Jump to content

Gunnar

Medlem
  • Content Count

    418
  • Joined

  • Last visited

About Gunnar

  • Rank
    250+

Contact Methods

  • Hemsida
    http://www.rollspelsbaren.se

Profile Information

  • Ort:
    Rollspelsbaren
  • Intressen
    Rollspel
  1. Hej! Jag ställer gärna upp, rollspelar fortfarande med viss reglebundenhet, skriver och arrangerar. Plus finns i Göteborg. Mvh Gunnar (PMar kontaktinfo)
  2. Gunnar

    Första gången

    Första gången vi spelade tror jag var Spindelkonungens pyramid (Drakar svarta boken(, minns det som att vi slet i timmar med att göra karaktärer (för andra gången, vi hade gjort karaktärer tidigare, men sedan hade det kommit nyare regler). Sedan spelade vi bara i någon timmer, hamnade i en fälla och så bröt vi för kvällen. Sedan ville några av de som varit med inte spela igen... Nästa gång tror jag det var Chock och Dracula, grymt bra och sedan var jag fast... -Gunnar
  3. Jag skanar helt den rätta tekniska komptensen, men är annars väldigt intresserad av att vara med... -Gunnar
  4. Hm... jag saknar funktionallitet att sitta om meka i det som jag själv lagt upp... Och i övrigt så ska jag försöka få till ett TestCon snart och plockar nog gärna något från konventskrivverktyget för att testa också ;-) -Gunnar
  5. Jag är fortfarande intresserad av att vara med och testa -Gunnar
  6. söker ni arrangörer och eller scenarioskrivbenter? -Gunnar (och Rollspelsbaren)
  7. Vad gör ett rollspel till ett bra rollspel, enligt dig? I ordning: spelare, spelledare, karaktärer och plott Om du skulle välja en enskild sak som gör ett rollspel dåligt, vad är det då? Dåligt och eller överdrivet regelanvändade (lustigt nog tycker jag sällan reglerna själva kan göra det dåligt, utan bara förhållningsättet till dem) Varför spelar du rollspel? (Ja, svaret blir väl antagligen "Det är roligt", men varför är det roligt?) Kreativt utlopp och socialt sammanhang (och ibland för att kompensera att jag inte hinner så på scen, men släpper inte rollspel när jag har tid för teater, så det är inte hela sanningen) Vilken del av ett spelmöte, och förberedelserna inför det, är du mest road av? En timme in på spelandet, när karaktärer har satts sig och innan koncentrationen släpper, i kampanjer oftast tredje eller fjärde tillfället, på konvent blir det oftast bäst mot slutet av scenariot. Om du skulle välja en favorittyp av karaktär, vad är det då? (håll oss till någorlunda sterotypa exempel här) Wooster... alltså lite menlösa överklasstyper med mycket insiativ och goda hjärtan -Gunnar (som tycker det är lustigt att vara först om att väga in deltagarna i ett bra rollspel)
  8. Jo skriver man scenarion med mycket karaktärer får man nog skylla sig sjävl... men det är ofta uppskattat. Plus att tiden man lägger ned på att skapa karaktärer tycker jag hör till om man vill ha karaktärsfokus. Mer så än om man kör med eller utan räls. -Gunnar (som hade 55 karaktärer i sitt scenario i år... måste sluta öka antal)
  9. Lustigt nog låter det som du var på samma NasaCon som jag... men det var inte det som var frågan. GothCon har vid jubileum bjudit in utländska gäster, men senast verkar den biten inte klaffat. Bland annat har Steve Jacksson varit där och pratat och spelat spel. StockCon (det gamla SSK) har jag för mig gjorde samma sak. LinCon bjöd en gång in Blixt som föredragshållare (och arrangör) som "dragplåster" Och det verkar funka, men folk verkar främst åka till konventen för att spela spel. Till skillnad från SF-conen dit folk åker för att lyssna på folk. Och fester då? Första gången jag var på SydCon (SydConV) så hade de disko... vet inte om det dog, men det var en udda men rätt kul grej. Visserligen satt jag och läste på ett scenario och försökte sedan sova i arrangörssovsalen brevid diskot, så