Jump to content

Elk

Medlem
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

About Elk

  • Rank
    25+
  • Birthday 03/29/1982

Profile Information

  • Intressen
    Rollspel, WHFB, WH40k, Mgic, Airsoft,
  1. Hej En sak jag funderat över är det här med rollspel som utspelar sig i vår värld och på platser som är bekanta för spelarna men kanske inte nödvändigtvis rollpsersonerna. Exempelvis så spelade jag ett mycket roligt CoC äventyr som utspelade sig i Lund 1941 vilket var ganska roligt med tanke på att vi satt i Lund och spelade. Likaså har jag varit spelledare för äventyr som utspelat sig på Aspö utanför Karlskrona men då har Aspö varit som innsmouth. Vad har ni för erfarenheter av att rollspela i miljöer som är bekanta för er som spelare? Har någon gång varit i er hemstad i nutid och kanske träffat er själv? Hur funkar det när spelarna vet mer än SL om en plats osv?
  2. Elk

    Viking

    2. Det har lite mer djupgående regler för strid än exempevis vanliga basicroleplaying system så det är bra om man är påläst innan man drar igång. Spelade en gång med en kille som knappt hade läst reglerna och en strid mellan 5 spelare och 5 random elaka vikingar som anföll oss varade i kanske 30 sek men IRL tog det 1,5 timme att spela. Händelsen har nästan blivit en mall för hur dåligt förberred man kan vara som SL. En annan sak man kan tänka på är slumfaktorn när man gör rollpersoner. Har för mig att man slumpar fram det mesta vilket kan göra att spelarnas rollpersoner inte passar in så bra på just din kampanj, bakgrund och yrke har jag för mig man slår fram. Man kan naturligtvis välja att inte slumpa fram allt för mycket så tror jag det kan bli enklare och kanske roligare. I övrigt ett roligt spel i en rolig miljö
  3. Min erfarenhet av drogmissbrukande rollpersoner är främst i olika skräckrollspel och då är drogmissbruket kanske mer en självmedicinering pga diverse tråkiga eller otrevliga upplevelse. Rpna måste trotts allt stå ut med diverse monster, mord, strider på liv och död osv vilket naturligt borde lede dem in på någon drogrelaterad väg förr eller senare. Tänk er själva att stå öga mot öga med en varelse hämtad från en av HP Lovecrafts noveller liksom. Problemet är lite hur spelarna spelar sina fulla eller höga rollpersoner. De flesta verka utgå ifrån hur det är att själv exempelvis är att vara full och agera där efter genom att vara glad, ohämmad, spontan, social och möjligen våldsam i vissa situationer. Det naturliga för missbrukaren borde snarare vara att vara ett nervvrak med mardrömmar och förföljelsemani som avtar i takt med att rollpersonen drogar ner sig och får kontroll på sitt mentala shit liksom. I verkligheten kanske missbruk är helt annorlunda men om man tänker i en värld där det finns monster, demoner, magi och en massa otrevligheter av paranormal art så skulle ovanstående terori kunna vara praxis för rollpersoner som har drogmissbruk i skräckrollspel.
  4. Konstigt att Caligula inte skrivit något i den här tråden ännu? :shock:
  5. Limbo: Var vill du komma med den här diskussionen? Jag har förstått att du inte gillar innehållet i tråden och att du inte vill att liknande tas upp på Sveroks forum och det har jag full förståelse, men jag tror inte diskussionen kommer så mycket längre. Jag tror du gör bäst i att ta upp det med moderatorn istället och på så vis kanske få tråden borttagen och sedan föreslå en ändring i reglerna för forumet. Jag tycker en moderator borde gå in och röja lite i tråden, nästan hälften av innehållet handlar inte om det som trådskaparen tänkte att det skulle handla om utan om en moralisk diskussion kring yttrandefriheten på forumet. Förslagsvis kan en ny tråd skapas som diskutera om det är moraliskt försvarbart eller ens politiskt korrekt