Jump to content

Asynja

Medlem
  • Content Count

    87
  • Joined

  • Last visited

About Asynja

  • Rank
    50+
  • Birthday 09/03/1976

Contact Methods

  • Hemsida
    https://www.kickstarter.com/projects/myling/193417996?token=9983d496

Profile Information

  • Ort:
    Göteborg
  • Intressen
    Rollspel, brädspel, datorspel, film, science fiction, målning, design och skapa regelsystem. Är nog en nörd.
  1. Kul att höra. Har du några synpunkter eller frågor är det bara att säga till. =) Vi har för övrigt lagt till en del mer grafik på previewsidan nu.
  2. Hmm, har aldrig testat det men efter vad jag har läst mig till är mycket väldigt likt (till exempel kapten, skepp, uppgraderingar och sådant) medan annat är helt annorlunda. Privateers! är främst ett coopspel (även om lagspel fungerar lika bra) med äventyrsinslag, samt en del strategi där det gäller att bekämpa en eller flera fiendenationer. Medan Merchants and Marauders främst verkar handla om att bli riktigt framgångsrik innan alla andra spelare. Men det vore i alla fall skoj om du har rätt i att det finns ett intresse.
  3. Det är tyvärr lite sent för det, då spelets grundstomme nu är så balanserad att spelet kan släppas. Det är antingen ett fullt samarbetsspel eller lag mot lag som gäller eftersom det är en del av grundmekaniken som inte går att ändra. Plus att jag själv skulle avsky mitt eget spel om det det uppmuntrade till backstabbing. Småändringar, justeringar och frivilliga avancerade tillägg kan dock göras fortfarande. Så det skulle gå att lägga till en frivillig regel för spion/förrädare, någon som egentligen tillhör ett annat lag eller har som mål att se till att spelet vinner. Det borde gå att fixa rätt lätt.
  4. Hmm, hade inte tänkt på det, antagligen för att jag själv avskyr det. Just nu vet man vilka som alltid är fiender eller lagmedlemmar, men kanske borde lägga till något för samarbete mellan lag också för att möjliggöra sådant. =) Tack tack!
  5. Jag har suttit och försökt sätta ihop ett äventyrsbrädspel i piratmiljö i lite över tre år nu, och eftersom det nu är fullt spelbart och till och med underhållande vore det toppen om någon ville ge lite synpunkter eller önskemål. Innan saker och ting är fastspikade med bult och slägga. Spelet ifråga heter Privateers! och kommer att komma ut på engelska om det någonsin går i tryck (halvstor chans antar jag). Det går att spela i lag, solo eller kooperativt mot spelet och är uppbyggt ungefär som Arkham Horror, A Touch of Evil, Fortune and Glory, Eldritch Horror och dylika spel. Man spelar en kaparkapten för en kolonialmakt, har ett skepp, en besättning och diverse utrustning och uppgraderingar till skeppet. Tanken är sedan att sparka ut alla andra kolonialmakter från området - genom att plundra, ta skepp, äventyra, utforska och/eller handla. Sååå, jag har några frågor: Verkar ett sådant spel ens intressant? Vad är viktigt att ha med i ett äventyrssamarbetsspel? Idé-, innehålls- eller regelmässigt. Och eftersom tanken är att försöka finansiera spelet via Kickatsrter i november. Någon som har idéer eller önskemål angående mer speciella belöningar som tack för hjälpen? Till exempel sin bild på ett kort, skapa ett eget kort eller sådant? Mest kompletta informationskällorna om spelet är för närvarande de halvt översatta betareglerna (http://www.mylingspel.se/te/sk-regler.pdf) och den halvfärdiga förhandstitten av Kickstartersidan (https://www.kickstarter.com/projects/myling/193417996?token=9983d496). Besvarar för övrigt gärna frågor själv om det är något. =)
  6. Det vore kul att höra om någon har spelat Skuggornas mästare än? Och om det är någon som har någon form av önskemål angående värld, förmågor, organisationer, nytt material eller annat? Sedan, bara för att det är skoj att visa upp saker och ting lite. Här kommer en bild på spelet, ett par av de planerade supplementen och på den handgjorda samlingsboxen som man kan få tag i genom crowdfundingen (två dagar kvar på nu för övrigt). Mer info finns på http://www.mylingspel.se/index.php?sidid=20&bid=166 och http://igg.me/at/sm25/x/45666. PS. Den som är nyfiken om spelet och utvecklingen av det kan förresten hitta en intervju om det här: http://www.boningen.org/archives/rollspel/spelkonstruktion-med-tina-engstrom PPS. Ursäkta om jag framstår som lite överdrivet ivrig, men Skuggornas mästare betyder rätt mycket för mig. =)
  7. Trådstarten uppdaterad med lite information om jubileumsversionen av Skuggornas mästare och crowdfundingen av supplement till spelet.
