Gå till innehåll

halken

Medlem
  • Innehåll Antal

    2 368
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

halken senast vann den dag 25 November 2015

halken hade det mest gillade innehållet!

Om halken

  • Placering
    2000+

Profile Information

  • Kön:
    Vill ej ange
  • Ort:
    Örebro
  1. 5.2: Ett förbund närmare varandra

    Här skulle jag gärna vilja höra från motionsförfattaren för lite bakgrund till resonemanget. Håller med om att arrangerande tjänar på nätverk, men att det behovet skulle vara större för P&N-arrangemang än för annat skulle jag vilja ha lite bakgrund för.
  2. 5.1: Gals motion om utrustningsbidrag

    Detta är förmodligen sant, men det är också varför en förening borde vilja spendera sitt vanliga bidrag på låneutrustning. Det ger mer medlemmar, som ger mer nya bidragspengar och så kan man växa ännu mer. Grundtanken att ha utrustning är bra, och något föreningar borde fundera på. Särskilt som rekryteringsverktyg. Om det är värt att införa ett särskilt bidrag från förbundet lämnar jag osagt.
  3. Frågor om "juniormedlemsskap"

    Man kan ju ha en 0kr medlemsavgift för folk under X år men N kr för alla andra, då alla så klart är likvärdiga. Om man har väldigt många äldre är en separat avdelning för de under 25 bättre, har inte exakt koll men de nya reglerna för avdelningar ska göra det enkelt. För att ha utökad service är det nog bättre att ha 100kr i medlemsavgift i föreningen, men Ykr för service. T.ex. Gulgmedlemskap på forumet eller Lånekortsavgift för föreningens rollspelsböcker. Så alla medlemmar kan köpa till det, istället för att kalla det olika medlemssorter i föreningen. det blir väldigt mycket tydligare att de demokratiska rättigheterna är samma, bara att man har köpt till extra service.
  4. Nej, som jag förstår broshyren beskriver varje uppslag ett sorts bidrag. Så verksamhets- måste ha bokade träffar, men det är särskilt från lokal-. Men som sagt, prata med någon handläggare för säkerhets skull, jag är ju bara en random person på internet och kan tolka saker fel lika lätt som någon annan.
  5. Ni kan inte söka för träffar som också är studiecirklar, om ni har studiecirklar som en verksamhet och schemalagda träffar som en annan så kan ni söka för schemalagda träffar - men inte för cirklar. Om ni ordnar drop-in (öppet i lokalen vissa tider t.ex.) så kan ni inte söka verksamhetsbidraget nej, men notera att broschyren tar upp en mängd olika bidrag - kanske kan ni finansiera en öppen lokal med lokalbidrag? Verkar inte så superkrångligt, även om systemet ser ut att vara mer lämpat för idrottssektorn med regelbundna träningar, men hör av er till kommunen med era frågor, tycker jag. I värsta fall kanske ni kan formalisera era träffar lite, så att ni börjar vid X och slutar vid Y - men lokalen öppnar någon timme innan och har öppet längre än så för de som kommer tidigt/går sent.
  6. Airsoftlag som förening

    Det går ju att få ha regler för vem som får vara med på aktiviteter och i laget, men dessa bör ju kunna ändras av majoriteten om man så skulle vilja. Då finns ju ingen riktig anledning att gå med om man inte vill leva upp till målen i af på sikt, eller starta ett annat lag i samma förening med andra regler. Samtidigt blir det tydligt nedtecknat vad som gäller så inte folk kan säga att det är kompiskrav.
  7. Att censurera t.ex. personnummer i publika versioner av protokoll är väl oproblematiskt, eftersom de är mer informationsmaterial än den papperskopia som är underlag för att visa att beslut är fattat i god ordning. Men att personerna som leder föreningen inte vill göra sig kända bland föreningsmedlemmarna är en "röd flagg" för mig. Om det bara rör sig om en överdriven paranoia skulle jag nog ta och andas ut, skriva ut namn. Men om det faktiskt finns orsaker att fortsätta hålla sig bakom alias, t.ex. för att föreningen representerar folk som är "i garderoben" med någon aspekt av sig själva, så skulle i alla fall jag tycka det är fullt normalt att censurera den publika versionen av protokollen. Hör av er till kansliet, föreningsutvecklaren förmodligen, så kan ni diskutera lite mer kring vad ni behöver göra offentligt och om ni kanske till och med skulle kunna skriva mer "lättlästa" versioner av protokollen som information till medlemmar - så blir insynen kanske till och med bättre.
  8. Att lägga saker i önskelistan är ju trivialt - men sen ska de faktiskt prioriteras också. Där repeterar jag likt ett mantra, om jag gjorde prioriteringar av tekniken skulle det definitivt bero helt på om det finns ett löfte från arrangörer att använda det (och om vi pratar RSS-ut, om det finns andra som är villiga att lansera sina "läsare" för informationen)
  9. Passande spel för en sjuåring

    Åttaåring nu när tråden är ett år gammal då...
  10. Att ha speciella aktiviteter eller öppetdagar i en ev. lokal som riktar sig till nästa "generation". De som är två-tre år yngre kan ha svårt att känna att de kommer in i gruppen eller vågar ta plats när de etablerade medlemmarna är där, så att ha speciella dagar för dem (kanske med nybörjar-fokus) kan rekrytera en större grupp (istället för att nästa "generation" startar sin egen förening).
  11. Få in tjejer i hobbyn

    Elaine från FS är ett bra tips att prata med också, hon kan en del om att skapa andra kulturer runt ett datorspel utan att ändra innehållet i spelet.
  12. Få in tjejer i hobbyn

    Ett separatistiskt LAN kanske? Om man tar bort de gamla vanliga besökarna och bara riktar sig till nya tjejer med spelandet och det utan sunkkulturen runtomkring är det nog lättare. Let me know om du vill bolla ideer, du vet vart du hittar mig.
  13. Få in tjejer i hobbyn

    Viktigaste frågan att ställa sigär, utfotmar vi eventet efter den publik vi har eller den publik vi vill ha? Om man bara gör "laniga" saker, har dåligt med duschar, skräpmat, tävlingar i de spel som folk redan spelar så kommer man inte bryta mönster. Där behöver man fundera på vem man vill ska komma och ta reda på vad de vill ha. Viktigt också att om man gör ett annorlunda lan vara tydlig med skillnaden, så man inte får samma gamla publik som inte gillar det nya och blir utan de nya som hade gillat det.
  14. Återregistreringen måste man nog integrera med verksamheten oavsett vilken verksamheten är. Vet lajv som inte gjort godkännande av roller innan medlemskapet är klart, lokalföreningar som haft järnkollsvecka när man faktiskt måste kryssa av sig i listan oavsett hur välkänd man är, och internetcommunities där login fryses vid årsskiftet tills ett förnyande är klart. Det viktiga är att det är enklare att faktiskt fixa medlemskap än att skjuta på det, om det betyder att man undanhåller innehåll (gör det jobbigare att skjuta på framtiden) eller förenklar processen så mycket som möjligt är mindre viktigt. Rundposta dokument är typ oundvikligt, men man kan se till att alla godkänt en elektronisk kopia innan man börjar skicka runt - för att slippa obehagliga överraskningar. När det gäller bankdosor och saker tror jag att (mobilt) BankID är en potentiell lösning. Om man kan använda BankID eller mobilt BankID som inloggning så behövs inga inloggningskort eller dosor som skickas runt. Vet inte hur många banker som stödjer det nu, men det är en sak att fråga om när man letar bank. My two cents...
  15. Svea rike (brädspelet)

    Har du sett efter på boardgamegeek?
×