Gå till innehåll

Nida

Medlem
  • Innehåll Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

  1. Bästa rollspelscitat

    -Vad ska vi spela då? -Vi kan spela D.E.R.P. -D.E.R.P? -Dark elf roleplay...
  2. Bästa rollspelscitat

    Ett Castlevania äventyr till Dark Heresy. RP har precis lämnat ett rum med en vampyrish-varelse som rör sig i skuggorna. De kommer ut i ett trapphus och gruppens präst som är ny i gruppen frågar. "What are these things? You seem to have encountered them before." Och den harige soldaten svarar. "They are called stairs."
  3. Jag är en gammal LAN'are men det var ett par år sedan. Här om dagen satt det ett gäng med lika föråldrade LAN'are och vi började diskutera om det hade varit kul att arrangera något för kanske den yngre generationen. Men efter lite debatt så kom vi fram till vi kanske inte har så stor kunskap om vad som vad de spelar idag. Skulle gärna vilja höra vad ni har att säga om saken. Sen kom vi in på en debatt att när vi var yngre så fanns det inte mycket till tjejer i våra spelkretsar. Har det ändrats något? Hur ser det ut med fördelningen nu bland gamers? Inte för att det spelar någon större roll för oss annat än att det kanske hade varit roligt om det hade ändrat sig. Några åsikter eller observationer på den punkten?
  4. Rollspelare insjunkna i få rollspel?

    Personligen så är jag av inställningen att man borde prova på allt minst en gång så man vet vad man säger nej till och att de allra flesta rollspel blir roliga med rätt äventyr och grupp oavsett system eller andra omständigheter. Men allt kanske inte faller alla i smaken och det får man ändå respektera. Jag har själv gått ur en kampanj för att jag var oinspirerad av världen och tyckte det blev svårt och jobbigt att spela min karaktär på grund av det. Det blev mer ett jobb än ett nöje. Men på frågan om rollspelare är insjunkna i sitt och inte vill titta på annat säger jag såhär, jo kanske i vissa fall men jag tror det mer handlar om: 1. Exponering. Man hör tallas mycket om ett spel och vill prova på. De som folk frågar mycket efter är ju ändå de större "märkena" för det är det de har hört talas om. 2. En del världar och system är kanske mer generella och tilltalar ett bredare spektrum. Samma som till exempel musik. Pop tilltalar ett bredare spektrum och alla kanske inte är intresserade av hardcore techno. 3. Vet man inte att man vill spela det så frågar man inte efter det. Jag är sällan emot att prova på något nytt men det är inte jätteofta jag aktivt letar upp nya saker att prova för provandets skull. Det brukar mer vara att någon frågar "Öj, vill du haka på det här eller?". Hade jag letat efter en grupp så hade jag också först och främst sökt på det jag kan och vet just för att det är lättare än att sitta och leta upp ett rollspel man kanske vill spela först. Jag tror åtminstone det är faktorer som spelar in, jag har absolut inga belägg för att nått av det stämmer.
  5. Mest osannolika slag?

    En spelare säger att han vill göra en jättecool drakfrisyr i trudvang. Han hade absolut ingen erfarenhet av det och jag tyckte det lät dumt men om mina spelare vill ta spelet åt ett speciellt håll så ställer inte jag mig i vägen, jag ger honom en chans om än väldigt liten. Jag säger att om han slår en 1:a på en T20 så lyckas han. Självklart så slår han en etta... Eller min karaktär till Shadowrun. Ett hacker/face som jobbar som smugglare. Hon har 2 i både body och strength och 5 tärningar i automaticts. Dessutom är hon pacifist såvida det inte är självförsvar. Nu råkar det vara så att vi är fast på en lyxkryssare som har kapats av pirater. Vi har inga vapen eller utrustning och min karaktär är klädd i finare klänning och klackskor. Vi lyckas slå ner två pirater och sno deras vapen och jag plockar upp ett av dem. Jag kanske bara har 5 i automatics men det är mer än vad någon annan har. Efter detta så blir det något rambo-senario där vi går genom skeppet och jag i princip head shottar alla som vi möter med perfekta slag. 3 pirater och 2 magiska monsteriglar stryker med och jag bränner inte mycket mer än 8 kulor.
  6. Bästa rollspelscitat

    "Han vill ju bara ge och ge, men jag vill ta också!" En spelare som var upprörd över att han inte fick gå in och ta mat i köket utan tjänarna gav honom det han ville ha istället. --- "Jag vill ha er bakgrundshistoria ASAP. När ASAP är bestämmer ni själva." --- "Jag är gammal, reumatisk och nerkissad. Det är synd om mig nu." En gammal psyker försökte övertala SL om att han inte var farlig och att hans Eldar NPC's skulle släppa honom.
  7. Karaktärshjälpmedel

    Lät lite småkul faktiskt. Det ska jag nog prova någon gång.
  8. Klasser eller Färdigheter

    Jag föredrar klasslöst utan tvekan. Jag hatar att vara begränsad av stela och fyrkantiga ramar som bara kommer resultera i att dina karaktärer blir likadana om du gör tillräckligt många. Vill jag ha en tjuv som kan massor om historia så ser jag ingen anledning varför jag inte skulle få det. Jag tycker att fria system tillåter en att göra mer varierade karaktärer. När det kommer till xp så tycker jag också att fri xp för spelarna att sätta ut är det mest avslappnade och roligaste sättet. Låt spelarna ta ansvar och bygga sina karaktärer. Sen kan man ju be spelarna att tänka på vad de har gjort när de spenderar den och låta dem avgöra om det är något de vill följa eller inte. Jag har för det mesta haft väldigt bra spelare som jag litar på när det gäller karaktärer. Har aldrig känt att behöver styra något. Försöker göra det samma när jag är spelare. Det är alla runt bordets ansvar att se till att det blir ett nöje att spela. Om en spelledare skulle försöka styra allt ända ner till xp-spendering så hade jag blivit lätt irriterad. Men visst jag förstår de som vill hålla sig till realism.
  9. Karaktärshjälpmedel

