Nina

Webben
  • Innehåll Antal

    4 563
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Nina

  • Placering
    4000+

Profile Information

  • Ort:
    Stockholm
  1. Ser att ingen har länkat den här, så jag passar på att tipsa om att kotte fixade en sån jämförelse häromdagen: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing
  2. Jag skulle vilja efterlysa lite annan info till det här vägvalet. Första att-satsen handlar om att starta upp helt ny verksamhet, för att öka intäkterna och därigenom bättre kunna motivera att majoriteten av distriktets pengar läggs på någonting som en väldigt liten andel av medlemmarna använder sig av (kansliet och tryckverkstaden) Jag tycker att det är jättebra att styrelsen är konstruktiv och funderar på hur distriktet kan utvecklas! Men som Morn säger så innebär det en ganska stor investering och mer pengar som blir låsta i en (semi)fast kostnad, för jag gissar att det här inte hinner bli självgående 2014, även om målet är att se det som en uppstartsperiod. Och det känns som ett projekt som behöver få ta den tid det tar, för om verksamheten inte lyckas lyfta är alla pengar i sjön istället. Så min fråga till styrelsen är: vilka möjligheter finns det att skära ner på kostnaderna för kansli och tryckverkstad, om man vill gå åt andra hållet istället? Är vi låsta i långa avtal på hela summorna, så att det alternativet inte finns just nu ändå? Alltså, är det här ett val mellan status quo och att råsatsa, eller finns det också ett reellt alternativ i att byta till billigare lokaler/ha färre tryckmaskiner/skaffa en hyresgäst att dela med/etc.? Jag ligger inte i språnget att förespråka en kanslinedläggning, men det kan vara bra att veta var ramarna för det här vägvalet ligger
  3. Det superkorta svaret som nästan alltid är ok: Ha en avslutningsfest eller ge bort dem till en annan förening. Det långa svaret: Som Maria säger så måste ni titta om era stadgar säger något speciellt. Det vanligaste är att mötet som beslutar att lägga ner föreningen också ska besluta vart pengarna ska gå. Innan man gör något med pengarna måste så klart alla skulder klaras upp och alla kontrakt och avtal lösas ut. För att sköta det rent praktiskt brukar man därför utse en likvidator, en person som är ansvarig för att "avsluta" föreningen och se till så att alla papper är i ordning. De pengar som är kvar efter att allt sådant är ordnat kan man spendera genom att till exempel ha en avslutningsfest eller något annat arrangemang, skänka till ideella organisationer med samma syfte som föreningen har, skänka till en annan spelförening eller skicka tillbaka till Sverok. Utrustning som föreningen äger kan till exempel säljas på Tradera eller på auktion i föreningen, eller skänkas till en annan förening. OBS: Inga pengar eller föremål av värde får skänkas till någon privatperson, för då är det risk att föreningen inte längre räknas som en ideell allmännyttig förening. Det kan ge problem om era bidragsgivare anser att ni inte alls borde ha fått pengarna som ni nu gav bort, pengarna var ju avsedda att gå till föreningens verksamhet. Att medlemmar däremot köper loss föremål från föreningen till motsvarande pris som de skulle kosta begagnade går naturligtvis bra. Dessa pengar kan föreningen sedan använda eller skänka vidare till någon annan organisation. Glöm inte att ta med årsmötesprotokollet till banken för att avsluta föreningens bankkonto, och att säga upp föreningens organisationsnummer hos Skatteverket om sådant finns. (Om detta inte görs kan Skatteverket göra senaste styrelsen betalningsskyldiga, om deklarationen inte lämnas in.)
  4. Smallworlds tycker jag är det absolut bästa brädspelet på paddan. Ticket to Ride, Neuroshima Hex och Carcassonne har också gått varma. Settlers of Catan, San Juan, Bohnanza och Uno har lite småklumpiga klienter men är väl spelvärda. De flesta är dessvärre inte gratis
