Jump to content

Japan-Jens

Medlem
  • Content Count

    665
  • Joined

  • Last visited

About Japan-Jens

  • Rank
    500+

Contact Methods

  • Hemsida
    Http://www.narcon.se

Profile Information

  • Ort:
    Linköping
  • Intressen
    ...Spel
  1. Nu har ansökan inför att vara med att arrangera NärCon 2012 öppnat och vi vill få tag i massor med peppade personer! Nyfiken? Hoppa i så fall direkt in på denna sida och läs mer: http://2011.narcon.se/?page_id=740
  2. Särskilt intressant är det att veta hur konvent som GothCon, LinCon, BSK & SydCon har löst det hela
  3. Svar ja, samt fler personer att ta över övriga poster i styrelsen. Ledsen om jag i mitt försök till att vara rolig i form av Bullen-inlägg blev lite otydlig
  4. Hej Sverok! Jag är en sverokmedlem på 23 somrar. Sedan 2002 har jag drivit ett evenemang vid namn NärCon, det har varit mitt barn och mitt allt i många avseenden. Det har gått väldigt bra, från att det kom 150 deltagare 2002 så kom det senast över 1500 betalande deltagare 2009 (dvs större än GothCon, LinCon och alla andra gamlingar & "riktiga" konvent :wink: ). Konventet betyder väldigt mycket för mig och jag har sen länge insett att om det ska överleva måste effektiva generationsskiften göras och en naturlig process där folk i ledningsgruppen byts ut måste finnas. Det har gått helt ok, knappt någon förutom jag har varit med från början men det är också där problemet ligger, jag måste tydligen vara kvar. Har sedan 2007 försökt lämna ifrån mig evenemanget, mer eller mindre lyckat och senast efter 2009 så var det ett faktum att större delen av ledningsgruppen skulle bytas ut och att jag själv den 2 aug drar till Japan i ett år. Samtidigt som jag behöver bytas ut så gäller detta även flera andra. Arbetet med detta har inte gått så bra; vi har jagat, hållt årsmöten, gjort reklam för att engagera sig etc men inte fått så stor respons. Kan berätta att tidigare år då helt nya grupper/personer kommit in i ledningsgruppen så har de med ~50% sannolikhet stannat kvar efteråt så det finns en tröskel där. Samt att varje år så hoppar någon/några naturligt av från jobbet med konventet. Hur lämnar man egentligen ifrån sig något så pass stort som ett evenemang med en omsättning på över 600 000 kr? Hur hittar man personer som kan tänka sig axla detta och hur vet man att det är bra personer? Tankar som jag har är: Arrangera ett konvent sida vid sida med nya personer som en överlämning. Detta har försökt göras i 3 år men folk sitter inte alltid kvar. Låta de nya pröva på att arrangera evenemanget i mindre skala ett år. Men risken finns att de bara sitter på ett års tid och sen behöver överlämna till andra arrangörer? Överlämna en rejäl wiki & andra digitala verktyg med all tillgänglig information & know-how som finns i organisationen. Klamra sig fast likt en igel som huvudansvarig och aldrig släppa det, fortfarande arrangera det när man är 40+ Projektorganisation Andra frågor som är relaterade men inte direkt kopplade är hur bör projektgruppen ordnas. Just nu har vi en hierarkisk ordning med en ledningsgrupp tillika styrelse högst upp (c:a 10 personer), dessa har medarrangörer/ledningsgruppsstöttare (10-15 personer till). Under dem hittar vi sen passchefer och sist personal. Som en piska mot allihopa hade vi 2009 3 st huvudansvariga för konventet som delade in styrelsen/konventet i 3 delar tillsammans med vilka de skulle arbeta/bolla. Är detta en bra uppdelning? Vet att vissa andra evenemang kör med en styrelse på 5 pers som inte är speciellt aktiv, sen 2 huvudansvariga och en grupp på c:a 30 pers som har olika områden på konventet för vilka de ansvarar. En plattare organisation men där samtidigt mer tyngd läggs på de huvudansvariga att leda hela denna grupp. Målet med hur man bygger upp projektet bör i alla fall vara att man skapar en öppen men samtidigt effektiv organisation som lever vidare naturligt.
  5. Och de fortsätter de att göra, blir nog första året som vi säljer slut på alla biljetter innan konventet istället för att göra det på plats Sverok Väst samt Sverok Stockholm gör konventsbussar till NärCon och eventuellt ska fler distrikt göra samma sak. Mer info hittar ni på: http://narcon.sverok.net/nc09/?page_id=405
  6. För er som har missat det så kör Sverok Väst bussar till NärCon 2009. Ni anmäler er till bussen via NärCons anmälningssystem och mer information om själva bussresan hittar ni här: http://narcon.sverok.net/nc09/?page_id=405