då var jag mest irreterad över det). Käk och träffa folk borde också kunna funka, men det tar tid från spelandet. Vi har haft olika traditioner om att gå iväg och ta längre middagar någon gång per konvent och det kanske man skulle kunna göra större. Med föranmälan skulle man kunna... Jag ska grunna på det och se om man ska testa att arrangera något sånt. Annars tycker jag om tanken på workshops, specillt kan jag se det som något coolt för rollspelarna. Jag höll en spelledarworkshop inför GothCon som jag gärna tar med till valfritt konvent om nått sånt är intresserat. -Gunnar
  10. Hm... ska nog be om ursäkt till Marco... När jag räknar efter och tänker på vad du skrivit. 22+10+2+4 (dvs"en halvdag") blir 38 timmar, jag brukar räkna på mellan 50 och 100 timmar. Fast jag skriver på kvällar när jag får tid, och på tågresoer, för mig (oss) att få lös den mängden tid krävs ett halvår (antingen har jag för kul jobb eller för många fritidsintressen ) Plus att vi har en hel del punkter till som inte finns med på Marocs lista, ungefär så här: Speltester i snitt 4 stycken gånger 6 timmar (med feedback) =26 Layout och illustrationer 5-10 timmar (oftast är det inte jag som gör det) Samordning (när vi är flera skrivbenter) 10-20 timmar Speltesten behöver man inte fullt så mycket om när man skriver öppna handlingar som Maroc gör (även om jag inte skulle vilja vara utan) och jag har en fallenhet att skriva för flera olika spelarmängder och då testa de olika varianterna också. Räls tar också lite extra tid/speltest om man vill ha den snygg och lagom osynlig. Så jag säger ett halvår, Marco säger tre dagar, och jag flyger i taket (för för mig skulle det vara ett par timmar) och Marco flyger i taket (för han uppfattar mig som elitistiks som vill lägga lång tid), men i grunden.... och jag kan snitta på en två timmar i veckan så tar det mig nästa ett halvår att lägga ned samma tid som Marco på scenariot. Ber om ursäkt för raljerandet tidigare. Grunnar nu istället på om det är värt jobbet, när jag skulle kunna skriva en blurb och improvisera... fast sedan minns jag hur många som plusar en järnet för det man gör och då är det värt allt jobb. -Gunnar (som fick en godispåse av ett lag för bästa scenario de fick spela på GothCon i år, men jag äter inte godis :wink: )
  11. Det får stå för dig, eller snarare så här: Jag kan också skriva ett scenario snabbt och har gjort så (och jag behövde inte Noir struktur, utan klarade mig med hederlig friform). Men jag vet att det borde bli bättre om jag pillar lite på det. Men menar du att scenariot är oförbättreligt efter att du skrivit det får, så i sånt fall är du bättre på det än mig. Det där är bara elitistiskt och missunsamt skitsnack. Jag har ambitionen att spelarna och spelledarna skall tänka tillbaka och känna att "Noir-scenariot var minsann ett av de bästa vi upplevde på konventet!". Var det ligger på din etablerade "ambitionsskala" få du avgöra själv. Att jag inte står som arrangör är för att jag hatar det praktiska med salar, spelledarallokering, kopiering, etc. Jag är författaren till scenariot och kan jag finna någon annan som är villig att hjälpa mig med det praktiska så är det win-win. Jag vet inte om det är mer elitistiskt att tycka att ambitionen att låta ett scenariot ta lite tid är så elitistisk, eller att köra speltesta och anpassa scenariot efter dessa. I alla fall inte mer än det låter elitistikst att prokalmera ens eget rollspel som det ända i Sverige som man snabbt kan skriva scenarion till Speciellt som jag tycker det är lite befängt om jag utan system kan skapa ett scenario som räcker längre tid utan systemet och som får spelarna vara nöjda. Och jag förmodar att alla arrangörer strävar efter att spelare och spelledare ska gå ifrån scenariot och säga att de var