Jump to content

walium

Medlem
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

About walium

  • Rank
    25+

Profile Information

  • Ort:
    Den djupaste grottan i den mörkaste skogen
  • Intressen
    Samla på synålar och folks gamla avlagda damasker
  1. Jag håller med om att det borde finnas en tydligare märkning av varje scenario, även om den faktiska spelupplevelsen mycket beror på spelgrupp och spelledare. Personligen föredrar jag att ha färre grupper som verkligen är helt rätt för scenariot och enbart spelledare som jag känner och litar på, framför att ha massor av okända lag och massor av okända spelledare. Som spelskapare är jag nöjd med att ha berört en handfull grupper på djupet och känner ingen avund mot andra arrangörer som har fått fler anmälda spelare. Det här är väl ändå ingen tävling? Då tror jag i så fall att det är en vettig idé att ha med scenariot på fler konvent. Antingen som ett stående arrangemang eller genom att man samlar ihop några gamla scenarion och organiserar sig likt spelbaren. Sedan ser jag ingen anledning att oja sig över hur lite eller mycket tid och energi som andra människor lägger ner på sina scenarion. Vi är alla olika och har olika lätt och svårt att skriva och organisera vårt arbete. Dessutom skriver vi olika typer av scenarion. Jag har själv läst och spelat scenarion som skaparen uppenbarligen lagt ner väldigt mycket tid på utan att dessa varit bra eller bjudit på en särskilt intressant spelupplevelse. Jag vet inte exakt hur mycket tid som jag har lagt ner på mina scenarion, men det måste vara mer än tre dagar även om jag inte suttit flera månader eller läst en massa böcker som förberedelse. Vad jag egentligen vill se är en fruktbar diskussion kring scenariodesign och hantering och hur man bäst når ut till sin publik. Det är mycket intressantare frågor än onödiga jämförelser mellan hur djupt scenarion "berört" spelarna. Jag är glad över att Noirs scenario fick så många anmälda lag, jag är glad över att mitt eget scenario fick så mycket positiv kritik och jag är glad över att Frispels scenario berörde så djupt. Handlar inte egentligen allt scenarioskrivande om att sprida glädje och fantastiska upplevelser? Så hur ska man fånga varje scenario på ett bra och tydligt sätt i konventsfoldern? Hur skapar vi en hyfsat vettig och användbar modell?
  2. walium

    rollspel.nu nere?

    JAg har också svårt att förstå det. Men faktum kvarstår: Paypals reggningsformulär gillade inte mitt telefonnummer. Och det går inte att lämna rutan blank. Det är inte så att du ska ange Sveriges landskod (+46?) eller något i den stilen?
  3. walium

    rollspel.nu nere?

    Det som tyvärr är den bittra sanningen är dock att idéerna inte är nya, mitt engagemang har varit stort tidigare, och, framför allt, idéerna kan inte fångas upp av resten av WRNUs organisation. Varför är det inte stort nu längre då? De flesta kan nog lista ut ungefär vad som behöver göras, annars är Gardener mer än villig att tala om vad han behöver hjälp med, vilket han också har talat om flera gånger tidigare. Inget av det som nu sägs är speciellt nytt utan har redan nämnts flera gånger tidigare i tråden. Vad sägs om att vi slutar jiddra och börjar trolla istället?
  4. Glöm inte att ha med massor av vapenbilder bara, för som alla vet så är det ju viktigast av allt.
  5. walium

    rollspel.nu nere?

    Den som har läst på Sveroks forum sedan tidigare vet att det har varit en hel del diskussioner om stora internetföreningar tidigare. Det finns en del problem som bristande insyn och i det här fallet relationen mellan föreningen wrnu och själva hemsidan. Med så många medlemmar och potentiellt så mycket pengar så hade stadgarna dessutom blivit ganska viktiga. Vilket är ytterligare några skäl till att det rann ut i sanden.
  6. walium

    rollspel.nu nere?

    Titta! Nu har vi en sådan där så kallad dialog! Hade det funnits fler eldsjälar så hade det också funnits personer som arbetat lite mer med marknadsföring och alla praktiska detaljer som måste fungera för att man ska kunna ta betalt för olika delar av wrnu:s drift. Men den händelse som du nu nämner, hur länge sedan utspelade den sig egentligen? Varför har du inte diskuterat frågan tidigare? Varken Gardener eller någon annan i redaktionen kan gissa sig till vad folk tycker. Jag tycker också att Gardener borde marknadsföra sig bättre, ha en större dialog med forumbesökarna. Men måste jag välja så föredrar jag att han lägger sin begränsade tid på att underhålla och uppgradera forumet. Därför att Gardener varit för upptagen med de tekniska bitarna? Därför att det inte har varit någon kris tidigare? Därför att folk helt enkelt inte bryr sig? Blir det bättre av att rycka på axlarna och säga att "varför ska jag bry mig när inte någon annan gör det?"? Du säger det som om det skulle vara något dåligt! Men alltså jag tycker att det är häpnadsväckande hur många vuxna, kunniga, erfarna spelmakare och hårt arbetande som bara står med armarna i kors, både nu och när http://www.rollspel.nu fungerar (vilket sidan gör för det mesta). Alla inser att det är mycket arbete för en person. Alla vill ha kvar sidan. Alla kan se värdet av att den existerar. Men få vill egentligen göra något konkret för att det ska bli möjligt. Det blir givetvis mycket lättare att ställa krav på http://www.rollspel.nu om man först har tagit ansvar. Men allt det här är jag övertygad om att du och de flesta andra egentligen förstår själva.
  7. walium

