Ledartavla


Populärt innehåll

(Visar mest gillade innehåll sedan 2017-08-22 på alla områden)

  1. 2 gillade
    Eden och allt med det hära ❤️❤️❤️ Jag tänkte typ chippa in det någon gång efter att ha sett grupper med det ansvaret på KTHs sektioner. Tjarls hinner såklart före cx
  2. 2 gillade
    Alltså detta ❤️❤️❤️ "Sverok är bäst, alla borde göra som Sverok"
  3. 1 gillad
    Tjena Tjarls tack för tipset ska kika på dem, visste inte att det fanns en spelgrupp i Hallsta men nu vet ja ^^
  4. 1 gillad
    Hör efter om det finns intresse hos Shadowplayers i Hallstahammar! ^^ https://www.facebook.com/groups/250187881681300/
  5. 1 gillad
    BU: Pappersrevolutionen Skriven av: Tjarls Metzmaa Den 17-08-02 Länk till dokumentet för bättre överskådlighet av underlaget Beskrivning och bakgrund Byråkrati, formalia, stadgar och styrdokument är bland vackraste vi har. Det är den grund som all vår verksamhet vilar på. Det är vad drömmar balanserar på. Det är nyckeln till frihet. Däremot är det viktigt att komma ihåg att även om byråkratin är viktig för verksamheten, så får den aldrig bli verksamheten. (Nog med kärlekbombning till det formella. (Det har nästan inget att göra med BU:t i övrigt, men kändes som att det behövde sägas igen.) Pappersväldet är dock inte enbart positivt, utan har en tendens att mögla, sönderfalla och svälla av sig själv på ett sätt som nästan bara kan beskrivas som entropi. Därför är det viktigt att städa, renovera och ifrågasätta med ojämna mellanrum. En sak som kräver en smärre revolution är hur vi döper våra styrdokument. Analys Det är i grunden svårt att skilja en ordning från ett direktiv. En riktlinje från en policy. En förordning från plan. Modell från plattform. Regler från rutin. Kontrakt från princip. De är av naturen snarlika och även om det absolut kan finnas en poäng av att skilja dessa åt så tycks namngivningen av Sveroks styrdokument vara i det närmaste slumpmässig. Det finns ingen hierarkisk åtskiljning av dokumenten baserat på namn. Det finns ingen skillnad i form baserat på namn. Det finns kort och gott ingen som helst mening med att ha olika namn på våra styrdokument, annat än att de är just styrdokument. Underlag Nu gällande dokument Nuvarande namn Efter Pappersrevolutionens genomförande AG för icke-verbal kommunikation 2017 AG för icke-verbal kommunikation 2017 AG IT 2017 AG IT 2017 AG Kulturrådet 2017 AG Kulturrådet 2017 AG Leia 2017 AG Leia 2017 AG Riksmötesteknik 2017 AG Riksmötesteknik 2017 AG Utbildning 2017 AG Utbildning 2017 Arbetsordning för förbundsstyrelsen 2017 Förbundsstyrelsens arbete 2017 Arvoderingsvillkor 2014 Arvoderingsvillkor 2014 Delegationsordning 2017 Delegation 2017 Direktiv för valberedningen 2017 Valberedningen 2017 Distriktsdirektiv 2015 Relation mellan förbund och distrikt 2015 E-postpolicy 2012 E-post 2012 Förvaltningsorganisation 2017 Förvaltningsorganisation 2017 Grafisk profil 2012 Grafisk profil 2012 Handlingsplan vid upplevd diskriminering 2016 Handlingsplan vid upplevd diskriminering 2016 Huvuddirektiv för förbundets ekonomi 2012 Förbundets ekonomi 2012 Ideellt engagemang 2017 Ideellt engagemang 2017 Likabehandlingsplan 2017-2019 Likabehandlingsplan 2017-2019 Lokalbidragsregler 2016 Lokalbidrag 2016 Miljöpolicy 2016 Miljöansvar 2016 Modell för Ambassadörsprogrammet 2016 Ambassadörsprogrammet 2016 Pins-förordningen 2016 Pins och utmärkelser 2016 Placeringspolicy 2017 Ekonomiska placeringar 2017 Policy angående Sverigedemokraterna och andra anti-demokratiska rörelser 2016 Sverigedemokraterna och andra anti-demokratiska rörelser 2016 Policy för arbete med olika intäkter 2011 Arbete med intäkter 