Gå till innehåll

kakan

Medlem
  • Innehåll Antal

    157
  • Gick med

  • Besökte senast

Om kakan

  • Placering
    100+

Contact Methods

  • Hemsida
    http://www.unionen.org

Profile Information

  • Intressen
    Brädspel och övriga spel
  1. Ny ordförande i Sverok Stockholm

    För att få in ytterligare historia i hur saker har hanterats då detta uppenbarligen inte hanteras i stadgarna. Vid avhopp är det bra att tydligt klargöra offentligt att en person inte längre har ansvar för de beslut som styrelsen tar trots att personen inte anmält frånvaro/jäv/reserverat sig mot ett besluten. Därför bör personen inkomma skriftligt att den avser avsäga sig uppdraget. Övriga styrelsen bör på nästkommande styrelsemöte godta den inkomna resignationen från uppdraget. I resignationen bör det stå från vilket datum detta gäller och för enkelhetens skull bör det vara från datumet för styrelsemötet. (detta var sättet det utfördes under verksamhetsåret 2010) Ovan handskas bara med själva avsägandet av uppdraget. I fallet att ordförande eller Kassör avsäger sig uppdraget så skapas en lucka ibland de ansvarsposter som årsmötet väljer, vilket alltså inte styrelsen kan välja (ja jag anser precis som Wille att stadgarna uttrycker ensamrätt för årsmötet att välja ordförande och kassör). Därför bör styrelsen, precis som ovan nämnts, välja "tf ordförande" och tf kassör, när så behövs. Däremot kan styrelsen fortfarande välja ny (ordinarie) vice xx om den så vill då dessa poster inte är reglerade i stadgarna. Ovan är det sätt som personligen anser att man bör gå till väga på enligt fastslagna stadgar och de praxis som jag känner till. Enligt den praxis hur man tolkar lagar och därmed också juridiskt tolkar dessa frågor så måste man också ta med praxis hur dessa frågor normalt behandlas allmänt i liknande organisationer och dessutom inom denna organisation. Sedan har det också sagts att man bör göra skillnad på praktik och teori. Ovan säger jag hur man bör behandla frågan rent juridiskt, alltså vilka beslut som man bör ta, däremot vad man sedan skriver under med i officiella kontakter är en annan sak. Jag må vara nörd vad gäller sådana här saker men personligen skulle jag använda tf även där då det är korrekt och skapar minst förvirring. Lycka till som nya ansvariga David Gustafsson (tidigare Karlsson) Revisor Sverok Stockholm 2010 david.karlsson@unionen.org
  2. Rapport från Inslaget

    Finns det några fler detaljer om vad som hände på inslaget? /David
  3. Föreningen Unionen säljer 5st portabla dass lämpliga för t ex lajv eller sommarstugan. Varje byggnad är rejält konstruerad för att tåla att monteras ihop och isär många gånger. Väggar och tak är behandlade med kuprinol. Allt sätts samman med bult och vingmuttrar, så inga verktyg behövs. Priset är satt till 2.500kr per styck vilket motsvarar kostnaden för material då de byggdes. För mer information kontakta Dennis Rundqvist på 0736-533844 eller dennis.rundqvist@unionen.org.
  4. Föreningen Unionen säljer 5st portabla dass lämpliga för t ex lajv eller sommarstugan. Varje byggnad är rejält konstruerad för att tåla att monteras ihop och isär många gånger. Väggar och tak är behandlade med kuprinol. Allt sätts samman med bult och vingmuttrar, så inga verktyg behövs. Priset är satt till 2.500kr per styck vilket motsvarar kostnaden för material då de byggdes. För mer information kontakta Dennis Rundqvist på 0736-533844 eller dennis.rundqvist@unionen.org.
  5. Incognicon Åtta 8-10 april