deras höjdpunkt på konventet. Och jag trodde att alla ville vara stolta över att de gjorde scenariona (ärligt talat var jag helt övertygad att Jonas hade skrivit scenariot ifjol, speciellt efter speltestat det med er två). Jag har inte varit med om att något konvent har misstyckt att man står som två arrangörer och en står för det praktiska och den andra står för skrivandet, snarare tvärt om, det är en rätt smidig lösning som jag känner fler som använt. Så skärpning Marco, om du skriver scenariona, stå med ditt namn på arret :wink: Ska jag summera? Jag vet också att man kan skapa scenarion väldigt snabbt, till och med väldigt lyckade sådana. Men jag kan inte tro att de inte kan gå att förbättra genom att lägga mer tid och speltester på dem. En anledning till att jag (vi) slutat spelleda andra scenarion är att de ofta varit slarviga och jag håller med trådskapare att generellt skulle det inte vara dumt med en högre ambitionsnviå hos konventskrivarna. -Gunnar (som improvierade två väldigt uppskattade Friforms-noir/dystopi scenarion senast)
  12. Ett par tankar på det som skrivits (utifrån mina erfarenheter): Friform / expriment har dragit folk även under senare år, finns det fler sånna arr så drar det mer också verkar det som. Fast blurb och setting påverkar det också mycket. Om jag inte helt missuppfattade skvallret ifjol så var två av de tre största arren på GothCon ifjol märkta friform och det tredje var Noir och det jag såg av det scenariot så kändes det mycket mer som trad. frifrom än som ett systemscenrio. Så friformen är inte död och inte något som garanterat skrämmer bort folk, däremot så verkar inte baracker och ufospanare i Uppsala vara det hetaset, medan nostagli verkar vara det (vid påsk 2008). Expriment är på intet sätt dåligt bemött av spelarna och kan vara väldigt uppskattat även idag. San Andreas fick pris (av GothCons deltagare) för två år sedan och det var i högsta grad ett exprimentscenario. Där efter har vi fått väldigt bra feedback på efterföljande scenarion och inget av de har varit speceillt traditionellt utan snarare rätt mycket formexpriment. Och så frågan om hur mycket tid man borde lägga ned, där jag har två svar. Ett som spelar: Skit samma mängden tid ni har skrivit, så länge jag får en ok karaktär och en grym spelledare. För mig som spelare är det bästa ni kan göra att lägga en arbetsdag per karaktär och sedan anlita proffesionella spelledare Och ett svar som spelledare: Visst kan jag få vilket scenario som helst att funka, t.o.m kan jag göra något riktigt bra tretimmarsscenario utifrån din blurb, men jag har inte lust att ställa upp om du inte har gjort ett bra jobb, för då kan jag heldre köra impro. Kort och gott; jag förmodar att scenariot håller dubbelt så hög nivå som det jag kan köra improviserat För jag måste vara lite kluven, efter i tolv år haft ett arrangemang som håller ihop utan att vi skriver mer än hundra begrepp. Och flera saker som jag har improviserat har jag sedan skrivit ned till uppskattade scenarion. Men jag vet att det blir bättre ju mer tid jag lägger på det. Och jag vill inte ge ifrån mig ett scenario som är sämre än andras, helst ska det vara bättre (eller allra helst bäst). På ett eller annat sätt hoppas jag att jag ska kunna beröra (eller underhålla) spelarna. Det behövs inte att de gråter (även om sånt impar på mig om de kan göra det och vara glada över det i efterhand - kudos till frispel), så är mitt mål att ge dem ett Waow, eller en mysig stund och att de ska minnas det i efterhand. Ett tecken på att jag lyckas fick jag för några år sedan, då en spelledare berättade att han fortfarande brukade ta fram mitt scenario Vid vägens ände från LinCon 99, det efter dryga fem år. Det fick mig känna att jag når mitt mål i mitt skrivande och lägre än så vill inte jag sikta. -Gunnar
