Jump to content

Blueprint

Medlem
  • Content Count

    80
  • Joined

  • Last visited

About Blueprint

  • Rank
    50+

Contact Methods

  • Hemsida
    http://www.toobsrool.se

Profile Information

  • Ort:
    Malmö - Rubicon
  • Intressen
    Simone, Schiele, Heinlein
  1. Jag gillar spel med bra och tydliga regelhäften. Man ska inte behöva en juridisk examen för att lära sig ett nytt brädspel.
  2. Det är inte "bordskick" att bli arg och sur när man förlorar. Det kan nog skrämma iväg nybörjare. Inga utbrott, alltså om man vill införliva sin bekantskapskrets i brädspelsträsket.
  3. Blueprint

    Speltips?

    Gillar man rymden kan man satsa på Race for the Galaxy (kortspel). Det är dock inte så mycket interaktion vilket gör att det handlar mycket om långsiktig strategi och att hålla en kortekonomi.
  4. Blueprint

    Speltips?

    Shogun är löjligt roligt! Smart mekanik och spelglädje som räcker länge. Reglerna är lätta att sätta sig in i men spelet bjuder ändå på motstånd. Sen är tornet ungefär en miljard gånger roligare än tärningar. Okej, jag överdrev lite för effektens skull, men faktum kvarstår: Det är ett riktigt bra spel och tornet är definitivt en bonus.
  5. Skulle man kunna säga att det är "good manners" att låta nybörjare vinna? Det kan iofs. vara väldigt förolämpande att veta att någon inte gett en seriöst motstånd... :wink:
  6. Nytt liv i gammal tråd. JA, hur gör man? När man ska introducera spel i sin bekantskapskrets gäller det nog att tänka på vilka spel de andra kan tyckas är roligt och inte vilket själv man tycker är skoj. Det gäller att ha en inkörsport helt enkelt. Jag brukar ha folk till att spela Allhambra eller liknande "mellanklass-strategi-spel" Det brukar fungera bra.
  7. Portabello Market passar de yngre. För en mixad grupp rekomenderar jag Allhambra. Allhambra har dessutom ett gäng komplement. Gardens of Allhambra är ett enkelt 4persons spel som påminner om Kingdoms. Tar ungefär en 30-45 minuter att spela.
  8. Ricochet Robots. Från 2 spelare till hur många som helst. Ålder 7 och uppåt. Dessutom är det inte så många delar som kan tappas bort.
  9. 69% Vet inte om det var så representativt... :wink:
  10. Hur blir det med kursandet? *poke poke*
  11. Senast jag spelledde (Hunter T.R.) öppnade vi spelet med att alla spelade barn i samma klass som intro. Det tog 1,30h ungefär. Sedan fick de spela som vuxna som återvänder till sin hemstad för att rädda sina försvunna föräldrar. Fungerade finfint och gjorde att spelarna hade en bra bild av varandras karaktärer.
  12. Kul med lite respons! Jag ser inte rymdmiljön som något problem alls. Där "vandrande monster" används alltför generöst i fantasy-setting för att komma till rätta med spelar-tristess. Jag ser istället rymdskeppens micromiljöer som perfekt scen för diverse sidoäventyr. Är lite allurgisk mot att det alltid ska till en massa fajter i fantasyrollspelen. Ser det också som en fördel att man - i stil med Shadowrun- lätt kan hitta anledningar för spelarna att hålla ihop, att hitta gemensamma drivkrafter och motivatorer. Precis som Ellanion påpekar kan stationer och farkoster inte vara så känsliga just på grund av den oförlåtande rymden utanför. Men sen är det ju även rimligt att anta att det bör finnas vissa restriktioner angående vapen i offentliga miljöer. Vad ska man mera tänka på? Har ni tips på detaljer som gör det intressant för spelarna? Vad ska man passa sig för? Finns det några absoluta no-nos?
  13. Bra tips ni kommer med. Det är najs att låta spelarna komma fram till vilka band de har till varandra innan äventyret börjar. Då är de oftast mer motiverade också. Man kan även testa att köra likriktade grupper som att alla spelar Dvärgar eller alla spelar Tremere. Kan ge nya nivåer till gammalt spelande. :wink:
×
×
  • Create New...