2011 Policy för externa samarbeten 2015 Externa samarbeten 2015 Policy för onlinelagring av material 2015 Onlinelagring av material 2015 Policy personuppgifter 2015 Personuppgifter 2015 Politisk Plattform 2016 Politiska ställningstaganden 2016 Projekthantering 2017 Projekthantering 2017 Regler för föreningar 2016 Regler för föreningar 2016 Reklampolicy 2015 Reklam 2015 Representation Studiefrämjandet 2011 Representation Studiefrämjandet 2011 Riktlinjer för föreningsnamn 2017 Föreningsnamn 2017 Riktlinjer för kost 2017 Kost 2017 Riktlinjer för nätverk 2015 Nätverk 2015 Riktlinjer för personliga utlägg och ersättning inom Sverok 2012 Personliga utlägg och ersättning 2012 Rutin för upphandlingar 2011 Upphandlingar 2011 Strategi för politisk påverkan 2016 Politisk påverkan 2016 Sverokare på Mars - Sveroks Strategi 2017-2021 Strategi 2017-2021- Sverokare på Mars Sveroks kommunikationskanaler 2011 K ommunikationskanaler 2011 Sveroks kontrakt för alkohol, tobak mm 2012 Alkohol, tobak och narkotika 2012 Tjänstedator, telefon mm 2012 Tjänsteteknik 2012 Transparensprincipen 2012 Transparens 2012 Utskickspolicy 2015 Utskick 2015 Verksamhetsplan 2017 Verksamhetsplan 2017 Värdegrund 2016 Värdegrund 2016 Förslaget i korthet Det som har skett i underlaget ovan är följande: Allt användande av policy, riktlinjer, kontrakt, modell, plattform, förordning, ordning har upphört. Undantaget är i civilsamhället allmänt vedertagna namn som “Delegationsordning”. Förslag till beslut Jag yrkar… 1) ...att genomföra namnändringarna enligt förslaget under rubriken underlag på alla nu gällande styrdokument. 2) ...att det från denna dag ska vara känt att alla styrdokument alltid har ett outskrivet “Styrdokument för” framför sig. 3) ...att den som först skriker “Fan vad bra!” efter att beslut fattats i detta BU, oavsett avslag eller bifall i att-sats Tjarls 1-2, bjuds på glass av förbundssekreteraren.
  6. 1 gillad
    DU: Arbetsklimatet i styrelsen Skriven av: Alexander Hallberg Den 17-08-24 Beskrivning och bakgrund Eftersom augusti-mötet traditionellt sett är en kick-off inför höstens arbete så tänker jag att det är viktigt att vi tar chansen att diskutera det nuvarande arbetsklimatet i styrelsen och hur vi på ett mer konstruktivt sätt kan hjälpa varandra att finna våra roller i styrelsen. Frågor att diskutera 1. Vad fungerar bra/mindre bra med styrelsearbetet för tillfället? - I grupp 2. Vad behöver jag för att det ska bli mer givande med styrelsearbete? - Individuell reflektion 3. Vad kan vi gemensamt göra och sluta göra för att skapa en bättre arbetssituation? - Individuellt lappskrivande
  7. 1 gillad
    DU: Verksamhetsplan 2018 Skriven av: Anna Erlandsson, Cecilia Hällstrand och Alexandra Hjortswang Beskrivning och bakgrund Under sommaren har Verksamhetsplansgruppen bestående av Anna Erlandsson, Cecilia Hällstrand och Alexandra Hjortswang arbetat fram ett utkast till den verksamhetsplan som ska presenteras på riksmötet 2017. Styrelsen har haft en skriftlig remissrunda men nu är det dags att diskutera runt den för att verkligen spetsa till den. Underlag https://docs.google.com/document/d/1qGCa5PcE-6EMuKAWj8Ztk-uizvEbKg9fe4K3v0YpEwc/edit#heading=h.gjdgxs Sveroks Strategi: http://infobank.sverok.se/styrdokument/sverokare-pa-mars-sveroks-strategi-2017-2021/ Underlag för brainstorming från majmötet: https://docs.google.com/document/d/1fAlhH9DA6wZtjVHOicMwnACD7Kp5KF7FnA_gYB49FZg/edit#heading=h.5qovrf4o5rv7 Frågor att diskutera Har vi gjort en för stor verksamhetsplan? Hur väl anser ni att den svarar mot strategin? Är det något som saknas utifrån den brainstorming som vi gjorde på majmötet?