att diskutera vilka vidrigheter som helst på Sveroks forum. Jag håller med dig i din Toys R us liknelsen och det är kanske en av anledningarna som rollspelet Kult faktiskt plockades bort från hyllorna i leksaksaffärerna och sedan resten av rollspelsortimentet. Trist men sant. Jag håller också med dig i det mesta du skriver i synnerhet att det är SJUKT, det är enligt tråden meningen att det ska vara sinnesjukt. Du har en poäng men du framför den kanske inte så bra, du är enligt mig lite för skarp i tonen. Försök kom i kontakt med moderatorn så kanske ni kan reda ut det här på egen hand och vi andra som håller oss neutrala i frågan kanske kan få slippa pajkastningen. Avslutningsvis vill jag bara tillägga att jag stödjer Limbo till 100% även om hans argumentation inte är den bästa så för han fram en viktig åsikt som måste beaktas. Det finns andra forum som är mer lämpade (men inte bättre :wink: )för den här typen av diskussioner.
  6. Hej Jag har vid ett flertal tillfällen råkat ut för att spelarna spelar drogmissbrukare eller utvecklar ett drogmissbruk under spelets gång. Det kan vara i alla tänkbara rollspel och alla tänkbara droger. Alkohol är kanske det vanligaste men även narkotika i form av morfin, valium, kokain, crack och kanske lite lösningmedel också. Jag har som tur är inte bekantat mig med något missbruk IRL och vet ganska lite om det förutom att det är farligt och ganska jobbigt att vara beroende av något (är beroende av att kolla på texttv varje dag vilket är ganska drygt). Frågan är hur en drogmissbrukare uppträder och hur spelarna ska kunna spela en drogmissbrukare och ändå kunna spela själva äventyret. Jag har fått en känsla av att exempelvis alkoholister kombinera sitt vardagsliv med alkohol vilket funkar ganska bra till en början, exempelvis super på jobbet men ändå lyckas göra jobbet så pass bra så ingen märker missbruket innan det är helt försent. Många rollspel har regler för droganvändning men många har det inte. Hur kan man tänka sig att rpnas stats ändras om de är fulla eller höga? Hur påverkas de av abstinensen? Hur ska spelarna agera när de är exempelvis fulla men måste göra sitt jobb.
  7. Som trådskapare känner jag ett visst ansvar att dementera trådens innehåll och kanske försvara mitt senaste rollspelsprojekt nu när moralpaniken börja blåsa hård och kall. Men efter att ha lyssnat lite på Genesis så känner jag att det är ganska överflödigt, men följande tillägg i debatten kan jag i alla fall bidra med: Rising har fört ett lysande resonemang där man bland annat namedroppat Clivebarker och American Psycho osv, roligt tycker jag. Det är möjligt att jag gör en björntjänst när jag lägger upp en sådan här tråd på sveroks forum men jag tänker att det är upp till betraktaren att göra sitt utlåtande. Jag vill bara diskutera rollspel och det är det jag gör, sen om någon tar illa upp så är det tråkigt. Om tråden är olämplig så är det upp till en moderator att ta bort den. Har man synpunkter på rollspelet Kult eller på att rollspela scenarion med inslag av våld, sex och helt galna perversioner så kanske man kan skriva det i en separat tråd. Jag har trots allt skapat tråden för att få tips till i första hand ett äventyr till WH-rpg 3:ed som nu blivit en kampanj till Kult efter mycket övervägande. Om jag hade velat ha en moralbatong i nyllet kunde jag vända mig till hem och skola eller Livets ord med en gång. Om jag nu återgår till det tråden borde handla om så kan jag instämma med farorna de överdrivna inslagen nästan bli en parodi likt Bad taste. Jag har tagit detta i bekantning. Även om det är en kampanj på tre delar där själva perversion och groteskfaktorn ökar lavinartat från första till sista äventyret så kommer ändå detta chockeffekter endast utgöra en liten del av