  13. Jag försökte hojta till långt innan konventet via PM här om att byta speltest :wink: Hade jag speltestat det hade jag nog istället försökt hugga scenariot och spelat det för dem istället... Nu blev det ett skiljt scenario (i alla fall om jag jämnför med vad hustrun berättade om orginalet). Fast impron blev lyckad i alla fall -G.
  14. Jag sätter en stolthet i att skriva scenarion som folk är nöjda med både spelare och spelledare och för mig innebär det att jag oftast låter det ta tid. Ett år är lång tid för mig, mer ett halvår är nog standard, fast nått scenario har fått ligga och mogna i flera år och en annan gång har jag hjälp LinCon genom att skriva en huvudtournering på ett par dagar (arrangören hade hoppat av ett par veckor innan konventet). Nästan alltid har det också varit med väldigt mycket beröm och positiv feedback (även om jag idag inte skulle arrangera om det allra första som jag skrev. Sedan kan jag bli lite förvånade när Marco skriver om hur snabbt det går att skriva Noir-scenarion. För mig känns det lite som att dissa publiken att medge att man slänger ihop det på markant kortare tid än andra. Visst kan jag också improvisera saker och med bra skrivna karaktärer kan en van spelledare komma väldigt långt. Men jag har högre ambitioner. Har inte Marco det får det stå för honom (å andra sidan har inte Marco stått som arrangör för något själv, så jag tar upplysningen med lite nypa salt) Förresten så blir kommentarer om hur andra gör det bra lite underliga, att det pratas om scenarion positivt en vecka efter konventet får man hoppas på, nedladdningar är kul att få, lika så med många lag (mest roligt att se hur den siffran kan öka efter konventet...). Så till frågan istället. Jag tror också att konventen och spelarna mår bra av välarbetade scenarion. Det känns som det blivit färre spelare på senare år, samtidigt har flera av de arrangörer som var kända för att lägga ned mycket arbete på scenariona försvunnit. När jag pratar med grupper som varit med länge är det många av dem som främst (likt Fredrik) går på arrangörer de känner till sedan tidigare. Som gammal spelledare sjävl har jag ett annat sätt att mäta om jag skriver bra saker, om jag klarar mig med spelledare på kontaktnät och genom att folk aktivt söker efter att få spela mina grejor för dom uppskattar det jag skriver, ja i så fall är jag nöjd. Och då kan folk visserligen tro att det är för att jag alltid skriver små obskyra saker, men ifjol höll vi ett av de största arren (tillsammans med Noir). Och när det gäller att locka nya spelare och ha en säljande blurb, i år verkar pendeln ha svängt till att man ska ha ett arrangemang och inte en tournering. Ett par saker ger oftast mer deltagare; Nya hårt marknadsförda spel Friform (helst i kombo med Call of Cthulhu eller Kult) Nostalgi Så pröva något sånt om ni vill dra folk ;-) Och tanken ett par saker som folk nämnt, uppmuntran skulle vara trevligt. Jag triggades hårt när GothCon hade utvärdering och delade ut pris för bästa scenario (utsett av deltagarna). Mer sånt! Finns massa sätt man kan göra det på dock. Och skrivargemenskap för oss arrangörer som vill lägga mer tid ;-) -Gunnar (hoppas jag inte låtit allt för elak)
