Jump to content

Viking

Medlem
  • Content Count

    1,547
  • Joined

  • Last visited

About Viking

  • Rank
    1000+

Profile Information

  • Ort:
    Lund
  • Intressen
    Rollspel, lajv, diverse andra typer av spel, Krav Maga, litteratur, röra på sig
  1. Helt klart kan vi leva med att lajvare överlag inte är lika utmagrade som den genomsnittliga tyske soldaten på östfronten. Och så klart, "tusenmilablick" och andra roliga fenomen som uppstår efter lång tids fysisk och psykisk utmattning kan bli svåra att efterlikna så jag är helt med på vad du menar där. Men din bild av tyska soldater när det kommer till träning, fysik och sådant kan jag dock inte hålla med om helt, jag skulle säga att det varierade kraftigt, inte minst med hur kriget fortlöpte. Tack för boktipset dock, frontskildringar från WW2 är ofta läsvärda och har jag tid att läsa boken ska jag nog se om jag kan få tag på den.
  2. Att vi är välmående moderna medborgare som inte är rädda för att dö är saker som man förhoppningsvis kan undvika att ge sken av, genom inlevelse och rollspelande. Annars blir det ju problematiskt. Så jag håller med i mycket av det du säger men de argumenten tycker jag inte att håller. Håller helt med om att rollspelandet är det centrala. För egen del ser jag dock gärna att saker hålls så historiska som möjligt för att bidra till inlevelsen i situationen, såvida det inte hamnar i konflikt med annat man kan vilja ta hänsyn till (såsom att tjejer vill spela stridande roller, eller att det inte är rimligt att ordna rätt utrustning till alla lägen). Jag håller inte helt med här, skulle nog hellre se att man helt enkelt ser det som att kön är irrelevant för kvinnliga stridande roller, dvs. att man helt enkelt väljer att inte reflektera över att vissa sådana roller är kvinnor utan låter dem bli mer "avkönade". Så klart kan det bli lite knepigt i kontrast mot tjejer som spelar just kvinnliga roller, gentemot vilka man kan tänka sig att de manliga rollerna förhåller sig gentlemannamässigt/nedlåtande/etc., men det tror jag man kan komma runt. Det skulle för mig upplevas som en mindre förändring från den verklighet man vill gestalta. Men jag skulle ju inte heller dö om man på ett WW2-lajv bestämde att det fanns kvinnliga förband inom t.ex. W-SS, även om det för mig skulle vara ett större offmoment. - "Härdad" är ett besvärligt uttryck i sådana här sammanhang, men man kan nog tänka sig att folk kan gestalta det någorlunda. - En frontveteran under WW2 kunde utan problem vara 20 år gammal eller yngre och man kunde gå med i W-SS som 17-åring. Att folk är unga ser jag knappast som ett problem, tvärtom. - Bilden av W-SS som muskulösa "übermenschen" är högst överdriven och antagligen något vi kan tacka Hollywood för. Ursprungligen fanns det krav på olika saker såsom styrka, längd och rasrenhet, men de kraven övergavs ganska snabbt för att inte omöjliggöra all storskalig rekrytering. W-SS var ofta förbaskat bra soldater, men de var överlag inga fysiska underverk. Så klart kan man säga att de inte direkt brukade vara fetlagda, men det kan sägas om soldater från den tidseran generellt. Med tanke på den väldigt stora spridningen Inom W-SS gällande fysik, skicklighet som soldat, övertygelse och etik tror jag inte du skulle behöva riskera att på något sätt vara ohistorisk nästan oavsett vad för typ av person du skulle spela, faktiskt. Men jag avser nu inte att få dig att ändra dig, man ska ju spela sådant man trivs med Den viktigaste frågan i denna tråd, om man frågar mig! :mrgreen:
  3. För att vara petig, fanns det verkligen inte kvinnor på positioner som t.ex. sambandsbiträden inom W-SS, liksom inom resten av Wehrmacht? Jag är ganska övertygad om att sådana fanns. Inte på stridande befattningar alltså, men helt klart inom W-SS. Jag skulle inte säga att alla enheter inom W-SS skulle räknas som stridande förband, liksom alla andra hade de ju också icke-stridande enheter. Och gällande köns-diskussionen tycker jag det låter smidigt som det nämnts från RS och Anneli, att man helt enkelt betraktar det som att kön är av mindre relevans för vanliga stridande roller och man kan därför bortse från det där bara man undviker att göra en grej av det. Jag skulle personligen förvisso inte heller ha något problem med ett lajv där man använder helt historiska könsroller, men vill man möjliggöra för kvinnliga deltagare att spela stridande roller blir ju detta en enkel lösning.
  4. Nåja, var nu snäll. Det är ingen tävling
  5. Ingen har väl sagt att det är lätt? Själv ogillar jag guess-range och alla former av gissa-avstånd-grejer, såsom att bedöma charges i (numera gamla editionen av) WHFB, av den enkla anledningen att det är en egenskap helt skild från taktisk förmåga. Jag menar, ska inte segern gå till den störste taktikern, istället för spelaren som råkar ha övat mest på att bedöma avstånd på en spelplan? Vill man tävla i ögonmått finns det nog tävlingar för det också men jag tycker det är tråkigt att sådant ska vara avgörande i ett spel som utger sig för att ge en taktisk snarare än visuell utmaning. Så jag ger tummen upp till GW för detta. Ett annat problem är ju att gissa-avstånd-grejen inbjuder till diverse myglande såsom att mäta utifrån sina egna kroppsmått, mäta i förväg på bordet etc. Jag har hört en del om folk som råkat ut för sådant men jag litar på folket jag spelar med och det har såvitt jag vet aldrig hänt mig, så jag ser det förvisso inte som ett jätteproblem. Med det sagt, att randomisera charge range i WHFB låter sabla konstigt för mig. Av det lilla jag upplevt av spelet tyder allt på att timing och placering av charges är det största taktiska momentet i spelet. Jag gissar på att spelet därför blir ganska markant annorlunda nu, fast om det är till det bättre eller till det sämre kan jag knappast sia om. En slutkommentar, Limbo, jag känner att du håller på med vad ofantligt många figur- kort- och rollspelare ägnar sig åt alltför ofta; att baserat på spekulationer om obalans i nya regler anta att allting är katastrof så fort sådana kommer ut och klaga högljutt om detta. Mitt tips är att vänta lite och se om dina farhågor besannas innan du pratar om hur alla kommer att bygga "Deathstar"-listor och spelet kommer att bli helt brutet på grund av det. Jag har sett fler gånger än jag kan räkna hur spelare skriker så fort de får syn på de nya reglerna "Regel X gör enhet Y helt obalanserad, alla kommer att använda Y nu och spelet kommer att bli jättetråkigt! Regel X borde aldrig ha införts!", när folk börjar spela visar det sig likväl att enhet Y inte är så överbra ändå och farhågorna besannas aldrig.
  6. Viking