    Nu är det bara en vecka kvar till vårens stora brädspelshändelse i Stockholm, Incognicon åtta! Vad: Brädspelskonvent När: 8-10 april Öppettider: (Fre) 16.00 – (Sön) 16.00 Var: Skapnäcks Kulturhus (Skarpnäcks Allé 25, T-bana Skarpnäck) Pris: 50kr (medlemskap i Unionen ingår) Föranmälan: Ingen föranmälan Sovplatser: Ja Arrangör: Spelföreningen Unionen Konventet syftar till att ge alla besökare en möjlighet att spela så mycket brädspel de orkar under en helg. Huvudsyftet är inte att vinna utan att ha kul. Vi kommer därför bara att ha en turnering och det är om vem som vinner konventet (AKA vem som spelar mest). Superbra pris och underbart snygg buckla utlovas i vanlig ordning. Vill du veta mer, skicka en blänkare till kontakt@unionen.org. Välkomna David Karlsson Projektledare Incognicon
  6. Incognicon Åtta 8-10 april

    Bara en knapp vecka kvar och arrangörerna väntar bara på att det ska starta. /David
  7. Settlers of Catan utgåvor

    Personligen ser jag inte så mycket mening någon utbyggnadsset. Möjligen att man någon gång kan tänka sig att köra Knights expansionen men det är sällan. Alla expansioner gör spelet mycket mer krångligt utan att ge så mycket tillbaka. Detta gäller särskilt om man lägger till 5-6 spelarsversionerna eller varför inte allt på en gång (två dagar senare...). /David
  8. Tips till styrelsen (Kassören)

    Tja! Jag må jobba på Swedbank så jag kan inte påstå att jag har koll på vad de andra bankerna har för erbjudanden men det borde inte vara så svårt att kolla upp. Däremot har jag tyckt ett tag att funktionen att bokföra på nätet i anslutning till sitt bankkonto borde vara mycket enklare än att bokföra i ett separat program. Jag vet att Swedbank har haft funktionen ett tag men aldrig sett ett prisvärt förslag förrän nu. http://www.swedbank.se/foretag/branschl ... /index.htm _________________ ------------- David Karlsson david.karlsson@sthlm.sverok.se Glöm inte Incognicon åtta 8-10 april i Skarpnäck http://unionen.org/arrangemang/incognicon-atta
  9. Kallelse årsmöte 2011 5/2

    Håller inte med Anneli om att det inte framlades vikten av att ha pengar i kassan, mängden pengar vi har samt att det inte är mycket i relation till hur mycket pengar vi gör av med. De som skrev under reservationerna var nästan alla uppe och pratade under diskussionen. Jag ser det som Hampus, årsmötet har tagit ett medvetet beslut att satsa så stor del av kassan på just år 2011 och att inte spara på krutet. Personligen ser jag däremot det som viktigt att ha en kassa motsvarande minst en årsomsättning för att vi ska kunna garantera vår verksamhet. Det skulle innebära att vi får tid att avveckla stora fasta kostnader innan vi riskerar att gå i konkurs. Att styrelsen är engagerade i andra inkomstkällor än SLL är livsviktigt för vår överlevnad. Hoppas verkligen på den biten Hampus, Kör hårt du har allas vårt stöd! _________________ David Karlsson Nu inte revisor och fri att vara partisk i diskussioner... : )=
  10. Kallelse årsmöte 2011 5/2

    Efter att ha vilat ut och tagit mig en lång promenad i solen så har jag till slut kommit tillbaka till livet efter gårdagens årsmöte. För er som inte var där så måste jag påpeka att ni verkligen missade ett riktigt grymt möte som verkligen visade att de som röstade hade möjlighet att påverka distriktet. Många frågor avgjordes med bara några rösters marginal. De frågor som avgjordes på mötet handlade inte om vad som helst utan påverkar distriktets framtida inriktning och hur mycket projektbidrag som disktriktet ska dela ut. Mer om det kommer ni att kunna läsa i protokollet. För er som var där vill jag berömma för ett mycket väl genomfört möte. Det var rena argumentationer och inte smutskastning. Diskussionerna hölls mer än någonsin till ämnet. Helt enkelt det bästa årsmöte i Sveroks historia som jag deltagit i. Med detta vill jag rikta ett stort tack till alla er som ordnade med mötet och som deltog! _________________ ------------- David Karlsson Mötesordförande för årsmötet
  11. Möteshandlingar till årsmötet

