Gå till innehåll

ion

Medlem
  • Innehåll Antal

    46
  • Gick med

  • Besökte senast

Om ion

  • Placering
    25+

Contact Methods

  • Hemsida
    http://www.lets-play.se/

Profile Information

  • Ort:
    Stockholm
  1. Ung 08, ansvarig?

    Tackar!
  2. Ung 08, ansvarig?

    Hej! Vem är det som är ansvarig för Sveroks medverka på Ung 08? Går det att få kontakt med den personen? mvh Jon Back
  3. Låna knappmaskin?

    Attans.
  4. Låna knappmaskin?

    Hej. Hoppas jag kan nå styrelse/ansvarig här. Jag har försökt låna knappmaskin (och prylar till knappar) för användning under GothCon. Har inte fått något svar och börjar känna att jag skulle vilja veta om det funkar, eller om jag måste hitta en annan. Jag försökte eposta er, men nådde inte fram den vägen heller. Så, om någon som känner någon läser detta, skulle ni kunna puffa på rätt person? mvh Jon
  5. Cinderhill i fara!

    Hej. Jag är ingen frekvent besökare av detta forum och därför har mycket av tråden stått obesvarad. Besökte den dock nu efter att fått berättat för mig att tråden fanns. Till att börja med skall jag försöka döda ett rykte en gång för alla: Cinderhill är inte i mer fara än vad den varit tidigare! Rivningshoten har alltid funnits där, men så länge markägaren vet om att något är på gång har de sagt att de inte skall göra något. Åsens byalag ("Åsingarna") behöver ni inte oroa er för. Deras enda intresse i Cinderhill är att stå som övervakare tills snälla lajvare kan ta över byn. Dom är goda människor (säger jag med viss risk för att få Älvdalingarnas ilska över mig ). Nästan alla i Älvdalen (åtminstone de vi haft anledning att ha kontakt med) har dessutom en positiv bild av byn och vi behöver inte slåss mot onda horder av bönder med högrepar för att få komma dit. Allt är helt enkelt ganska lugnt. Det största problemet är väder och vind, det är ett hot som vi har ungefär ett till två år på oss att hantera innan det blir akut. I detta inlägg skriver jag i egenskap av del av Cinderhills Vänner. Det är en ganska nystartad förening och på ytan kan det se ut som om inget skett så som nämns tidigare i tråden. Detta beroende på att vi i första hand jobbat med att reda ut de juridiska frågetecken som funnits kring byn, kring avtal, kring ägandeskap, kring skulder och så vidare. Vi har även tittat till byn och fått uppskattningar på kostnader för att restaurera den. Det praktiska arbetet med att reparera husen kan få ta lite tid utan att fler hus kommer ta allt för mycket skada, denna tid kommer behövas för att ordna de pengar som kommer behövas. Detta arbete har nu lett fram till en tydlig bild över vad som behöver göras och en plan har börjat ta form. Nästa steg är att skriva de avtal som behöver skrivas. Eftersom det handlar om ganska stora summor om nåt går på tok så kommer vi behöva hjälp med att skriva dessa avtal. Jag har varit i kontakt med Sveroks kansli för att se vilken hjälp de kan ge oss. Om andra här på forumet har kunskaper så får ni gärna kontakta mig (hellre via epost eller personligt PM än genom att svara på tråden, då trådarna brukar ha en förmåga att spåra ur i vilda spekulationer när man komemr till konkreta ämnen). Annelih och jag har varit i kontakt med varandra efter att hon började aktivera sig här och vi kommer försöka jobba tillsammans under Cinderhills Vänners flagg. Jag är jätteglad för hennes initiativ och det är väldigt bra att ha lokalt engagerade, något som det varit ganska ont om i tidigare försök att rädda byn. Dessutom lokalt förankrade med ett stort och positivt engagemang! Föreningen har inte aktivt jobbat för att varken synas eller för att ragga medlemmar. Detta till stor del på grund av den oklara bilden av hur situationen egentligen ser ut. Innan de delarna var avklarade fanns inget skäl att försöka få igång folk. Men så fort avtal är skrivna, ägandefrågan slutgiltigt är löst och vi faktiskt står där med en by att göra i ordning så kommer vi försöka göra er intresserade medvetna om det, så att även ni andra som har lust får en chans att hjälpa till. Om ni har frågor, kommentarer eller någon annan form av tillrop av någon sort så tveka inte att höra av er. Jag känenr att jag har börjat få en god översikt över situationen och jag delar gärna med mig av den till andra intresserade. Med vänliga hälsningar Jon Back
  6. Handlingar

