Jump to content

Sum_3

Medlem
  • Content Count

    393
  • Joined

  • Last visited

About Sum_3

  • Rank
    250+

Profile Information

  • Ort:
    Åtvidaberg
  • Intressen
    WH40k/WHFB WFRP Munchkin Xbox Magic The Gathering bl a
  1. Har själv tänkt på hur kul det vore om GW gjorde 40k fast i Halo-universum. Warthogs vore så coola. Borde kanske pröva det här nån gång, verkar ju helt ok, trots att figsen ser ut som Action-Man.
  2. Äntligen. Har längtat efter ny Codex till Orkerna sen länge. Började spela med dem i slutet av 3e ed, men de åkte på så mycket spö att jag började spela Chaos. Orkerna är den näst äldsta Codexen i 40k just nu, bara Dark Eldar som är lika gamla. Lite tjurig har jag varit på GW, eftersom de uppdaterade både Tau och Chaos innan dem, även fast de haft en hyfsad Codex. Men men, till jul så får jag slåss med gröningarna på riktigt. Tjo!
  3. Senaste minnet är när min Chaos Aspiring Champion i 40k klådde en Wraithlord. Den var nere på sitt sista wound och assaultade min lilla ledare i en skog. Han svingade omkring med sitt S5 Power Weapon och jag lyckades träffa alla tre attacker (tjoo!), men missade alla wounds (boo!), förutom en tärning som landade snett i terrängen. Jag plockade upp den och sa "Du vet att han dör om jag slår en sexa va?". "Mm..." sa min kompis. Klart jag slog en sexa då!
  4. Hmm. Bästa spelen är svårt, ingen speciell ordning på de här. Glömmer troligen nåt som är bra, men men. Baldur's Gate II Klart det är bra, varannan kotte här gillar det. Bevis nog? Halo 1 och 2 FPSet jag har fastnat längst för. Spelade tvåan med polarna i princip varje helg i ett halvår. Call of Duty 2 och 3 Självklart bästa WW2-serien jag vet. Worms 2 och 3 Ett av de roligaste multiplayerspelen till dator. Mycket plus eftersom det inte kräver LAN. Heroes of Might and Magic 3 Har kört tvåan en del, men måste ändå säga att trean är bättre, känns mer balanserat. Age of Empires 1 och 2 Finfina RTS, roligare än Red Alert och gänget (inga tanks ^^)
  5. Sum_3

    [WHFB]Tzeentch

    Jag skulle skippa den där jättedyra, super-döds-elaka Daemon princen och byta ut den mot något billigare. Det ger dig mer poäng till vanliga trupper, för du behöver nog mer än bara 12x2 Warriors som vanliga infateriregementen. Biffa upp dem till 16 man (minst) och ta gärna ett gäng Knights of Chaos, eftersom de slår hårt och springer fort.
  6. Helf of Many Eyes och great weapon är en väldigt populär kombo, så möter du en Chaos armé är chanserna stora att du slåss mot en kopia av dig själv :shock: Kom ju precis på att Hellcannonen är bara bra i runda 1-2 (möjligtvis 3), efter det har den där stora elaka enheten som du vill skjuta på börjat slåss i närstrid, så då kan du inte skjuta på den mer. Jag skulle nog välja en enhet Chosen trots allt.
  7. Är det till en turnering eller bara till casual play? I en turnering skulle jag direkt gå på kanonen, den kan spränga bort fiendens elaka enheter från runda ett och framåt! Å andra sidan kan troligen din Chosen-enhet spöa fiendens elit-trupper i en strid, eftersom de knäcker Kanonen ger nog mindre komp än Chosen. Sen är ju, som du säger, valet svårt enbart pga att modellerna är så hämla coola! Provspela båda varienterna ett tag, bestäm sen vad du tycker.
  8. Själv tycker jag att Tyrion är bra, med 2+ ward save på sina sitt sista wound (dessutom lever han upp en gång om han skulle dö) hög WS och S. Visserligen har han bara T3, som alla andra alver. Han kanske inte är så bra poängmässigt sett, men rent stridmässigt så skulle jag gärna ta med honom!
  9. Har väl inte superbra koll på Empire heller, men jag kan ju säga vad jag tror iaf. Spearmen är en bra defensiv infaterienhet eftersom de får slåss med två ranker. Swordsmen har lite bättre WS, vilket gör att de i ditt fall träffar Orkerna lite lättare, medan dvärgarna inte kan träffa dina sådana enheter lika bra. De får dessutom armour save bonusen för hand weapon+shield i närstrid, så de är helt enkelt ett aningen aggressivare val av infateriblock. Handgunners är bra som detachments, likaså Militia. Riddarna är också mycket bra, eftersom de är snabba och kan slåss bra i rundan de anfaller. Om du bara spelar 1000p skulle jag bara ta två av de tre warmachinesen du nämnde. Helblastern är alltid bra, fast den har kortare räckvidd än de andra två. Den fungerar mot det mesta. Mortarn funkar bäst mot stora infaterienheter med dålig armour save, som Orcs och Goblins. Kanonen är bättre mot lite tuffare mål, som dvärgarna till exempel. Magikerna är bra att ha, men två stycken kostar nog för mycket poäng för att vara bra på 1000p-slag. En av dem är däremot bra. Vilken Lore du vill spela med vet jag inte, själv gillar jag Life och Heavens. Flaggelanterna är bra för att de aldrig flyr. De kan kastas in mot farligaste fienden och de står fortfarande kvar (eller så blir de nerhuggna till sista man :shock: ) På så sätt är de bra för att binda upp fiendeenheter i närstrid. Problemet med dem är att de är en Rare choice, så du måste välja mellan Helblastern eller Flaggelants, eftersom båda är Rare och du får bara en på 1000p. Hoppas det hjälpte en del. Bästa sättet att veta vad man vill ha är att prova att spela själv.
  10. Underbara citat Knytt, keep 'em coming Har inga bra som jag minns, men det betyder enbart att man måste skapa nya...
  11. Mestadels spelar jag 40k, men Fantasy spelas ibland. 40k spelar man om man vill spela fort, inte tänka alltför mycket, spela med tanks och fordon och skjuta en hel del. 40k tenderar att vara intensivt från turn 1, eftersom de flesta har med stora kanoner som kan jämna delar av arméer med marken på ett skott. Fantasy spelar man om man vill tänka mer, ta det lite lugnare, ha med magiker och monster eller slåss mer i närstrid. Deployment och psykologi är en viktig del av WHFB, kanske därför jag spelar mer 40k
  12. Själv spelar jag Orks, men har en del Chaos också. Överlag tror jag att +3-save-arméer spelas mest, främst SM, fast vi verkar avvika från min teori.
  13. Sum_3

