Gå till innehåll

TharaThas

Medlem
  • Innehåll Antal

    80
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

TharaThas senast vann den dag 2 December 2015

TharaThas hade det mest gillade innehållet!

Om TharaThas

  • Placering
    50+
  • Födelsedag 1991-02-01

Profile Information

  • Kön:
    Man
  • Ort:
    Finspång
  1. Hej! Vi är en förening i Finspång, ca 30 min från Norrköping med bil. I dagsläget finns det INGEN bank i Finspång som erbjuder möjligheten att sätta in kontanter, utom ICA-banken, som inte tillåter föreningar eller företag att registrera konton hos dem. Därför har vi blivit tvugna att åka till Nordea-kontoret i Norrköping för att sätta in pengar varje gång vi ska göra detta. lite omständigt, men det har fått funka. De har haft att man kunnat sätta in sedlar tills kl15:00, och mynt tills kl 21:00 på vardagar. Nu har de dock informerat oss om att de med största sannorlikhet kommer avbryta sin kontanhantering på Norrköpingskontoret, och att man då om man vill sätta in pengar hos dem måste skicka pengarna via post till deras huvudkontor, de kunde dock inte svara på hur man skulle göra det, hur mycket det skulle kosta(utöver själva post-kostnaden vilket uppenbarligen ska vara REK och extra försäkring eftersom det är pengar man skickar..) och inte heller hur lång tid processen skulle ta. väldigt omständigt och osäkert känner ju vi självklart nu! Så, jag skriver här i hopp om tankar och förslag på hur man bäst löser detta problem, för jag utgår att det finns andra föreningar som har haft det svårare än vad vi haft med just kontanthanteringen. Den sista lösningen är väl att låta någon medlem med just ICA-banken sätta in pengarna på sitt konto och därefter föra över dem till föreningen, detta känns dock fel och ser skumt ut i bokföringen. Dessutom kan denna person senare eventuellt få problem med skatteverket just på grund avdessa transaktioner om det skulle komma upp i för stora summor under årets gång. Tankar och förslag? MVH Rickard Björketun
  2. Problem med filer på Ebas?

    Hej! Sitter och rapporterar in årsmötet m.m. på Ebas nu för att få det gjort Dock stötte jag på lite problem vid delar där man kan/ska ladda upp filer. Först var det på delen där man kan importera en medlemslista, då tänkte jag att det är jätte smidigt, eftersom så gott som alla från förra året ska va med i år med så exporterar jag den listan, laddar upp den igen, och godkänner alla som ska va kvar och raderar de 3-4st som inte ska vara med. Lättare sagt än gjort! När jag har laddat upp filen så finns alla personer där, men på något magiskt sätt så har alla adresser, telefonnummer, mailadresser m.m. försvunnit, det är namnen kvar samt slutet på adresserna (t.ex. vilken trappuppgång o sådär) Så jag får snällt lägga in alla manuellt ändå, inte jätte jobbigt, men kunde ju sparat lite tid ändå Sen kommer jag till steget där jag ska ladda upp årsmötesprotokollet. Då säger den att filformatet inte stöds då det måste vara .dec, .decx eller .pdf, vilket är lite konstigt, då filen jag försöker ladda upp är just .docx. Hur ska man göra för att ladda upp protokollet i detta fall? MVH Rickard
  3. kostnad norderakonto via sverok

    Kom ett brev till mig igår med, har dock inte hunnit öppna det ännu, men troligen samma sak vi fått då. Nordea verkar gilla att skapa sig extra arbete..^^
  4. kostnad norderakonto via sverok

    vet inte om det är samma pengar nu, men det kom in pengar från nordea i förra veckan, dock handlar det om under 10 kronor.. Antingen har de satt tillbaka för lite, eller så är detta någon annan slant de satt in till oss. 55Kr är egentligen inte så mycket, men när man räknar på hur många SVEROK-föreningar som har konton där och förutsätter att det dragits 55kr för alla så blir det ganska snabbt lite påtagligare summor för att bråka om..
  5. kostnad norderakonto via sverok

    Jag återupplivar nu denna forumstråd! Vi fick, som lovat tillbaka de 55 kr som drogs förra gången, men idag kom det ett nytt brev där de drog en månadsavgift på 55kr för kontoutdrag. Tydligen något problem i Nordeas system som gör detta antar jag? något som har ändrats från förr så att den inte fattar att Sverok-bundna konton inte ska ha denna avgift.. MVH Rickard
  6. Något sådant har vi pratat om i vår förening, en studiecirkel i flreningsverksamhet och föreningsdrift m.m. Detta för att få medlemmarna att se det stora arbetet bakom kulliserna o så, samt göra styrelseskiften smidigare vid årsmötet. Det som hänthär är ju en punkt som bör vara med i en sådan cirkel.. //rickard Ps. Ber om ursäkt för stavningen, sitter i en skuttande och guppande bil och slriver på ifånen. Ds.
  7. kostnad norderakonto via sverok