  15. Mitt var såhär: GothCon 2008, snabbt sammanfattad* Torsdag: Tänkte gå på GothConpub, men Mange föreslog kinamat (då Rollspelsbaren skulle ha kinatema) och det drog ut på tiden, men var gott nog för att vara värt det. När jag kommer tillbaka till konventet öppnar precis incheckningen och min fru sitter i den så det dröjde en stund innan vi kunde ta oss hem och sova. Fredag: Frukost/spelledarsamling på Tintin och sedan kör vi "Våra måndagar i baracken", härlig friform, BEDLAM är ett kul men väldigt intesivt lag, fast helt rätt för scenariot. Prickar passets längde på fem timmar. Lunch på Pasta ETC, med hela närvarande Rollspelsbaren, sjukdom och skjutsproblem har gjort att vi bara var fyra pers. När vi kommer tillbaka sätts alla (eller de flesta i alla fall) på att spelleda och vi plockar in två "konsulter" också att hjälpa till (gamla vänner som varit med förr). Kinatemat är förresten väldigt uppskattat, vi (Jens) hade bakat in alla våra koncept i lyckokakor som spelarna fick dra. Min första servering fick en extra touch av att laget (Ghetto) inte fått plats på Noir och var Noirsugna, inte för att jag kan rollspelet direkt, men genren är jag bekant med och kokar ihop en längre grej i öststatsmissär och med flashbacks. Jättetrevlig och rätt långt, speciellt som jag insåg att de som spelade Noirscenariot i korridoren vi satt verkade hålla på kortare tid än vad vi gjorde. Jag var bara tillbaka i nån timme vid barens bord, sedan slutade nästa pass och jag tar ett gäng (Laser) som inte fått spela Cthulhu, den gången tog jag både begrepp och så körde vi utifrån blurben i foldern (enda frågetecknet var tyska sydvästafrika som ingen av oss kände till att det ens fanns). Bryter nån gång mellan midnatt och ett och somnar gott på konventet. Lördag: Frukost följt av barack, KKKristen alltid kul att spela med, lite dumt med brandlarm men spelet flöt bra i alla fall. Lunch på Pasta etc igen (men nära och gott är bra skäl att återupprepa det). När vi kommer tillbaka är det åter snabbt fyllt i baren av lag som inte fått spellederade, skäms över att vi fylls och missar några som förbokat några timmar senare. Själv tar jag ett lag som åkt på sitt första konvent, anmält sig till fem pass och fått spela ett. Utifrån det så ger jag dem ett långpass och kryddar åter med Noir (det som de sett fram emot mest). En kul kontrast från de som jag spelat kvällen innan, då det här gänget hade spelat i två år och förmodligen var födda ett tag efter att gänget jag hade kvällen innan hade börjat spela rollspel. Hinner med ett kortare scenario till när jag kommer tillbaka med Frispel och får dem att "hitta på" saker som är historiskt korrekta, de gav mig komplimanger efteråt för min skicklighet att manipulera spelare utan att det märks. Håller i Verbal Kombat, bra tournering, men vi måste komma ihåg röstlapparna igen till nästa år. Åker själv ut i första fajten, men ser en god vän ta hem det istället som klass 9A. Söndag: Frukost - Barack - Avslutning Jag hade bara bra lag med scenariot, men sista (Laser) var en perfekt matchning till hur scenariot var skrivet och det var bara en fröjd att spelleda det. Innan avslutningen kommer en spelare fram till mig och lämnar över en påse godis, deras lags pris för bästa det spelat på konventet och på prisutdelningen får min fru stutsa upp och hämta pris för sitt lag. Rätt kul med sånna känslor. Årets insikter: -Flashback är da skit, borde använda mer sånt när jag spelleder -Rollspelsbaren har fullt tryck när arrangörerna inte får ihop folk och när vi inte hade nått större utbyte innan så hade vi svårt att hoppa in och hjälpa till, enda var Western som vi lyckades låna ut spelledare till, å andra sida kunde vi göra bra improvisationer av scenariona -Ghettogänget pratade jag med om varför man åker på konvent - för att få nya idéer och kreativt utbyte. Jag har nog haft det i bakhuvudet, men det fick mig också att fundera på att jag borde även hinna spela -Jag känner mig kluven om vad vi borde göra med Rollspelsbaren, vi har gjort ungefär samma sak i tolv år, men det är fortfarande väldigt uppskattat och när man får till riktigt bra saker improviserat som fyller nästan ett helt pass och har lyriska spelare... ska jag satsa på att skriva eller hålla ihop bra spelledare? -Gunnar (*snabbt var nog fel begrepp)
×
×
  • Create New...