  8. 1 gillad
    DU: Motioner till LSU. förslag från UNF Skriven av: Tjarls Metzmaa Den 17-08-16 Beskrivning och bakgrund Under sommaren kom UNF med en förfrågan om huruvida vi var intresserade av att skriva under två motioner till LSU:s representantskap som de höll på att skriva. Efter en muntlig genomgång av de båda sa jag att vi preliminärt var intresserade och att vi gärna tittade på de slutgiltiga versionerna för diskussion i förbundsstyrelsen. Nu har dessa färdigskrivna förslag kommit! Underlag Med hänsyn till att det inte är beslutat att de ska skickas in ännu samt att vi inte fått godkännande för publicering innan detta av UNF finns de båda motionsförslagen på styrelsens interna forum. Frågor att diskutera Vill vi vara med på dessa motioner? Något i dem vi vill förändra?
  9. 1 gillad
    DU: Transparens Skriven av: Tjarls Metzmaa och Anna Erlandsson Den 17-08-15 Beskrivning och bakgrund Sverok har en lång och stolt tradition av att verka för transparens gentemot medlemmar och utomstående. Det är något vackert och viktigt som bör fortsätta. Vi ser oss själva som förebilder för andra förbund när det kommer till att dela med sig av erfarenheter och möjliggöra för den som vill påverka. Det som föranledde vår diskussion och slutligen författandet av detta DU var att styrelsen börjat arbeta annorlunda under året. Mycket information som tidigare var muntlig och flyktig har nu börjat skrivas ner. Denna höjning av ambitionsnivån har skapat en intressant situation: Det som tidigare inte nedtecknades var inte ett brott mot styrdokumentet för transparens, men blir det när det plötsligt finns skriftligt. Detta DU har till syfte att väcka en ny diskussion kring vårt förhållande till transparens, något som bara flytit på ett tag. Allt mår bra av att ifrågasättas med ojämna mellanrum. De olika fallen vi vill diskutera Onsdagsuppdateringen Onsdagsuppdateringen startade som en insats för att öka informationsflödet till distrikten. Det fanns en frustration över att det bara var de stora grejerna som meddelades och ibland knappt det. Efter några månader så infördes en andra del i onsdagsuppdateringen som riktade sig enbart mot förbundsstyrelsen. Vår bedömning är att Onsdagsuppdateringen framgent bör skickas till distrikt och förbundsstyrelse. Sedan publiceras den offentligt på något sätt så att den som är intresserad kan ta till sig informationen. Utgångspunkten är att det är samma information till alla nivåer alltid. Ibland kommer information vara särskild/känslig och kommer då vara exklusiv. Men det är undantaget och ska ha stöd i Styrdokumentet för Transparens. Besöksrapporter 2017 blev det inskrivet i Arbetsordningen att “När styrelsens ledamöter deltar på olika evengemang för Sveroks räkning av det större slaget så ska det rapporteras via mail till de övriga i styrelsen. Rapporterna ska hållas korta och koncisa, där de mest relevanta punkterna för styrelsen ska tas upp och föredras i rapporten.” Dessa rapporter har varit exklusiva för styrelsen och har inte protokollförts eller publicerats. Vi tror att dessa framgent bör protokollföras med andra rapporter när helst det är möjligt. Det är ofta rapporterna innehåller information som skulle kunna klassas som ett brott mot det fjärde undantaget: “Känslig information som allvarligt kan skada enskild individ, förening, distrikt, förbundet eller förbundets samarbetspartners.” Protokoll från K-möten K-möten infördes 2017 som en varannanmånatlig mötesplats via Skype mellan förbundsstyrelse och distriktsstyrelser. Dessa protokoll borde offentliggöras. Protokoll från O-möten O-möten är förbundsstyrelsens varannanmånatliga möte via skype på 60 minuter för avstämning. Mötet består av tre delar, som alla sedan årskiftet nedtecknas: Hur är läget, uppföljning av uppdragslistan samt vad ska du göra nu? Det första och sista är rent socialt och nedtecknas i dagsläget för att den som missade ett möte ska känna social samvaro när den läser protokollet. Vår bedömning är att det vore bättre att inte längre nedteckna de sociala delarna och fortsättningsvis publicera