    fick också hem det idag. antar att det även på er specifikation stod "kontoutdrag, månadsavgift" och det var på 55kr? Om så är fallet så ringde jag till Nordea direkt, de hänvisade mig till ett annat nummer (det nummer som stora företag och organisationer ska sköta sin kontakt genom) så jag ringde dit. De kollade igenom vår förenings uppgifter lite och kom fram till att vi ska ha e-hantering och inte "Gula kuvert"(fick ingen klarhet i vad de menade med gula kuvert men skit samma), och det då, genom sverok, ska vara kostnadsfritt. Så jag fick åter ett nytt nummer, nämligen numret till vår handläggare i Linköping och de sa att jag skulle kontakta henne så skulle hon få lösa problemet, för det var uppenbart att något blivit fel. Så alla som har fått denna specifikation/avgift, kontakta er handläggare, om ni inte vet vem det är kan ni ringa till 08-20 96 00 så hjälper de er med det. (de verkade dock itne vara jätteglada på det nummer, men de hjälpte mig ändå..) mvh Rickard
  8. Kostnader

    enkla argument: hyra, uppkoppling, utrustning. 150 kr för ett LAN är billigt, normalt brukar de seriösare LAN-arrangörerna ta 300-400kr vad jag vet. och alla borde inse att man inte kan kräva att lanet ska vara gratis att vara med på, just för att det finns utgifter, har ni testat att ha avgift på 150 förr? har folk valt att inte vara med då? eller har de frågat varför m.m.? det är bara att testa sig fram på det, om ni höjer avgifter nu mot förr kanske de reagerar på det, men de kommerinte tänka på det till nästa gång ni kör med denna avgift då..
  9. Kostnader

    vi hade ett LAN i Finspång ihop med 2 andra föreningar som började i onsdags morse och slutade nu idag. Vi hade en deltagaravgift på 50kr, vilket ALLA som har råd att äga en dator har råd att betala, på det sättet gallrade vi bort de oseriösa deltagare som är där för att vara irriterande m.m. Har ni deltagaravgift minskar det även risken för stöld i kiosken då ni som sagt får bort oseriösare deltagare. För att säkerställa att ingen stjäl ur kisoken som LANet har har man 2 alternativ: 1. lägg upp ett schema över vem som jobbar när så att den alltid är bevakad. 2. håll kiosken stängd så får deltagare leta upp någon i CREW för att kunna handla. Vi hade även satt besökstider för att minska risk för stöld, förstörelse och sådant, samt för att deltagarna skulle få enklare att vila ut på nätter o så om de ville. Så vi hade att besökare fick vara där mellan kl 09.00 och 21.00 (skulle de vara där senare fick de betala 50kr för en datorplats även om de inte hade ngn dator) för att se vem som var besökare, deltagare och CREW hade vi gjort laminerade passerkort. vitt kort = CREW grönt kort = deltagare (deras namn och deltagarnummer stod på kortet, tappade man bort det fick man ett nytt, men man fick aldrig mer än 2 st totalt) gult kort = besökare. korten skulle ALLTID hänga runt halsen på de som befann sig i lokalerna. Saker som vi hade att sälja i kiosken var: läsk(glasflaska) - 5 kr st (vi fick 10 backar läsk sponsrat av en lokal ICA butik) panpizza/pirog (båda fanns i orginal och i taco smak) - 15kr pizza/pirog + läsk - 15kr kexchoklad - 10 kr kaffe - 5 kr slush (ni vet sådan där is-aktig dricka) - 5kr (sålde sjukt bra! vi lånade maskinen av IF metall i östergötland, samt köpte vätskan för 200 kr, det räckte till MINST 100 muggar med slush) kolla runt bland lokala ica/konsum butiker om de kan sponsra med läsk, pizza, nudlar eller liknande. kolla med skolor, elektronikbutiker och lite allt möjligt om de kan sponsra med saker/utrustning. Om det finns någon lokal internet leverantör är ett tips att kolla med dem om sponsring, vi fick låna switchar av Finet (finspångs lokala leverantör) samt fixade de extra hög lina tillfälligt till lokalerna, de kom även och hjälpte till om det blev nätverks/uppkopplingsproblem. Ett tips är även att skaffa ett organisationsnummer alternativt flirta in er hos något företag o kolla om ni kan låna deras för att handla kiosk-varor direkt från grossister för att få maximal möjlig vinst på det ni säljer i en kiosk. vi blev som sagt sponsrade av flera företag med kioskvaror och priser, så man måste bara fråga runt och erbjuda något i gengäld, i vårat fall lovade vi att titt som tätt visa deras loggor på projektorskärmen samt nämna att de sponsrade oss. en lokal gymnasiefriskola sponsrade med 2 smartphones med 1 års fri surf, en elektronikbutik sponsrade med lite hörlurar, en film, samt lite reklamprodukter, ett annat företag hjälpte till med extra nätverkskablage och förgreningsdosor m.m. en lokal firma som sysslar med ljud/ljus på konserter, fester o andra evenemang lånade ut extra centraler till de trefas matningar vi hade tillgång till för att få elnätet att bli balanserat. Så för att hitta sponsorer behöver man bara fråga runt lite, inte ge upp, och ha något litet att erbjuda i gengäld! Om ni inte vill ha deltagaravgift, och inte vill ha en kiosk, samt har utgifter på MINST 40kr/deltagare ser jag inte hur ni under några omständigheter ska kunna bli självgående
  10. Läser du första kommentaren så ser du att målgruppen för ridsporten i detta fallet är unga personer med invandrarbakgrund, vilket till viss del (efter vad jag sett) är en ganska så lågt representerad grupp även inom SVEROK. Ett av de få områden där jag kan se att ridsport och SVEROK går hand i hand är väl lajvande riktat mot "dåtid", typ medeltiden med tornerspel m.m, i övrigt ser jag inte så stora gemensamma events man kan göra..
  11. lagringsutrymme.