    Sämsta Armén

    Är de så svåra? Coola är de, men svåra...? Regiments of Renown kan man klara sig utan
  14. Sum_3

    Sämsta Armén

    Måste hålla med, Orks till 40k är i nuvarande edition väldigt svårspelade. De må vara monster i närstrid, men det är ett helvete att ta sig dit. Vad som än skjuter på dem kommer troligen döda dem, och vet man i förväg att det är Orker man möter så kan man välja många läskiga vapen att panga ner dem med. Att Tau är dåliga har jag svårt att förstå, just för att de skjuter så bra. Om man dessutom kombinerar detta med deras snabbet så kan de vara riktigt bra, särskilt med sina ny-edition-vapen.
  15. Sum_3

    [WFRP] Nya spells

    Jag är spelledare till WFRP och har en Hedge Wizard i min grupp. Eftersom det inte finns särskilt många spells till såna magiker har jag gjort ett par egna. Säg vad ni tycker, om ni tror att nåt behöver ändras och så vidare, och lägg gärna upp egna om ni har gjort några. Kan tilläggas att jag inte har Realms of Sorcery, de här kanske dyker upp där? Scare Casting number: 7 Casting time: Full action Ingredient: a skull from an animal (badger, fox, bird etc) Description: The victim must pass a Routine (+10%) WP test or treat the caster as Frightening for the next 1d10/2 rounds (rounding up). Scare is a touch spell. Healing Touch Casting number: 7 Casting time: Full action Ingredient: a drop of blood (+1) Description: Heals 1 wound on a lightly wounded character. Can only be used once per normal healing period. This is a touch spell. Elemental Strike: Fire Casting number: 7 Casting time: Full action Ingredient: a small flame (candle or bigger) (+1) Description: The caster creates a small globe of fire and throws it at an enemy within 12 yards (6 squares). This is a magic missile spell with damage 2. Elemental Strike: Earth Casting number: 7 Casting time: Full action Ingredient: a handful of earth/sand/dust (+1) Description: You blow up sand and dust at an enemy. One enemy within 12 yards (6 squares) suffers a -5 penalty to his WS and -20 to vision-based perception tests. Elemental Strike: Air Casting number: 8 Casting time: Full action Ingredient: a bird’s feather (+1) Description: You summon up winds to engulf one opponent within 16 yards (8 squares). The victim suffers a -5% penalty to his BS and a -20% penalty to listening-based Perception tests for a number of rounds equal to your Magic Characteristic. Elemental Strike: Water Casting number: 5 Casting time: Full action Ingredient: a vial of water (+1) Description: You shoot water from your outstretched hands at one victim up to 12 yards (6 squares) away. Your opponent must make a S test or be knocked to the ground.
×
×
  • Create New...