  8. Eftersom ingen har vågat säga något självmant kommer här några frågor också. Har du något önskemål om innehållet i någon bok? Är det något monster eller varelse som bara måste finnas med i monsterboken? Finns det någon organisation som bara måste finnas med i boken om sådana? Har du synpunkter på de kommande supplementen? Vilket är intressantast för dig, dels bland de som med säkerhet kommer och bland de som kanske kommer längre fram. Det vore till stor hjälp. Var inte heller rädd för att fråga om spelet och hur det fungerar. Jag svarar gärna på sådant.
  9. Vidare till något helt annat, ett exempel från Skuggornas väsen: Chupacabra Chupacabran är ett utomjordiskt rovdjur. För 2000 år sedan släpptes de ut i naturen för att ssarsa skulle ha något att jaga som sport. Detta för att de inte hittade något bra djur att jaga i den delen av världen och behövde något skoj. Numera känns beslutet kanske lite dumt och ssarsa jagar inte längre chupacabran. Istället får den lilla populationen härja fritt och föröka sig bäst de kan. De finns bara i Mellanamerika och södra USA, än så länge. Detta rovdjur ger sig på allt från kor till människor för att få tag i blodet som de behöver för att överleva. Chupacabran ser ut som en två meter lång hårlös apa med fladdermusvingar. De långa armarna avslutas i stora klor. Huvudet är avlångt och påminner om fladdermusens. Öronen är dock mindre och tänderna större. På ryggen har den ett segel som hålls upp av benspröt. Seglet används för flygmanövrering, parningsdanser och kylning. De parar sig på våren, varefter honan lägger ett tiotal ägg på en varm fuktig plats. Dessa lämnas åt sitt öde och ungarna får klara sig själva tills de är vuxna. Det är bara tack vare jaguarer, ormar och sjukdomar som Mellanamerika inte svämmar över av dem. Antal: Enstaka. Sinnen: Gott luktsinne. Dålig syn. Kan se värme. Kommunikation: Primitiv. Diet: Blod. Ger sig helst på större djur och människor. Förflyttning: Långsam på land, normal i luften. Bärförmåga: Ungefär 75 kilogram utan problem. Livslängd: 20 år. Längd: 1,8-2,4 meter Vikt: 60-100 kilogram Initiativ: 7 Handlingar: 3 Grundhandling: 1 Maxhandling: 5 Fysiskt trauma: 2 Fysisk tålighet: 4 Psykiskt trauma: 4 Psykisk tålighet: 7 Mörker: 0 Indoktrinering: 0 Fysik: 2-6 (4) Rörlighet: 2-7 (4) Själskraft: 1-2 (1) Uppmärksamhet: 3-7 (5) Kommunikation: 1-1 (1) Simultanförmåga: 1-5 (2) Snabbtänkthet: 1-5 (3) Viljestyrka: 2-7 (5) Expertiser: Attack från ovan, Kloattack, Luktsinne, Smyga Svagheter: Dålig syn, Klumpiga vingar Förmågor: Flygförmåga II, Infrasyn II, Motstå smärta I, Okänslig II, Reaktionssnabb II Begränsningar: Blodtörst I, Extrem storlek I, Jaktinstinkter II, Omänskligt yttre II Vapen och utrustning: Bett (skadevärde 2). Klor (skadevärde 2). Favoritstunts: [2] Ta initiativet, [4] Instinktivt försvar Varulv Här kommer ett litet exempel till från Skuggornas väsen, en bild på en gammal hederlig varulv. Kom gärna med önskemål om varelser och konstiga monster. Mer om böckerna finns här: http://igg.me/at/sm25/
  10. Och här kommer lite information om Skuggornas mästare Hur är egentligen Skuggornas mästare som spel och vad får man? Jag tänkte att det kanske kunde vara bra att ta upp vad Skuggornas mästare är och vad man får i spelet. Jag svarar förresten gärna på frågor om spelet. Så bara fråga på. - Jubileumsversionen av det 25 år gamla Skuggornas mästare. Spelet har fått nytt utseende, nya regler och världen har byggts ut samt kopplats till En Garde! III. - Generering av rollpersoner, där man gradvis lär känna bakgrund, utbildning, täckmantel, rekrytering av en organisation. Allt sköts med mallar. - Speciella förmågor som gör rollpersoner, monster och skurkar mäktigare än normala människor. - Regler som bygger på sexsidiga tärningar och 16 attribut. Svårighetsgrader sköts med extra tärnngar och