    rollspel.nu nere?

    Förhoppningsvis så finns det ett nätverk av personer som avlastar honom då så att han inte ensam behöver bära hela bördan. Om man verkligen hjälps åt och poolar sina resurser så kan man göra mer saker tillsammans än på egen hand. Dessutom finns det ingen garanti för att man gillar eller har kunskapen att supporta och hålla liv i ett forum bara för att man har producerat ett rollspel. Vad Gardener behöver är ekonomisk hjälp, positiv feedback, medhjälpare och stöd. Relativt konkreta saker med andra ord. Istället för att spekulera kring vad som har hänt och hur det kommer att bli i framtiden så borde ni göra vad ni kan för att förhindra att det sker igen. I alla fall om ni verkligen bryr er om att wrnu faktiskt finns kvar.
  8. Jag vet inte hur det är i Danmark, men jag får i alla fall intryck av att det saknas danska rollspelsföretag och spelutgivare vilket delvis fått som följd att det blivit mycket friform på danska spelkonvent. Här i Sverige har vi ett flertal aktiva och kreativa spelföretag som varje år är delaktiga i ett stort antal konventsscenarion. Därför vore det önskvärt att även involvera dem på olika sätt. Ibland deras fans kan både spelare och spelledare rekryteras. En sådan enkel sak som att de erbjuder moduler eller regelböcker till alla som spelleder tre pass gör stor skillnad. Särskilt om de vill ha spelledare som spelleder deras scenarion på ett visst sätt (med deras regler, enligt kriterier kopplade till en turnering och så vidare). Visst kan man satsa resurser på att avdramatisera själva spelledandet men frågan är om de som behöver det verkligen söker sig till spelledarkurser, verkligen tar till sig tjocka spelledarmanualer. Jag tror därmemot mycket på att skapa nätverk mellan scenarioförfattare, spelmakare, spelledare och konventsledning. Bolla runt scenarioideér, ge möjlighet till att påverka, speltesta varandras alster och så vidare. För även om man säkert kan rekrytera nytt folk och bör satsa på att göra det så är det ändå en ganska liten och ofta ideellt arbetande grupp som drar det största lasset.
  9. walium

    rollspel.nu nere?

