Organ

Medlem
  • Innehåll Antal

    836
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Organ

  • Placering
    500+

Contact Methods

  • Hemsida
    http://www.timecube.com/

Profile Information

  • Ort:
    Palomar
  • Intressen
    Bovril, sodastream-maskiner och gamla avsnitt av "Fönster mot TV-världen".
  1. 1. Det första man får komma ihåg är att CL i språk endast är ett mått på hur väl man talar det. Det är ju t ex inte meningen att man i normalfall ska slå för att se om man lyckas tala. Sedan har jag fått intrycket att hur väl man talar modersmålet faller lite utanför de reglerna. Därav det om att alla talar sitt modersmål perfekt, oavsett CL 2. De som inte talar samma språk har svårt att kommunicera med varandra. Det är väl ganska självklart. 3. Alla varelser har ett KRA-värde och följer samma regler om det skulle sjunka. Däremot så är det sällan aktuellt för andra än just magiker. 4. Jag tolkar det som att alla de folkslag som spelarna har att välja mellan när de gör sina rollpersoner kan bli magiker. Någon som lär sig magi under spelets gång kan, möjligen, anses som magiker i spelvärlden men rent regelmässigt så tillhör de sitt ursprungliga yrke.
  2. sverigedemokraterna

  3. Brian Lumley. Allt han skriver är dock inte lovecraftianskt, men om du skaffar någon av hans novellsamlingar så hamnar du nog rätt. /Anders
  4. Spike the Pike? 8-)
  5. Det är skitbra! Fast det beror lite på vad du är ute efter. Vill du ha verklighetstrogen simulering av vk2 så bör du leta någon annanstans. M44 är ett typiskt "Beer-and-pretzels"-spel. Snabbt (man kan utan tvekan beta av ett av de kortare scenariorna på under en timme, inklusive set-up), enkelt, lättsamt och lättillgängligt, och, famförallt, mycket roligt. Det är perfekt för den som gillar krigsspel men inte har tid att ägna en hel helg åt spelande, utan snarare bara ett par timmar i stöten. Det är ett av mina absoluta favoritspel och jag kan inte rekomendera det nog. Tide of Iron är bra det med. Men det är precis som du säger; det är större, mer komplicerat och tar mer tid att spela.
  6. Det är skitkul, och välförtjänt, attTranströmmer fick priset. Även om jag personligen hoppades på Adonis.
  7. Jag tror att det kommer funka bra på alla sätt och vis. Om du dessutom vid första bästa tillfälle ser till att skaffa featen Weapon Finesse så kommer du kunna använda Dex och inte Str som To Hit-bonus med kortsvärden. På så sätt kommer du inte träffa sämre än en klassisk Str-optad Fighter. Som redan påpekats så kunde det sedan passa med en multiclassning till Rogue. Förutom den självklara Sneak Attacken så får du även en massa skillpoints att lägga på Tumble vilket öppnar upp för massa coola moves. Om du får sällskap av en mer traditionell Fighter så kan du ihop med denne göra massa skoj när det är strid, som att Tumbla förbi din motståndare och erbjuda din kollega flank samt även öppna upp för en egen Sneak Attack. Det kan bli hur coolt som helst! /Anders
  8. Just det ja, värt att nämnas kan även vara att regelmotorn, som Decipher kallar The CODA-System, är deras hussystem och även används i deras Star Trek-rollspel.
  9. Vad skulle du säga är det utmräkande för Deciphers version? Tja, spelsystemet är ganska traditionellt. Man har grundegenskaper, skills, yrken och ett skadesystem med både hitpoints och skadenivåer. Man har även förmågor, Traits, som påminner om Feats i D&D3, samt negativa motsvarigheter kallade Flaws. Handlingsresulotionssystemet (fan vilket långt och krångligt ord) kan man enkelt säga är som i D&D3-4 fast med 2t6 istället för 1t20. (Slå tärningarna, lägg på eventuell bonus från ett passande grundvärde och/eller skill och kom över en varierande siffra, olika hög beroende på hur svårt det du försöker göra kan anses vara.) Magisystemet är även det av ganska traditionell typ men väl anpassat för att passa en Midgård-setting tycker jag. Det finns även ett ganska elakt system för Corruption där, när man väl slagit in på den stigen, nästan obönhörligen leder till den mörka sidan och en tillvaro som Saurons träl. Sammanfattningsvis kan man säga att det på intet sätt är nyskapande på något vis men så snyggt och välgjort, och så väl anpassat för settingen, att jag inte kan annat än att rekomendera det.
  10. Klart du ska slå till! Personligen gillar jag Dechiphers system och tycker det är riktigt mysigt och klart bättre än MERP/SRR. Sådär fasligt regeltungt har jag dock aldrig upplevt det. Fast det är klart att det beror på vad man jämför med.
  11. Köp via någon av de många internetbokhandlar som finns (adlibris, bokus etc). Om det dessutom är en fråga om pengar så kommer ni även billigare undan då. T ex så kan man få den röda boxen för ynka 137 kr på adlibris. Lycka till!
  12. Kanske denna? http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... p?id=11119 (Jag kan inte ett skit om anime men jag hittade den på circa 10 sekunder genom att använda google. Inte så krångligt.) :roll:
  13. Andra utgåvan av WFRP är mer eller mindre identisk med DH/DW regelmässigt. Det finns en del grejor som funkar annorlunda, t ex finns det inga Talents i WFRP och så räknar man ut crittar på lite annat vis (när man nått noll wounds så slår man 1d10 och lägger till eventuella negativa wounds och läser av i en tabell vilken typ av crit man får). Magiker funkar precis som Psykers. Jag har aldrig spelat den nya utgåvan så jag kan inte säga vilken som är bäst men om du nu gillar det gamla systemet så kanske det är enklast att köra med det.
  14. Jo, jag är oftast det.
  15. Använd grundreglerna och Rollpersonen. Magiboken tycker jag du ska hoppa över då den i mina ögon bara krånglar till det utan att tillföra nåt direkt (möjligen kan du plocka de extra besvärjelserna som finns i den boken men skippa de nya magireglerna). De i jämförelse med grundboken nya reglerna i Rollpersonen är faktiskt, i alla fall vad gäller strid, enklare än grundreglerna. Fast det är även som du säger; grundreglerna är helt spelbara på egen hand.