Jump to content

ember

Medlem
  • Content Count

    170
  • Joined

  • Last visited

About ember

  • Rank
    100+

Profile Information

  • Intressen
    gissa...
  1. ember

    [40k] Thousand sons?

    Prova att spela Kroot ett par gånger, så kan vi börja snacka om svagast armé Själv så började jag spela SM pga. utseendet på modellerna (det var ett antal år sedan ). Sen så fick mitt eget Chapter flera nya dimensioner iom traitsystemet i 4th edition-codexet. För ett par år sedan så introducerade jag ett antal polare för hobbyn och i samma veva började jag spela Sisters of Battle - för det första för att modellerna är riktigt snygga, och för att ingen annan spelade dom häromkring. Sen började jag Kroot pga. att jag helt enkelt ville ha en utmaning.
  2. Du bör i varje fall skumma genom PDF-dokumentet. Det är inte en enhet dom får minus för, utan ganska många. Det är 2 enheter som får minus bara för att du tar dom och ytterligare 4 som får minus om man ger dom Hyperactive Nymune Organ Adaptation (läs: gör dom effektiva). Som sagt, inte helt säkert. Bra armé =/= lättspelad armé. Sage, men jag tycker inte att man ska få minus för en enhet bara för att den är vanlig. Vanlig, och för bra - ok, men bara vanlig, nej. Här har jag nog definitivt missat en hel del. Jag har aldrig skrivit en lista på 1500 poäng då jag övervägt ett andra HQ-choice snarare än något annat. I 1750 är Kroot förmodligen den enda armén då jag skulle välja en till HQ. Än en gång ser jag inte varför det borde bli minus bara för att det är vanligt. Bara för att flera listor av samma codex innehåller 2 HQs behöver ju inte dessa ha samma gear osv..? Som jag nämnt tidigare så borde man imo få plus, eller i varje fall inget alls för att ha flera inquisitors, oavsett deras gear - med undantaget nudisterna dvs. (som ju redan finns med i listan) Det känns tråkigt att ge minus för det som gör Sisters of Battles enda HQ värd att spela med. Som jag sa, Monolithen är bra, men den är knappast odödlig/gudalik/denbästatankenispelet. En monolith bör inte ge minus, för på en så hög poängnivå som 1750 så bör alla ha med saker som kan ta hand om en monolith. Flera monolither, ok, endast en borde inte ge något minus alls. Helt i sin ordning. Misstolka mig inte nu, jag har inget emot kompsystemet i sig. 40k är inte helt balanserat, och vissa enheter är för bra, eller blir för tråkiga om man har för många av dom, men listan i det här fallet skulle behöva en liten uppdatering här och där.
  3. Monolithen går definitivt att skada. Den är mycket mer skrämselfaktor än något annat. En Falcon med de där uppgraderingarna är dock löjligt svår att ha ihjäl, och tänk på att du bara har en 9% chans för immobilize/destroy för varje glancing hit, och 2% chans för destroy. Den går oftast inte att döda alls, det bästa man kan göra är att hindra den från att skjuta varje runda. Och vad det gäller Monolither, så möter jag hellre en sån än fler Warriors. Det finns inget mer frustrerande än en Necronlista med en phasecount på kring 40. Den Falconen är 205 poäng du inte kommer få, och det är med största sannolikhet en scoring unit, som dessutom kan flyga 24" sista rundan och ta ett objective.
  4. Grejen är att det enda som gör att Kroot kan hålla sig flytande är deras förmåga att anfalla (och därmed blockera LOS till sina andra enheter) runda 1. Det finns i princip inte mycket annat att göra, och jag tycker personligen att en lista som Kroot bör vara ett undantagsfall, eftersom den är svag i sig. Här (GW UK) finns ett PDF-dokument med reglerna för en ren lista med Kroot mercenaries. Listor som uppfattas som "ostiga" eller "tråkiga" behöver inte helt sakna skicklighet i sitt spel. En lista som till exempel innehåller 10 assault cannons kommer att vara i svårt underläge vad det gäller model count mot i princip allt (till och med GK (vissa sorter) och TS). 