  7. För er som har missat det så kör Sverok Stockholm bussar till NärCon 2009. Ni anmäler er till bussen via NärCons anmälningssystem och mer information om själva bussresan hittar ni här: http://narcon.sverok.net/nc09/?page_id=405
  8. Om ni vill kan ni göra samma lösning som Sverok Väst och Sverok Stockholm, nämligen ha er bussanmälan i vårt anmälningssystem samt info på vår hemsida. Hör i så fall av dig till mig om detta så löser vi det: Vår sida för konventsbussar hittar ni här: http://narcon.sverok.net/nc09/?page_id=405
  9. Anmälan har nu öppnat så glid in på http://www.narcon.se/ och läs mer. Vi ses på NärCon 2009!
  10. Kampanjen och vintermötet är över och dessvärre blev jag inte vald utan valberedningens förslag gick igenom. 5 personer kandiderade till platsen som fadderigeneral och på mötet närvarade ca. 250 personer. Kampanjen blev intensiv och lyckad med affischer, mystiska post-it-lappar, meddelanden på föreläsningarnas whiteboardtavlor, facebook-grupp och såklart kampanjhemsidan. Höll på mötet ett riktigt brandtal som jag övat in under helgen och det gick riktigt bra, helt klart det bästa tal jag någonsin hållt. Det jag tror det framför allt brast på är att jag inte har så stort kontaktnät här på sektionen och därför inte fick tillräckligt många att komma och rösta på mig på mötet samt som kunde tala för mig. Så diskussionen rörande fadderigeneralsposten (efter tal, frågestund och presentationer) handlade i mångt och mycket om endast 2 kandidater, med 4-6 talare uppdelade i två läger som hade en fejd i talarstolen. Stort tack i alla fall till era tips och inlägg, kändes verkligen toppen att få det här schyssta gensvaret från er på mina frågor. Kommer förhoppningsvis med en utförligare rapport samt mitt tal i skriftlig form så får ni gärna peka på saker som eventuellt kunde ha förbättras Edit: Mitt tal var i princip följande:
  11. Tror inte det men är osäker. Framför allt brukar folk bli arga på valberedningen om de inte kommer med då deras förslag i princip alltid bara klubbats igenom.Håller på och kör för fullt med denna lilla kampanj nu, är som ett stort projekt i sig. Har gjort det till en halft seriös halft plojgrej där jag blandar brandtal med roliga hemsidor och propagandavideos =) http://www.samuel-i-cm.nu/ Vi får se om jag lyckas.
  12. Stort tack för tipsen Molle. Hoppas att jag kan lyckas med detta, vore häftigt att driva en sådan här kampanj på ett framgångsrikt sätt. Kommer bli lärorikt och utvecklande.
  13. Hejsan alla Sverokare, jag behöver tips. Bland alla mina ideella erfarenheter så har jag aldrig varit med om att det varit fight om platserna i en styrelse utan engagemang har istället välkomnats med öppna armar. Nu är jag i den sitsen att jag ska motkandidera till faddderigeneral för min studentsektions fadderi/festeri, Clubmästeriet, mot valberedningens förslag. Frågan är, hur går man bäst till väga? Ska man genomföra en PR-satsning och i så fall, på vilket sätt? Lite korta fakta Det är personval så varje kandidat får presentera sig sedan får årsmötet rösta och de personer med flest röster formar styrelsen. Kassören, Ordföranden, Sekreteraren och Fadderigeneralen väljs var och en för sig och förutom dessa väljs 9 ledamöter. Omröstningen är sluten och sker med hjälp av lappar. Sektionens vintermöte är den 10 februari så jag har ungefär 2 veckor på mig. Traditionen i sektionen är att valberedingens förslag nästan alltid går igenom oförändrat och endast en gång de senaste åren har en person motkandiderat och lyckats, men då som ledamot i styrelsen och inte någon tyngre post som t.ex. fadderigeneral. De som får komma på vintermötet och rösta är alla som läser Industriell Ekonomi så det rör sig om drygt 800 studenter som kan komma, till ett årsmöte som brukar vara välbesökt (c:a 100 deltagare). Platserna i Clubmästeriet är väldigt eftertraktade, 13 platser totalt för hela sektionen, så folk är beredda att slåss för dem. Jag har reggat domänen http://samuel-i-cm.nu/ som en plojgrej och den lär bli aktiv någon gång under dagen.
  14. Härmed kallas alla föreningen NärCons medlemmar till föreningens årsmöte. Tid: 10/1 2009 kl.12:00 Plats: Drakens Ögas lokal, Kulturhuset/Folkets Hus, Örebro Kontakt: Samuel Åström, 0737-390249 På mötet kommer 2009/2010 års styrelse att väljas samt andra viktiga beslut att fattas. Och självklart blir det fika så vi ses där!
  15. NärCon har nu även en bestämd logga och nu är vi här för att göra revolution i konventssverige. Dags att utropa republiken NärCon, viva la republica de los NärCon! Ni kan beskåda skönheten på www.narcon.se
×
×
  • Create New...