ett i övrigt ganska komplex handling. Skulle det stundtals övergå till parodi så är det inte hela världen, meningen är trots allt att alla ska ha roligt i slutändan samtidigt som man ska vara lite rädd också Det svåraste har varit att inge spelarna att de har möjligheten att påverka handlingen när det egentligen är ett ganska uppstyltat äventyr där man spelar scen efter scen och egentligen inte kan påverka utgången i det större perspektivet. Samtidigt som det är en delvis lättnad för spelarna och mig som spelledare att slippa det ständiga detektivarbetet som varit så hegemoniskt de senaste åren då vi spelat CoC. Jag känner att spelarna blir bättre på rollspela sina karaktärer än om de måste ständigt lägga all energi på detektivarbete. Jag har arbetat fram ett ganska bra upplägg på det sista äventyret som jag kommer att köra på, tyvärr så kommer en hel del av de idéer som framkommit här inte att få plats då det inte ska bli för mycket vidrigheter så det vidriga bli slentrian. Äventyret kommer att ha tre scener som förhoppningsvis kommer att chocka spelarna, i övrigt så är det ett ganska standard Kultäventyr som knyter ihop säcken och reder ut många av de lösa trådarna i de tidigare äventyren. Jag kommer också att lägga in lite kristna inslag i äventyret, typ referenser till uppenbarelseboken och liknande vilket jag faktiskt aldrig gjort tidigare, tänkte ett tag på att Jesus eller någon annan skulle dyka upp men det blir lite krystat. Förmodligen kommer äventyret ta två spelmöten på 3-4 timmar att spela vilket gör att det kanske kan ses som ett ganska långt äventyr. Förra äventyret involverade bland annat de hopsydda barnen konceptet samt lite erotiska drömmar och detta blev faktiskt en riktig hitt. Jag gjorde en liten utvärdering av förra äventyret och spelarna tyckte hela konceptet var bra, de tyckte bland annat att äventyret med sina chockeffekter och ovanliga handling var en frisk fläkt i jämförelse med tidigare skräckäventyr till CoC som fokuserat mer på detektivrollspel istället för personrollspel som Kult påbjuder. Spelarna efterlyste också en fortsättning på kampanjen så snart som möjligt för att få svar på alla de frågor som dykt upp under äventyrets gång. Jag tycker personligen att det varit årets rollspelshöjdpunkt och är mycket nöjd med chockeffekten. Tyvärr kommer det nog att bli tröttsamt och förutsägbart i längden. Jag känner att jag inte är i behov av några fler tipps men skulle vilja tacka alla som ansträngt sig och faktiskt kommit med jättemånga bra och innovativa idéer som ag själv aldrig tänkt på. Om jag hinner kanske jag renskriver hela kampanjen och lägger ut den även om det blir lite svårt, en hel del kräver specifik rekvisita så som diktafon och handritade skisser samt citronskrivet papper. Kampanjen har också specialskrivits utefter hur spelarna valt att göra sina rollpersoner vilket också gör det svårt för andra att återspela. Men inget hindra andra spelledare från att lägga in groteska och vidriga inslag i sina kampanjer för att få spelarna att sätta dr peppern i halsen :wink:
  8. Hej igen Det har gått en tid sedan jag skrev här och det beror mestadels på att min kampanj dessvärre stannat av en del. Men jag kickade igång en ny kampanj till Kult som är en rippoff på den sinnessjuka och perverterade kampanjen till WFRP 3:ed som jag lagt på is. Kampanjen utspelar sig i norra Mexico år 2009 där det pågår en kamp mellan knarkligor, korumperade poliser och militärer och rollpersonerna som bara försöker klara sig i en Sincity liknande värld. Naturligtvis är det egentligen en strid mellan olika arkonter och dödsänglar som försöker upprätthålla illusionen och förslava människorna så gått det går. Jag har kört några äventyr och bland annat använt mig av barnhemskonceptet