    Håller med om att det är fantastiskt roligt att göra en karaktär i fallen reich. Nästan roligare än att spela spelet. Tyvärr been there done that redan.
  10. Karaktärshjälpmedel

    Jag har alltid skrivit mina egna bakgrunder och personligheter men på senare tid har jag velat vidga vyerna lite och kanske spela på saker som jag inte själv hittat på. Till exempel hittade jag http://rpg.ashami.com/#events för inte så länge sedan och har haft ganska mycket nöje av att slå fram lite oväntade saker, både till mina egna karaktärer och till SLP's. Jag kanske inte använder mig av allt men det kan vara kul att ta till ibland. Satt innan idag och försökte leta upp liknande sidor med lite roliga hjälpmedel men det var inte så lätt som det verkade. Skulle vilja ha någon lista för bakgrunder t.ex. liknande de som finns i NeoTech och Eon. Men jag är egentligen intresserad av alla kul hjälpmedel som finns därute om det är någon som sitter på något guldkorn. Är dock inte intresserad av guides till hur man skriver bakgrund etc. det har jag gjort allt för mycket redan.
  11. Bästa rollspelscitat

    "Vi kan ha arga leken med eye of terror." "Ja, men den är argare." "Ninjalauncher. The most dangerous weapon." "This is the worst plan I have ever heard... Lets go."
  12. Tekniska hjälpmedel i rollspel

    Jag använder dator både som spelare och spelledare och finner det enormt smidigt. Jag har en karaktär som gör väldigt mycket i skymundan och i stället för att solo-spela hela tiden så skriver jag ett längre meddelande medan de andra spelar och skickar. Det går så mycket snabbare än en lapp. Dessutom behöver jag inte så mycket plats för papper, pennor etc. Vi är en väldigt stor grupp och vid något tillfälle så har vi haft problem med att få plats vid bordet, då kan jag bara ta min dator i knät och sitta lite ifrån bordet och fortfarande ha all plats jag behöver. Att kunna googla saker din karaktär borde kunna är också win. En karaktär tillverkar droger och gift, att kunna slå upp effekter, material etc på plats och ha all kunskap bara ett par sekunder bort ger så mycket. I stället för att bara hävda att min karaktär kan det så kan jag faktiskt spela på att jag kan det. Jag vet exakt effekten av GHB t.ex. Jag har gjort listor i Excel för när och hur jag ska slå för mina plantor och droger. Förr antecknade jag en massa också, därför finns nu 10 sidor anteckningar från våra första uppdrag som är fruktansvärt kul att läsa igenom idag. Min nuvarande spelledare var lite tveksam till att använda teknik till att börja med men när vi började få problem med platsen så tummade han på det och efter det så gick det inte riktigt förneka smidigheten i att använda det. Det hänger dock lite på spelarna. Det funkar ju mindre bra om folk sitter och pratar med andra på msn eller sitter och gör irrelevanta saker på datorn och inte lyssnar, men har man spelare som är seriösa och sköter sig så uppmuntrar jag att i alla fall prova på lite andra hjälpmedel. Själv sätter jag mig på upptagen på msn och vägrar svara folk och surfar inte på någonting som inte är relevant för det vi håller på med.
  13. Bästa rollspelscitat

    "Ni står där och försöker få upp den men till slut tycker Armand det är pinsamt och går helt enkelt upp och gör det." SL beskrev när vi försökte sätta upp ett vindskydd.
  14. Den mest frustrerande karaktären?

    Hur reagerade spelaren på det? Sura kommentarer? Inga sura kommentarer som så men hans humör svängde kraftigt och han blev gnällig. Jag har senare fått veta att han är besvärlig i andra grupper också. Uppenbarligen har han slagit ihjäl en hel spelgrupp för någon annan sl.
  15. Den mest frustrerande karaktären?

    När spelare ställer ett äventyr på ända tycker jag är jättekul. Jag har en spelare som gång på gång totaländrat äventyret på radikala sätt men jag har heller aldrig haft så många roliga historier att berätta från ett och samma äventyr. Men får att återgå till ämnet, när jag läste titeln på tråden så dök en person upp med en gång. Jag satte upp ett äventyr till Trudvang och hade 5 spelare som aldrig spelat med varandra innan och jag har aldrig spelat med dem heller. Det tog oss ett möte att göra karaktärer och på första riktiga spelmötet så vägrar den ene att samarbeta med resten av spelgruppen, försöker döda en av dem och trotts att det är smärtsamt uppenbart att ingen annan i spelgruppen är vidare road och tycker det är kul så vägrar personen tumma på sin karaktärs "integritet" och hävdar att det är så han skulle agera. Och fine, men varför spendera en hel dag med att göra en karaktär som ändå inte har några planer på att spela äventyret eller med de andra spelarna. Jag avlivade karaktären illa snabbt och skickade ut honom i köket där han fick göra en ny gubbe. Jag är helt för att man spelar sin karaktär men det finns gränser då det inte blir roligt för någon.
×