. Är en karaktär mäktig, stark, smart eller rikt så ökar sannolikheten att han uppfattas antingen som hänsynslös, korrupt och grym eller som god för att han tar lagen i egna händer och beskyddar de svaga och misshandlar små kriminella. Titta bara på alla överrespenterade barbar folk/varelser som lever för att attackera och plundra, i princip så är dom starka och aggressiva alltså dumma och onda. Vad jag baserar det på är att läsa igenom beskrivningar på alla raserna i D&D och sedan sammla på dom beskrivningarna som är vanligast host ONDA raser. Det finns vissa drag som förekommer hos alla "onda" raser och monster som har noll människovärde och vissa drag hos dom som kan vara onda eller goda eller neutrala. Och dom nästan alltid betraktast som goda eller som neutrala som man absolut inte får döda för att dom är söta, oskyldiga etc. Destu mer människolika varelser är destu godare blir dom och om dom är onda så ska man hällst inte döda dom. Djur och monströsa humanoider, och varelser som är på gränsen delas upp i onda och goda, varav det är ok att döda dom nästan utan anledning. Visst dom kan vara neutrala, men eftersom är det OK att döda neutrala sådana varelsel utan anlending så blir dom ändå antingen onda eller goda. Den goda Orken måste vara extremt god, den goda odöda måste okså vara extremt god och dom blir alldrig betrakraktade som likvärdiga de goda från de vackra och människolika raserna.
  11. Jag har fått bra respons, jag gillar att känna av hur andra reagerar på saker. Det handlar alltså om en krig mellan bakterier(vänster) och anti-kroppar (auktoritet). Bakterien kan ju inte veta att den är ond, den följer bara sin natur. Det handlar igentligen om gruppen av de svagaste och missgynnade I samhället. Vilka tror att alla är som dom och tar till våld mot “allt bestående” utan att ersätta det med någonting. Demonstranter kan vara psykopater som är skapade av sin fattigdom och därför rättfärdigar sig själva med att dom är fattiga och hämnas på samhället. Samhället I världen har en struktur och en organisation, det är realiskt och lite mekantisk. Vänster terroristerna är hellt enkelt emot samhällets struktur. Tanken är att att vänstern I det här universumet är ont enligt teorin att de politiska krafterna som är I miniorite alltid samarbetar med fientliga länder som är rivaler eller fiender. I det här universumet så fungerar alldrig deras teorier och dom vägrar inse det, alltså., dom hade alldrig kunnat vinna med demokratiska metoder tar dom till våld mot civila om dom inte kan lönmörda viktiga personer. Dom civila uppfattas som bortskämda konformister som borde tvingas att lida lika mycket som dom fattiga och lidande I världen.
  12. Propaganda om frihet, mm 80-tals nationalism kanske och lite GDI-joe. Det finns en anledning till jag att utrycker mig på ett sätt så att man uppfattar allt nattsvart,jag har kollat in lite av Angel Cop, animen och blev rätt så traumatizerad direkt. Samtidigt så var det angel cop och Ghost in the Shell som inspirerade mig nu. Angel Cop, handlar om att spelarnas land har blivigt den ledande ekonomiska supermakten och därför får alla andra länder som fiender och framför allt vänster terrorister. Spelarna skulle spela anti-terrorister i princip. Så långt kommer jag innan jag får svårt att rättfärdiga mig själv. Bilder snurrar i mitt huvud på filmens huvudpersoner som slaktar skolärare och infekterar överlevande fångarna med köttätande virus för att förhöra dom. Men en anstränging så kanske jag får glömma inkvistitor metoderna så kanske det inte ser lika dystopiskt ut.
  13. Jag har en idee och vill få era ideer, tyckande och reflektioner. Eftersom de flesta rollspel som inte handlar om gott och ont är baserate på politik och eftersom det är spelledarens värderingar som bestämmer vad som är gott och ond i rollspelet. Så om jag är spelledare kan jag då skapa en höger politisk värld där nationalistiska militären och megaföretagen är goda och spelarna är regerings agenter som ska döda vänster folk, för att vänstern är ond.
  14. Jag är rätt förvirrad själv, jag lider av en flummig mot-reaktion mot designer dogma om hur extremt .. inkonsekventa det antas att magiska världar måste vara. Ja och att människorna beteer sig inskränkt,våldsamt och irrationellt hela tiden. Det råder hela tiden pest eller sjukdommar, missväxt och krig som allt skylls på "häxor och kättare" som bränns. Folk använder midsvekpliga ole dole doff liknande metoder om vem som ska dödas. Precis, och det är en mot-reaktion mot folk som vill att mänskligheten ska vara i centrum och att därför alla fiender till mänskligheten måste ha en enorm nackdel. Det är okså en en motreaktion mot "ful" är "ond". Det är en av anledningarna till att jag valde lizardfolk. Lizardfolk har ingen klar steriotyp om hur dom är. det finns en standard subras av lizardfolk som är steriotypen men jag tror inte att någon anna ras har så många sub-raser som lizardfolk. Annars har jag en kanska variabel uppfattning om Mesoamerika. Till viss del men inte bara. Syftet var att skapa en afrikansk kultur från en av raserna, och alverna valdes sedan var syftet att försärka känslan av att människor är rädda för alverna därför att människorna hatar naturen. Inspirationen kom från en en fransk serietidning där alverna ( icke afrikanska) äter människor, jag kan inte sammanfata hela intrycket men jag upplevde att konceptet hade potential. När en vän föreslog att alverna skulle representera afrika så fastnade jag direkt. Dom här Drows är drows. Dom dyrkar Solen för att dom lever i mörker, dom har alla andra egenskaper förutom att jag funderar på att byta ut spidel motivet vilket känns lite .. mesigt. Alverna är som Greyhawk alver, små, korta och nästan könlösa. Drows är som fearun alver, längre. mer muskler och har mer klara könsmässiga drag. Sedan så har Drows, enligt mig aldrig delat mycket med Alverna. Drows saknar natur-ande motivet och har aldrig varit veganer eller teknofobiska. Det skulle vara ett bra alternativ med en människo baserad ras, en aristokratisk och mörkerbaserat av art av det gammla empiriet. Dom skulle hålla sig dolda underjorden, specialisera sig på förräderi och svek och ha mörker krafter. Varför tänker jag targaryans? Kanske jag vidare utvecklar en annan värld från lärdommarna. Hur menar du att ”de är kineser”? Jag menar att dom är kineser, fantasy kineser. Dom var människor i det gammla Imperiumet på Aeroryan som hade en annan kultur och hudfärg, vilket ledde till att deras Gud och mänsklighetens "vita blonda" Gud förvandlade dom till korta, tuffa människolikande humanoider. Det plus att dom motsate sig mänsklighetens förvandlig till barbarisk medeltida samhälle från en antikt emperialistisk hög civilisation. Dom är handelsmän och diplomater med mycket mera avanserad kultur än väst med sen-medeltida eller hög-antik teknologi. Har inte sett eller läst overlod vad det nu är. Tänke mest att Jerren skulle vara roliga om dom kunde låtsas vara människor. Dom har en episk story. Men för att samanfatta. Dom är dom enda som förutsatt och dödat sina evil overlords som var Gudarn som skapade dom i en parodi på kreationism. Dom är pseudo-ateister och väljer demokratisk en adlig construkt som ska bli deras Gud och kung för all evighet eller tills han dör eller blir galen. Sedan är dom inte hellt perfekta, dom är inte supergoda men dom är fredliga och ville alldrig erövra och försöra hela världen. Dom har skött sig själva i tusentals år långs innan dom andra raserna ens fanns. Mycket på grund av deras inre stridigheter mellan köttsliga varelser som dom skapat och dom olika typerna av warforges och liknande. Som mest negativt, skulle dom vara en introvert civiliation som är mjukt- byrokratisk och tycker om att pilla sig i sin egen navel. Deras isolation är inte anledningen, dom är isolerade för att dom överlevde på Aeoryran.Under vatten eller i underjorden, dom är ganska oförändrade. Attså dom inspirerar, som om du blir inspirerad av något vadsomhellts. Människornas religioner är skapade av männiiskor som kan skilja sig brutalt från hur Gudarna igentligen är och människor får spells från Gudarna utan gudarna vill det eller igentligen menade att ge människor spells. Gudarna lär inte ut några religioner, människorna baserar religionerna på Gudarna. Gudarna är personifikationer av universum eller mer onaturliga oberoende av naturen. Om Gudarna lägger märke till att du dyrkar dom och tar spells från dom så kan dom antingen acceptera dig, ignoera dig eller bli arga och döda dig med en blikt eller någon annat som sjukdom eller jordbävning. Spelmässigt eller story mässigt? ..och Ja dom är spelbara. Jag tycker inte om att människorna skulle vara bättre än alla andra genom att vara "normal" och mitt imellan på allt. Jag ville att alla raserna skulle vara lika flexibla och lika begränsade. 1.Människa. En barbarisk krigaras med starka krigar klasser som begränsas av ett tidig medeltida vapen teknologi. Bra på att samarbeta i stora odisciplinerade massor av mobbs. Begränsas av inbördes strider och intolerans. 2. Ork. En civiliserad krigaras som börjar med nästan bra och starka kroppar och därför specialiserar sig på finess. Begränsas av en själv-mords kultur och av att dom börjar spela som barn som växer upp för snabbt. 3. Lizardfolk. En all around ras bestånde av många subraser med bra krigar raser och bra klasser. Bra på att samarbeta med andra reptila,dinosaurida, amfibiska eller serpentila raser och varelser. Bra på att bygga i sten och har bra fysiska egenskaper som klor, gift, andas under vatten och annat. Begränsas av stenålders teknologi och specialisering på tropiska varma klimat och svaghet för kyla och kalla klimat. Lider av sociala minus mot döggdjurs humanoider.
×
×
  • Create New...