    Vi var lite snabba och kom på att vi glömt bort kansliflytten. Här är den uppdaterade versionen av vad vi kommer att påpeka under årsmötet. [attachment=0]Revisorskommentarer till årsmötet 2011.docx[/attachment] _________________ ------------- David Karlsson och Dennis Rundqvist Verksamhetsrevisorer Sverok Stockholm 2010 david.karlsson@sthlm.sverok.se
  12. Möteshandlingar till årsmötet

    Får ursäkta det sena inlägget. Vi utlovade lite kommentarer inför årsmötet som stöd för årsmötet så att mötet får en bättre uppfattning om hur styrelsen har utfört sitt arbete under året. Här kommer de. Återigen har jag ingen PDF-printer installerad så någon med dylik får gärna ta tag i den och göra om den. [ny version i nästa inlägg] _________________ ------------- David Karlsson och Dennis Rundqvist Verksamhetsrevisorer Sverok Stockholm 2010 david.karlsson@sthlm.sverok.se
  13. Möteshandlingar till årsmötet

    Vi som verksamhetsrevisorer tror nu att vi har fått ett tillräckligt underlag för att kunna avge en revisorsrapport till årsmötet (se bilaga). Tyvärr har jag ingen installerad Acrobat som gör det möjligt att omvända till PDF. Någon som har en tillgänglig får gärna hjälpa till med det. Underskriven version kommer att lämnas till styrelsen samt tillhandahållas under årsmötet. Vi har återgått till den praxis som finns inom det mesta av revisorssverige med enbart kommentarer i själva revisorsrapporten då det finns något allvarligt att anmärka på. För att komplettera detta har vi lagt till 2 ytterligare nivåer av kommentarer. När det gäller kommentarer som vi anser vara av vikt för årsmötet att veta om men som vi inte ser som tillräckligt allvarliga för att generera en anmärkning så kommer vi att ta dem muntligen under årsmötet samt återge dem här på forumet (Kommer inom kort efter sammanställning). Den enklaste formen av kommentarer kommer vi att återge som feedback till den avgående styrelsen samt som input till den tillträdande styrelsen och revisorerna. _________________ ------------- David Karlsson Revisor Sverok Stockholm verksamhetsåret 2010 david.karlsson@sthlm.sverok.se Dennis Rundqvist Revisorsersättare Sverok Stockholm verksamhetsåret 2010 dennis.rundqvist@sthlm.sverok.se
  14. Inkommen-motion till årsmötet: Personval

    Jag vill bara tillägga att jag håller med Fredrik att båda dessa frågor bör tas som frågor om mötesformalia under mötets början. Alltså både frågan om det ska vara personval samt frågan om vilket system vi ska använda för personval av grupper eller till enskilda poster. Detta ser jag inte som något problem då en mötesordförande bör ta upp den frågan under inledningen av mötet och helst till och med göra en sammanfattning av den här diskussionen. Då får alla vara med och besluta om hur vi vill göra och ingen borde kunna missa det. Vi vill ju alla kunna diskutera sådana frågor innan mötet. Därför är det inga problem att ta upp dem innan här i forumet även om det inte är en regelrätt motion. Det borde inte vara några problem att även ta upp förslag på yrkanden till mötet här.
  15. Inkommen-motion till årsmötet: Personval

    Ett tips är ju att kolla med Tobias som hjälpte till med sitt mötessystem på vårt förra årsmöte. Han kanske har något eller kan fixa något som kan hjälpa till.
×