protokollen. Vi ser det som en större vinning att de som är intresserade av förbundsstyrelsens arbete kan följa detta än att styrelsens ledamöter får den sociala inputen, som också enkelt kan ersättas med ett samtal. Ledningsgruppsmöten och samordningsgruppsmöten Ledningsgruppen är ett möte som sker varje vecka på tisdag och har existerat i sin nuvarande form sedan 2016 och består av förbundsordförande, förbundssekreterare och kanslichef. Vice förbundsordförande deltar en gång i månaden. Ledningsgruppsmöten startade runt 2014 och den största förändringen sen starten är att vice förbundsordförande nu medverkar ibland. Det är den främsta punkten för löpande kontakt mellan kansli och förtroendevalda. Samordningsgruppen sammanträder varje vecka på måndagar i en timme och bildades i samband med omorganiseringen 2016/2017. Den består av kanslichef, samordnare för RFK samt utvecklingssamordnare. Det är den främsta punkten för samordning av kansliets arbete. Inget av mötena protokollförs i dagsläget utan är helt muntliga. Vår bedömning är att de inte bör nedtecknas fortsättningsvis heller, för att arbetsbördan blir oproportionerligt stor och det är väldigt operativa frågor. I dagsläget filtreras den information som är av signifikans vidare till onsdagsuppdateringar ändå. Styrdokumentet för transparens http://infobank.sverok.se/styrdokument/transparensprincipen-2012/ Under våra diskussioner har vi inte funnit någon anledning att ändra på något i styrdokumentet för transparens utan ser det som heltäckande och fortfarande lika relevant som när det skrevs. Vi anser det det tillhöra den ovanliga skara dokument som är så välformulerade att det står sig mer än fem år. Frågor att diskutera Bör onsdagsuppdateringarna ombildas till att vara offentliga? Bör besöksrapporterna protokollföras så ofta som möjligt? Bör protokollen från K-möten offentliggöras? Bör protokollen från O-möten göras om och publiceras? Bör ledningsgrupp och samordningsgrupp vara fortsatt muntliga? Är det något i styrdokumentet för transparens som du anser bör uppdateras?
  10. 1 gillad
    Mötet kommer hållas på Scandic No25, Burggrevegatan 25, Göteborg Lördag 09.00 Mötets öppnande Fastställa röstlängden. Förklara mötet beslutsmässigt. Välja mötesfunktionärer. - Mötesordförande - Mötessekreterare - Demokratifrämjare - Justerare Fastställa adjungeringar. Fastställa dagordningen. Fastställa sista datum för publicering av justerat protokoll. Anta nya medlemsföreningar Gå igenom uppdragslistan Lägga rapporter till handlingarna Gå igenom Verkställande utskott - Krisledningsmöte om situationen i Sverok Östergötland Ratificering PC-beslut BU: Avskrivning av lokalbidragsregler 2016 BU: Huvuddirektiv för förbundets ekonomi BU: Riktlinjer för nätverk BU: Rutin för upphandlingar 12.00-13.00 Lunch 13.00-15.00 DU: Budgetförslag 2018 BU: Styrdokument för ungdomsföreningsbidrag DU: Diskussionsklimat i styrelsen 16:00 Samkväm på Liseberg 20.00 Middag Söndag 09.00-10.30 BU: Definition av spelhobbyn DU: Motioner till LSU. förslag från UNF DU: Transparens 10.30-11.00 Rast 11.00-12.00 BU: Pappersrevolutionen BU: AG Kunskapens väktare BU: Medlemskap i CAN 12.00-13.00 Lunch 13.00-15.00 DU: Verksamhetsplan 2018 Genomgång av nya uppdrag Övriga frågor - BU: Definition av spelhobbyn Rapport demokratifrämjare 15:00 Mötets avslutande
  11. 1 gillad
    DU: Verksamhetsplan 2018 Skriven av: Alexander Hallberg Den 17-08-10 1. Beskrivning och bakgrund VP-gruppen har arbetat fram ett utkast till den verksamhetsplan som ska läggas fram till på Riksmötet 2017. Övriga styrelse har haft möjlighet att skicka in feedback skriftligt till ett första utkast och kommer vid detta tillfälle att kunna prata mer konkret kring punkterna. Inriktning Det viktigaste är att lägga en inriktning för vad vi vill att förbundet ska syssla med så att verksamhetsplanen blir strömlinjeformad och i enlighet med vår långsiktiga strategi. 2. Underlag Här kommer länken till det första utkastet. 3. Frågor att diskutera Vad är de stora inriktningarna i VP? Finns det något du vill lägga till, ta bort eller förändra?