val av resultat. Man slår för ett utvalt attribut inför ett problem. Med resultatet beskriver man vad man gör och hur man löser problemet. - Speciell kunskap hanteras med expertiser. En sådan har inget värde utan gör attributslagen lättare. - Spelet kan köras nästan utan förberedelser, med hjälp av en äventyrsgenerator. - Spelledaren är inte allsmäktig. Spelarna har en pott med hjältepoäng som de kan ta av för att påverka spelvärlden, bli bättre och för att utföra stordåd. - Spelledaren har skuggpoäng som hon kan använda för att försvåra för rollpersonerna, eller rädda livet på dem om hon känner för det. - Värden för Mörker och Indoktrinering, sekundära attribut som anger hur nära rollpersonen står de äldste i det yttre mörkret, respektive de uråldriga utomjordiska anunnaki. - Ett konfliktsystem som är gjort för att uppmuntra till taktiskt tänkande och filmiska manövrer. Allt sköts med hjälp av effektpoäng och köp av manövrer. Systemet kan användas för alla typer av konflikter. - Ett skadesystem som bygger på temporära svagheter. Den som blir skadad får en svaghet av lämplig typ. - Välfyllda listor med agentprylar och vapen. Precis som det ska vara i ett spel med anor från 80-talet. - Presentation av spelvärlden, vår egen värld fast en version där allt skumt och mytiskt är verkligt. Beskrivning av ett stort antal speciella platser, organisationer, mäktiga personer, udda företeelser, teknologi och övernaturliga väsen. Allt är upplagt på ett sätt som gör det enkelt att använda som en slags verktygslåda. - Ett kort introduktionsäventyr som tar plats i Sudan. - Spelet finns i en lyxig hårdinbunden bok. Det har blankt papper, är i svartvitt med stilren 80-talskänsla, och innehåller två referensblad. Boken har 368 sidor, varav mycket är världsinformation och äventyr. Boken har två bokmärkestrådar samt skyddsomslag med tabeller på flikarna.
  11. Senaste uppdateringen från crowdfundingsidan kommer här. Den här gången handlar det om Skuggornas gömmor, det häfte som är vår crowdfundingspecial. Skuggornas gömmor Detta häfte kommer att ligga på 32 eller möjligen 36 sidor och innehåller till största delen sådant som inte fick plats eller platsade i regelboken. Och säg gärna till om du vill se något speciellt i häftet, eller har ett förslag på något extra udda eller skoj. Häftet innehåller: Två bakgrunder som klipptes bort från regelboken av olika orsaker. Dels den lätt ondskefulla och intrigerande groupien och dels nymfomanen. Sju karriärval som höggs bort från regelbok, främst på grund av platsbrist. Det handlar om i genomsnitt ett nytt karriärval per hemlig organisation som man kan vara medlem i. Här beskrivs sådant som ninjasabotören, Romerska inkvisitionens domare, underrättelsetjänstens samordnare och vanliga grannskapsvakter. Nio nya förmågor. Många är nyskrivna, medan andra inte var tillräckligt bra för att få vara med i regelboken. Här finns i alla fall förmågor som Nio liv (bokstavligt talat nio liv), En hjältes tur (aldrig kunna träffas av kulor om man använder alla effektpoäng på förflyttning) och Mumie (nu har ni chansen att spela urgamla förtorkade stofiler med dammig hjärna). Ny utrustning och fyra nya artefakter. Utrustningen är till största delen nyskriven, medan artefakterna är sådana som inte fick plats i regelboken. Här beskrivs bland annat förbundsarken, antagligen den mäktigaste kraftavataren som någonsin har skapats på jorden, samt de japanska kejserliga regalierna. En bunt nya speciall platser. Lite drygt hälften är sådana som inte fick plats i regelboken, medan resten är sådana som valdes bort redan innan de beskrevs eller sådana som helt enkelt missades. Den som vill förlägga ett äventyr till Takakonuma Greenland Park eller Nan Madol kan göra det med hjälp av Skuggornas gömmor. Fyra nya mäktiga personer. Två av dem klipptes bort från regelboken, medan två är helt nyskrivna. De två senare är Lilith, världens första vampyr (lite drygt 300000 år gammal lemurisk nekromantiker och numera nästan halvgud), och Indrid Cold, även kallad The Grinning Man, världens första illikhybrid (genetisk mix mellan människa och liten grå utomjording). Sist men inte minst finns en lista med exempel på olika avatarer som har levt under mänsklighetens historia. Den som vill veta vem/vad Väinämöinen, Ivan IV Vasilyevich, Himiko eller Gráinne O’Malley var avatar för oh hur mycket kraft de hade kan läsa det här.