    Jag föreslår att ni försöker nå Gardener via hans officiella blogg (http://gardener.theyard.org/) istället för att själva bidra till ryktesspridning och vilda spekulationer. Han uppskattar säkert all hjälp som han kan få, inte minst ekonomiskt. Sedan hoppas jag att alla är lika pigga på att diskutera hur vi i framtiden ska förebygga sådana här problem när sidan är uppe igen (lösningen stavas pengar och ideellt arbete). Sidan sköter tyvärr inte sig själv.
  10. Visst, visst. Olika arrangörer kan ordna fram olika många spelledare. Men jag tycker ändå att spelarna som anmäler sig har rätt att få en uppfattning om hur många lag som är före dem eftersom det ändå säger något om hur sannolikt det är att de faktiskt kommer att få spela. Är det många andra före dem så kanske de istället väljer ett scenario som har färre anmälda. Eller så tar de ett annat pass med färre lag. Jag tror att spelarna i hög utsträckning kan reglera detta själva om de får veta hur det ligger till med antalet anmälda. Det kan jag inte se hur konventen skulle förlora på.
  11. Jag är rätt säker på att de flesta bara loggar in i databasen för att anmäla sig och sitt lag och att det är få som faktiskt går dit för att hålla sig uppdaterade om vad som arrangörerna eventuellt lägger till eller drar ifrån. Jag visste egentligen inte säkert hur många spelledare eller lag som jag skulle vara tvungen att hantera förrän minuterna innan det var dags att spelleda. Med så kort varsel är det som regel svårt att ordna saker. Hade lagen som anmälde sig åtminstone fått någon uppfattning om vilken placering som de hade i kön så hade systemet också varit mer självreglerande. De hade fortfarande kunnat chansa och hoppas men ändå varit medvetna om hur sannolikt det var att de faktiskt fick spela. Åtminstone i år tror jag att det var spelledarbrist.
  12. En detalj som jag som arrangör lade märke till var att anmälda spelare inte hade någon som helst uppfattning om hur många andra lag som var anmälda till olika pass eller hur de placerade sig på listan. Vilket fick som följd att Noir satt med 17 (!) lag på sitt första pass, knappast en situation som hade uppstått om lagen haft koll på hur många andra som också var anmälda. Finns det någon anledning till att spelarna inte får veta hur många anmälda lag det finns sedan tidigare på olika arrangemang? Det känns som det vore lättare att försöka hantera problemen redan på anmälningsstadiet istället för att ge pengarna tillbaka i efterhand när det visar sig att det inte finns spelledare till alla.
  13. Vad är en "normal" mängd färdigheter egentligen? 12? 8? 86? Är det ens ett värde som man kan enas omkring? Att både Neotech, Eon och Noir innehåller färdigheter är väl en likhet? Det finns system som överhuvudtaget inte innehåller något sådant. Många rollspel kan sägas innehålla onödigt många och krångliga regler men när jag spelar konventsscenariot till Noir och min karaktär består av en sida bakgrundsinformation och tre sidor kryptiska siffervärden så blir jag lite ledsen i ögat. Framförallt så har jag svårt att få det att gå ihop med glada utrop om "paradigmskiften" och "revolutionerande rollspelstänk". Jag är verkligen inget fan av DoDT:s regler men relevanta rollpersonsvärden samt bakgrundshistoria ryms i alla fall på en sida och är begripliga. Javisst, javisst anekdotiska bevis av ringa eller intet värde men så blir det ju lätt i sådana här diskussioner. Det finns tydliga indicier på att jag inte kommer att gilla Noir och jag tänker inte spendera 399 kronor på att bli besviken. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att låna det och läsa det. Men överlag så har kritiker alltid nackdelen att det är mycket lättare att detaljstudera något som man verkligen älskar. Varför skulle någon läsa en tung och svår lunta ifrån pärm till pärm och planera långa kampanjer om han är likgiltig inför spelet? För att bevisa en poäng i en meningslös internetdiskussion? Jag ser Noir som för detaljistiskt för min smak, att det sedan är mindre detaljistiskt än superdetaljistiska rollspel som Eon och Neotech gör det inte till ett minimalt, modern och fräscht rollspel. Jag förväntar mig inte att Marco ska överge sina intressen och sin tidigare bakgrund bara för att han ger ut ett nytt spel. Arvet ifrån Neogames finns där säkerligen fortfarande i någon mån, på gott och ont.
  14. Det där är rätt likt att hänvisa till vad användare på Noir-forumet tycker om Noir i annonser (ja, det har förekommit i Fenix). Det är en hyllningstext och bara för att Noirs fans inte är 14 år och är bättre på att uttrycka sig så gör det dem inte till bättre sanningsvittnen för det. Jag beundrar din passion för ditt spel men låt den inte överskugga all form av debatt. Det skrattas en del åt raving fanboys på Riotminds forum men på vilket avgörande sätt är egentligen Noir-fans annorlunda? Min uppfattning (och nej, jag har inte läst Noir ifrån pärm till pärm, levt med det konstant i flera år, varit med och skapat det eller spelat långa kampanjer i det) är att det är något av ett hopkok av olika rollspelsgrepp som funnits sedan tidigare (här hade jag utvidgat mitt resonemang med långa exempel om jag hade varit mer insatt i spelet). Att Marco gjort en god soppa är inte samma sak som att han uppfunnit samtliga ingredienser. Jag tror att han och Noir hade tjänat på att hålla begreppet "Kill your Darlings" i åtanke. Men jag är förstås ingen match för Marco-tåget är jag rädd.
  15. Jag ser det som konsumentupplysning att peka potentiella kunder mot de recensioner som finns. Om det verkligen rör sig om konsumentupplysning så skulle alltså Marco (spelets skapare för de som inte har förstått detta ännu) även länka till negativa omdömen som spelet har fått? Nu tror jag iofs inte att det finns några sådana, men någon gnällig jävel går alltid att hitta. Dessutom borde väl den omtalade grabbigheten också föras på tal om det nu verkligen var konsumentupplysning. Jag ser det nästan enbart som reklam ifrån en djupt engagerad spelskapare och sådant är jag föga intresserad av, särskilt när jag (och de flesta andra som så önskar) har tillgång till en eller flera av de omtalade recensionerna. Varför ingen diskussion om själva spelet (och då tänker jag inte främst på en diskussion om huruvida det är konsumentupplysning eller inte att posta en massa glada kommentarer om sitt eget rollspel)? Det här är väl ändå ett diskussionsforum?
×
×
  • Create New...