Jump to content

Poppe

Medlem
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

About Poppe

  • Birthday 11/30/1977

Profile Information

  • Ort:
    Ume
  • Intressen
    Postgrejer, prettogrejer och brinnande hjul.
  1. Vet inte om forumet är ok eller ej med det, men någon moderator får väl skälla annars: Jag säljer nWoD på tradera just nu, i princip oläst, aldrig spelat. Så vill ni minmaxa er föreningsbudget så slå till: http://www.tradera.com/Regelbok-The-Wor ... _109751698
  2. Lite gammalt krafs från garderoben ute på tradera: Kult - Beyond the Veil Warzone Mutant Chronicles - Frilansarens handbok och sl-skärm Nya World of Darkness Advanced Dungeons & Dragons 2nd editon - Player's Handbook http://www.tradera.com/auktioner/hallogallo
  3. Läs något av Raymond Chandler, kanske en novell bara, sno alla karaktärer och deras relationer, skriv ner deras motivationer och hur de är riktade mot varandra, rita en liten relationskarta, skapa karaktärer och SLP:s utifrån detta och tuta och kör. Ett spontant förslag är Goldfish, en riktigt trevlig liten novell som finns gratis här: http://ae-lib.org.ua/texts-c/chandler__goldfish__en.htm
  4. Burning Wheel i Karameikos är vi på g att sparka igång på en vecka. Just nu kokas BITs, lite bomber laddas med svartkrut och småspik, och sen bär det av mot Svarta Örnens förläning med svärden i högsta hugg. Burning Wheel är även igång som ett solospel, nästa spelmöte blir det tredje i en våldsam historia om en koloni Roden, Burning Wheels råttfolk, som lever i en dold stad under staden Amersfoort. In a Wicked Age har vi som backup, om någon inte kan komma så fortsätter vi vårt antologibygge. Än finns bara en berättelse, men oj vad den var het.
  5. Poppe

    Burning Wheel

    Stämmer bra, jag brukar höja stämman där när Burning Wheel kommer på tal. Ett hett sista tips är att vara aktiv när det kommer till att skriva beliefs, låt inte spelarna göra det själva, utan peta på dem tills de har några som de verkligen bryr sig om. Se till att de har något konkret mål inskrivet, du skall kunna inleda spelet utan att själv säga "ok ni befinner er.." utan istället "vad gör ni?" direkt, och de skall kolla på sina beliefs och kunna svara. Det är lätt att man blåser upp dem för stort, men försök tvinga ner dem till konkreta saker som de tänker sig kan ske under ett spelmöte eller två, då blir det enkelt för spelarna att driva mot målet. Jag brukar börja ett spelmöte med "ok, vad har ni tänkt uträtta under dagens spelmöte" och som direkt följdfråga "Ok, har ni ett belief om det?". Om de inte har det, se till att de skriver ett. Det betyder dock inte att alla beliefs ska kunna lösas under ett spelmöte, tvärtom, men det de tänker driva mot under spelmötets gång bör vara rotat i ett belief. En bra formel brukar vara: Ett belief om situationen (Åsikt + Handling + Delmål brukar vara vettigt, ex Sauron måste störtas och ringen förstöras, jag skall föra den till domedagsberget men först måste vi finna Vidstige), ett belief som en faktisk värdering eller åsikt (Jag är ämnad för stora skeenden och skall ta på mig alla utmaningar jag möter) och det sista lämpligen riktas mot gruppen eller karaktärens roll i gruppen (Jag skall göra mitt bästa för att skydda mina vänner, de skall inte komma till skada under min vakt). Man kan ha flera av samma typ såklart, men det är alltid viktigt att minst ett belief är av första sorten, och knyter karaktären till situationen.
  6. Poppe

    Burning Wheel

    Nemas problemas. Är det något spel jag stött mitt huvud i väggen kring, i ärlighetens namn mest för att jag samtidigt försökte förstå mig på story now, så är det Burning Wheel. Så är det något mer så fråga på.
  7. Poppe

