Jump to content

Sauron888

Medlem
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

About Sauron888

  • Rank
    25+

Profile Information

  • Ort:
    Göteborg
  • Intressen
    Roll/strategi/brädspel, datorspel
  1. Finns väl inget som säger det. Det är jag oxo övertygad om. Menar, bara för att man är kille behöver man tex. inte meka med bilar. Eller köra lastbil. Eller jaga. Endel kvinnor gör såna grejer. Bara för att man är kvinna behöver man inte tex. spendera x-antal timmar på att få fina naglar exempelvis. Aja, behöver inte svamla mer om det nu. Det är inget konstigt. Hmm, skulle väl lika gärna kunna spela kvinna. Inte för att jag nånsin gjort det. Däremot har jag spelat olika raser. Eg. samma sak. Vet bara inte om jag kan göra det bra. Men, funderar faktiskt på att testa det framöver. Det kan väl inte va så svårt. Menar, kvinnor är väl också människor. Fast det finns saker som skiljer dom från män. Mens, klimakteriet, whatever. Dom tänker lite annorlunda ibland oxo. Eller inte. Beror på. Har alltid undrat hur kvinnor ser på män. E vi lortgrisar, mansgrisar, skitstövlar, sexgalningar, konflikträdda, barnsliga vad vi nu framstår som. Där slutar jag. Annars blir jag för långrandig.
  2. Alltså det man bör ha klart för sig när man skapar en kampanjvärld. Stämningen. Har inte riktigt det klart för mig. Inspireras/funderar lite kring en SW-bok och lite av dagens värld och en naturfilm om Snöleoparden som jag såg på TV. Vet inte riktigt vad själv kampanjen ska gå ut på än dock. Men detta med film kan funka bra. Underworld kan funka bra som Vampire-stämningsskapare. Till exempel. mvh Stämningen, ack den svåra... För att få spelarna att begära landningstillstånd eller liknande så måste man lära dem de. Man måste som spelledare persentera rymdresan genom att i början av kampanjen gå in med sjok i vilka man beskriver stämningsskapande aspekter som man vill att spelarna skall ta till sig. När jag spellede 7:th sea i somras så gick jag inte in med inställningen att spelarna skulle kunna allt om skepp och kunna flytande sjörövarslang från början. Istället hade jag så kallade sjok där jag beskrev hur skeppet lade ut från hamnen, hur många salut skeppet sköt när kaptenen mönstrade på, när de möte ingående skepp, vilka segel de hissade, när man ropade skepp ohoy och så vidare. Det var självfallet saker som karaktärerna kunde men inte spelarna, men genom att jag presenterade materialet för spelarna så kunde de efter några spelpass börja använda sig av dessa beteenden när de själva spelar. Dit jag vill komma, man kan inte förvänta sig att spelarna skall komma ihåg att begära landningstillstånd första gången, utan istället måste göra det åt dem, visa dem på hur rutinen går till i SW-världen under de första träffarna för att sedan lämna ut det till upp till dem. Alternativt kan man väl skriva en lista över vad man skall göra när man skall starta/landa och ge ut för det är ju sådant som karaktärerna vet. För att ge spelarna möjlighet att skapa SW-stämning bör man enligt min syn presentera stämningen för dem så de har något att ta efter. Orkar man inte göra det i spelet kan man väl sätta dem på en filmkväll och titta igenom några av filmerna, de vars stämning bäst passar det man skall spela.
  3. Gjorde figurer till SW-rollspelet idag. Och till min förvåning. Så gjorde jag en human female noble först. (bara testade olika metoder att göra figurer). Ska försöka tänka utanför boxen. Tycker du SL bör göra figurer själv eller e det bättre att gruppen gör dom under överinseende? mvh
  4. Man kan spela utan. Nog bätte så om man inte kan variera. Rätt spelare, vet inte. Så länge man kan få gruppen att jobba ihop så. Spelar du nånting nu? Tyckte jag såg dig leta efter en spelgrupp. Men det kanske inte va du?
  5. Jag har samma problem. Men jag hittade en post här på forumet med några frågor som jag drog ut. När jag gör en person försöker jag svara på några av dom. Har inte heller spelat några kvinno-roller. Förklaringen jag har är att jag nog inte är mogen för det som rollspelare.
  6. Känner mig lite grön på jedi-stuffet. Bör nog kika på det. Även om spelare inte kommer att vara jedi i min kampanj.
  7. Sauron888

