Gå till innehåll

Nina

Webben
  • Innehåll Antal

    4 563
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Nina

  • Placering
    4000+

Profile Information

  • Ort:
    Stockholm
  1. Ser att ingen har länkat den här, så jag passar på att tipsa om att kotte fixade en sån jämförelse häromdagen: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing
  2. Jag skulle vilja efterlysa lite annan info till det här vägvalet. Första att-satsen handlar om att starta upp helt ny verksamhet, för att öka intäkterna och därigenom bättre kunna motivera att majoriteten av distriktets pengar läggs på någonting som en väldigt liten andel av medlemmarna använder sig av (kansliet och tryckverkstaden) Jag tycker att det är jättebra att styrelsen är konstruktiv och funderar på hur distriktet kan utvecklas! Men som Morn säger så innebär det en ganska stor investering och mer pengar som blir låsta i en (semi)fast kostnad, för jag gissar att det här inte hinner bli självgående 2014, även om målet är att se det som en uppstartsperiod. Och det känns som ett projekt som behöver få ta den tid det tar, för om verksamheten inte lyckas lyfta är alla pengar i sjön istället. Så min fråga till styrelsen är: vilka möjligheter finns det att skära ner på kostnaderna för kansli och tryckverkstad, om man vill gå åt andra hållet istället? Är vi låsta i långa avtal på hela summorna, så att det alternativet inte finns just nu ändå? Alltså, är det här ett val mellan status quo och att råsatsa, eller finns det också ett reellt alternativ i att byta till billigare lokaler/ha färre tryckmaskiner/skaffa en hyresgäst att dela med/etc.? Jag ligger inte i språnget att förespråka en kanslinedläggning, men det kan vara bra att veta var ramarna för det här vägvalet ligger
  3. Få in tjejer i hobbyn

    Crossing Boarders är en organisation som arbetade med att få in tjejer i den mansdominerade skateboardrörelsen och i samband med det tog fram ett niostegsprogram. Det tycker jag är väldigt enkelt och bra! http://crossingboarders.se/jamstalldhetseffekten/
  4. Här finns ett exempel på en kontoplan som låter superproffsig men som egentligen är ganska enkel: http://wiki.sverok.se/wiki/Kontoplan Bara att ta bort det som inte är relevant för föreningen
  5. Suppleantdiskussionen på årsmötet 2013.

    Rimligt är då att man i samma veva i så fall tydligt beslutar vilket mandat och ansvar dessa suppleanter har, eftersom det skiljer sig mycket mellan olika organisationer och är vad som i vanliga fall brukar framgå av stadgan. Den diskussionen är jag inte säker på att man vill ta på sittande möte utan att ha fått ett underlag innan 8-)
  6. Ent presenterar sig.

    \o/ \o/ \o/
  7. Motion angående kanslist/distriktsutvecklare

    Uppföljande fråga på det: Är det rimligt att anta att en anställd kommer att leda till att vi får mer pengar från landstinget på sikt? (Där "öka antalet medlemmar" är den största bidragande faktorn.) Motionen nämner att en anställd troligen kan göra att ideella känner sig mer peppade att söka projektbidrag och annan finansiering, men jag tycker att det känns viktigt att organisationen har en stabil grundfinansiering att stå på också.
  8. Verksamhetsplan

    Jag tycker att det vore nice om vi kunde få med någonting om målet för marknadsföringen i verksamhetsplanen istället för att bara skriva ut olika events. Har ni i styrelsen funderat något kring det? Jag tänker alltså på om fokus 2013 är att starta nya föreningar, att marknadsföra distriktet mot befintliga medlemmar, att marknadsföra spelhobbyn mot icke-spelare eller vadsom. Meningen därpå säger att målet är att öka verksamheten på kansiet, och det är jag inte säker på att man gör bäst genom medverkan på dessa event, så det känns som att något saknas här
  9. Årsmöte 2013 Kallelse

    Fick länk till handlingarna från min förening: https://dl.dropbox.com/u/18623437/årsmötes%20handlingar%20sverok%20stockholm%202013.pdf
  10. Motion angående kanslist/distriktsutvecklare

    Det problem som Halken lyfter fram tycker jag är viktigt att ta i beaktande. Studentextrajobb kommer med både fördelar och nackdelar. En intressant variant, om man vill ha en anställd som är dedikerad sitt jobb på heltid, skulle kunna vara att pejla av med de andra personallösa distriktsorganisationerna i Stockholm och se om de skulle kunna vara intresserade av att dela på en anställd. Det är nog inte omöjligt att hitta 2-3 andra intresserade och därigenom kunna fylla ut en heltid. Troligen är behoven hyfsat likartade mellan de organisationer som sitter i samma sits.
  11. Motion angående kanslist/distriktsutvecklare