    Burning Wheel

    Det beror helt på vilket fokus du sätter på spelet. För mig är inte Burning Wheel ett spel av traditionellt snitt, jag är av åsikten att man bör fokusera stenhårt på BITs, man bör inte använda färdiga äventyr och man bör använda tekniker så som flag framing ( http://web.archive.org/web/20060207020334/http://bankuei.blogspot.com/2006/02/flag-framing_03.html ) och bangs. Om man ens gör det, ofta spelar spelet sig själv om man ser till att spelarna har BITs de verkligen bryr sig om, då kan man låta varje test driva spelet framåt genom att se till att alla misslyckanden är lika intressanta som alla lyckade tester. Men, det finns de som spelar BW som ett alternativt d&d och låter BITs vara någon form av avancerad alginment och inget mer. Men det är inte därifrån jag kommer, vilket nog kan vara vettigt att veta. Så: För mig kvittar det, det är skönt att avgöra all strid med ett slag, speciellt som att systemet tvingar fram andra saker som mer centrala. En viktig del är att man inte kan döda någon i en Bloody Versus tex, det handlar inte om det utan om vilket mål som är centralt. Vill äventyrarna fly ut ur grottan med sin fånge och hinna få igen dörren efter sig innan orkerna väller fram över dem, yeah, det är deras mål! Där har du hur många misslyckanden som helst, kanske endast hälften av gruppen hinner ut, resten fångas på andra sidan dörren när den går igen, kanske får de inte med sig fången ut, kanske blir de alla tillfångatagna? För mig är detta något väldigt centralt, att varje slag skall driva historien framåt och det är precis vad Bloody Verus och Simple Combat kan göra. För mig är det ingen direkt förlust. Men, med detta inte sagt att vi inte använder resten. Det gör vi regelbundet, men det handlar om att välja sina tillfällen. Fight! handlar om den stora striden som är på liv och död, inte på striden när alla försöker fly ut ur grottan hals över huvud med pilarna regnande över dem. Men vid rätt tillfällen, så är Fight! väldigt kraftfullt och säger väldigt mycket om de inblandade och vad de är villiga att offra. Men Fight! introduceras lämpligast såhär: Börja helt utan positionering och utan stances, stryk endel manövrar också. Lämpligt kanske är att börja med Avoid, Block, Counter Strike, Strike, Great Strike, Lock och kanske Charge/Tackle. Det är en lämplig mängd. Räkna allt som på optimal. Använd sen systemet precis som det är tänkt. Introducera sen fler manövrar när ni känner att ni har kläm på dem som ni kört, introducera positionering när någon faktiskt har ett spjut och vill hålla orken med kniv på avstånd, osv. Något som jag vet att endel gör är att använda Bloody Verus om och om igen tills någon segnar ner, så det är en lösning. Dock bryter det mot Let it Ride och jag tror nog det blir gammalt väldigt snabbt. Något som scriptad strid eller bloody versus med tydliga intentioner aldrig blir. Det är konstant action och drama! Duel of Wits introduceras lämpligen när det verkligen är något på spel. När kungen måste gå med på att skicka trupperna till fjärran land, eller något annat stort i spel. Ett misstag jag gjorde inledningsvis var att introducera DoW för skruttsaker, vilket gjorde att det inte fanns något som någon brydde sig om på spel. Så vänta tills det verkligen känns som något står på spel. Och, se till att manövrarna betyder något, väljer någon incite skall det verkligen vara något som hettar upp stämningen som sägs, om någon väljer dismiss så avfärdas målet för dissmissen. Se till att detta får effekt utanför DoW också, om man spelar fult (Point Point Dismiss) mot kungen så bör kungen också reagera på det, kanske ger han dig sina trupper men han kommer dra tillbaka dem så fort hans del i avtalet är slutfört...
  8. Poppe

    Burning Wheel

    Spelet gör väl ett rätt bra jobb med att berätta vad som är viktigt och vad som inte är det? Dvs sid 1-77, The Hub och The Spokes, lämna resten.
  9. Poppe

    WRNU stängd

    Ja alla vet väl att wrnu mest sysslar med elitistiskt navelskåderi.
×
×
  • Create New...