    Otto: Det där är bara flaming, och sådant ska vi inte syssla med på detta forum! Jag ska be administratör att radera ditt meddelande, har inte rättighet att göra det själv. Övriga medlemmar i forumet ger dig alla möjligheter att informera dig, du får epostadresser till de som sitter på kunskapen ifrån styrelsen, valberedningen informerar dig om var informationen ligger. Övriga handlingar det talas om ligger på extern part, även dit får du möjlighet att söka kontakt. Vad är det du klagar över? Du får jättegärna berätta, men gör det sakligt så att det kan rättas till ifall det är något som upplevs felaktigt. Men lägg inte dina ord i munnen på folk och påstå att de står för saker de inte gör!
  7. Spelhåla på Vetenskapsfestivalen!

    Vi börjar få ihop en lista på föreningar, emn än finns möjlighet att vara med. Om ni vill vara med behöver jag veta det nu! Deadline för att få med ert namn i programmet är på onsdag. Finns ni inte med då så kommer det inte i tryck. Sverok är där oavsett, så om vi fortfarande har plats att fylla så kan det hända att ni får vara med. Men risken är att ni hamnar i pereferin!
  8. Handlingar

    Jag har för mig att jag lovade någon att säga till även här, nu gör jag så: Handlingar till Sverok Västs årsmöte finns på http://vast.sverok.se/
  9. Spelhåla på Vetenskapsfestivalen!

    Hej. Jag pushar lite för detta igen, nu när ni hunnit fundera lite. Om ni är intressserade av att hjälpa till och visa upp och berätta om er förening, om hobbyn och om Sverok under vetenskapsfestivalen så vill jag att ni lämnar kontaktuppgifter till mig (även om ni skrivit dem ovan, eller på annat ställe). Planen är att visa på olika delar av hobbyn olika dagar, så jag tänkte välja ut en eller ett par föreningar av varje typ. När vi har nog med deltagare hör jag av mig till er och berättar om ni är med och vilken dag (det kommer upp här också), sen sammanställer jag ett program till vetenskapsfestivalen. Det blir någon form av förberedande möte där vi pratar om vad som skall göras och sådant, men det kommer lite senare (en sak i taget). Anmäl er snarast, vetenskapsfestivalen behöver veta! Jag vill ha information om: Föreningsnamn Vad förenigen håller på med och vill visa upp under vetenskapsfestivalen Vilka dagar ni kan vara med (lämna alla ni kan så får jag välja ut var det passar utifrån det, perioden är 14 - 20 april, 19 april är det medeltidstema så då tänkte vi ha lajvare i övrigt kan vi pussla lite) Hur många ni är som vill hjälpa till Hemort eller liknande information om var de som deltar bor någonstans. Kontaktperson (Namn, inte nickname) Kontaktuppgifter (gärna epost och telefon) Eposta detta till: jon.back (sabel-a) vast.sverok.se
  10. Kallelse till årsmötet

