Davio

Medlem
  • Innehåll Antal

    553
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Davio

  • Placering
    500+
  • Födelsedag 1984-07-08

Contact Methods

  • Hemsida
    http://mellonath.davio.se

Profile Information

  • Ort:
    Stockholm
  • Intressen
    Rollspel, Lajv och liknande
  1. Hej Sverok stockholm! Vi i Projekt Lazarus önskar lite sammarbete med Sverok Stockholm för sätta igång en workshop så nybörjare såsom veteraner inom lajv kan mötas upp, hantverka och prata inför vårat lajv som går i stapeln i sommar. Min kollega har försökt få tag på er ett bra tag, både telefon och mail och vi undrar om vi skulle kunna boka in ett telefonmöte, eller eventuellt besök, för diskutera igenom detta? hälsningar Tommie Löfgren Arrangör för Projekt Lazarus
  2. Jag bankat in i de flesta grupperna jag spelleder att det är inte jag som spelledare som står till underhållning - det är gemensamt arbete. Därför måste man tänka på som spelare, "vad kan jag göra för att göra detta intressant?" På så vis när gruppen delar på sig, och det händer väldigt mycket, så spelas det med mycket öppnade kort. Om spelarna tycker det är intressant så lyssnar de på scenen och njuter utav utvecklingen av narrativet, eller så tar spelarna som inte är med och spelar ut lite scener med sina karaktärer vid sidan av som nödvändigtvis inte är så viktigt att spelledaren är med och lyssnar. Men detta beror ju samtidigt vad det är för spel och känsla man vill förmedla. Om man vill ha paranoia, oroligheter för backstabbing och liknande så behöver det finnas hemlighetsmakeri på något sätt. Vilket man får ut genom rycka ur spelare ur rummet, skriva lappar/SMS osv.
  3. Vet inget i Stockholm. Det närmaste jag känner till är lajvverkstaden i Västerås brukar anordna barnlajv; http://www.lajvverkstaden.se/ Annars Katrineholms äventyrsklubb i Katrineholm också. http://www.barnlajv.nu/
  4. Lite tips som jag kör med; Världen ska kännas levande Världen existerar inte bara runt rollpersonerna utan det händer saker bakom kullisen. NPCer har sina liv som de lever och existerar, de vandrar omkring med sina egna mål, drömmar och syften. När rollpersonerna återvänder efter en tid så ska det kännas som platsen har också åldrats. Låt även rollpersonernas val påverka världen. Folk kommer ihåg deras goda/onda handlingar, folk uppmärksammar det, tidningar skriver om det osv. Öka inte alltid utmaningen efter spelarnas förmågor Med takt att spelarna blir bättre, låt dem känna att de blir bättre. En tjuv med hög färdighet ska inte känna att alla lås i världen plötsligt är avancerade, med ögonscanner, fingeravtrycksläsare osv bara för att det ska finnas en större chans för tjuven att misslyckas. Låt lätta slag vara lätta, så kommer tjuvkaraktären känna sig duktig och skicklig med sin karaktär och att sina färdigheter är vettiga. Roll with the punches Ibland gör man misstag som spelledare. Be om ursäkt, fråga om det går att förändra situationen eller bara kör på. Exempel på detta var att jag råkade ge spelarna en större belöning än vad som var rimligt och istället för ta det ifrån dem för hindra att de bunkra upp med alla de värsta av vapen på en gång, så körde jag på skuld istället. Att uppdragsgivaren stod i skuld till dem och lovade betala frekvent tillbaks hela tiden. Gör alla NPCer intressanta Som att världen blir levande så måste varje npc vara intressant. Bryta bort ifrån klicher, eller använda klicher som verktyg gör ofta en bra spelledare intressant. Om det är svårt att göra NPCer lite tredimensionella så ge dom en karaktärsdrag att gå på. Den smala värdshusvärden som önska att åter igen få smaka på apelsin, butiksägaren som förlorade sin bästa vän i en hästolycka, tjuven allt annat vill bli dansare osv ger färg på NPCerna och gör dem minnesvärda. Gör rollpersonerna intressanta Som spelledare måste man älska rollpersonerna och göra dom intressanta, lika mycket som rollspelarna älskar sina rollpersoner. Likt som alla filmer, sätt rollpersonerna i problem som bara dem kan lösa. Låt varje spelare få tid att skina med sina rollpersoner och framför allt angagera sig i dem. Om det går, visuellisera så mycket man kan Använd kroppspråk, förvränga rösten, vifta med händerna när man gestaltar en karaktär. Detta gör dem mer ihågkommet. Använd props såsom utskriva papper som innehåller de dokumentationerna dom hittar eller fejkat pass eller annat. Använd rätts stämningsmusik som bygger känsla och om man har tillgång till dator och kan multitaska så bygg upp ljudatmosfärsbilder för spelarna med hjälp av dataprogram såsom Mutant Soundmixer. Finns inget mer stämningsfyllt för spelarna om de hör smedjans hammare när de besöker en smedja exempelvis. Säg inte nej till idéer Ibland är man smartare än spelarna och de