6*5 Las/Plas är dock skittråkigt, det håller jag med om. Och dåligt. Det var helt enkelt för att folk "overseas" gör mycket större skillnad på "competetive" och "casual" än vad folk gör här. Precis, om ingen spelar med det, och ingen bryr sig, varför inkludera det i ett redan ganska spammat system? QFT, dessutom är det ineffektivt. Få vill lägga 300 poäng på två HQ-modeller i under 2k. Det här har jag visserligen inga empiriska data på, men jag tycker att man ser fler listor SW som använder Long Fangs än listor som inte gör det. I varje fall på den poängnivån. Inquisitors i sig är överkostade och för dåliga i allmänget - speciellt WHs, pga. att dom inte har tillgång till Psycannons. Andra överkostade enheter i WH-codexet (Repentias och Arcos) ger plus, varför gör inte Inquisitors det? 2++ Save är bra, ja, men Canonessen är definitivt lättare att ta kål på än vad folk tror. Självfallet kommer hon inte att dö om man bara skjuter en enda Lascannon på henne varje runda, och motståndaren aktiverar Spirit of the Martyr i början på varje shooting phase. Det är samma princip som när man ska ta hand om en DE lord med Shadowfield. Visst kan det kännas frustrerande, men om man bara slänger tillräckligt med tärningar på honom/henne så missar han snart saven, och i många fall är det Insta-kill på det. Det här är en personlig åsikt. Jag möter mycket, mycket hellre en Monolith än en Eldar Falcon med Holo-field, Spirit Stones och Vectored Engines. Hur smakar 1 chans på 36 att döda den för varje glancing hit man gör? Necroncodexet är inte det tjockaste som finns, dom har bara 1 HQ (+2 Special Characters), 3 Elites, 1 Troop, 3 Fast Attack och 3 Heavy Support. Om man tar bort en Heavy Support så blir det bara värre, och det bidrar ju till att listorna blir mer lika varandra. Flera Monolither ska definitivt ge minus, för den är rikitgt äcklig när allt kommer till kritan (även om Falconen är värre), men en är definitivt ok. Fair enough. Det är vettigt, och om man skulle ha spelat med "ge din motståndare komp"-systemet skulle det få minus också, eftersom Eldarlistor med flera Wraithlords var riktigt, riktigt bra i 3rd edition. 2++ Save är (som tidigare nämnt) mycket bra, men en modell med det är inte odödlig. Canonessen borde definitivt inte få minus för att hon har Inferno Pistol, BW, Frags, Cloak, Jump Pack osv. just för att hon är dyr (över 130 poäng) och inte har en klar roll på brädet. Hon är hyfsad på att skjuta, med bra BS, men med ganska dåliga vapen, hon är hyfsad i assault, eftersom hon kan ta lite stryk om man inte har otur och slår den där 1:an, men hon kan inte dela ut stryk så bra. Överlag är hon en ganska dålig jack-of-all-trades. Hon borde definitivt inte ge minus.
  5. Sant, jag förhastade mig alt. koncenterade mig inte tillräckligt mycket när jag skrev. Jag menade såklart GothCon, inte LinCon. Av vilken anledning? För att dom är för ostade? Vad det gäller "höglevelkaraktärer" så används in uttrycket i 40k. Komplistorna bör i varje fall vara skrivna utifrån spelets regler, för att om inte annat minska förvirringen för dom som kanske aldrig ens öppnat en WHFB-regelbok. Hade dock fortfarande varit kul att deploya en Lv. 2 Librarian med 3 Power Dice Nu känner inte jag personen/personerna som skrev komplistan, men följande saker känns totalt ogrundat i min mening: - Infiltrate kombinerat med något special movement mode (t.ex. Speed eller Flight). Detta kommer att ge _väldigt_ mycket minus. Så mycket att man absolut inte kommer att tjäna på att ha med en sådan modell. Ok, dom tillåter Kroot, men halva listan får minus i komp (Master Shaper, Council, Headhunters, Hound Packs, Vultures, Trackers bla bla bla). Även Alpha Legion åker dit så det stänker om det, och personligen ser jag inte någon av dessa arméer som speciellt ostiga. - Dubbla chapter masters (mycket minus) - Två höglevel-karaktärer - Optad karaktär på bike. + Long fangs - Flera inquisitors med i princip identisk utrustning - Canoness med canoness-kittet (Jump pack, 2+ save, blessed weapon) - Monolith - Flera wraithlords Samtliga ovanstående är antingen helt omotiverade eller så är de gamla kvarlevor från 3rd (såsom karaktärer på Bikes och Wraithlords - i båda fallen har dom tappat en del).
  6. Jag översatte en bit (Space Marines-delen) av de kompriktlinjerna som var aktuella på senaste Lincon och postade den på ett internationellt forum. Folk skrattade. IMO, så suger det att ha standardiserade listor, som dessutom är skrivna av folk som bevisligen inte har så mycket insyn i spelet (minus för två höglevelkaraktärer??). Vidare så är systemet att folk få bedömma varandras komp efter matchen inte heller bra, för folk ser ofta en armé som slog en själv som ostig - oavsett om den är det eller inte. Det allra bästa vore (än en gång IMO) om en turneringsarrangör i förväg samlade in listorna som ska delta i turneringen, och objektivt bedömde dom. Men nackdelen är att om det är en större turnering krävs ett helt gäng personer som bedömmer komp, där alla måste vara i varje fall näsan lika kunniga och lika objektiva - för annars blir det ju inte rättvist
  7. ember

