Jump to content

Revault

Medlem
  • Content Count

    145
  • Joined

  • Last visited

About Revault

  • Rank
    100+

Profile Information

  • Ort:
    Skellefteå
  1. Jag äger både version 5 och 6 och kan säga att de regelmässigt är identiska. Det har inte skett någon utveckling över huvud taget av regelsystemet mellan de två versionerna FÖRUTOM att shotguns gör impaling damage i 6:e utgåvan. Du kan alltså köpa vilket äventyr som helst som är skrivet till chaosiums BRP system oavsett version.
  2. Revault

    Farmregler

    Jag fick själv tipset om GURPS "Low-tech Companion 3 - Daily life and economics" av en kompis. Har inte läst den än så jag kan inte säga säkert om det som står där är bra.
  3. Revault

    Star Wars WEG

    Här finns sammanställningar av alla raser, monster, utrustning, vapen, fordon, robotar, forcepowers, osv. http://krapz.free.fr/ Väldigt bra att ha.
  4. Några exempelbilder på hur resultatet kan bli. Notera att detta är enbart figurer som är tillverkade i heromachine eller av bilder googlade på nätet.
  5. Jag har själv varit ute efter figurer att ha till rollspel. Jag har köpt ett par wh40k figurer att ha till Dark Heresy. Problemet är att figurerna är väldigt dyra och dessutom omålade. Med tanke på priset för varje figur så insåg jag att det skulle bli ohållbart att försöka hålla med figurer för alla rollpersoner och npc's. Det jag istället har börjat med, och som jag starkt kan rekommendera, är paper minis. Paizo börjar ha ett relativt stort utbud av figurer om man spelar pathfinder eller andra fantasyspel. Och det är dessutom lätt att ordna egna figurer. I dagsläget har jag tillverkat ca 200 figurer som vi använder när vi spelar pathfinder. De figurer som inte finns som paper minis från paizo tillverkar man lätt själv genom att googla efter lämpliga bilder eller använda program som heromachine. Allt som behövs är en färgskrivare, tjokt skrivarpapper (jag använder ett 160gsm papper), sax, linjal, klister och papperskniv. Figurerna blir tillräckligt tunga och stabila för att inte blåsa bort vid minsta vindpust. Har man tänkt att spela i starkt vinddrag kanske man kan kosta på varje figur en enkrona som bas. Det blir fortfarande betydligt billigare än alla plast eller tenn figurer som finns att köpa och som en extra bonus så får alla spelare en figur som faktiskt ser ut som deras karaktär.
  6. Jag äger spelet men har inte spelat det någonting. När jag började läsa igenom reglerna så tyckte jag att det var en hel del saker som var lite konstiga eller inte förklarades ordentligt, så jag köpte Dark Heresy också. Efter att ha läst igenom DH så insåg jag ganska snabbt att anledningen till att RT var så svårläst var att det mesta av reglerna var klippt och klistrat från DH trots att spelen skiljer sig något i vissa avseenden. Sedan har vi börjat spela DH istället. Men jag planerar att dra igång någon RT kampanj i framtiden. Utan att ha spelat det så kan jag säga att: regelsystemet är bra (till 90% samma som i DH) spelvärden är fantastisk om man gillar rymdskräck sättet som det är tänkt att spelas på skiljer sig något från vad jag är van vid (anledningen till att vi började spela DH istället) då man ska samla poäng för att utföra endeavours. Om man har ett extra lastutrymme på skeppet så står det t.ex. inte hur mycket mer last man rymmer utan hur många extra poäng man får om man utför ett uppdrag som kräver lastutrymme. Har man extra truppbaracker så får man inte veta hur mycket extra trupper de tar utan hur många bonuspoäng man får om man utför ett militärt uppdrag osv. Dessutom så räknar man inte pengar då rollpersonerna förutsätts vara så löjligt rika att de inte behöver bry sig om hur mycket saker kostar. Alla har råd med en supermoddad powerarmour som är välsignad av kejsaren, det svåra är att hitta en.
  7. Pathfinder är en vidareutveckling av D&D3.5. De har ändrat en del saker (till det bättre enligt mig) men det är väldigt likt 3.5 och fullt kompatibelt med gamla 3.5 äventyr. Pathfinder brukar kallas för D&D 3.75. Det är i grunden samma spel med en del modifikationer. D&D4 skiljer sig ganska mycket från 3.5 och pathfinder.
  8. Ta en titt på några gamla spel som Wastelands eller the riddle of steel. De har båda olika skadenivåer som ger olika effekter. Riddle of steel är uppbyggt så att en person aldrig dör av en lätt skada men nedsatt stridsförmåga gör att det blir lättare för motståndaren att få in en dödlig träff (man kan naturligtvis långsamt blöda ihjäl av en lätt skada men inga dödsfall av att ta 1kp i foten...).
  9. 1. 32 år 2. 13 år 3. Nej 4. Varierar 5. ca 20st 6. 6 7. Minskat (i takt med att tid för rollspel minskat) 8. Helger
  10. Revault