kör fast, hjälp dem. Ibland har de tokiga idéer som de vill prova på, säg till dem - kör hårt. Beroende på spel och stämning så kan man försöka anpassa deras idéer till storyn. Bara för man tänkte sig att de skulle bryta sig in i museumet som inbrottstjuvar så ska man inte hindra dem att gå mulvadar in för bli inhyrda. Jämnlikt för alla Senare år så kör jag med öppna tärningsslag (om det inte kräver att vara hemlig) för jag vill att folk ska känna spänningen i varje scen och inte tro att jag fuskar bakom spelledarskärmen. Sånt kan vara viktigt att tänka på. Sprid ut tärningslagen och färdighetsvärderna, upptäcker du som spelledare att någon färdighet inte används lika mycket som en annan behärskar, skapa äventyr omkring dom äventyrsslagen och förbered situationer där dom kommer till användning. Detsamma är när man ändrar regler i s.k houserules så måste man fråga sig, är detta bra för alla? Blir någon roll som försvinner i och med den husregeln?
  5. För er som missade Projekt Lazarus senaste lajv finns det nu en liten efterlajvsfilm med material ifrån innan, under och efter lajvet!
  6. Aldrig lirat eller läst Keberos Club men hört att den ska vara intressant, precis som du så vet man att Wild Talents har en del intressanta koncept på sina grejer =) Men då tycker jag vi satsar på Wild Talents som system, för det är väldigt flexibelt och enkelt. Progenitor kan du få mer hum här; http://youtu.be/EFhaZ8hXz54?t=9m11s Bygga krafterna är ja lite klurigt. Jag upplever om man kan programmeringsspråk (eller det tänket) så förstår man konceptet lite mer eftersom varje funktion i en superhjälte kraft ska skrivas ner, vilket kan bli väldigt rörigt. =) Låter som vi kan få ihop en liten grupp! PM skickat.
  7. Eftersom jag är helt kär i Progenitor kampanjen för Wild talents så röstar jag alltid det. Om jag så ska spelleda =) Lust att mötas upp på en fika så kan vi prata lite? Kanske kan få med mig några stycken till ifrån mina andra spelgrupper.
  8. Jag är intresserad av superhjälte/superskurk rollspel självklart, vet inte hur ofta jag kan delta. Visst kan det svårt att hitta spelare till rollspel som inte är vampire, dungeons and dragons eller drakar och demoner, men man får bara försöka lite hårdare med förmedla visionen Vad för rollspel hade du tänkt dig och setting?
  9. Japp jag har beställt där ifrån. Fick mina grejer, men de verkar ha lite problem att kommunicera på engelska bara. Kontakten med dem har inte varit den bästa.
  10. Skogsalverna på Eleria hänger på detta forum, där får du bättre gensvar =) http://eleriasskogsalver.forumotion.net/
  11. På söndag spelar vi in och vi behöver mer folk! Vi bjuder på frukost till de som kan och inspelningen tar ungefär 6 timmar. Ifall ni kan dyka upp, släng iväg ett mail till davio@davio.se =)
  12. Har haft det tvärtom också (och mig själv för den delen) att vi lämnat spelgruppen pga det varit deras favoritsystem och de känner alla luckor och så. Var verkligen inte kul att spela där man kritiserades av spelaren för vissa färdighetsval och så, speciellt när han tyckte min riddare skulle skippa heradik och satsa mer på vapenfärdigheter i Drakar och Demoner =P Kan rekommendera, speciellt nu när tv-serien är så populärt, att ta en titt på "A song of Ice and Fire RPG" som är i Game of Thrones världen. Relativt lättare system och där man har ett "intrig-stridssystem" (man kan säga social stridigheter) inblandat för att påverka NPCers åsikter där det gäller planera en del för att få förmåner. Spelet kan man skapa egna adelshus med lite olika världen och där backstabbing samt kämpa för behålla/få makt är ständigt inslag. Kan vara värt att titta in på, speciellt nu när dom har släppt en reviserad regelbok, "A Song of Ice and Fire: Game of Thrones edition"
  13. När jag tittar omkring då och då i Spelare söker Spelare så ser jag ofta att det söks spelare till väldigt få populära rollspel. Rollspel som Dungeons and Dragons, Drakar och Demoner, Mutant och Vampire är det som verkar sökas flest (iaf när jag tittar i olika trådar omkring Stockholm) Så min fundering blir genast, är rollspelare insjunkna i få rollspel och vägrar titta på andra? Jag själv är en sån som älskar testa på nya annorlunda regelsystem för att se hur de har löst vissa problem, och att världarna känns lite överkörda. Kan dessutom tycka, speciellt äldre systemen, är väldigt trasiga och finner inte roligt att spela en grupp där ena blir mycket bättre för den vet kryphål än andra som vill köra lite mer "causal" och karaktärsbyggande. Hur ser ni på det?
  14. Pga diverse problem med folk både framför och bakom kameran så flyttar vi inspelningen till Maj 27:e, är ni fortfarande sugna så är ni fortfarande varmt välkomna! =)
  15. Så hur blev det sagt med resebidraget? =)