  5. Vilka är det som deltar på Riksmötet och hur väljer vi ombuden? Hur ofta hålls mötet? Vilka förslag lämnas in? Är det nuvarande mötesformatet det bästa? Hur kan vi stärka demokratin? Lördagen den 15:e februari kommer vi att hålla en konferens i Stockholm för diskutera förbättringar av Riksmötet. Vi söker 8-10 deltagare som har varierande erfarenhet av Sverok och som tycker att det vore roligt att diskutera Riksmöte en hel dag. Vill du vara med på konferensen? Anmäl ditt intresse till nina.hogberg@sverok.se senast den 16:e december. Skriv gärna några ord om varför du är intresserad. Det är viktigt att du kan delta hela dagen (cirka kl 10-20) och att du är beredd på viss inläsning innan mötet. Resor och mat betalas av Sverok. Resultatet av konferensen kommer att läggas ut för öppen diskussion där alla intresserade har möjlighet att delta.
  6. Där gäller ju att det finns fler reserver att kalla också. Hur får vi fler föreningar att nominera och rösta nästa år?
  7. Crossing Boarders är en organisation som arbetade med att få in tjejer i den mansdominerade skateboardrörelsen och i samband med det tog fram ett niostegsprogram. Det tycker jag är väldigt enkelt och bra! http://crossingboarders.se/jamstalldhetseffekten/
  8. Här finns ett exempel på en kontoplan som låter superproffsig men som egentligen är ganska enkel: http://wiki.sverok.se/wiki/Kontoplan Bara att ta bort det som inte är relevant för föreningen
  9. Superbra artikel tycker jag! En idé skulle kunna vara att sno idén, Sverokifiera den i ett lättläst format och skicka ut till alla användare innan årets Riksmötesdiskussioner drar igång
  10. Rimligt är då att man i samma veva i så fall tydligt beslutar vilket mandat och ansvar dessa suppleanter har, eftersom det skiljer sig mycket mellan olika organisationer och är vad som i vanliga fall brukar framgå av stadgan. Den diskussionen är jag inte säker på att man vill ta på sittande möte utan att ha fått ett underlag innan 8-)
  11. \o/ \o/ \o/
  12. Uppföljande fråga på det: Är det rimligt att anta att en anställd kommer att leda till att vi får mer pengar från landstinget på sikt? (Där "öka antalet medlemmar" är den största bidragande faktorn.) Motionen nämner att en anställd troligen kan göra att ideella känner sig mer peppade att söka projektbidrag och annan finansiering, men jag tycker att det känns viktigt att organisationen har en stabil grundfinansiering att stå på också.
  13. Jag tycker att det vore nice om vi kunde få med någonting om målet för marknadsföringen i verksamhetsplanen istället för att bara skriva ut olika events. Har ni i styrelsen funderat något kring det? Jag tänker alltså på om fokus 2013 är att starta nya föreningar, att marknadsföra distriktet mot befintliga medlemmar, att marknadsföra spelhobbyn mot icke-spelare eller vadsom. Meningen därpå säger att målet är att öka verksamheten på kansiet, och det är jag inte säker på att man gör bäst genom medverkan på dessa event, så det känns som att något saknas här
  14. Fick länk till handlingarna från min förening: https://dl.dropbox.com/u/18623437/årsmötes%20handlingar%20sverok%20stockholm%202013.pdf
  15. Det problem som Halken lyfter fram tycker jag är viktigt att ta i beaktande. Studentextrajobb kommer med både fördelar och nackdelar. En intressant variant, om man vill ha en anställd som är dedikerad sitt jobb på heltid, skulle kunna vara att pejla av med de andra personallösa distriktsorganisationerna i Stockholm och se om de skulle kunna vara intresserade av att dela på en anställd. Det är nog inte omöjligt att hitta 2-3 andra intresserade och därigenom kunna fylla ut en heltid. Troligen är behoven hyfsat likartade mellan de organisationer som sitter i samma sits.