    World of Darkness

    Värt att ta med i beräkningen är också att böcker till gamla WoD kan vara svåra att få tag på. Många vanliga går att hitta i andrahandsbutiker online, men priset är ofta högt eller boken ifråga sliten och ibland kan man inte få tag på dem.
  7. Jag tror att det skulle vara mycket bättre om du förtydligade vad det är du vill diskutera i denna tråd, just nu känns diskussionsunderlaget lite torftigt så att säga. Eller vill du bara tipsa om Bloodlines? Det är så klart trevligt av dig, men jag tror att detta forum skulle bli mindre läsvärt om folk postar trådar innehållandes endast namnet på ett spel som de vill rekommendera. Detta då det snabbt skulle kunna bli en stor mängd sådana trådar, det är inte min avsikt att bara vara dryg nu alltså. Ett tips är att skriva lite mer om spelet du vill rekommendera om, varför du tycker det är bra och vilka det kan intressera, samt på något sätt inbjuder till en diskussion.
  8. Viking

    Lajv mat?

    Torkat kött, korv etc. är praktiskt att ha, liksom bröd, ost och frukt som du nämner. Det kan vara smidigt att, om möjligt, slå sig samman med några andra (som man kan förväntas spendera stora delar av lajvet med) och anordna viss matlagning gemensamt, t.ex. koka soppor, grytor etc. Sedan vill jag även nämna ett "fusktips" som jag själv begagnat mig av när jag spelat stridande roller som rört sig i patruller över stora områden: försvarets överlevnadskex. Tar man bort förpackningen ser de tämligen "inlajv" ut och de är sprängfyllda med protein, fett och kolhydrater, en förpackning på 200 g räcker för att hålla sig igång en hel dag om man vill. Är man ute i skogen och inte hunnit få någon mat på ett tag, är det bara att äta ett eller två kex för att man ska hålla sig mätt. En nackdel är dock att det beroende på var man bor kan vara svårt att få tag på dem.
  9. Det Tommie ger tips om är vad som kallas karaktärsbyggande, vilket är något man gärna bör ägna sig åt om man inte vill ha en väldigt endimensionell karaktär. Det gäller för alla och de tips som Tommie ger är ju särskilt riktade mot folk som vill spela rövare såsom dig, så det kan nog vara värt att fundera över lite.
  10. Viking

    Lajv i media

    Frågan är då, nådde båda dessa högt ansedda auktoriteter på området till samma slutsats?
  11. Viking

    Lajv på Swedbank

    Kanske för att det är det enda område, förutom magi för de lajv som använder sådant, som egentligen kräver några regler på de flesta fantasylajv. Men du kanske bara skämtar, innehållet i ditt inlägg i stort antyder det men det framgår inte helt tydligt.
  12. Jo, sannolikt även om det finns sådana som byggts baserade på andra fordon. Det jag tyckte var anmärkningsvärt var alltså att Jonatan och hans polare uppenbarligen äger en sådan.
  13. LordWinds kommentar är sannolikt relaterad till battlefighters andra tråd som rör Orks i 40k, dvs: viewtopic.php?f=4&t=34141 Varför den är skriven här istället för där är dock högst oklart...
  14. Son-of-a... en StuG IIIG i skala 1:1 så att säga, inte illa :shock:
  15. Detta låter ju mycket kul. Konceptet verkar ganska likt Älgaspår-lajvet som som vi i A.L.I.A.S. anordnade för ett tag sedan, så om arrangörerna är intresserade kanske Maria även kan ge lite feedback gällande upplägget utifrån de erfarenheter vi dragit från det arrangemanget, då hon var en av huvudarrangörerna. Och jag är också intresserad och ställer gärna upp ifall det passar för mig tidsmässigt. Har liksom Maria god vana av att bli misshandlad av ungar med latexvapen, även om jag knappast är någon fäktmästare
×
×
  • Create New...