  12. Vi tänkte att det kunde vara en bra idé att lägga upp alla mina uppdateringar från IndieGoGo även här. Så, här kommer första (lite gammal, men kommer att gälla projektet ut). Uppdatering 2014-01-10 Hej och välkomna till Skuggornas mästare. Detta är crowdfundingen för produktlinjen till spelet, en crowdfunding som jag personligen verkligen hoppas går bra. Detta eftersom den till stor del kommer att avgöra vad jag kan sysselsätta mig med när jag har tid och energi över och för att det underlättar för mig och sliter mindre på min icke fungerande kropp om vi får in tillräckligt mycket pengar för att ha råd att köpa in sådant som bilder och texter. Kort sagt skulle jag bli väldigt glad om allt gick över förväntan. Och för att det ska vara större chans att det gör det har vi lagt in en hel del finansieringsnivåer även för dem som inte är fans av just Skuggornas mästare. Vi har våra vanliga spelpaket, en finansieringsnivå som ger tillgång till enstaka regelböcker samt en nivå som gör det möjligt att skaffa konst i form av tavlor och böcker. Med lite tur har vi något för alla. =) Referering och tävlingarna När det gäller referering så räcker det med att du, som användare, använder adressen som IndieGoGo genererar (finns i webläsarens adressfält samt, projektsidans introbild samt i facebook- och twitterknapparna) så spårar den refereringar. Klickar någon på din länk, var du än använder den, räknas det som att du har skickat personen till sidan. På detta vis har alla en chans att vinna tävlingarna, utan att ens behöva lägga något själv på projektet. Det enda kravet är att du kopplar antingen ditt facebookkonto till indiegogo eller att du skapar ett konto här. Och det kan vara väl värt besväret att få folk att klicka på dina länkar, eftersom den ena tävlingen som har med det att göra ger ett valfritt perk värt maximalt 90 euro och den andra ger en presentcheck på 500 kr i vår butik. Finansieringsnivåerna Det finns många nivåer att välja mellan. Detta främst för att vi helt enkelt har mycket att erbjuda och för att projektet trots allt omfattar en hel produktlinje. Tyvärr kan det göra att allt känns lite svåröverskådligt. Därför har vi nu lagt upp en lathund för vilken finansieringsnivå/perk som ger vad på projektsidan och i galleriet. En direktlänk till PDF med samma innehåll finns här: http://www.mylingspel.se/te/perks.pdf Nedan följer en förkortad och förenklad lathund. Projektsidan: http://igg.me/at/sm25/
  13. Hej och välkomna till hajk, även kallat MylingNews. Även den här gången med tjat om Skuggornas mästare. Som jag är säker på att vi redan har nämnt så kom Skuggornas mästare ut 23 december och har nu kommit fram till både finansiärer och butiker. (Det finns för närvarande på SF-Bokhandeln, Collector's Point, Haven Tattoo Parlor på Hisingen och genom vår webshop, om någon undrar.) För den som har missat det; Skuggornas mästare är i grunden ett agentspel med både utomjordingar och mytiska inslag. Tänk James Bond eller X-Files möter XCOM, Cthulhu och Narnia i en lätt bisarr, men väl sammanhängande, röra. Men till saken. Tack vare gott gensvar och översvallande kommentarer om det absurda spelets förträfflighet har vi beslutat att konstruera en hel produktlinje till Skuggornas mästare. För att ha råd med utvecklingen