    (Jag skriver detta inlägg i första hand i egenskap av privatperson, inte styrelsemedlem) T Olsson: Jag har själv funderat över denna paragraf och även diskuterat den lite med några andra i styrelsen. Den har dock inte varit upp på något möte, eftersom vi har prioriterat annat arbete i år (ekonomi i första hand) och helt enkelt inte hunnit putsa så mycket på stadgar. Jag tror ett förtydligande skulle kunna vara bra, så om du vill skriva en motion om det så tas det tacksamt emot. Jag hoppas du kikar på och funderar över 4 veckor istället för 6 (som jag skrev om ovan). Min erfarenhet både härifrån och från tidigare styrelseuppdrag är att det är betydligt enklare att få det att fungera i en planering.
  11. Kallelse till årsmötet

    Det datum årsmötet ligger var det enda lämpliga datum som fanns att välja på. Vi har sänt ut kallelsen så snart det var möjligt för oss. Då vi insåg det skulle kunna innebära problem för när medlemmarna skulle ha brevet till handa så såg vi till att kallelsen fanns inom utsatt tid via hemsidan, men skickade även en kallelse via brev. Som vi har tolkat stadgarna är detta en giltig kallelse. Om någon vill skriva en motion om stadgeändring så skall den ha inkommit senast tre veckor före mötesdatum (24 februari). Om någon skriver en sådan motion så skulle jag vilja föreslå att ändrar till "vara medlemmarna till handa 4-6 veckor innan årsmötet". Det skulle ge en mer rimlig minsta tidsperiod för att skicka kallelsen (styrelsen har, både i år och tidigare år haft möten ungefär en gång i månaden), dessutom så ger det en övre gräns som i dag inte finns. Rent teoretiskt skulle nästa styrelse kunna skicka kallelsen dagen efter att de tillsattes, vilket nog inte är så lämpligt.
  12. Bussresa gothcon 2008

    Vi har tyvärr inte planerat att köra några bussar i år. Distriktet har, som ni som hängt med i årsmötena vet, sedan en tid tillbaka ganska ont om pengar. Bidrag ifrån regionerna kommer först i juni och fram till dess måste vi ligga lågt med verksamhet för att kunna täcka de löpande kostnaderna utan att dra in oss i nya problem. Efter detta bör vi vara i stort sett i fas igen och nästa år kan vi förhoppningsvis återgå till att köra bussarna, lite beroende på hur årsmötet beslutar naturligtvis.
  13. Kallelse till årsmötet

    Sakupplysning: Angående beslutet så är det taget över telefon för att det tidigare datumet inte fungerade. Det finns med andra ord inte i protokoll ännu, utan får tas i efterhand. Beslutet kommer alltså i nästa styrelseprotokoll. Detta är den metod vi har valt att använda för alla beslut som är bråttom med, eftersom vi bara har möten en gång i månaden.
  14. Officiella Spiel'07 tråden (Essen)

    Jag har hört rykten om att resan ligger lite pyrt till och att Sverok inte tänker gå in och sponsra några pengar till detta. Stämmer det eller är det bara rykten? Även hört att det är få anmälda, men det tror jag beror på att anmälningsformuläret fortfarande inte har kommit upp, kan man fixa det? Snälla, jag behöver lite raka besked, så jag vet om jag måste ordna på egen hand innan alla hotell är helt fullbokade, eller om jag kan räkna med Sverokbussen!
  15. Extra Årsmötet 12:e Aug

    Det kan man tycka. Problemet är att veta när man skall kolla med folk. Vi har alla olika uppfattning om vad som är okay att någon skriver om oss. Protokoll är öppna för våra medlemmar och det är en del av styrelsens uppdrag att hålla alla beslut tillgängliga ("kunna bedriva verksamhet" i inlägget ovan). I det här fallet var det jag som hade en annan uppfattning om hur hemligt andra anser att deras personnummer är (lite motiverigar finns i föregående inlägg). Vi kan ta upp ämnet till diskussion på ett styrelsemöte framöver, så att vi kan försöka sätta en policy för vilken typ av personuppgifter som skall publiceras i internetversioner av protokollen. Då kan alla som är intresserade se vad vi beslutat och har möjlighet att komma med egna kommentarer ifall de vill tillföra något.
×