    Tigger Tips

    Ha ha, jättebra! Precis så det ska va. Så är det i verkligheten. Har själv varit nära att byta sida ett antal gånger. Ang. Vampire så tycker jag det är lite svårt att spela. Därför shunnar jag det lite grann. Tja, nu har du en potentiell spelare i alla fall. Tyvärr så bor du i Skellefteå och det är lite synd. mvh
  8. Sauron888

    Tigger Tips

    Ondska/godhet e inte så j-a lätt. De e inte så att man, om man e ond lixom står på ett torg och deklarerar jag e ond. Tycker Starwars e lite svart/vitt, men det ska det ju va. Lägger oxo märke till hur svårt Qui-Gon och dom andra har att detektera vem/vad som ligger bakom vad som sker. Så det e väl inte helt svart/vitt, iaf. inte under Republikens dagar. mvh
  9. Sauron888

    Tigger Tips

    Är det inte så att rollspelen lixom färgas av verkligheten? Uhm om man vill ha med nåt som finns i verkligheten så tar man med det i spelvärlden. Så gör jag. Vill jag inte ha med en viss grej tar jag inte med den.
  10. Sauron888

    Tigger Tips

    Äh, orkar inte tjöta mer om det här nu. Ha det gött Vilket är exakt min poäng. Du mår inte dåligt av dina psykoskryss förrens de leder till att du får en psykos. Får du en psykos är du psykiskt sjuk. Eh, say what? Psykoskryss i Star Wars? Halshuggningar har vad med saken att göra? Fogge - förvirrad
  11. Sauron888

    Tigger Tips

    Det var det här jag menade. Sånt här fick mig att sluta läsa Star Wars böcker. Slutade exakt när dom blandade in sånt skit. Lite som att rättfärdiga att folk hugger halsen av varandra. Vilket är exakt min poäng. Du mår inte dåligt av dina psykoskryss förrens de leder till att du får en psykos. Får du en psykos är du psykiskt sjuk.
  12. Sauron888

    Tigger Tips

    Jag vet att man påverkas av saker. Men inte att man skulle vara "psykiskt sjuk" för att man blir påverkad. Såg tex. en film med en kille som var tvungen att skjuta folk som kom över en bro. (Stellan Skarsgård hade en av rollerna). Först skjöt han en pojke, som visade det sig bara jagade en get eller nåt. Sen skjöt han inte på en flicka, som visade det sig bar på en handgranat som hon kastade på hans kompis (Stellans rollfigur) som naturligtvis dog. Klart man blir påverkad av saker. Det förnekar jag inte. Tänk om det skulle finnas ett spel där man kunde förinta judar eller nåt. CoC: Visst, det spelet är väl sånt till naturen. Skulle tro att om jag ser nåt hemskt av det ena eller andra slaget blir jag oxo påverkad. Som att se nån bli halshuggen i Irak, eller nån bli "omhändertagen" i nåt land som ligger mera nära. Eller jag blev faktiskt påverkad av halshuggningarna i Irak. Tycker dom e hemska. Men samtidigt gör inte det brott som begås i vissa Europeiska länder mindre hemska. Nu kanske detta blev till nåt helt annat. Men må så vara. Vissa grejer kan man inte komma undan. Fortfarande vänlig, /S Vi tackar för den djuplodande analysen. Är CoC också ett skitspel för att det har med regler för Sanity? Tänkte väl det. Blir man påverkad av hemska saker är man ju en mes... :roll:
  13. Sauron888

    Tigger Tips

    Verkar som Neotech är ett skitspel. Låter så...
  14. USA har en president _men_ räknas som demokrati? *förstår inte* Snarare är det så att Norge tex har en kung men räknas som demokrati. Skulle vilja säga att det finns ett fåtal sätt att föra in demokrati. Ha det gött
×
×
  • Create New...