    Pathfinder

    Dags att sparka liv i tråden nu då Pathfinder finns ute på marknaden. Själv väntar jag på att få hem regelboken till helgen men har tjuvläst en del i pdf:en. Av det jag har hunnit läsa så måste jag säga att jag hittils gillar allt nytt i spelet. De har gjort alla raser intressanta att spela (jag har aldrig varit med om att någon har spelat half-elf i 3.5), de har gjort klasserna mer intressanta (älskar sorcerer bloodlines), de har gjort så att det händer någonting varje gång man går upp i level (lvl5 tenderade att vara ganska tråkig i 3.5), de har slagit ihop en del färdigheter samt tagit bort vissa som ingen kommer att sakna (use rope) och de har strömlinjeformat reglerna och gjort en del små förändringar till det bättre. Då jag har haft en del roliga rollspelsstunder med 3.5 samt anser att 4.0 suger [könsord] så ska det bli trevligt att få provspela pathfinder. Är det någon annan på forumet som redan har dragit igång en pathfinderkampanj och kan dela med sig av sina erfarenheter?
  11. Jag kan också varmt rekommendera last night on earth. Spelet har en härlig zombiefilmskänsla. Det finns också en recension i Fenix som du kan läsa på nätet. När det gäller expansionen growing hunger så behöver man inte den för att spelet ska vara roligt. Den tillför fler karaktärer, fler zombies, några alternativa regler och ytterligare några scenarion. Det är alltså inte så mycket nytt utan mest mer av samma roligheter som finns i grundspelet. Det kan vara bra att veta att spelet bygger mycket på slump. Att ha en bra taktik ger en fördel men det mesta avgörs av tärningarna och de kort man drar. En fördel med detta är dock att man oftast vinner eller förlorar med små marginaler och mycket kan förändras snabbt med hjälp av rätt kort eller några bra tärningsslag. Det går aldrig att ta ut en seger i förväg.
  12. Som vi tolkar reglerna när vi spelar så kan bauhaus förmåga inte kombineras med granatkastaren då förmågan gäller "skjutvapenattacker" och granatkastaren är en "effekt". Gällande uppdrag två så är det möjligt för legionspelaren att dra in väldigt många krediter. Är man 5 spelare så kan det innebära att legionspelaren kan få 8 krediter, istället för 1-3 som är det normala.
  13. Jag tänkte höra om de som äger en kopia av Noir och inte är någon av författarna eller personligen känner någon av författarna skulle kunna berätta vad de tycker om spelet? Jag har länge funderat på att köpa det, mest för att boken är så vansinnigt snygg. Spelvärlden känner jag till hyfsat bra, jag skulle dock vilja veta vad forumiterna tycker om regelsystemet innan jag bestämmer mig för om jag ska lägga pengar på spelet eller inte.
  14. Problemet som jag upplever är att det blir ett VÄLDIGT stort steg när man får byta till de bättre tärningarna. Och om det är en ensam spelare som går upp till lvl 3 innan de andra så kommer den spelaren att få ett VÄLDIGT stort försprång. Förutom det så tycker jag att det är ett väldigt trevligt spel som på ett bra sätt lyckas fånga känslan av spelvärden. Man måste sammarbeta för att överleva mot den mörka legionen sammtidigt som man konkurrerar för att lyckas bättre än de andra.
  15. Är det någon som har några bra houserules att dela med sig av? Vi har spelat kampen om citadellet några gånger nyligen och jag tycker att spelet fungerar utmärkt så länge alla är lvl 1-2. När någon går upp till röda tärningar och spelarna börjar ha för många krediter så faller all spelbalans direkt.
×
×
  • Create New...