    Yrkandet säger "att 90.000 avsätts för lön och arbetsgivar avgifter i budgeten." Det känns rimligt att även tolka in försäkringar, eventuellt friskvårdsbidrag och liknande i den summan också, men arbetsplats och liknande borde nog gå separat? Å andra sidan tänker jag att det nog inte är rimligt att få styrelsen utbildad i arbetsledning, göra rekrytering, ordna alla administrativa frågetecken, fixa arbetsplats, etc. förrän tidigast i juni, kanske ännu troligare efter semestern, så om 90 000 kr är budgeterat för ett helt års arbete så kommer det att finnas väldigt mycket pengar kvar i årets budget. Kanske kan överskottet öronmärkas till "uppstartskostnader" i form av arbetsplats och liknande? (Förstår att personen i fråga ska sitta på kansliet, men det behövs säkert dator, bättre kontorsstol, bättre städad arbetsplats etc.) Någon lär ju dessutom behöva lägga ett par veckor på att skola in den nyanställda och fungera som handledare, det kanske inte är rimligt att göra ideellt utan kräver att ordföranden (eller någon annan) tar tjänstledigt från sitt vanliga jobb. En annan fråga som styrelsen måste fundera på är ju om de har kompetens att rekrytera personal (felaktiga rekryteringar blir väldigt dyra) eller om detta också är en tjänst som borde köpas in. Oavsett är det nog bra med en lite mer flexibel tolkning gällande budgetanvändningen det första året
  12. Motion angående kanslist/distriktsutvecklare

    Jag vet inte vad som har hänt i SLL de senaste 3-4 åren, men innan dess var de väldigt kritiska mot att Sverok (och andra personallösa organisationer, till exempel Unga forskare) inte använde sitt grundbidrag till att anställa personal. Landstinget tyckte då att det var sådana kostnader som bidraget var till för i första hand, inte en massa projektfondslull och annat jox som Sverok prioriterade. Om det inte har ändrats radikalt så tror jag att det ska till extraordinärt goda behov för att man ska få administrativa personalkostnader betalda utanför sitt vanliga bidrag. Det finns trots allt en lång lista med distriktsorganisationer i Stockholm, där merparten redan har anställda kanslister och säkert mycket behjärtansvärda behov av dessa...Jag hörde däremot ryktesvägen att Stockholms Ungdom har hört att SLL har diskuterat att öronmärka delar av grundbidraget för personalkostnader framöver, men jag vet inte alls i vilket skede den tanken befinner sig. Kanske någon från SU (Roos, Thor eller Felicia?) kommer vara på årsmötet och kan berätta mer.
  13. Det enda som styr är föreningens egna stadgar. Står det inte uttryckligen i era stadgar att ni bara ska ha en vice ordförande så går det jättebra att styrelsen utser fler. Det är inte alls ovanligt att man har fler än en
  14. Inför riksmötetträff på Spelets hus

    Jag får uppfattningen att träffen i första hand vänder sig till valda ombud. Tittar man på ombudslistan så rör det sig bara om en handfull personer som bor inom distriktet men utanför Göteborg En jätteviktig sak att tänka på i andra sammanhang, men i just detta fall tror jag att det av praktiska skäl vore dumt att förlägga träffen någon annanstans.
  15. Olika avgifter, olika boons?

    FAQ:n på http://www.sverok.se/forening/bidrag/un ... ngsbidrag/ säger:Kan man ha två olika medlemsskap, en med avgift och en utan? Det går bra att ha två olika medlemskapsnivåer där vissa medlemmar betalar en avgift och andra medlemmar inte gör det. I eBas kan man rapportera för varje enskild medlem vilken avgift som har betalats. Föreningen får då det högre bidraget för de medlemmar som har betalat medlemsavgift och det lägre för de som inte har gjort det. För att få hela det högre verksamhetsbidraget krävs det att samtliga medlemmar har betalat full medlemsavgift på minst 50 kr till föreningen. Detta måste fyllas i på varje medlem.” Avgiften ska alltid kallas “medlemsavgift” och inte bakas in i exempelvis inträden eller deltagaravgifter. Det går bra att erbjuda lägre deltagaravgifter för personer som betalar medlemskap vid samma tillfälle.
×