    min tau arme

    Ouch, kör du utan Devilfishes bör du ha Pulse Rifles all-around. 30" range är långt, och man vill inte tappa extraskott på kort avstånd. Pinning är i princip irrelevant, eftersom det mesta är fearless eller har Ld 9-10 :roll:
  8. Blessed be the warriors innebär att man får ta assault sqauds som både fast och eliteJa, det är riktigt. Men BBTW blir helt meningslös om man tar Assault Marines som FA. Jag var dock otydlig i mitt inlägg, vilket jag ber om ursäkt för.
  9. Eftersom du skriver att du satt och tänkte på en Raven Guard-armé tänker jag gå all-in och konstruera om stora delar av listan. Armén är inte byggd enligt Traitsen som finns in Codex: Space Marines. Raven Guard har blessed be the warriors, vilket innebär att dina assault squads är Elites, och inte Fast Attack. Men det går att fixa enkelt. Kör två Assault Squads, båda om 8 Marines, med 2 Plasma Pistols och en Sergeant med Power Fist. Detta plus Furious Charge (som dom måste ta enligt BBTW) gör att båda grupperna landar på 240 poäng, något som du har råd med, du får till och med fem poäng över. Vidare har Raven Guard dessutom No Mercy, No Respite, något som du inte använt alls. Kör med dina Tactical Squads så här: Veteran Sergeant + 7 Space Marines Power Weapon/Fist, Meltagun, Frags Furious Charge Rhinos är nödvändigt, även om dom tar upp plats ur Fast Attack-delen i armén. Såhär skulle jag spela Raven Guard: HQ: Shrike @ 175 Shrike's Wing @ 306 6 Marines ELITES: Venerable Dreadnought @ 155 Twin-Linked Lascannon, Missile Launcher, Tank Hunter Assault Squad @ 240 Veteran Sergeant + 7 Marines Power Fist 2 Plasma Pistols Furious Charge Assault Squad @ 240 Veteran Sergeant + 7 Marines Power Fist 2 Plasma Pistols Furious Charge TROOPS: Tactical Squad @ 192 Veteran Sergeant + 7 Space Marines Power Fist Meltagun, Frags Furious Charge Transport: Rhino @ 58 Extra Armour, Smoke Launchers Tactical Squad @ 192 Veteran Sergeant + 7 Space Marines Power Fist Meltagun, Frags Furious Charge Transport: Rhino @ 58 Extra Armour, Smoke Launchers Scout Squad @ 113 6 Scouts 5 Sniper Rifles, Missile Launcher Scout Squad @ 108 6 Scouts 5 Sniper Rifles, Heavy Bolter Fast Attack: 2 Land Speeder Tornados @ 160 Heavy Bolter, Assault Cannon Total points: 1997 Model count: 51 + 5 Shrike med tillhörande Marines infiltrerar med Scoutsen som support vid en flank för att ta emot minimalt med stryk från motståndarens första shooting phase. Land Speeders flyger runt och retas samt leker firemagnet, medan Assault Marines avancerar med Rhinos som skydd. Något låg Model count, vilket gör att assault marinesen måste välja sina strider väl. Harlequins, Whyches, Genestealers och andra CC-specialister är inte att tänka på. Låt dina Scouts skjua dom istället, och assaulta motståndarens skjutande enheter.
  10. Eftersom jag inte vill göra intrång på något copyrightmaterial så kan jag inte nämna exakt. Men jag kan säga att en Baneblade (den vanliga) kostar över 600 poäng. Leman Russ-varianterna som finns i Imperial Armour kostar dock inte så mycket mer än den vanliga Russen
  11. Tyvärr inte, men jag ska kolla om jag inte kan försöka hålla kameran mot något vid ett senare tillfälle.
  12. 5000 pts. Marines 1500 pts. SoB 1000 pts. Kroot Atm spelar jag mest med Sisters of Battle.
  13. Har trixat runt med min kamera som fanken nu, och jag hoppas att de här bilderna är lite tydligare och ljusare (trearmad spotlight + ljus från fönster) Justicar Random Grey Knight (den coolaste av alla PAGKs) En Inquisitor med hans Eversor Assassin-kompis Immolator med Twin Heavy Flamers Storm Bolter Dominons (jag bryr mig inte om att alla rantar dom hela tiden, systrarna är alldeles för häftiga med Storm Bolters för att inte spela med) Immolator med Twin-Linked Heavy Bolters
  14. I turneringar är det oftast arrangören som betämmer om huruvida man får använda något från FW. De flesta modellerna på hemsidan är trots allt bara andra hartsversioner av vanliga GW-modeller. Hursom så är det upp till dig och din spelgrupp om ni ska använda FW-prylar, men kom ihåg att allt med Structure Points och Flyers gör spelet brutalt obalanserat såvida inte båda sidor har tillgång till Super Heavy Tanks resp. AA-flak. Har du dock aldrig arbetat med harts bör du tänka dig för noga innan du köper en modell. Det tog mig 8 kvällar att få ihop min Forgeworld Dreadnought, iom att alla FW-modeller är något "oljiga", så dom måste tvättas noggrannt innan dom sätts ihop, vissa delar har helt horribla mould lines, vilka är jobbigare att ta bort än plast/tenn-rens, eftersom harts är sprödare och man inte vågar ta i ordentligt, och vidare så passade inte motorn på ryggen ordentligt, utan en hel del sågande, filande och slipadne fram och tillbaka (detta är ett välkänt problem med just Forgeworlds Dreadnoughtbyggsats, det var INTE bara jag som strulade till det). Så diskutera det först med din spelgrupp, förbered dig noga, och se till att ha tålamod nog för att sätta ihop grejorna. Man vill INTE förstöra en Dreadnought för 500 spänn bara för att man var för ivrig att få ihop fanskapet.
  15. ember