  12. 1 gillad
    PC-beslut: Rollspelsprojekt med fokus på att lyfta samisk kultur och historia Bakgrund RFK i Västerbotten har spånat fram en grund till ett projekt som hon vill söka och därför läggs det fram till styrelsen för godkännande "I vår har filmen Sameblod slagit igång ordentligt, som har visat upp samisk historia för en bredare publik. Samefrågan och Sveriges roll i hur samernas samhälle ser ut idag är en väldigt aktuell fråga, inte minst i norr. Därför har jag klurat på en projektidé där vi i Sverok tillsammans med en samisk förening skulle kunna ta fram ett material riktat till ungdomar, för att öka kunskapen och förståelsen om samerna genom spel." Underlag https://docs.google.com/a/g.sverok.se/document/d/1X462uIodgID96hzu5gAn3lFO7buuzzhSfIYT0_L8v6o/edit?usp=sharing Förslag till beslut 1) ...att kansliet kan formulera en projektansökan och skicka in den till lämplig part baserat på det underlag som finns länkat ---------------------------------------------------------- Resultat Bifall med 8 röster för och 1 nedlagd röst
  13. 1 gillad
    BU: Huvuddirektiv för förbundets ekonomi Skriven av: Tjarls Metzmaa, Johan Groth och Tanja Solenström Den 17-06-12 Bakgrund till beslutsunderlaget Det var några år sedan som detta dokument fick lite kärlek, så därför var det dags. De allra flesta förändringar är bara i formatet och språket. Jag gjorde också bedömningen att "Policy för arbete med olika intäkter" var lite för liten för att vara ett eget dokument och bakade därför in det i huvuddirektivet. Jag gjorde också det medvetna valet att lämna "Placeringspolicyn" utanför, för det kändes som att de hade dignitet nog att stå på egen hand. Där är jag dock mer osäker och diskutera gärna i kommentarerna nedan här på forumet. Den största förändringen i innehåll är att förskottsmöjligheterna på upp till 12.000 kr har försvunnit. Detta är något som inte har använts på flera år och senast när det användes vållade det ganska stora problem. Tidigare version: http://wiki.sverok.se/wiki/Huvuddirektiv_för_förbundets_ekonomi_2012 Det nya dokumentet kommer även ersätta: http://wiki.sverok.se/wiki/Policy_för_arbete_med_olika_intäkter_2011 Underlag https://docs.google.com/document/d/1iLoTNkMNt0ben_c0d7JFh6O9S5SFfxm_AXai8OnYnac/edit?usp=sharing Förslag till beslut Tjarls yrkar… 1) ...att fastställa styrdokumentet "Huvuddirektiv för förbundets ekonomi" i enlighet med det under rubriken underlag 2) ...att avskriva "Policy för arbete med olika intäkter 2011" och inte längre anse det som ett aktivt styrdokument
  14. 1 gillad
    BU: Rutin för upphandlingar Skriven av: Tjarls Metzmaa Den 17-05-30 Bakgrund till beslutsunderlaget En gång i tiden var kansliorganisationen mycket mindre i sin omfattning och styrelsen mer operativ. I den tiden var det också rimligt att styrelsen hade hand om principiella styrdokument av denna typ. Jag anser att så inte längre är fallet utan att detta bör övergå till att hanteras självständigt av kansliet. Underlag http://wiki.sverok.se/wiki/Rutin_för_upphandlingar_2011 Förslag till beslut Vi yrkar… 1) ...att vi avskriver "Rutin för upphandlingar" och inte längre anser det vara ett aktivt styrdokument. 2) ...att vi uppdrar åt kansliet att självständigt förvalta och upprätthålla motsvarade "Rutin för upphandling" som ett kanslidokument
  15. 1 gillad
    BU: Medlemskap i CAN Skriven av: Tjarls Metzmaa Den 17-05-30 Bakgrund till beslutsunderlaget Detta BU föreslår att vi blir medlemmar i CAN! CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning är en organisation som beskriver sig själva så här: "CAN är ett nationellt kompetenscentrum som arbetar för minskade skador av alkohol och andra droger i samhället. Det gör vi genom att följa konsumtions- och skadeutvecklingen och genom kunskapshöjande insatser. CAN är en ideell förening med medlemsorganisationer och med ombud i alla län." Can är den organisation som följer upp och skapar mycket av det kunskapsunderlag som finns kring Alkohol och Narkotika och har exempelvis flertalet gånger citerats med slutsatsen om att det antagligen går att dra paralleller kring att ungas drickande minskar och spelandet ökar. På sikt kan detta antagligen bli en stark partner för att driva ett projekt. I minsta fall blir det en arena där vi kan träffa medlemmar som har värderingar som liknar våra egna. Det finns heller inget krav på att vi som organisation ska vara helnykter. Läs mer om föreningen: http://can.se/Om-CAN Resurser Medlemskapet kostar 500 kr/år Förslag till beslut Jag yrkar… 1) ...att vi ansöker om medlemskap i Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning