Feuflux

Medlem
  • Innehåll Antal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Feuflux

  • Placering
    25+
  • Födelsedag 1981-09-14

Contact Methods

  • Hemsida
    http://d12comic.com

Profile Information

  • Ort:
    Linköping
  • Intressen
    Nätserier, rollspel, datorer och annan smörja.
  1. Om du har kollat på wikipedia så har du kanske redan hittat Project Aon. Där kan du spela en massa ensamma vargen. Jag har skapat solospel (fast det var väl mer textvarianter av spel a'la monkey island än stilrena paragrafspel) men det var ett tag sen vid det här laget. Gå till http://omjonasson.se/solo2/ för att ta en titt. Kollade lite snabbt efter solo-trådar på rollspel.nu som jag varit inblandad i och hittade tre stycken. Ett, två och tre. Inte så nya de heller.
  2. Äventyret är mycket riktigt rätt namn. Finns att ladda hem på http://stolpskottfilm.tk/
  3. Hejsan Det här är en skamlös reklamtråd för mitt varulvsspel på rollspel.nu: http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads.php/topics/700333 Ta gärna en titt förbi om du är sugen på att spela.
  4. Tvärtom för min del. Jag är en på wrnu's forum som brukar kolla här med (o)jämna mellanrum.
  5. Någon som vet något om någon av dessa hemsidor ? Vet och vet. Sidan (den gamla då) är helt fantastisk när man vill nostalgera loss sig. Den nya verkar ha fått framflyttat releasedatum, för jag kan ge mig fasen på att den skulle varit klar i höstas sist jag spanade in den. Finns ju epostadress där om du vill veta saker på riktigt (dvs inte lyssna på mig).
  6. Har redan svarat dartagnan på annat håll (rollspel.nu) att jag är intresserad men kan nämna det här också ifall det är nån lurkare här som inte vågar svara först. Jag är 27 år gammal, nybörjare på DnD och en otroligt glad typ.
  7. När jag spelade DoD6 så användes d12:an till en enda sak, skadan för en pilbåge, och min karaktär hade just en sådan pilbåge så jag fick slå 1d12 hela tiden (nåja, i varje strid iaf). Sedan kom DoD6Expert och då var pilbågens skada ändrad till 1d10+1 (med risk för att jag inte minns exakt rätt). Och tack för länken Dante.
  8. Tack Rickard för att du hoppar in som supportperson. Jag har för övrigt fortfarande inte testat Viking som jag vann i tävlingen. Fast det finns lite planer på att testa det med en polare och två totalnoobs. Får se hur det går. Jag ska bara skriva om lite regler först...
  9. Allt jag kan ge dig är en länk: http://www.uib.no/People/hnohf/ Eller okej... en till. Läs på om Quenya. http://sv.wikipedia.org/wiki/Quenya
  10. Rätt svar är Bosza. *Bläddra i Ereb Altor-boken* Here we go: Sist och minst är stadsstaten Bosza, som ligger inklämd i den krök som floden Gimdis gör på sin väg från Melashebergen och Jaggaracksjön. Floden är i hela sin utsträckning runt Bosza förtrollad, vilket nerkar alla inkräktare inträde. Bosza är känd i hela Ereb för sina 'hundra och en' magikerakademier.
  11. Labyrinter i rollspel är luriga. Om det slutar med en stor klump "vi går åt höger", "vi går åt vänster" och "vå möter 1T6 skelett och slår ihjäl dom" så tenderar det att bli rätt trist. Att ha luriga vägar är ett problem bara det; utan en ordentlig karta så tappar spelarna (mina iaf) bort sig efter att man har svängt fler än två gånger. Man har ingen som helst koll på hur rollpersonen rör sig och labyrinten kunde lika gärna vara ett enormt slott som ekande stenkorridorer. Spelarnas huvudsakliga känsla är ändå att de är vilse. Men om vi bara utgår från att det är jag som är dassig på ett gestalta labyrinter så... jag skulle satsa på att det finns ett antal platser där nere som RP:na lär sig hitta mellan snarare än att vart de hamnar ska avgöras av hur bra det är på att gissa rätt på korridorssvängar. Låt dem hitta markeringar vid korsningar från andra äventyrare (de lär ju inte vara först där nere heller) som förhoppningsvis leder åt nåt smart håll och inte till ett brant stup eller till feta monstret Flubbalubbas grotta. Låt RP:na använda fällor de har upptäckt mot monster som lever i labyrinten. Finns det en stor fallucka i en korridor... låt RP:na jagas i närheten av den av en dreglande best så att de kan lura besten att springa över den. Låt dem hitta kartor över delar av labyrinten. "Om vi bara kunde hitta till den här avbildade salen så verkar det ju gå en gång ut härifrån". Låt dem hitta varningar i stil med "I norra änden finns gengångarna". När de sen stöter på gengångare får de en hint om väderstreck och kan anpassa sin karta efter detta. Låt dem känna press att inte hinna ut innan alla deras facklor brinner ut. "Den här vägen är klart farligare än att gå runt men vi kan inte riskera att bli fast i mörkret". Eller nåt åt det hållet. Lycka till.
  12. Jag köpte boxen begagnat för ett antal år sedan (nostalgiskt ryck). Allting var i toppskick men några figurer fick jag inte med (men rutnätsspelplanen är vacker ). Nu gjorde det dock ingenting eftersom jag aldrig använt figurer till DoD. Ber om ursäkt för att det här inlägget inte hjälper trådstartaren för fem öre.
  13. Jo vi listade ut det i efterhand.
  14. När jag började lira rollspel så körde vi alltid med att spelaren fick gå ut ur rummet när hans karaktär inte var närvarande. Så om personen med mörkersyn ensam fick spana in grottan fick de andra båda spelarna sitta utanför rummet och dingla med benen ett tag. Fördel: Spelaren vet inget som karaktären inte vet vilket hjälper rollspelandet (för mig iaf, jag vill helst inte veta saker som jag tvingas ignorera för att spela min roll ordentligt). Nackdel: Trist att vänta. Återberättandet när de utskickade fick komma in igen blev aldrig speciellt bra. Jag har även testat att låta spelarna sitta kvar mot löfte att inte lägga sig i handlingen. Deras karaktär är ju inte där och kan ge tips och liknande. Fördel: Mycket roligare att få lyssna än att sitta nån annanstans och dega. Nackdel: Får reda på saker man inte borde (se ovan) samt att det alltid var nån som inte kunde hålla tyst. "RP1: Men du måste ju kolla i kistan!" "SL: Tyst! Du är ju inte där!" "RP2: Visst fan ja, jag kollar kistan..." "SL: Jag hatar er... (på ett fint sätt)" Med spelare som kan hantera det här och inte stör sig på metakunskap så är det här mitt förstaval iaf (annars också i brist på bättre). Hålla för öronen har jag inte använt själv men haft en SL som använde det. Funkar om det är ytterst korta grejer men annars är det lika bra att gå ut en vända. Lappar har testats någon enstaka gång. Det har inte gått så bra då alla direkt fattar att nu är det någon djävulskap på gång (eftersom vi aldrig skickat lappar normalt sett). Det är en svår fråga och min bästa lösning är nog "ha inte hemligheter".
  15. Tja, jag gillar serien jag med... så länge de inte överdriver D&D-referenser med class/level-snack för då droppar min road-faktor ner till fötterna. Jag gillar http://d12comic.com ( ) och http://www.rpgworldcomic.com bättre.