    Rollspelstabbar

    SNÖSAGASPOILERS! SKA DU SPELA SNÖSAGATRILOGIN, LÄS INTE DET HÄR! Striden mot Haldur Ouvar, Ise, arkerna och prästerna i Ysetur: Jag själv spelar en hederlig drakriddare, var ljusets barn och således fly förbannad på Ise för både det ena och det andra. Så fort striden börjar pekar Ise på mig med en av hans äckliga yxor och säger: "Vägvisarn e min.. Du kan la ta dvärgen?" och tittar mot Haldur Ouvar. Dvärgen i åsyfte är en annan spelare i gruppen som spelat snösaga innan, han blir likblek i ansiktet. Så... striden börjar, och Ise har rövtur med sina tärningsslag "go go gadget spelledarskärm!" Tror inte att min SL sagt "han parerar" så många gånger innan. Alla fyra i gruppen blev jätteirriterade. Efter en stund tror jag att SL insåg detta, och Ise fumlar plötsligt, efter en lång rad av 1or och 2or. Alla ylar av förtjusning (speciellt jag), när min RP ser luckan i Ises försvar, höjer Fjälldåd (just det!), och klipper till. *rullrullrull* Jag tror inte jag behöver säga vad jag slog. Totalt antiklimax. Två rundor senare dog Ise av ett perfekt slag, dubbel skada i valfri kroppsdel. Ät Fjälldåd, din niding!
×
×
  • Create New...