kör vi även denna gång med crowdfunding, alltså en form av förköp skött genom tredjepart (IndieGoGo i det här fallet). Alla har på detta sätt chansen att hjälpa oss forma spelets framtid och finansiera kommande supplement. Eftersom det här är mitt eget personliga projekt hoppas jag att det går bra. Eller rättare sagt, jag skulle bli glad i hela huvudet om det gick bra. Detta eftersom den till stor del kommer att avgöra vad jag kan sysselsätta mig med när jag har tid och energi över. Det sliter även mindre på min icke fungerande kropp (har en hög olika sjukdomar som ställer till det) om vi får in tillräckligt mycket pengar för att ha råd att köpa in sådant som bilder och texter. Vi har i varje fall ett antal böcker och häften planerade, och även tankar på vad som mer skulle kunna ges ut om vi får in tillräckligt mycket pengar. Inget av det som har planerats kom ut till originalet, utan allt är nyskrivet och gjort specifikt för jubileumsutgåvan. Först ut är följande. Skuggornas gömmor: Häfte med sådant som inte fick plats i regelboken. Här beskrivs allt från artefakter till nya förmågor. Detta är en IndieGoGo-special som blir svår att få tag i efter crowdfundingen. Skuggornas väsen: Monsterbok som tar upp allt från avatarer och utomjordingar till vandöda och oknytt. Innehåller även årets GothCon-äventyr. Skuggoperationer: Bok om specialstyrkor. Den kommer att innehålla regler för att spela sådant som Navy SEAL, fältjägare och Spetsnaz. Resten av boken är fylld av information om specialstyrkor, tips om militära uppdrag och militärutrustning. Med lite tur får vi även med ett äventyr. Skuggornas sällskap: Genomgång av de mäktigaste organisationerna i Skuggornas mästares (och En Garde! III:s) värld. Här presenteras allt från spionorganisationer och mäktiga företag till demoniska kulturer och sekter. Med lite tur får vi med ett äventyr och regler för att spela utvalda organisationer. Skuggornas färdmedel: Mindre häfte med regler för fordonsstrid och en utökad utrustningslista med fordon, robotar och drönare. Innehåller troligen ett äventyr. En dag som alla andra: Ett tidsreseäventyr skrivet av Daniel Olsson. Rollpersonerna dras in i en härva fylld av allt från förväxlade identiteter och tidshopp till häxbränningar och rymdstationer. Hjälp? Är du intresserad av spelet eller de planerade supplementen får du gärna lägga lite pengar på det och sprida budskapet till alla du känner. Och lägger du lite extra får du till och med lite extraprylar. Vill du ha något riktigt speciellt har du med andra ord chansen nu. Vi uppskattar dessutom all hjälp att sprida information om projektet så mycket att vi kör ett par tävlingar för dem som delar ut information om det på facebook, twitter och andra ställen. Det går att läsa mer om det här på crowdfundingsidan. Länkar Information om projektet, förköp och andra former av stöd: http://igg.me/at/sm25/ En fil med en tabell som visar vad de olika finansieringsnivåerna ger laddas ner här: http://www.mylingspel.se/te/perks.pdf En recension av Skuggornas mästare: http://www.icarusdream.se/recension-skuggornas-mastare/ En intervju med Tina om spelet och projektet: http://spelarollspel.se/post/69581238666/halla-dar-tina-engstrom-som-haller-pa-att-ge-ut Spelets produktsida: http://www.mylingspel.se/index.php?lang=sv&sidid=282 Skuggornas mästare-forumet: http://www.mylingspel.se/forum/index.php/board,57.0.html MylingSpels facebooksida: https://www.facebook.com/mylingspel Rollformulär till Skuggornas mästare (för den som vill se): http://www.mylingspel.se/files/sm2_rform.pdf Frågor? Undrar du något är det bara att fråga. Jag uppskattar när folk engagerar sig. Och är det någon som har synpunkter eller förslag är det också bara att säga till. Vill du ha med något speciellt i en bok eller undrar hur något fungerar är det bara att säga till.
  14. Det är nu fyra dagar kvar av crowdfundingen av spelet. Den som är minsta intresserad får gärna gå och lägga en liten summa för att hjälpa oss att låsa upp något av bonusmålen. Och glöm inte att tipsa era science fiction-intresserade vänner. Projektsidan: http://www.indiegogo.com/projects/starchallenge
  15. Ett stort tack till alla som har hjälpt till med finansieringen så här långt! Vi har nu nått grundmålet, vilket betyder att det är dags att börja jaga de extra små godsakerna. Nästa bonusmål är en kortlek med Starchallengetema, gjord speciellt för användning i konflikter. Eftersom kortleken i övrigt är en helt vanlig kortlek kan den också användas att spela kort med. Blir kortleken upplåst ersätter den dessutom den mer vanliga dussinkortleken som följer med Sökare-perket. Efter samtal med Niklas har vi även byggt om bonusmålen för antal finansiärer något. Ett fåtal färgsidor och skyddsomslag kommer nu innan hårdpärm. Detta för att det är enklare och billigare att få till stånd, och även för att vi anar att fler skulle uppskatta några av bilderna i färg och ett skyddsomslag med viktig spelinformation på flikarna mer än ett par hårda pärmar. Hjälp oss gärna värva fler finansiärer och fler personer att gilla vår facebooksida, eftersom det också låser upp bonusmål. __________________________________________________________________ Sedan lite svar på några frågor som har dykt upp under projektets gång: Kommer lyxutgåvan att konstrueras även om hårdpärm och fyrfärgstryck inte blir upplåst? Ja! Den kommer att tryckas via print on demand i detta fall. Den kostar mycket för er att lägga vantarna på bara för att den kostar oss flera hundra per exemplar att trycka. Hur mycket bok får man för pengarna egentligen? Hur många sidor? Vi räknar med att boken kommer att ha mellan 250 och 300 sidor i US letter-format. I grunden kommer den att få mjukpärm, men chansen finns för allt från fyrfärgstryck, hårdpärm, skyddsomslag eller bara några få färgsidor. Vad spelar man egentligen i Starchallenge? Vad gör man? I Starchallenge upplever du oräkneliga episka äventyr i en främmande galax fylld med fantastisk teknologi, ondskefulla främmande väsen, mystik och uråldriga krafter där ingen sida är helt ond eller god, och där fonden består av ett ödesdigert okontrollerbart hot. Och vad du än tycker om det stora hotet, kommer det att påverka dig. Du kan välja att aktivt slåss tillsammans med de Äldste, lära dig kaotika och forska i bortglömda hemligheter för att försöka försegla de portaler som kontrollerar Kaos. Eller så kan du välja att spela oförstående inför hotet och se de Äldste och deras kamp som ett hot mot dina teknokratiska världar. Eller vill du hellre vara en av am Nachterinns folk? Ett folk som precis har frigjort sig från Utkants terror och nu hungrar efter ett nytt mäktigt rike och är beredd att ta till vilka medel som helst för att nå dessa mål? I postapokalyptiska världar eller i ockuperade riken i Stjärnvärlden kan du följa din härskarinna eller göra uppror mot henne och lägga under dig egna världar. Eller sluter du pakter med Kaos överstepräster? Kanske kämpar du på mörkrets sida? Du kommer att spela actionfyllda och episka äventyr i primitiva såväl som teknokratiska världar, vilka antingen blomstrar eller har kollapsat. Du kan utnyttja krigen och motsättningarna i galaxen för egen vinning, som del av en av de många organisationerna, eller som legoknekt, droidjägare, mutantjägare, pirat, militär eller egenföretagare. Du kan spela kurir som ska föra topphemliga meddelanden på stjärndjur genom galaxen eller självständig hämnare som gör allt för att bekämpa Kaos överstepräster.
×
×
  • Create New...