och det här med hopsydda kroppsdelar. Rollpersonerna har haft märkliga drömmar med erotiska inslag och sett diverse tecken på att något riktigt skumt är i görningen. Nu ska jag skriva ihop det sista äventyret där Rpnas kompis hittas mördad. När rpna undersöker saken närmre så inser de tillslut att det är en pervers sekt som ligger bakom mordet eftersom kompisen viste för mycket och var sekten på spåret. Naturligtvis är stadens uppsatta politiker med i sekten. Sektens mål är av någon anledning att bryta ner illusionen och frammana ett monstrum från inferno, typ. Scenariot är nästan en kopia på det jag tänkte mig till warhammer men det liktar Kult och 2000 tal över hela skiten. Det sista äventyret ska som tidigare nämnts vara fullspäckat med vidriga inslag. Frågan är bara hur jag ska väva in dem på ett bra och trovärdigt sätt. Framförallt tänkte jag på följande saker: Rpna måste dricka menstruationsblod? Hur, varför? Rpna bevittnar tortyrscen där offret penetreras genom kroppsöppningar som man skapat genom att skära upp armhålorna. Vem varför? Rpna blir tvungna att välja att rädda någons liv på bekostnad av någon annans liv, vet inte hur detta ska gå till men det hade varit kul. Kom gärna med förslag eller åsikter. I regel förväntar sig spelarna en viss grad sjuka saker när de spelar Kult så det måste verkligen vara något utöver det vanliga. Kom gärna med fler förslag på äckligheter.
  9. Okej, då tolkar jag det som att det enda sättet att kunna köra över sina fienden i 40k är genom att köra med en ork battlewagon med dödsrullare, vilket är ganska coolt.
  10. 2) Om man tänker sig att mitt fordon ställer sig när fiendens eneheter skulle stå och det inte finns utrymme för fienden att ställa sig runt mitt fordon eftersom jag har ställt en jävla massa fordon runt enheten så det liksom bara finns en smal korriodor där fienden finns. Rent hypotetisk fråga egentligen eftersom det förmodligen aldrig kommer hända även om det kan vara värt att pröva bara för saken skull.
  11. Hej Jag har precis återuptagit mitt wh40k spelande och håller på att lära mig reglerna för 5 ed. Det jag sitter och gnolar på och som jag inte riktigt greppat är det här med tankshock. När man tankshockar motståndaren flyttar man sitt fordon mot fiendens trupper osv men frågan är: 1) Får man slänga av passagerare efter att man tankshockat? 2) Vad händer om motståndarens gubbar inte kan flytta vid sidan om tanken vid tankshock pga terräng eller fientliga fordon. Alltså tänk er att man stänger in en enhet mellan olika fordon, kan man då köra över dem eftersom de inte kan flytta sig ur vägen för tanken som försöker shocka.
  12. verkar vara en del nytt under solen samtidigt som mycket gammalt och fungerande finns kvar. Vet inte om jag fått det om bakfoten men spelet Pathfinder verkar också vara en varriant på D&D, har jag fel? Hur är kompatibiliten mellan 3-4 och pathfinder, är det bara att slänga allt från 3 (eller arkivera) som det var med ad&d när 3 kom.
  13. Är det någon skillnad i stats, klasser, magi och stridsregler samt xp regler om man jämför spelen. Jag gillade 3:ed bättre än ad&d 2:ed. Man blir sugen på att inhandla 4:ed men undrar om det är lönt om skillnaden är marginel. Verkar som 4:an är bättre så det blir väl att inhandla. Är det samma system med d20 alltså slå en t20 +värde över svårihetsgrad eller har man frångått det?
  14. Jag köpte D&D 3 när det kom ut i början av 2000-talet och det har bringat mig mycket glädje (liksom AD&D 2 ed). Nu när D&D 4 kommit så börjar man tänka på att byta upp sig lite och köra lite hederligt D&D när jag är klar med diverse andra rollspelkampanjer. frågan är bara den: Vad är den stora skillnaden mellan 3:e och 4:e utgåvan enligt en vanlig svensk rollspelare?
×
×
  • Create New...