    Saken är den att allt finns kvar på disken, utom saker som låg på mitt användarkonto, för det är just användarkontot som blev raderat, och det gör mig osäker på om det går att återskapa filerna på det sätt som du föreslår..
  12. lagringsutrymme.

    Oliver: Anledningen till att jag tog upp det då det i många fall, precis som i vårat, saknas kompetens och/eller tid för att fixa sådana saker till föreningen. Johan: underbart. Jag försöker just nu komma på en lösning för att få tillbaka de gamla årsmötesprotokoll, styrelseberättelser m.m. som försvunnit..
  13. lagringsutrymme.

    Hej! vet inte riktigt om denna tråd hamnade rätt nu, om det är fel kan ni flytta den till en mer passande plats! I fredags när jag satt och förberedde de sista detaljerna inför vårat årsmöte som var i lördags så skulle jag ta säkerhetskopior på årsberättelse m.m. (och även alla andra viktiga dokument jag hade som var för föreningen). några dagar innan hade min hårddisk där jag hade alla backups skurit sönder. Precis när jag satt där och skulle börja kopiera så började datorn bete sig konstigt, varpå den krashade. Tydligen var det moderkortet som gick sönder, vilket av någon lustig anledning även resulterade i att mitt användarkonto på hårddisken raderades, då försvann även alla dessa dokument (och sex års bilder m.m.), och backupsen var ju borta då disken gått sönder och jag inte hunnit ta nya ännu.. Detta fick mig att börja tänka, borde inte det vara en underbar tjänst som sverok kan erbjuda, att föreningar kan få ett lagringsutrymme. Inte samma sak som hemsida, utan bara en liten dropbox för dokument, det räcker ju med någon/några hundra MB per förening eftersom det är mest textdokument. Och man då kan vara 99% säker på att årsmötesprotokoll, bokföring, styrelsemötesprotokoll, redovisningar, planeringar m.m. inte försvinner om den som förvarar det skulle få problem. bara en tanke som slog mig, tror att det skulle vara en VÄLDIGT uppskattad sak! MVH Rickard
  14. CTRL+ALT+KULTUR!

    Kan nu meddela några av sponsorerna: Finet - lokal internet leverantör - sponsrar med uppkoppling (minst 200mb/s max 1gb/s) samt utrustning av lokala nätverket och utbildning för 4 av arrangörerna. Siemens turbo machinery - kablage Ica Hårstorp - sponsring med vissa varor till LANets kiosk. Audio Video - sponsring med elektronik m.m. till priser för turneringar. Curtnicolein gymnasiet - sponsring med priser. eventuella sponsorer som fortfarande inte gett 100% besked: Alina Systems Norrköping. Mediamarkt. Under torsdagen kommer eventuellt GAME att närvara med en monter där de kommer försöka sälja lite saker. Det finns fortfarande platser kvar till LANet, men det är begränsat, så vill ni vara säkra på att få plats är det bäst att boka i förväg, men om det blir platser kvar kan man komma in utan anmälan. kostnaden på 50 kr betalas på plats. Sovutrymme finns i lokalerna. För de som vill ta en paus från datorn kommer det finnas pingisbord i rummet intill, eventuellt även TV-spel.
  15. CTRL+ALT+KULTUR!

    LAN dags i Finspång! Sverokföreningen V.o.G (victims of gaming) ordnar, tillsammans med filmföreningen F.U.F.F.E.N.S och FinspångsUngdomsråd ett LAN i kulturhuset i Finspång. Antal platser: 150 (+ ett antal CREW-platser) kostnad: 50kr/plats när: 22-24 februari. (v8, sportlovet) hur anmäler man sig? skicka ett mail till LAN@vog.sverok.net innehålandes: Namn personnummer telefonnummer (är du under 15 ska vi även ha nummer till målsman då vi vill ha deras godkännande) det kommer hållas flertalet turneringar, men väldigt fina priser donerade av våra sponsorer (lista på sponsorer kommer inom kort) Hela eventet är alkohol/drogfritt, misstänker vi att du är alkoholpåverkad kommer du få blåsa innan du kommer in, oavsett om din dator är där eller ej. Besökare är välkommna mellan kl 09.00 och 21.00. Har ni frågor är det bara att höra av sig. Kommer lite mer detaljerad info i eftermiddag.
×